
Ursaab, cunoscută și sub denumirea de 92001 și X9248, a fost prima dintre cele patru prototipuri realizate de Saab AB, care la acea vreme era doar un producător de avioane, ceea ce duce la producția primului automobil Saab, Saab 92 în 1949. Mașina este expusă acum în Saab Car Museum din Trollhättan. Numele „Ursaab” înseamnă „Saab original”.
Modelul a fost dezvoltat de o echipă de 16 persoane condusă de inginerul Gunnar Ljungström și de designerul Sixten Sason(cel care avea să deseneze ulterior mai multe modele Saab).
Un proiect auto a fost început în 1945 de către Saab AB, producător de avioane de război, cu denumirea internă X9248. Proiectul a devenit formal cunoscut sub numele de Proiect 92, 92 fiind următorul în secvența de producție după Saab 91, o aeronavă produsă de Saab. Scopul proiectului era fabricarea unei mașini care să concureze cu mașini mici germane precum Opel Kadett, VW Beetle, DKW și Adler. Prețul de consum vizat a fost de 3200 SEK(coroane sueeze).
Prima macheta de dimensiuni mari a mașinii a fost construită din lemn de arin în primăvara anului 1946 și a fost vopsită negru folosind cremă de pantofi.
Designul Ursaab a fost îmbunătățit de Sixten Sason în 1947, rezultând un alt prototip: 92002. Diferența cea mai remarcabilă între 92001 și 92002 a fost capota. Proiectarea anterioară a capotei și utilizarea unui mecanism de capotă de la un Opel Kadett au îngreunat scoaterea motorului. Inspirat de mașinile americane capota reproiectată a permis accesul îmbunătățit la compartimentul motorului. După alte patru prototipuri, designul a fost gata pentru producție, modelul final fiind denumit Saab 92. Ursaab a fost prezentat pentru prima dată presei la 10 iunie 1947 la sediul Saab AB.