Intra in cont





Inregistrare
Ai uitat parola

Inscrie-te pentru newsletter

Aboneaza-te la newsletter pentru a fi la curent cu ultimele stiri din domeniul auto si cu evenimentele istorice ale zilei!

Primele automobile fabricate in Romania

Istoria automobilului romanesc nu are, din pacate, prea multe file.Majoritatea romanilor considera Dacia ca fiind primul automobil fabricat in Romania. Unii stiu ca la sfarsitul anilor 1930 au fost asamblate in Bucuresti automobile Ford.Putini stiu insa ca in urma cu aproape 90 de ani, in 1908 lua fiinta la Arad fabrica de automobile MARTA.
Din multitudinea de firme auto aparute in Europa Centrala, inaintea Primului Razboi Mondial, doar cateva au mai rezistat pana in zilele noastre:Steyr, Austro-Daimler, Puch, Raba, Praga, Skoda(numit Laurin&Klement pana in 1928), Tatra(numita Nesseldorf pana in 1920). Celelalte au disparut insa din cazua vicisitudinilor economice si financiare din perioada de dupa razboi.
Solicitarea primariei din Arad de a se dota cu autobuze primeste in 1908 raspunsul cel mai favorabil de la firma francezza Westinghouse din Le Havre(filiala a concernului american cu acelasi nume). Aceasta s-a oferit sa construiasca o fabrica pe terenul pus la dispozitie de primaria aradeana. Astfel a luat fiinta firma MARTA(Magyar Automobil Reszveny Tarsasag Arad), ca sucursala a firmei mama Westinghouse. Ridicarea cladirilor si instalarea utilajelor s-au facut foarte repede, astafel incat un an mai tarziu, in 1909 productia incepe.Pe langa motoarele pentru tractiune feroviara ce se fabricau aici, oferta de automobile era foarte cuprinzatoare"autobuze cu sau fara etaj,camionae de trei sau cinci tone sarcina utila. Din 1910 incepe fabricarea de autoturisme cu diverse caroserii:Dublu-Phaeton, Landolet, Limuzina etc. Motoarele erau cu patru cilindri de 20, 30 si 40 CP. Autoturismele cu motoare de 20 sau 30 CP aveau transmisie cardanica, iar cele cu motoare de 40CP aveai transmisie prin lant. Bineinteles, toate erau fabricate sub licenta firmei Westinghouse.
Circa 150 de autoturisme Marta au fost fabricate pana in 1912 cand firma franceza a dat faliment. Viitorul devenea sumbru si pentru firma Marta, dar salvarea a venit din partea firmei austriece Austro Daimler. Aceasta preia firma Marta si trece la reorganizarea productiei introducand modele noi de automobile de data aceasta sub licenta Autro Daimler. Modelul de baza devine un autoturism mai usor, cu motoare de 4 cilindri, de 2,5 litri, cu puterea de 18/22CP. Acesta a fost folosit mai ales ca taxi in unele tari ale Europei Centrale. In 1936 mai circula in Arad un taxi Marta ce parcursese peste un milion de kilometri, spre deplina satisfactie a proprietarului.
Bineinteles ca si camioanele Marta produse dupa 1912 erau sun licenta Daimler, purtand binecunoscuta stea in trei colturi. Intre 1909 si 1914 au foat fabricate circa 300 de camioane si autobuze, precum si circa 650 de autoturisme.
In 1914 incepe Primul Razboi Mondial. Productia civila inceteaza si in fabrica Marta. Din 1915 pana in 1918 aici s-au fabricat doar motoare de avion. Primlu Razboi Mondial ia sfarsit in 1918. Imperiul Austro-Ungar se destrama; Transilvania se uneste cu Regatul Romaniei.
Schimbari majore se produc si in activitatea firmei Marta.Relatiile cu fostii patroni s-au deteriorat, productia este dezorganizata. In aceste conditii ia finnta Societatea Astra-prima fabrica romana de vagoane si motoare. Aceasta s-a realizat prin unirea fabricii de vagoane Weitzer cu fabrica Marta.
In cadrul Societatii Astra, fabrica Marta a capatat denumirea de Fabrica de Motoare. Aici se construiau autocamioane, autobuze, autostropitoare, autoturisme, motoare cu benzina sau gaz metan, masini unelte de precizie, precum si ...avioane.
Avionul de recunastere Astro-Proto, realizat realizat aici dupa proiectul ing. Stefan Protopopescu si care avea un motor Hispano-Suiza de 300CP, a fost foarte apreciat de Armata Romana care a comandat 25 de bucati.
In ceea ce priveste automobilele Astra, ponderea au avut-o camioanele si autobuzele, dar la comanda au fost executate cateva luxoase autoturisme cu motoare de patru cilindri, de 8.000cmc ce dezvoltau o putere de 60CP.
In anul 1926 capitolul automobilelor fabricate la Arad s-a inchis definitiv. Toate utilajele au fost expediate la Brasov unde s-a infiintat Intreprinderea Aeronautica Romana(IAR).

sursa: Auto PRO nr.6/2006


Categorii articole

Theme Forest
1 comentarii pentru articolul -- Primele automobile fabricate in Romania
  • avatar
    Olaru Valentin 2013-03-25 13:55:46

    STIMATI DOMNI,

    As dori, daca aveti posibilitatea si detineti informatii, sa-mi comunicati care/cand a fost inregistrat primul accident rutier - auto, hipo, etc - in Romania (antebelica/interbelica/postbelica).

    Va multumesc anticipat.

    Cu stima,
    Valentin Catalin Olaru

Citeste si urmatoarele stiri auto

Column One

Is simply dummy text of the printing and consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi.

Column Two

Is simply dummy text of the printing and consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi.

Column Three

Is simply dummy text of the printing and consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi.

Marci auto

Istoria formulei 3000

Seriile GP2 sunt mai degraba o competitie "tanara" in cursele open-wheel, dar conceptul sau a fost implementat cu multi ani inainte ca, campionatul sa se prezinte in formatul curent. Stramosul Gp2 este faimosul Campionat Formula 3000, ce a fost creat de FIA ( Federatia internationala de automobile) in 1985 ca o confruntare finala pentru soferii ce vroiau sa intre in Formula 1. A fost calea perfecta de a face tranzitia din competitiile nationale de formule in cea mai importanta compet

Primele automobile fabricate in Romania

Istoria automobilului romanesc nu are, din pacate, prea multe file.Majoritatea romanilor considera Dacia ca fiind primul automobil fabricat in Romania. Unii stiu ca la sfarsitul anilor 1930 au fost asamblate in Bucuresti automobile Ford.Putini stiu insa ca in urma cu aproape 90 de ani, in 1908 lua fiinta la Arad fabrica de automobile MARTA. Din multitudinea de firme auto aparute in Europa Centrala, inaintea Primului Razboi Mondial, doar cateva au mai rezistat pana in zilele noastre:Steyr, Austro-Daimler, Puch, Raba, Pra