Intra in cont





Inregistrare
Ai uitat parola

Inscrie-te pentru newsletter

Aboneaza-te la newsletter pentru a fi la curent cu ultimele stiri din domeniul auto si cu evenimentele istorice ale zilei!

Gottlieb-Daimler - biografie

Nu 8 Vizualizari: 19217

Gottlieb-DaimlerGottlieb Daimler (17 martie 1834 la Schorndorf, Wurtemberg la circa 30 km de Stuttgart - 6 martie 1900 la Cannstatt) , a fost un inventator german. A construit prima motocicleta si a imbunatatit numeroase motoare.
in anul 1865, se imprieteneste cu Wilhelm Maybach. in 1867, se casatoreste cu Emma Kunz cu care va avea cinci copii.

Obtine un post de desenator tehnic, iar in 1872 devine director tehnic la firma constructoare de motoare cu gaz de iluminat (gazogen) Deutz, condusa de Nikolaus Otto. il angajeaza pe Maybach. impreuna cu Maybach, Daimler pleaca de la firma Deutz, petru ca in 1882 sa deschida un atelier la Cannstatt, une perfectioneaza motorul in patru timpi proiectat de Beau de Rochas, montând pe volant niste palete pentru racirea motorului. in 1885 ei construiesc prima motocicleta din lemn, air in 1889 un triciclu cu motor, pe care a montat cu primul carburator dotat cu jicloare pentru alimentarea cu benzina, si, in acelasi an, primul motor cu doi cilindri in V, pe care l-a prezentat la Expozitia Universala de la Paris.

Gottlieb Daimler a fost fiul unui maestru brutar, Johannes Deumler si a sotiei acestuia, Frederika Deumler (nascuta Fensterer), la 17 martie 1834 in Schorndorf.
Barbatii Daimler au fost maestri brutari din generatie in generatie. Familia Daimler – cunoscuta si sub numele de Deumler sau Teimbler – a trait in comunitatea Schorndorf (cu o populatie de aproximativ 4000 de persoane) timp de 200 de ani. Brutaria familiei Daimler era situata in casa cu numarul 7 din Höllgasse („Helle Gasse”) cel putin din anul 1825.

in 1825, Johannes Deumler, tatal lui Gottlieb, a preluat afacerea familiei, care includea in acea perioada si o crama in care se serveau vinuri. Din casatoria lui Deumler cu Wilhelmine Friederike Fensterer, fiica unui proprietar de vopsitorie, au rezultat patru baieti: Johannes (1832), Gottlieb Wilhelm (1834), Karl Wilhelm (1840) si Christian Albrecht (1845). Tatal lui Gottlieb Daimler nu câstiga prea mult din vânzarea pâinii si a vinului. Totusi, avea suficienti bani incât sa asigure tânarului Gottlieb o educatie aleasa, mai intâi la scoala de gramatica din Schorndorf si mai târziu la scoala profesionala regala din Stuttgart. Gottlieb Daimler si-a dezvoltat aptitudinile manuale lucrând ca ucenic la un armurier. A incheiat cu succes stagiul de ucenic creând un pistol cu teava dubla.

Gottlieb Daimler a parasit orasul Schorndorf in 1853. Ferdinand Steinbeis, promotorul industrializarii in Württemberg, l-a remarcat pe Daimler si a aranjat ca acesta sa se mute in Graffenstaden lânga Strasbourg pentru a-si pregati admiterea la Universitatea Politehnica si introducerea in activitatile industriale.

Afacerea de familie din Höllgasse era condusa de fratii sai, Johannes si Karl Wilhelm. in cele din urma, casa a fost vânduta in 1897 de nevasta lui Karl Wilhelm, dupa decesul acestuia, din cauza scaderii profitului.

in 1979, Daimler-Benz AG (denumirea de la acea vreme a companiei) a achizitionat casa in care s-a nascut fondatorul companiei. Zidaria de caramida trebuia sa fie refacuta pentru o restaurare cât mai apropiata de starea initiala a casei. Structura din lemn si pivnita au fost pastrate si renovate. Cu exceptia unor mici retusuri in partea din spate a constructiei, impartirea camerelor reflecta configuratia initiala. O noua expozitie a fost deschisa la parterul casei pentru a celebra 100 de ani de la moartea lui Gottlieb Daimler la 6 martie 2000.

Gottlieb Daimler a crezut cu tarie in succesul automobilului cu patru roti propulsat de un motor cu combustie interna, caracteristici care raman perfect valabile si azi.


Paradoxal, omul care este considerat unanim unul din pionerii industriei moderne de automobile, Gottlieb Daimler, nu a condus niciodata un automobil. Cu siguranta insa in 1889 el a fost pasager intr-o calatorie dificila efectuata pe un timp nefavorabil, fapt care i-a alterat starea de sanatate si a contribuit la decesul sau in primavara anului urmator. Gottlieb Daimler s-a nascut la 17 martie 1834 in Schomdorf, Germania. A studiat la Grafenstaden (Alsacia) si apoi la Stuttgart, unde a obtinut diploma de inginer. Inca de la inceputul carierei sale in inginerie a fost convins ca motoarele cu aburi sunt depasite si a inceput sa construiasca si testeze motoare experimentale cu combustie interna. Acest lucru I-a determinat sa treaca pe la mai multe firme de inginerie care nu-i impartaseau insa viziunile. La una din ele il intalneste pe Wilhelm Maybach care devine partenerul si prietenul sau apropiat. Lucreaza timp de 10 ani ca director tehnic al uzinelor de motoare Deutz unde unul din colaboratorii sai era Nicolaus Otto, pioner al motorului in patru timpi. Daimler alcatuieste un colectiv compus din cei mai buni meseriasi selectati din toate atelierele si uzinele in care lucrase anterior, Maybach fiind fireste in capul listei. Impreuna cu acesta Daimler realizeaza primul motor alimentat cu gaz ce avea 100 CP. Daimler insista pe maximum de precizie in executie si instituie un sistem de inspectie in scopul cresterii calitatii. Incepand cu anul 1874 uzina producea doua motoare pe zi si desi la acea ora acest fapt insemna enorm Daimler nu era satisfacut. Dorea sa investeasca mai mult (timp si bani) in cercetare si dezvoltare in scopul cresterii productie si a calitatii motoarelor. In 1883 Daimler si Maybach pun bazele unui atelier propriu in Cannstatt (astazi un cartier al orasului Stuttgart), iar doi ani mai tarziu breveteaza propriul motor in patru timpi, motor ce reprezenta un pas inainte fata de cel realizat de Otto. In acelasi an Daimler creaza ceea ce astazi este considerata prima motocicleta din lume, adaptand un motor de-al sau la o bicicleta (cu cadru din lemn la acea ora). Motorul Daimler era de mici dimensiuni, cantarea putin, era alimentat prin carburator si avea un singur cilindru care actiona in plan vertical. Pe 8 martie 1886 Daimler comanda o trasura renumitei firme Wilhelm Wimpff & Sohn pe care monteaza motorul sau, realizand primul prototip cu patru roti, testat in luna august. Livrarea cu intarziere a "trasurii" au facut ca Benz sa devanseze cu o luna acest test si sa fie considerat parintele automobilului, desi prototipul sau avea numai trei roti (o parte din specialisti il considera insa o motocicleta). Benz si Daimler au lucrat in paralel, fara sa se cunosca, obtinand rezultate sensibil egale, iar numele lor se vor reuni ulterior formand una din cele mai mari firme de automobile din lume. Primul automobil creat in totalitate de Daimler (impreuna cu Maybach) apare in 1889 cand este fondata si firma Daimler Motoren Gesellschaft. Automobilul Daimler avea o transmisie cu patru trepte si putea atinge viteza de 15 km/h. Daimler vinde o serie de licente in Franta fondurile obtinute fiind utilizate la realizarea unui motor bicilindric in V (patru timpi). Ca si motorul Otto in 1876, motorul Daimler va deveni "inima" multor automobile fabricate in acea perioada de diferite firme. In 1894 primul automobil de curse din lume este echipat cu un motor produs de Daimler. Acesta castiga cursa internationala Paris-Rouen. Dupa un timp Daimler este convins de un grup de investitori sa cedeze din actiunile firmei. In timp acestia devin majoritari si il forteaza pe Daimler sa-si vanda toate actiunile. Desi acest fapt il dezamageste iar starea sanatatii sale se inrautateste incepand cu toamna anului 1899, Daimler continua truda la proiectele sale convins ca un succes l-ar ajuta sa recapete controlul asupra firmei. In ciuda recomandarii medicilor Daimler participa personal la testarea prototipului sau. Intr-una din zile se prabuseste din masina. Avea sa treaca in nefiinta inconjurat de familie, la Cannstatt, in dimineata zilei de 6 Martie 1900. Uzina Daimler a fost distrusa de un incendiu in 1904 fiind reconstruita la Unterturkheim, firma fuzionand in 1926 cu uzinele Benz. Gottlieb Daimler a fost un inginer cu o extraordinara abilitate de sintetizare a ideilor deja lansate pe care le-a imbunatatit si dezvoltat, spirit care guverneaza domeniul industrial si in zilele noastre.



Gottlieb Daimler s-a nascut pe 17 martie 1834 la Schorndorf. Pe lânga orele de la liceul din Schorndorf, duminicile lua si cursuri de desen.
in 1848 Gottlieb Daimler si-a inceput ucenicia ca armurier in Schorndorf, probabil la mesterul armurier Wilke. Åži-a incheiat ucenicia in 1852 cu prezentarea armei pe care trebuia sa o realizeze calfele, si anume un pistol cu doua tevi. Dupa o sedere in Franta, unde a capatat experienta practica in ingineria mecanica, intre 1857 si 1859 Daimler a urmat cursurile Åžcolii Politehnice din Stuttgart. A avut diverse slujbe cu caracter tehnic in Franta si Anglia, iar in 1862 a inceput sa lucreze ca desenator tehnic in orasul Geislingen. La sfârsitul lui 1863 lucra in atelierul fabricii orfelinatului si scolii Bruderhaus din orasul Reutlingen. Aici l-a intâlnit pe Wilhelm Maybach in 1865.
Pe 9 noiembrie 1867 se casatorea cu Emma Kurtz din Maulbronn. in 1869 parasea Reutlingen pentru a ocupa postul de director de atelier la Maschinenbau-Gesellschaft Karlsruhe. Trei ani mai târziu se muta la Otto und Langen ca director tehnic la Gasmotorenfabrik Deutz, unde s-a familiarizat cu principiul motorului in patru timpi al lui Otto, iar la mijlocul lui 1882, in urma unor divergente cu conducerea companiei, parasea fabrica Gasmotoren.in 1882, Daimler a achizitionat o vila in Taubenheimstrasse, in districtul Cannstatt din Stuttgart, pentru suma de 75.000 marci de aur. Gradina extinsa a acesteia cuprindea si o sera, careia i-a construit o anexa din caramida in care si-a amenajat atelierul experimental.
Planul de baza al lui Daimler era sa proiecteze motoare actionate numai cu benzina si sa le foloseasca pentru orice fel de vehicul imaginabil – pe pamânt, pe apa si in aer. in mod firesc, ca baza pentru motoarele sale s-a indreptat spre tehnologia in patru timpi a lui Otto, desi mecanismul complex de aprindere a motorului nu-i permitea atingerea unor turatii mari.

Dupa testari intensive, Daimler a obtinut patentarea unui motor termoizolat, fara racire, cu aprindere prin incandescenta nesistematizata. Specificatia patentului DRP 28022 avea o formulare extraordinara, ce practic oglindea principiul motorului in patru timpi al lui Otto. A fost scânteia care a aprins un conflict aprig cu compania din Deutz la tribunalul patentelor dupa ce Daimler i-a refuzat acesteia dreptul de libera folosinta a sistemului de aprindere prin incandescenta nesistematizata. inalta Curte a sustinut totusi revendicarea lui Daimler dupa ce acesta a vorbit personal la infatisare. La sfârsitul anului 1883 era pus in functiune primul motor experimental. Acesta fusese realizat in turnatoria de clopote din Kurtz si inscris in registrele acesteia ca „motor-macheta de dimensiune mica”. Datorita aprinderii prin incandescenta si unei supape de esapament cu reglare printr-un sistem de caneluri curbe, motorul atingea 600 rpm, depasind cu mult performanta tuturor motoarelor anterioare, ce se limitau la maximum 120-180 rpm.
Urmatorul motor experimental a fost numit „motor-pendula” datorita aspectului sau. Performanta versiunii initiale din 1884 era de 1 CP la 600 rpm, iar designul usor si compact a deschis pentru Daimler si Maybach drumul instalarii motoarelor in autovehicule. Primul suport folosit pentru probe a fost o motocicleta cu cadru din lemn, adesea descrisa ca „bicicleta de mers” sau „masina de mers”. Motorul cu un singur cilindru, cu dimensiuni reduse fata de motorul-pendula, era incastrat in vehicul sub scaunul soferului. Pe 28 august 1885, Daimler a primit patentul cu specificatia DRP 36423 pentru acest „vehicul cu gaz sau masina ce functioneaza cu petrol”. Pâna in primavara lui 1886, Daimler comandase deja un vehicul, denumit „caleasca americana”, de la compania W. Wimpff & Sohn din Stuttgart.

Produs la Hamburg si asamblat la Stuttgart, pe 28 august vehiculul a fost livrat in secret la locuinta lui Daimler, sub pretextul unui cadou de aniversare pentru sotia sa Emma. Motorul, montat (incluzând mecanism de directie) sub indrumarea lui Maybach la uzina de inginerie mecanica Maschinenfabrik Esslingen, genera 1,5 CP si fusese construit pe sablonul motorului-pendula. Puterea motorului era transmisa prin intermediul unor curele. „Caleasca motorizata” a lui Daimler a reprezentat primul automobil cu patru roti din lume.
Dupa caleasca motorizata, urmatorul vehicul experimental a fost vaporul. Specificatia patentului DRP 39367 mentioneaza o „armatura proiectata pentru actionarea arborelui elicei unui vapor prin intermediul unei masini cu gaz sau petrol”.
in luna iunie 1887, Daimler s-a mutat intr-o noua unitate de productie din Seelberg (Cannstatt).

Aici, Gottlieb Daimler a angajat 23 de muncitori atent selectionati. Desigur, o asemenea mâna de lucru era prea mare pentru o simpla activitate de testare, iar costurile au inghitit o buna parte din averea lui Daimler – chiar daca afacerea cu motoare pentru vapoare avea succes si genera profituri consistente.

Aceasta strâmtorare financiara l-a constrâns pe Daimler sa isi caute parteneri. Astfel, au sosit Max Duttenhofer, Director Administrativ al fabricii de praf de pusca Köln-Rottweil si prietenul sau Wilhelm Lorenz. Pe 28 noiembrie 1890 cei trei au infiintat societatea cu raspundere limitata Daimler-Motoren-Gesellschaft. Scopul companiei era continuarea activitatilor desfasurate la Seelberg. Conform termenilor din contractul de parteneriat, Maybach urma sa fie numit Director Tehnic la Daimler-Motoren-Gesellschaft, dar termenii contractuali erau inacceptabili pentru un expert de talia acestuia, ceea ce a dus la plecarea lui Maybach din companie la data de 11 februarie 1891. in plus, intre Duttenhofer si Daimler s-au iscat divergente referitoare la produse. Când a devenit clar ca nu poate iesi din impas, Daimler a recurs la siretenie. Partea de cercetare a afacerii urma sa continue independent de Daimler-Motoren-Gesellschaft, cu participarea lui Maybach. in acest mod Daimler a impuscat doi iepuri dintr-un foc: ar fi fost nevoit sa ii plateasca lui Maybach o suma considerabila daca acesta ar fi reziliat contractul. Casa lui Maybach a trebuit sa se transforme inca o data in birou de proiectare. in toamna lui 1892, Maybach a inchiriat pe numele lui Daimler pavilionul din gradina fostului hotel Hermann.
Ca acoperire, proiectele realizate aici au fost patentate pe numele lui Maybach. Daimler se ocupa numai de partea financiara a asociatiei, Maybach bucurându-se de libertate deplina in ceea ce priveste proiectarea. Una din cele mai notabile inventii ale lui Maybach din aceasta perioada a fost carburatorul cu jicloare.
Pentru DMG, succesul financiar a devenit greu de atins dupa plecarea lui Maybach. Semnificativ este si faptul ca inventiile lui Daimler si Maybach au fost prima data utilizate in scop comercial in strainatate – in special in Franta. in 1889, pionierii automobilului Panhard si Levassor au cumparat licenta motorului cu doi cilindri in V proiectat de Maybach, iar incepând din 1890 au instalat doar acest tip de motoare in autovehiculele produse de ei.

Gottlieb Daimler suferea de mult timp de inima. in iarna dintre 1892-1893 s-a imbolnavit din nou, iar in primavara a fost trimis la Florenta pentru recuperare.
Aici s-a reintâlnit cu Lina Hartmann (nascuta Schwend), pe care o cunoscuse cu ceva timp in urma in Cannstatt prin intermediul unor prieteni. Prima sotie, Emma, murise pe 28 iulie 1889, iar rafinata Lina Hartmann, cu 22 de ani mai tânara decât el, l-a impresionat atât de mult incât s-a hotarât sa o ia de sotie. Nunta a avut loc in Sala Schwäbisch pe 8 iulie 1893.
Agravarea bolii lui Daimler a inceput sa afecteze munca acestuia la conducerea DMG. in 1893 a refuzat oferta de achizitionare a unui pachet de 102 actiuni care i-ar fi garantat majoritatea. Este posibil sa fi avut indoieli cu privire la perspectivele companiei. in cele din urma, tensiunea tot mai mare dintre Daimler pe de o parte si Lorenz si Duttenhofer pe de cealalta parte a dus la excluderea lui Daimler din calitatea de actionar, dupa ce i s-a cerut sa achite datoriile de 400.000 de marci contractate de DMG. in caz contrar, cei doi l-au amenintat pe Daimler cu falimentul si i-au oferit o singura optiune: sa vânda partea sa din companie si drepturile asupra inventiilor sale in schimbul sumei de 66.666 de marci. Pentru a evita falimentul, Daimler a acceptat fara nicio tragere de inima. Dar eliminarea lui Daimler nu a schimbat norocul companiei: progresul tehnic a disparut, iar balantele contabile indicau valori din ce in ce mai putin imbucuratoare.

Maybach a refuzat oferta facuta de Daimler-Motoren-Gesellschaft in 1895, declarând ca nu se va intoarce fara Daimler. Este putin probabil ca Duttenhofer sa fi fost de acord daca noile imprejurari nu l-ar fi fortat sa isi schimbe parerea. Datorita succesului inregistrat de motorul Phoenix al lui Maybach, motoarele Daimler isi câstigasera o reputatie internationala, iar un grup de industriasi britanici in frunte cu Frederick R. Simms doreau sa achizitioneze licenta pentru a produce motorul in Marea Britanie. Erau dispusi sa plateasca uluitoarea suma de 350.000 de marci – cu conditia ca Daimler sa revina in cadrul companiei.

intoarcerea lui Daimler si a lui Maybach a intors pe neasteptate roata norocului. Daimler si-a recuperat cota-parte din companie (in valoare de 200.000 de marci) impreuna cu un bonus de 100.000 de marci, si a ocupat functia de expert consultant si inspector general in cadrul Consiliului de Supraveghere. Pe 8 noiembrie 1895, Maybach a fost numit Director Tehnic al Daimler-Motoren-Gesellschaft si a primit actiuni in valoare de 30.000 de marci.


Prima prioritate a lui Maybach era sa restaureze competitivitatea DMG pe baza progresului tehnic si a unor produse fiabile. Un sprijin important in acest scop l-au constituit proiectele realizate la hotelul Hermann. Gottlieb Daimler a murit cinci ani mai târziu, la data de 6 martie 1900. 


Personalitati auto

Categorii articole

Theme Forest
1 comentarii pentru articolul -- Gottlieb-Daimler

Inceputurile liniilor de asamblare auto

Inceputurile liniei de asamblare. Pe la inceputurile anilor 1900, masinile pe benzina au inceput sa depaseasca in vanzari celelalte autoturisme. Piata pentru automobile economice crestea si nevoia pentru productia industriala isi facea simtita prezenta. Primi fabricanti de autoturisme a fost Franta : Panhard & Levassor (1889) si peugeot ( 1891). Prin fabricanti de autovehicule ne referim la constructori ai intregului vehicul pentru vanzare si nu doar la inventatorii motoarelor ce au experimentat doar pent

Motorul Diesel

Motorul Diesel este un motor cu combustie interna, mai exact este un motor cu aprindere prin compresie, in care combustibilul se detoneaza doar prin temperatura ridicata creata de comprimarea amestecului aer-carburant, şi nu prin utilizarea unui dispozitiv auxiliar, aşa cum ar fi bujia in cazul motorului pe benzina. Motorul opereaza utilizand ciclul Diesel. Numele motorului a fost dat dupa inginerul german Rudolf Diesel la sugestia sotiei sale Martha Diesel, care in 1895 il sfatuieşte cu: Nenn