Intra in cont





Inregistrare
Ai uitat parola

Inscrie-te pentru newsletter

Aboneaza-te la newsletter pentru a fi la curent cu ultimele stiri din domeniul auto si cu evenimentele istorice ale zilei!

Istoria marcii Skoda

Da 8 Vizualizari: 31593

skoda skoda logoSkoda este un producator ceh de automobile, unul din primii 4 din lume. Din 1991 apartine concernului Volkswagen.
Compania s-a infiintat pe data de 27 iunie 1925, când concernul škoda a cumparat producatorul de automobile Laurin & Klement in Mladá Boleslav. Václav Laurin a ramas atunci director tehnic. Dupa 1945 a urmat retragerea de la škoda Pilsen, numele firmei ramânând. De pe data de 16 aprilie 1991 skoda apartine concernului Volkswagen.

La sfârsitul anului 1895, doi membrii pasionati ai Clubului Ceh de velocipede, mecanicul Václav Laurin si librarul Václav Klement au demarat la Mlada Boleslav productia de biciclete Slavia.
in primii doi ani, compania a lansat pe piata cinci modele de biciclete de conceptie proprie. Printre acestea se numarau bicicletele de agrement, pentru femei si semicursierele, pentru toate oferindu-se o garantie de doi ani.
in primavara anului 1899, in programul de productie a fost adaugata prima bicicleta cu un motor auxiliar. Se nastea motocicleta L&K.
incepe era motocicletelor
Epoca bicicletelor a fost urmata de era motomaniei. in 1899 la Praga, compania Laurin & Klement a prezentat in fata presei prima motocicleta. Modelul A, mai putin puternic, avea un motor de 1,25 CP, modelul B, mai puternic, ajungând la 1,75 CP. Dezvoltarea fabricii a fost insotita si de o expansiune pe diverse piete, anul 1900 incluzând si Anglia pe lista tarilor in care se exportau motocicletele L&K.
Programul de productie a fost imbogatit si compania a inceput sa adune in vitrina cu trofee primele premii obtinute in cadrul expozitiilor internationale.in 1901, L&K participa in prima cursa internationala pe traseul Paris-Berlin, pentru ca un an mai târziu motocicletele L&K sa obtina prima victorie intr-o cursa desfasurata in Bohemia!
in 1909 Laurin & Klement a ajuns la o productie totala de aproape 4000 de motociclete, de diferite tipuri.
Primul automobil - VoituretteConstruit in 1905, modelul Voiturette A a fost primul automobil Laurin & Klement. Cu un motor de doi cilindri in V, racit cu apa si având o capacitate de 1055 cmc, o putere de 7 CP, aceasta masina s-a transformat imediat intr-un succes comercial. A urmat modelul B (produs intr-o cadenta incredibila de 250 unitati in trei ani) si modelul C cu un motor de 2042cmc si 12CP.
Primul motor cu patru cilindri a fost construit in 1906; modelul D a fost construit in doar patru exemplare, in timp ce motorul de 4,5l destinat modelului E avea sa fie utilizat in anii urmatori atât pe automobilul destinat transportului de persoane cât si pe versiunea utilitara.
Gratie maiestriei si experientei angajatilor din toate departamentele, compania si-a cucerit foarte rapid renumele pe piata internationala in curs de dezvoltare
Modelul S - un nou succes in strainatateEforturile facute de V. Klemet pentru realizarea unui automobil simplu si fiabil, care sa raspunda cerintelor unui numar cât mai mare de clienti, au dus la aparitia gamei S.
Beneficiind de numeroase elemente structurale originale, acest vehicul cu motor de patru cilindri in linie, 1.771cmc si 14CP, racit cu apa, a fost prezentat publicului in aprilie 1911.
Modelul S s-a dovedit o masina de succes nu doar in Cehia ci si pe piata din Rusia, de exemplu. Pâna la inceputul Primului Razboi Mondial au fost construite la Mlada Boleslav circa 600 de exemplare, productia fiind continuata cu imbunatatirile de rigoare pâna in 1925.
L&K M - lux si utilitateGama de modele L&K M a fost incadrata in clasa vehiculelor de lux. Acest automobil era propulsat de un motor cu patru cilindri, capacitatea de 4.713cmc si o putere de 50 CP. Pe acelasi cadru al sasiului a fost montata si varianta Knight, cu patru cilindri si 3.308cmc, fabricata in serie mica.
Câteva din inovatiile care au marcat aceasta perioada au fost: lampile cu dinam, demaroarele electrice sau (la cererea clientilor) discuri din otel.
Utilitarele mari din gama MS (produse in timpul Primului Razboi Mondial) au beneficiat de motoare modificate inca din 1920, având cilindreea marita pâna la aproape sase litri capacitatea de transport de trei tone.
Suprastructura pentru transportul persoanelor sau a marfurilor era construita pe sasiu, rezultând astfel autobuze, vehicule militare, vehicule destinate postei, etc.
Tehnologie pentru agriculturaNoua tehnologie si-a gasit aplicatii si in agricultura. Motoplugurile s-au dovedit un produs de succes pentru Laurin & Klement dar si pentru compania Roudnice aflata in proprietatea lui Rudolf Bächer.
Motoplugul P4 cu sase lame si motor cu patru cilindri si 80CP, s-a dovedit un produs de succes, fiind construit 51 de exemplare pâna la inceputul Primului Razboi Mondial.
Motoplugurile Excelsior (construite la momentul respectiv in colaborare cu cei de la Bächer), au fost apreciate si dupa terminarea razboiului. Ele au fost exportate si intr-o versiune mai mica decât P4, nu doar in Rusia ci si in Franta, Spania si America de Sud. Firma Puch si reprezentanta austriaca FIAT aveau sa achizitioneze licenta pentru productia acestui motoplug.
L&K 100 si 110 - calitate deosebita pentru gama medieNoul model L&K 100, introdus pe piata in 1923, avea un sasiu de conceptie clasica si un motor SV cu patru cilindri si capacitatea de 1.771cmc.
Modelul 100 si evolutiile ulterioare (105, 110 si 120) s-au dovedit automobile de viitor, cu o calitate deosebita, incadrate mai bine in segmentul mijlociu decât concurenta reprezentata de celelalte marci din Cehia (Praga Alfa, Tatra 11).
Modelele modernizate 110 si 120 au aparut pe piata in 1925. Chiar si dupa fuziunea cu Plzen škodovka in 1925, modelul 110 a continuat sa aiba cel mai mare succes de piata. in 1926 a fost prevazut cu un motor mai puternic (1.944cmc) de la modelul 120.
Modelul 860 - 8 cilindri si 80 CPin 1929, cu ocazia Salonului Auto de la Praga a fost introdusa o noua gama škoda, din aceasta facând parte si modelului 860.
Principalele caracteristici au fost incluse in denumirea modelului, cifra 860 provenind de la cei 8 cilindri si 60CP! Noua masina va stârni un interes deosebit atât in rândul publicului cât si al profesionistilor.
Tutusi, pâna in 1933 au fost vândute doar 49 de exemplare, modelul de lux beneficiind de un motor de patru litri, cu opt cilindri. Acest lucru a fost explicat si de pretul ridicat pentru acea perioada, 127.000 coroane cehe pentru limuzina si 140.000 pentru versiunea cabrio.
Camioane usoare - modelele 254 si 256Vehiculele destinate transportului de marfa si cele utilitare, produse in cooperare in uzina din Plzen, au constituit o parte importanta din productia de automobile ASAP.
Spre exemplu, camionul usor škoda 256, cu o capacitate utila de 2.500kg si un motor modern, Superb OHV pe benzina, s-a bucurat de un real succes. Modelul 254 D a beneficiat de acelasi sasiu si un motor mic, in patru cilindri, cu aprindere prin compresie si o capacitate de 3.770cmc.
Pâna in 1943 au fost produse 2.662 unitati, situate in avangarda industriei de profil gratie numeroaselor aspecte tehnice.
Modelul Tudor a ajuns cunoscut pâna si in AustraliaPrimul vehicul din seria actualizata Popular 1101, având o caroserie Tudor cu doua usi, a fost lansat pe piata in primavara anului 1946. Mai târziu, a fost lansata o versiune cu patru usi si o furgoneta cu o capacitate utila de 300kg.
in 1946, atelierul de caroserii Petera din Vrchlabí s-a afiliat fabricii Boleslav Automobile, primele vehicule škoda produse aici fiind ambulantele montate pe sasiul škoda 1101, iar din 1949 si pe sasiul 1102 (diferenta fata de 1101 fiind reprezentata de câteva modificari neesentiale).
Au fost produse si versiuni pentru armata, in timp ce modelul “Tudor” a cunoscut un mare succes la export, inclusiv in Australia.
škoda 1200 - BerlinaModelul škoda 1200 a consemnat o schimbare majora. Vehiculul cu patru usi si caroserie de tabla cu forme rotunjite si un motor cu cilindreea de 1.221cmc, dezvoltând 36 CP, a fost produs cu incepere din 1952, printre versiuni existând si o furgoneta utilitara, un break, un pick-up si o ambulanta.
in 1955, škoda 1200 Sedan a fost prevazut cu un colector de admisie nou si un nou carburator, primind numele de cod 1201.
Dupa lansarea modelului Spartak, destinat transportului de persoane, modelul 1201 a fost produs mai ales in versiunile utilitare, constructia fiind transferata treptat la fabrica dinVrchlabí. Versiunea modernizata a modelului 1202 a fost produsa pâna in 1973!
škoda 440 - SpartakPrototipul unui nou model škoda, denumit Spartak, a fost prezentat in 1954 ca o solutie intermediara pentru un vehicul “popular”, pentru ca un an mai târziu sa fie introdus modelul škoda 440; totusi nimeni nu a folosit vreodata un alt apelativ decât Spartak.
Motorul a fost reproiectat plecând de la propulsorul modelului 1101, noul A 440 având o capacitate de 1.089cmc, o putere de 40 CP, cu un bloc motor din aluminiu, un nou colector de admisie si un nou carburator.
in 1957, škoda 445 a beneficiat de instalarea unui motor mai mare, cu o capacitate de 1.221 cmc. La fabrica din Kvasinz avea sa fie produsa si versiunea sportiva škoda 450, cu acoperis rabatabil si motor modificat cu doua carburatoare si o putere de 50CP.
Octavia si Feliciain 1959, dupa ce au primit o noua punte fata, cu arcuri elicoidale si amortizoare telescopice, toate autoturismele škoda au fost prezentate ca modele noi.
škoda 440 a devenit Octavia (cel de-al optulea model aflat in constructie dupa terminarea celui de-al Doilea Razboi Mondial), 445 a devenit modelul Octavia Super, iar modelul sport 450 a devenit Felicia (de la cuvântul latin felicitas, noroc).
in timp au mai fost lansate Octavia Touring Sport cu un motor provenit de la Felicia (50CP), iar in 1962 Felicia Super si Octavia 1200 Touring Sport (ambele cu un motor de 55 CP).
Ultimul model al gamei a fost mult apreciatul Octavia Break; acesta beneficiind de o serie de modernizari de-a lungul productiei care s-a intins pâna in 1971!
škoda 1000 MBPrimul prototip al unui vehicul complet nou a fost creat inca din 1956, fiind prezentat publicului in 1964 sub denumirea škoda 1000 MB. De asemenea, la Mlada Boleslav a fost construita si o noua uzina pentru producerea acestuia.
Noua škoda avea un motor in patru cilindri, racit cu apa, o capacitate de 988cmc, puterea de 45CP, montat in partea din spate a caroseriei monococa. Berlina škoda 1000 MBG si modelul cu doua usi škoda 1000 MBX (cu motor cu compresie marita, doua carburatoare si o putere de 49CP) au reprezentat variante ale modelului de baza.
Modelele “MB” au beneficiat de o serie indelungata de imbunatatiri; in 1967 au fost adaugate škoda 1100 MB si škoda 1100 MBX cu un motor de 1.107cmc.
škoda 100 / 110O noua inovatie a aparut in 1969. Totusi, noul model škoda 100/110 a reprezentat mai degraba o modernizare a predecesorului sau.
Vehiculul a primit o caroserie moderna, frâne cu discuri pentru rotile fata, un interior regândit, motorul fiind singurul ramas neschimbat.
Prin urmae, škoda 100 a fost creata plecând de la škoda 1000 MB, in timp ce škoda 1100 MB a devenit 110.
Modelele škoda 110 R si 105/120Coupe-ul sport škoda 110 R cu doua usi, motor de 1.107cmc si o putere de 62CP, a fost lansat in 1970 la Kvasiny. Berlina primea acelasi motor, dând nastere modelului škoda 110 LS. Au aparut si versiune speciale š 130 RS si 200 RS.
Modelul prezentat in 1976 la Brno, sub numele de 120, a constituit o alta etapa in procesul de modernizare. Vehiculul primea o noua caroserie, un interior si un panou de bord noi, o alta noutate fiind si montarea radiatorului in partea din fata.
Doua modele de baza, škoda 105 cu un motor de 1.046cmc si škoda 120 cu un motor de 1.174cmc, au fost produse in mai multe versiuni; de la cel mai ieftin model š 105 S pâna la š 105 GLS.
Skoda 130 si coupe-ul Garde/Rapidin ciuda designului demodat, škoda 105/120 reprezenta un pas inainte semnificativ. Modernizarea sa a continuat fara intrerupere; in 1983 el a ajuns la un pasaj mai mare al rotilor, la jante de 13”, bare de protectie din plastic, precum si alte modificari.
Un an mai târziu aparea modelul škoda 130, cu o cutie de viteze cu cinci trepte, directie cu pinion si cremaliera, plus o punte spate independenta.
Coupe-ul Garde cu doua usi a intrat in fabricatie la uzina din Kvasiny cu incepere din 1981, mai târziu ajungând sa fie denumit Skoda Rapid (dupa realizarea imbunatatirilor de la Skoda 130).
Modelul M 105/120 si škoda FavoritProductia versiunilor “120” modernizate, mai exact gama 105/120/130 s-a incheiat in 1990.
Un vehicul complet nou, škoda Favorit, a fost prezentat in premiera mondiala la Expozitia de comert din Brno.
infatisarea finala a modelului Favorit a fost opera legendarului designer italian Bertone.
Celelalte versiuni au fost reprezentate de break-ul Forman si modelul pick-up. Motorul de baza pentru Favorit era unul de tip OHV, cu patru cilindri, capacitatea de 1.289cmc si puterea de 40 si 50 kW.
škoda Forman, Pick-up si škoda FeliciaVersiunea Favorit Forman a fost asamblata in uzina din Vrchlabí cu incepere de la sfârsitul anului 1990 (la fel si modelele speciale cu incepere din 1992). Productia modelului pick-up a inceput in 1991 la Kvasiny.
in aprilie 1991, škoda devine parte a concernului german Volkswagen. škoda Felicia a reprezentat primul proiect comun, noua masina fiind lansata in 1994.
in afara de motoarele škoda cu o putere de 40 si 50 de Kw, concernul Volkswagen utiliza motoare proprii si la modelul Felicia: un propulsor pe benzina de 1,6 litri, MPI/55 kW si unul pe motorina de 1,9 litri D/47 kW. in vara anului 1995 a fost prezentata la Brno Felicia break; in luna august a aceluiasi an intra in productie versiunea utilitara Felicia pick-up precum si alte versiuni (Vaan, Van-Plus).
škoda Octavia si Fabiain septembrie 1996, intr-o uzina complet noua, intra in fabricatie Octavia Liftback, un model complet nou din clase mijlocie (varianta break avea sa fie lansata in 1998).
Succesorul modelului Felicia, škoda Fabia, a fost introdus in 1999. La inceput, Fabia a beneficiat de motoare de 1,4 MPI/50 kW, 1,4 16V/74 kW si 1,9 SDI/47 kW, astazi gama de motoare fiind incomparabil mai mare.
in perioada 1997-2005 au fost produse peste 4000 de automobile Felicia Fun, un model bazat pe varianta pick-up si destinat petrecerii timpului liber.
Superb, Noua Octavia, Fabia CombiApar noile versiuni de caroserie ale modelului Fabia; Fabia Combi este prezentata in premiera mondiala in 2000 (versiunea berlina in 2001).
in 2001, škoda isi extinde programul de productie cu o a treia gama de modele; productia celui mai mare model, limuzina de lux Superb, demareaza in uzina din Kvasiny.
in 2004, modelul Octavia isi cunoste, in sfârsit, succesorul. Noua škoda Octavia, in versiuni Liftback si Break (precum si cu tractiune 4x4), este cel mai modern model din programul de productie al marcii. Versiunea sport RS apare la sfârsitul lui 2005.
Datorita calitatilor sale, noua Octavia este rasplatita cu numeroase premii internationale, inclusiv prestigiosul titlu “Masina Anului” in mai multe tari din Europa.

Marci auto

Categorii articole


libertatea cuvant stiri news

Inca nu sunt imagini pentru acest articol --- Skoda

Nici un videoclip pentru --- Skoda

Inca nu sunt comentarii pentru articolul -- Skoda
Fii primul care comenteaza acest articol!

Marci auto

Istoria formulei 3000

Seriile GP2 sunt mai degraba o competitie "tanara" in cursele open-wheel, dar conceptul sau a fost implementat cu multi ani inainte ca, campionatul sa se prezinte in formatul curent. Stramosul Gp2 este faimosul Campionat Formula 3000, ce a fost creat de FIA ( Federatia internationala de automobile) in 1985 ca o confruntare finala pentru soferii ce vroiau sa intre in Formula 1. A fost calea perfecta de a face tranzitia din competitiile nationale de formule in cea mai importanta compet

Primele automobile fabricate in Romania

Istoria automobilului romanesc nu are, din pacate, prea multe file.Majoritatea romanilor considera Dacia ca fiind primul automobil fabricat in Romania. Unii stiu ca la sfarsitul anilor 1930 au fost asamblate in Bucuresti automobile Ford.Putini stiu insa ca in urma cu aproape 90 de ani, in 1908 lua fiinta la Arad fabrica de automobile MARTA. Din multitudinea de firme auto aparute in Europa Centrala, inaintea Primului Razboi Mondial, doar cateva au mai rezistat pana in zilele noastre:Steyr, Austro-Daimler, Puch, Raba, Pra