camioanele bot rotund au fost probabil cele mai de succes camioane volvo

In timpul celui de-al II-lea razboi mondial Volvo a livrat mii de camioane "Bot rotund", atat sub forma unui model standard, într-o forma constructiva simplificata, cat si a unui model cu tractiune integrala. Camioanele Bot rotund, care au fost prezentate la sfarsitul anului 1939 ca modele "1940", constau dintr-o gama larga de camioane care aveau un aspect asemanator, dar care acopereau un numar mare de aplicatii de transport. Spre exemplu, partea din fata era disponibila în cel putin trei variante diferite de lungime.  Camioanele "Bot rotund" au fost probabil cele mai de succes camioane Volvo pana la aparitia camioanelor F, începand din anii ’70.

catalizatorul auto

In limbajul uzual, prin „Cat” este descris sistemul complet de curatare catalitica a gazelor de esapament a autovehiculelor. Acesta contine un material chimic de catalizator eficient (de regula metale nobile, de exemplu platina si rodiu), un material portant ceramic sau un material metalic, o carcasa si, conform principiului de executie, diferite sisteme de reglare pentru controlarea procesului. In functie de executia constructiva, catalizatorul oxideaza monoxidul de carbon si Il transforma In dioxid de carbon, hidrocarburile In dioxid de carbon si apa si/sau reduce oxizii de azot In azot si oxigen In forma gazoasa. Catalizatoarele eficiente contribuie la reducerea volumului de noxe din gazul de esapament cu pâna la 90 de procente. Automobilele sunt echipate cu catalizatoare cu trei cai (motoare pe benzina) si catalizatoare de oxidare (propulsoare pe motorina), In functie de motor fiind prevazute pâna la doua catalizatoare principale si patru precatalizatoare. Catalizator (convertizor catalitic) - componenta a sistemului de evacuare a gazelor rezultate ca urmare a arderii combustibilului care “trateaza” gazele de esapament inainte ca acestea sa fie evacuate. Functionarea in conditii normale a unui convertor catalitic conduce la o transformare a gazelor de ardere in gaze cvasiinofensive eliminand in acest fel o parte importanta a poluantilor. Catalizatorul are forma unui amortizor de sunet clasic, eliptic sau rotund, in interiorul caruia sa afla un monolit ceramic sau metalic pe care sunt depuse metale nobile care favorizeaza conversia gazelor poluante in gaze nepoluante. In catalizator (convertorul catalitic) au loc procese de transformare a hidrocarburilor in dioxid de carbon (CO2 ) si vapori de apa, a monoxidului de carbon (CO) in dioxid de carbon (CO2) si a oxidului de azot (NO in azot (N2) si oxigen (O2).

bmw ag a pornit ca un producator de motoare de avion

BMW AG a pornit ca un producator de motoare de avion. Imediat dupa sfarsitul primului razboi mondial, BMW a reusit sa reporneasca productia la scara mica, motoare de avion, dar afacerea nu s-a dovedit a fi profitabila. "Pentru a sustine constructia de motoare de avion, care în sine nu s-a dovedit a fi viabila la acel timp, din cauza nivelului scazut de trafic aerian, compania a pornit dezvoltarea si productia de motociclete in anii care au urmat. In acest scop a fost cumparata de la Gothaer Waggonfabrik AG fabrica de vehicule de la Eisenach” . se scria în raportul de 12 ani mai tarziu, cu ocazia aniversarii a 25 de ani de existenta a companiei, justificand motivele cumpararii acestei fabrici.

cauciucul sintetic

In 1860 Englezul Charles G. William a obtinut separarea izoprenei. Primele succese industriale au fost obtinute de G. Bouchardot . Franta  - în 1880 si Tilden . Anglia în 1884. Productia de cauciuc sintetic (elastomer) a început cu adevarat în timpul celui de-al doilea razboi mondial pentru înlocuirea cauciucului natural.

noi trebuie sa facem vehicule cum fac oamenii de la wenzhou brichete

Fondatorul Geely, Li Shufu, vrea sa dea spre export doua treimi din productia companiei, desi nu crede ca asta se va intampla. In martie 2005 la forumul de la Beijing a citat: "Noi trebuie sa facem vehicule cum fac oamenii de la Wenzhou brichete" (un sfert din brichetele de pe planeta). Dezvoltand o industrie de masini este precum ai creste incet un pom ca sa acoperi o padure. Geely coopereaza cu Daewoo International, Maggiora si Rücker. Geely a facut prima incursiune straina, una din primele piete auto chinezesti prezente la Frankfurt Motor Show in septembrie 2005. Compania a prezentat intreaga linie de modele, prin hatchback-urile Haoqing si Meirie, sedanurile Uliou si Free Cruiser, si Beauty Leopard coupé. Geely sunt asteptati cu mari vanzari de vehicule in Europa in 2007, si actualmente reface modelele sale pentru a trece  normele Euro IV de emisie, si crash-test-ele euro NCAP. Pana acum singurul Distribuitor european interesat de a vinde Geely este SHA, fostul distribuitor de SEAT in Portugalia, care planuieste sa distribuie Geely in Peninsula Iberica.

dr. herbert quandt a devenit actionarul principal al bmw in 1959

Datorita decaderii productiei de motociclete si lipsei unei strategii clare pentru modele pe patru roti, BMW este lovit de o criza si amenintat sa îsi piarda independenta. Dar datorita patriotismului muncitorilor sai, a micilor întreprinzatori si comercianti, a reusit sa evite o vanzare a companiei la Adunarea Generala anuala din 1959. Acest lucru a castigat încrederea industriasului Dr. Herbert Quandt, care a devenit actionarul principal al BMW, el si familia sa inca detinand aceasta pozitie si în ziua de astazi.

motoul bmw era calitate inainte de cantitate

Adof Hitler a sustinut efortul crearii unei masini populare si ieftine, planuita a se vinde cu 1.000 marci. Modelul 3/20, dezvoltat de BMW era prea mare si prea scumpa pentru a concura în acest proiect. BMW a început sa se concentreze pe segmentele superioare. Din 1934, compania s-a specializat în productia de masini cu motoare în sase cilindri, o strategie care a scazut dramatic numarul de unitati vandute. Numarul masinilor BMW înmatriculate, a scazut si în 1934, BMW era pe locul 6. Doar un an mai tarziu, BMW a ajuns pe locul 7, pentru ca în 1938 sa concureze doar pentru locul 8. BMW s-a straduit sa balanseze acest declin prin calitate. Inainte de toate, masinile sale au obtinut rezultate extraordinare în sport. Motoul era "calitate înainte de cantitate". Preturile au egalat prin exclusivitate clientela. Spre exemplu, nou intratul model 327 decapotabil era disponibil în 1937 la pretul de 7.500 RM (Reichsmark), în timp ce Volkswagen era vandut pentru mai putin de 1.000 RM (Reichsmark).

istorie logo aston martin

Compania a luat nastere in 1913, cand Lionel Martin si Robert Bamford au fondat o fabrica numita Martin & Bamford Limited care, ulterior, urma sa se cheme Aston Martin. La acea vreme, fabrica  producea masini de competitie. Dupa o vreme, cei doi au produs o masina de curse mai sofisticata, numita Aston Martin, dupa fondatorul companiei si dupa numele traseului de viteza pe traseu montan, Aston Clinton. Pentru logo, incepand cu 1927, a fost aleasa o pereche de aripi, peste care e trecut numele complet al companiei. Aceasta alegere esta datorata asocierii masinilor firmei cu viteza.

o parte din actiunile opel revin...

Dupa exact 80 de ani de cand americanii de la General Motors au achizitionat compania Adam Opel AG din Russelsheim, o mare parte din actiunile companiei europene (35%) revine bancii ruse de stat Sberbank. La noul actionariat mai participa canadienii de la Magna (20%), angajati ai Opel (10%), alte 35% din actiuni urmând sa ramâna la GM. Conform oficialilor Magna, planul lor de restructurare include un împrumut de 300 de milioane de euro pentru rezolvarea situatiilor urgente, precum datoriile scadente catre furnizori şi angajati, dar şi o injectie de fonduri în valoare de 500-700 de milioane de euro. La finantarea revitalizarii Opel, statul german va avea o contributie masiva, acesta punând la dispozitia companiei 1,5 miliarde de euro, în schimbul promisiunii ca niciuna dintre cele patru uzine aflate pe teritoriul tarii nu va fi închisa.

in 1945 conducerea bmw a fost fortata sa demisioneze

Pe data de 2 octombrie 1945, fortele armate americane au confiscat bunurile BMW declarand actiunea ca plata în contul daunelor de razboi. Conducerea a fost fortata sa demisioneze. Conducerii interimare numite i s-a ordonat întreruperea imediata a muncii si masinariile si echipamentele au fost dezmembrate. In Berlin, sovieticii au dezmembrat în totalitate echipamentele si masinariile fabricii de motoare de aviatie din Spandau. Fabrica din Eisenach a fost expropriata si ceva mai tarziu înfiintata sub numele de Awtowelo. BMW AG a încheiat anul financiar 1945 cu o pierdere de 20 de milioane Reichsmark. BMW a încetat practic sa existe.

un inginer roman a refuzat sa-si vanda inventia auto catre ford si general motors

Problema realizarii unor automobile aerodinamice, cu o caroserie perfecta, în stare sa reduca la minimum coeficientul de rezistenta la înaintare, preocupa lumea tehnicii de pesto 80 de ani. In 1920, cel care avea sa devina celebrul Aurel Persu, pe atunci un tînar inginer pasionat de automobilism, ajunge la ideea ca un vehicul "aerodinamic corect" ar trebui sa  aiba forma unei picaturi de apa în cadere. In 1923, acest automobil este realizat practic, iar un an mai tarziu, în Germania, Aurel Persu obtine pentru acest automobil brevetul de inventie nr. 402 683 din 19 septembrie 1924. Iata si un element de senzatie legat de acest lucru: "Apreciind ingeniozitatea inventiei, trusturile de automobile "General Motors" si "Ford" i-au oferit inventatorului, ca de obicei în asemenea cazuri, sume mari de bani pentru cumpararea brevetului, dar cum ele nu si-au luat angajamentul sa construiasca automobilele pe baza brevetului sau, Aurel Persu a refuzat sa vanda inventia".

in anii 60 camionul a fost incoronat ca rege al transporturilor

In anii ’60, camionul a fost în sfarsit încoronat ca rege al transporturilor. Acest fapt s-a datorat în mare masura flexibilitatii sale si faptului ca exista o infrastructura rutiera nationala si internationala, care a permis efectuarea de transporturi rutiere rapide, sigure si eficiente cu ajutorul camioanelor. In Suedia au fost de asemenea lansate pe piata si cabine certificate din punct de vedere al sigurantei. In acest moment Volvo a lansat modelul Titan TIPTOP/F88/G88. Nu este posibil sa fie supraestimata importanta acestor modele de camioane pentru istoricul camioanelor Volvo. Eficienta lor cabina rabatabila permitea un acces si mai bun la componentele sale de baza în comparatie cu un camion de tip N. Cabina, care trecuse cu succes testele de coliziune, oferea de asemenea conditii foarte bune de dormit si de stat pentru unul sau doi soferi. La toate acestea se adaugau noile componente de motor, transmisie si sasiu.

prima portiune de drum asemanatoare unei autostrazi

Prima portiune de drum asemanatoare unei autostrazi, a fost aceea asa nimita AVUS (Automobil-Verkehrs- und Ubungs-Strasse) din Berlin, privat finantata si inaugurata la data de 24 septembrie 1921 ca pista pentru teste si viteza.
In anul 1924, Intre Milano si Varesse, In Italia, la propunerea inginerului Piero Puricelli, s-a realizat prima autostrada din lume, asa numita Autostrada dei Laghi, care avea o singura banda de circulatie.
In Germania prima autostrada a fost autostrada A555, inaugurata la data de 6 august 1932, finalizata cu zona mediana in anul 1958

abs-ul a fost inventat de bosch

Compania germana Robert Bosch GmbH (cunoscuta, mai popular, drept Bosch) dezvolta tehnologia ABS din anii 1930, dar primele automobile de serie care sa foloseasca sistemul electronic Bosch au fost disponibile în 1978. Au aparut prima data pentru camioane si limuzine germane Mercedes-Benz. Ulterior sistemele au fost portate si pentru motociclete. Initial, sistemele ABS au fost dezvoltate pentru aeronave. Unul din primele sisteme a fost Maxaret al companiei Dunlop, prezentat în anii 1950, si înca în uz pe unele modele de aeronave. Acesta a fost un sistem complet mecanic. A fost utilizat si pe automobile în anii 1960 (masina de curse Ferguson P99, Jensen FF si masina experimentala Ford Zodiac cu tractiune integrala) dar pentru automobile s-a dovedit scump si nu a fost în totalitate de încredere. Un sistem complet mecanic, cosntruit si vandut de Lucas Girling, a fost echipat din fabrica pe Ford Fiesta generatia a 3-a. S-a numit Stop Control System (sistemul de control al opririi). Echipamentul ABS poate fi folosit si pentru a implementa controlul tractiunii la accelerarea unui autovehicul. Daca, la accelerare, cauciucul pierde aderenta solului, ABS-ul poate detecta situatia si poate aplica franele pentru a reduce accelerarea pentru recapatarea aderentei.

renault 12 gordini

Toata lumea stie ca Dacia 1300 este sosia lui Renault 12.Putini cunosc faptul ca francezii construiau inca din 1970 versiuni R12 cu servodirectie, geamuri electrice, aprindere electronica integrala si cu nu mai putin de 160CP.Acestea se numeau Gordini. Dorind sa pastreze caracterul sportiv al activitatii sale, fosta Regie Renault a dezvoltat pe baza mpdelelor celor mai difuzate, variante sportive pentru amatori si pentru competitii.Modelul 4CV a dat nastere modelului 1063, cunoscut sub numele de Dauphine.Acesta a castigat de doua ori consecutiv Raliul Monte Carlo, in 1958 si 1959.Renault 8 a lansat celebrele R8 Gordini 1100 si 1300.Continuand traditia, Renault  prezentat modelul 12 Gordini in octombrie 1970.Majoritatea acestor autoturisme au fost construite pentru Cupa Gordini, celebra formula de initiere prin care cei  mai reputati piloti francezi, dintre care si Francois Cevert si Alain Prost.Din punct de vedere constructiv, fata de predecesorul sau R8 Gordini, modlul R12 Gordini era total diferit prin organizarea sa generala.El a fost primul model sportiv al regiei, organizat dupa formula totul in fata sau "traction", cum spun francezii. La exterior, R12 Gordini se distingea fata de berlinele obisnuite prin culoarea albastru deschis corespunzatoare modelelor sportive ale regiei si prin cele doua benzi albe de pe partile laterale. Modificarile mai cuprindeau roti speciale din aliaj usor, proiectoare de ceata si o gura de umplere a rezervorului plasata pe aripa spate-stanga.Pe plan mecanic, R12 Gordini era un autoturism cu totul nou, care conserva putine puncte comune cu modelul de serie.Motorul avea o cilindree de 1.565 cmc, cu camera de ardere emisferica asemanatoare celei de la motorul modelului 16 TS. Raportul de comprimare ridicat(10,25:1) plus cele doua carburatoare Weber dublu corp orizontale si axa cu came speciala modificata de Amedee Gordini ridicau puterea motorului la 113CP/6/250 rpm. De asemeni, motorul era prevazut cu radiator de ulei. Cutia de viteze avea 5 trepte, fiind construita in mai multe varinate specifice tipului de circuit pa care alerga.Directia era foarte scurta, modelul R12 Gordini fiind echipat in premiera la Renault cu servodirectie.Aceasta a fost testata si dezvoltata pe acest model, devenind mai tarziu echipament de serie pentru modele R18 si R20.Sistemul de franare a fost adaptat pentru performante ridicate:frane cu discuri ventilate pe fata si frane cu discuri normale pe spate.La interior, caroseria era prevazuta cu un roll-bar de dimensiuni generoase, apt pentru a proteja pilotul in cazul oricarui eveniment nedorit. In 1971 s-au realizat primele modificari, astfel a aparut o priza de aer pe capota motorului si un ventilotor electric cu comanda termostatata in locul vechiului ventilator cu antrenare mecanica. odelul R12 Gordini a constituit un banc de proba pentru solutii tehnice care au fost aplicate ulterior pe modelele de serie ale anilor 80.Pe langa servodirectie si ventiloator electric a mai aparut aprinderea electronica integrala. In anii 70, modelul Renault a inzestrat lotul de raliuri al Romaniei cu astfel de masini, obtinand succese notabile.

bmw a inchis exercitiul financiar din 1929 cu o cifra de afaceri de 40 milioane

La cateva luni dupa ce General Motors a achizitionat Adam Opel AG, grupul american a fost în centrul atentiei pe 25 Octombrie 1929, o zi cunoscuta sub numele de Vinerea Neagra. Bancile au fost nevoite sa inchida, companiile dadeau faliment si doar în cateva saptamani numarul somerilor a crescut cu cateva milioane. In aceste conditii, cifra de afaceri si profitul lui BMW AG era în crestere. In timpul unei crize economice, care s-a simtit în lumea întreaga, BMW a reusit sa vanda nu mai putin de 2.009 masini. Clientii erau convinsi de calitatea si fiabilitatea lui BMW 3/15 PS, care a fost dovedita li de rezultatele excelente obtinute în 1929 în Turul Alpilor. "Aceasta masina, este atat de reusita încat mai putin de 1 la mie din încasari au fost necesare pentru a acoperi costurile cu garantia” a anuntat cu mandrie Consiliul Director. Cat despre afacerea cu motociclete, BMW era de asemenea în tabara învingatorilor. In Germania si in afara ei au fost vandute cu 12% mai multe unitati decat în anii precedenti. Divizia de motoare de avion, nu a avut rezultate la fel de bune. La mijlocul anului, guvernul a luat în sectorul aviatic, masuri drastice de austeritate, trimitand piata de motoare de avion în picaj. Subventiile platite de guvern catre industria aviatica, erau doar o picatura într-un ocean. Bilantul contabil a dovedit ca Consiliul Director al BMW a ales decizia corecta: BMW a închis exercitiul financiar din 1929 cu o cifra de afaceri de 40 milioane de Reichsmark si un profit net de 1,168 milioane de Reichsmark. Un procent de 7% au fost alocati ca dividende pentru actionari.

cea mai rapida masina electrica

Cea mai rapida maşina electrica din lume, ce ajunge la viteza de 334 km/ora, a fost lansata! Vehiculul ecologic, creat de Shelby Supercars poate accelera la 100 de km în doar 2,5 secunde. Maşina are un sistem format din doua motoare, care produc 1.000 de cai putere. Tesla Roadster, o alta maşina electrica sport, ce a fost testata recent în emisiunea Top Gear, produce doar 250 de cai putere. Potrivit Shelby, bateriile vor putea fi încarcate în doar zece minute, gratie unui sistem on-board denumit “Change on the Run”. Dupa ce bateriile se încarca, Ultimate Aero EV va putea merge între 241 km şi 321 km. Compania spera sa înceapa pre-producerea vehiculului, care are o cutie în trei viteze, automata, pâna în iunie. “întrucât aveam cea mai rapida maşina de serie din lume am decis ca Ultimate Aero va fi instrumentul perfect pentru a demonstra cât de verzi suntem”, a declarat un purtator de cuvânt de la Shelby.

s-a inventat papadia care produce cauciuc

Prin inginerie genetica, oamenii de stiinta germani au obtinut papadii care produc o mare cantitate de latex. Conform calculelor efectuate de cercetatori, productia ar putea fi de 500-1000 kg de latex la fiecare hectar de teren cultivat cu papadii. Materialul astfel obtinut poate fi folosit la fabricarea manusilor chirugicale deoarece, spre deosebire de latexul din arbore de cauciuc acesta este mai pur si nu produce alergii.

vitezometrul care se transforma in cruci

Producatorii de accesorii pentru masini tin mortis sa ne aduca aminte ca viteza excesiva poata fi fatala. Ei au inventat un vitezometru mai deosebit. Atunci cand este depasita viteza de 110 kilometri pe ora, indicatorul marcheaza viteza într-un mod special: clasicele liniute albe care împart vitezometru se transforma în cruci.

modelele opel sunt vandute pe numeroase piete cu diferite nume

Modelele Opel sunt vandute pe numeroase piete cu diferite nume. Spre exemplu, in Statele Unite ale Americii modelele Opel erau vandute sub sigla Saturn, desi intre anii 1958 si 1975 acestea au fost vandute chiar sub sigla Opel de catre dealerii Buick. In Australia, modelele Opel sunt vandute sub sigla Holden, pe cand in America Latina acestea sunt vandute sub sigla Chevrolet. Unele modele Opel au fost vandute in Statele Unite ale Americii chiar si sub sigla Pontiac, Pontiac Solstice fiind echivalentul american al lui Opel GT.