Intra in cont





Inregistrare
Ai uitat parola

Inscrie-te pentru newsletter

Aboneaza-te la newsletter pentru a fi la curent cu ultimele stiri din domeniul auto si cu evenimentele istorice ale zilei!

Istoria marcii Smart

Da 8 Vizualizari: 23375

smart smart logoLa inceputul anilor 70, Centrul de Design Mercedes-Benz de la Irvine face pasul indraznet de a incepe dezvoltarea conceptului de „autovehicul al viitorului”. Criza petrolului si importanta din ce in ce mai mare acordata protectiei mediului indreapta atentia companiei catre dezvoltarea unor solutii pentru locuitorii din zonele urbane. in anul 1972, proiectantul Mercedes-Benz, Johann Tomforde, pune bazele acestui autovehicul futurist prin conceperea unui prototip de numai 2,5 metri lungime. Dar trebuie sa mai treaca cincisprezece ani pentru ca Mercedes-Benz sa reuseasca sa se conformeze standardelor de siguranta necesare: la fel ca in cazul unui ou, interiorul moale este protejat de coaja dura. Apar primele autovehicule de prezentare, Eco Sprinter si Eco Speedster, si incepe proiectarea primului „stramos” al modelului actual smart fortwo, micro autovehiculul compact.
inca din aceasta etapa timpurie, caroseria autovehiculului respecta deja conceptul de siguranta tipic smart si are acelasi ampatament, desi panourile caroseriei si celula de siguranta tridion nu sunt inca vizibile din exterior. Si exista paralele clare si pentru interior: forma distincta, sinuoasa a plansei de bord, orificiile de ventilatie situate deasupra panoului de instrumente, principiul instrumentelor de bord suplimentare, consola centrala si modul de combinare a functiilor. Elementele de baza ale acestor doua modele timpurii vor fi adoptate pentru urmatoarele autovehicule. Prototipurile sunt create printr-o colaborare internationala: conceptul si tehnologia isi au originea in Sindelfingen, Germania, iar designul si modelul insusi provin din Irvine, SUA.
in anul 1994 este infiintata compania Micro Compact Car AG la Biel, Elvetia, iar curând dupa aceea este anuntata fuziunea asteptata dintre Mercedes-Benz si SMH swatch . Scopul acestei cooperari este crearea unui autovehicul care sa fie economic atât din punct de vedere al spatiului, cât si al resurselor. Munca de creatie a inceput in scurt timp, in orasul german Renningen, pentru „autovehiculul swatch Mercedes Art”, sau, pe scurt, smart. Un an mai târziu, smart prezinta un studiu de prototip la Salonul auto de la Frankfurt, iar in anul 1996 câstiga Premiul european pentru design.
Prototipul nu are portiere, pentru ca privitorii sa poata trai senzatia unica de spatiu pe care o ofera. Scaunele ergonomice, si mânerul schimbatorului de viteze, modelat ca o minge de tenis, sunt exemple excelente ale principiului reducerii maxime. Acest principiu a stat si la baza primului slogan al marcii: reducere la maxim. Desi acest autovehicul nu are inca elementul caracteristic al celulei de siguranta tridion, partea frontala prezinta deja farurile dublu-migdalate care vor fi preluate mai târziu de generatia a doua a modelului smart fortwo in variantele coupé si cabrio.
Este aleasa o locatie pentru productie: orasul Hambach din Franta, si se hotaraste crearea unei marci auto europene, având sedii in Germania, Elvetia si Franta. Productia de serie a autovehiculului smart se apropie. Pe când prototipul de la Atlanta revela publicului un posibil habitaclu al modelului smart, cel prezentat in acelasi an la Salonul Auto de la Paris a pus accent pe prezentarea unui concept cu doua materiale, cu celula de siguranta tridion si panourile caroseriei vizibile.
Prototipul prezentat la Paris in 1996 reprezinta perfectionarea studiului de la Atlanta. Desi au fost facute câteva schimbari in interior, accentul s-a pus aici in mod clar pe conceptul exterior: caroseria, fabricata din diferite componente individuale, partial inlocuibile, face ca acest autovehicul sa nu semene cu nici o alta masina dinaintea sa. Celula de siguranta tridion este deja un semn al conceptului celor doua materiale, definitoriu pentru marca. Panourile caroseriei acestui „prototip modular” sunt pentru prima data demontabile si inlocuibile.
in anul 1997 sunt puse bazele productiei de serie ulterioare: autovehiculul smart city-coupé are premiera mondiala la Salonul Auto de la Frankfurt, iar pe 27 octombrie 1997 cancelarul Germaniei, Helmut Kohl, si presedintele Frantei, Jacques Chirac, au prezidat deschiderea uzinei smartville din Hambach. smartville, cea mai moderna uzina de productie auto din lume, câstiga premiul pentru protectia mediului si demonstreaza ca talentul inovator al modelului smart are efect pozitiv mai mult decât doar asupra eficientei si calitatii produsului. Marca se defineste ca o marca pentru individualistii increzatori si deschisi, iar acest lucru este subliniat de prototipul, mereu la moda, smart city-coupé.
Desi pe de o parte are multe in comun cu autovehiculul de serie, acest studiu demonstreaza si multe oportunitati de personalizare. Exteriorul ultra-modernului city-coupé este caracterizat de piese CBS in verde cu aspect de aluminiu lucios. Acestea contrasteaza cu celula de siguranta tridion, in aluminiu stralucitor, aceeasi combinatie de culori putând fi regasita la jantele din aluminiu ale autovehiculului. Habitaclul este decorat cu materiale textile metalizate si piele de culoare cafenie, iar tapiseria de tip plasa care imbraca spatarele este inlocuita cu benzi intinse din material plastic.
Pe 3 octombrie 1998 incepe in cinci tari europene productia celor mai neobisnuite autovehicule de serie din lume. Autovehiculul smart city-coupé este rezultatul tuturor prototipurilor si vehiculelor de testare anterioare si ofera toate caracteristicile cerute unui autovehicul urban modern: consum economic de carburant, costuri reduse de rulare, devalorizare foarte mica si posibilitatea de a gasii spatiu pentru parcare foarte usor. Modelul smart city-coupé este disponibil initial in aproximativ 60 de centre din Europa. „Turnurile smart”, ce pot fi gasite in diverse centre urbane europene, reflecta conceptul inovator al marcii. smart se autodefineste ca o marca plina de contraste, fiind promovata in reclame drept marca unui stil de viata urban.
Modelul smart city-coupé, denumit mai târziu smart fortwo, este un autovehicul surprinzator din mai multe puncte de vedere: spatiul de doar trei metri necesari pentru parcare, ceea ce il face sa fie un autovehicul foarte usor de parcat, interiorul spatios in ciuda dimensiunilor compacte al exteriorului, spatiul pentru sase baxuri cu bauturi in portbagaj si un diametru de bracaj de doar 8,70 m. Cu ajutorul motorului turbo pe benzina si a transmisiei automate cu 6 trepte de viteza „softip“, conducatorul poate schimba treapta de viteza fara sa aiba nevoie de ambreiaj, si nu exista compromisuri in privinta sigurantei: celula de siguranta tridion, dintr-un material care contrasteaza cu panourile caroseriei, protejeaza ocupantii autovehiculului asa cum interiorul unei nuci este protejat de coaja dura.
Modelul smart roadster este prezentat publicului pentru prima data in anul 1999, in cadrul Salonului Auto de la Frankfurt. Studiul are 35§§§ de componente in comun cu modelul fortwo coupé si este o reinterpretare a autovehiculelor sport englezesti din anii 1950. Modelul smart roadster demonstreaza versatilitatea conceptului smart, dar in acelasi timp pune accentul pe un element esential: placerea de a conduce. Scopul acestui autovehicul este crearea unei senzatii foarte autentice in timpul conducerii, permitând soferului sa simta perfect drumul. Modelul roadster este dovada ca un motor cu multi cai-putere nu este singura cale pentru a asigura placerea conducerii si o accelerare excelenta. Acest prototip a stat la baza crearii modelelor roadster si roadster-coupé, care sunt produse intre anii 2003 si 2005.
Designul subliniaza in mod clar atributele esentiale ale marcii smart: exteriorul autovehiculului este caracterizat de celula de siguranta tridion, partial vizibila, si de panourile caroseriei care pot fi inlocuite, fabricate din material plastic de inalta calitate. Alte caracteristici importante ale exteriorului sunt: jantele din aliaj de 17 inch cu un design cu spite, finisajul rosu mat si becurile de semnalizare integrate in oglinzile laterale. Elementele habitaclului au fost pastrate intentionat metalice, cu aspect tehnic si rece. Prototipul smart roadster este echipat, la fel ca modelul smart city-coupé, cu un motor turbo SUPREX având capacitatea de 600 centimetri cubi, dar viteza sa maxima nu este limitata electronic. Sasiul difera de asemenea, având un design modificat pentru puntea fata.
in anul 2001, prototipul crossblade smart personifica reducerea in cea mai radicala forma a sa: acest autovehicul nu are nici portiere, nici parbriz, nici acoperis. Modelul crossblade, probabil cel mai neobisnuit autovehicul reprezentant al unui stil de viata din istoria autovehiculelor, are la baza un prototip creat in anul 1999, provenit la rândul sau dintr-un model la scara 1:4 creat in anul 1997. Acest autovehicul este produs in editie limitata de 2.000 de exemplare. Primul proprietar este Robbie Williams, care comanda personal, in aprilie 2002, autovehiculul cu numarul 0008. smart este sponsorul turneului european al lui Robbie Williams si il insoteste de-a lungul a 15 concerte.
Culoarea neagra a exteriorului, in combinatie cu celula de siguranta tridion de culoare argintie si interiorul rosu, creeaza un aspect sportiv clasic. Vopseaua intr-o singura culoare, care nu contine pigmenti metalici, confera autovehiculului un aer sofisticat si o senzatie de inalta clasa. Pasagerii stau sub cerul deschis, iar tot ce se intinde peste zona postului de conducere este un deflector de vânt ingust, fumuriu. Toate elementele habitaclului sunt impermeabile. in podea exista canale pentru scurgerea apei de ploaie. Barele din zona in care ar fi trebuit sa fie portierele pot fi deschise vertical, precum portierele tip aripa de pescarus ale autovehiculelor sport. O bara puternica asigura siguranta ocupantilor si face din modelul crossblade singurul autovehicul complet deschis care poate fi condus cu peste 25 km/h fara a purta casca.
Dupa patru ani de prezenta pe piata, clientii exprima un interes din ce in ce mai mare pentru modelul smart cu patru locuri. Modelul Tridion 4, care are la baza autovehiculul Mitsubishi Space, este prezentat ca studiu de design la Salonul Auto de la Frankfurt din 2001. Chiar in varianta cu patru locuri, cinci usi si lungimea de 3,65 m, acesta pastreaza caracteristicile unui model smart veritabil. Si aceasta pentru ca a pastrat conceptul celor doua materiale: al celulei de siguranta tridion si al panourilor de caroserie, pe lânga designul specific al partii din spate. Corpul scurt al autovehiculului se extinde cu un ampatament maximizat, subliniind legatura cu familia smart city-coupé. Vopseaua alba, mata, confera autovehiculului un caracter adult, elegant si futurist, lansând o tendinta in industria autovehiculelor, in care albul era dispretuit si considerat de moda veche. Modelul smart forfour, produs intre anii 2004 si 2006, se bazeaza pe acest studiu.
Exteriorul modelului smart Tridion 4 se caracterizeaza prin panourile de caroserie cu finisaj mat, care contrasteaza cu suprafetele stralucitoare ale celulei de siguranta tridion, in alb sidefat si gri titan. Partea frontala, dinamic conturata, si spoilerele spate au o structura mata, aspra. Accentele colorate sunt date de mânerele portierelor, de un galben stralucitor, si de geamurile mari in nuanta albastra. Habitaclul se caracterizeaza prin independenta formala a elementelor functionale individuale: vitezometrul si turometrul sunt fixate chiar deasupra coloanei de directie, in carcase rotunde, separate. Inovatoare si functionale, scaunele imbracate in piele alba pot fi transformate in sezlonguri intr-o clipita. Suporturile pentru pahare sunt montate pe consola centrala incastrata, fiind create special o sticla si pahare care se potrivesc.
Modelul smart crosstown este prezentat ca prototip la Salonul Auto de la Frankfurt din 2005 in culoarea verde kaki, iar la Salonul Auto de la Geneva din 2006 in culoarea gri. Scopul sau este sa demonstreze potentialul unic al conceptului de autovehicul smart fortwo. Designul modelului crosstown a fost inspirat de vehiculul militar Willy s Jeep, care a fost produs de asemenea de o filiala a Grupului. in aprilie 2005 este construit un model cu exteriorul si interiorul din argila, la scara 1:1. La sfârsitul lunii august, modelul smart crosstown este pregatit pentru a fi prezentat ca prototip. Totusi, productia de serie nu este planificata.
Prototipul crosstown de la smart este un autovehicul mic, pentru drum accidentat, cu o vizibilitate extrem de buna de jur imprejur si care ofera experienta proaspata a stilului cabrio. Caracteristicile speciale sunt plafonul din material textil, parbrizul pliabil si tractiunea integrala hibrida, cu reglare automata intre motorul cu combustie interna si un electromotor, pentru ca eficienta sa fie maxima. De asemenea, habitaclul are un design neconventional: scaunele si volanul sunt imbracate in piele maro, in stilul vintage, iar tetierele sunt integrate in spatare. Modelul crosstown poarta genele autovehiculului 451, succesorului modelului smart fortwo, subliniind potentialul acestuia.
in noiembrie 2006, la noua ani dupa ce a fost prezentat modelul smart fortwo, smart isi prezinta succesorul: noul smart fortwo. Este oarecum mai lung si mai larg, iar sectiunea frontala are un aer mai „adult”. Ca si predecesorul sau, acesta lanseaza tendinte prin mobilitatea sa urbana, demonstrând ca adevarata maretie nu are nimic in comun cu dimensiunile exterioare. Si cei care prefera individualismul vor fi atrasi de noul smart fortwo, datorita gamei largi de optiuni disponibile care ofera multe posibilitati de personalizare. Acest model incepe sa cucereasca drumurile in primavara anului 2007.
Noul smart fortwo se bazeaza pe conceptul smart. Dimensiunile externe compacte, consumul scazut de carburant si celula de siguranta tridion sunt caracteristicile marcii smart. Dar pentru noul smart fortwo au fost realizate multe alte imbunatatiri, noul model devenind mai confortabil, mai agil, mai sigur si dovedind mai multa grija pentru protectia mediului.
Modelul smart fortwo sarbatoreste cea de-a zecea aniversare si poate admira retrospectiv o serie de realizari impresionante: de la lansarea sa pe piata au fost vândute peste 1.000.000 de exemplare, in 37 de tari aflate pe cinci continente. Iar modelul smart fortwo este unicul autovehicul produs in momentul de fata care este prezent in cadrul expozitiei permanente a Muzeului de Arta Moderna din New York.
Propulsia inteligenta smart - sisteme de propulsie alternative smart - demonstreaza versatilitatea si caracterul inovator al modelului smart fortwo. De exemplu, incepând cu anul 2008, modelul smart fortwo este echipat, in varianta standard, cu tehnologia mhd (Micro Hybrid Drive), pentru economisirea combustibilului si reducerea emisiilor. Iar modelul smart fortwo echipat cu propulsie electrica este deja supus testelor in cadrul unor proiecte pilot la Londra si Berlin.

sursa: smartfan

Marci auto

Categorii articole


libertatea cuvant stiri news

Inca nu sunt imagini pentru acest articol --- Smart

Nici un videoclip pentru --- Smart

Inca nu sunt comentarii pentru articolul -- Smart
Fii primul care comenteaza acest articol!

Istoria automobilului

Inca din cele mai vechi timpuri, omul a cautat metode prin care sa poata transporta diferite materiale sau hrana de la distante mult mai mari. Astfel, el a construit, folosindu-si inteligenta cu care este inzestrat, diferite mijloace de transport, de la cele mai rudimentare, atingand apogeul in sec. al XIX-lea, odata cu inventia automobilului. istorie automobil. Prima constructie considerata vehicul, in sensul de constructie destinata transportului a fost targa purtata de oameni. Apoi, aceasta a evoluat, deoarece omul a ajun

Istoria curselor auto DRAG NASCAR

Este un fapt acceptat de catre istoricii curselor cu masini cum ca NHRA (Asociatia nationala a HotRod-urilor) si NASCAR impart aceeasi radacini in Statele unite, datand de la inceputul anilor 1930, desi a devenit sport legitim la scurt timp dupa razboi. Incluzand implicarea primilor hotrod-eri si masinilor de curse in contrabanda cu alcool, folosind profiturile obtinute din piata neagra a alcoolului pentru a cumpara masini noi si a le face sa mearga mai repede pe distante scurte. Practic, competitiile intre ei au