opel a fost primul producator german care a introdus un convertor catalitic

In anii 1980, Opel a fost primul producator german care a introdus un convertor catalitic pe toate modelele sale alimentate cu benzina.
Opel a fost primul producator de automobile german care a introdus un sistem de siguranta cu tetiere active pentru scaunele din fata ale modelelor sale. A fost vorba de Astra, Zafira, Vectra si Omega.
Opel este primul producator german care si-a dechis o fabrica de asamblare in Polonia, fiind urmat ulterior de catre alti producatori din Germania.
Opel a creat un nou segment de nisa in anul 2000, cand a inceput productia modelului Agila. La acea vreme, Opel Agila era un microvan, primul model de acest gen din Germania. Opel Agila A este derivat din modelul Suzuki Wagon R.
Sloganul "Das Auto", utilizat astazi de Volkswagen, a fost folosit pentru prima data de Opel si se referea la Opel Kadett B, model lansat in anii '60.

dr. herbert quandt a devenit actionarul principal al bmw in 1959

Datorita decaderii productiei de motociclete si lipsei unei strategii clare pentru modele pe patru roti, BMW este lovit de o criza si amenintat sa îsi piarda independenta. Dar datorita patriotismului muncitorilor sai, a micilor întreprinzatori si comercianti, a reusit sa evite o vanzare a companiei la Adunarea Generala anuala din 1959. Acest lucru a castigat încrederea industriasului Dr. Herbert Quandt, care a devenit actionarul principal al BMW, el si familia sa inca detinand aceasta pozitie si în ziua de astazi.

inventii care au revolutionat industria auto

Pneurile Oficial, cauciucurile umflate cu aer au fost inventate de John Dunlop in 1888, care le-a gandit pentru a echipa bicicletele. Adevarul istoric arata insa ca primul patent de inventie cu aceasta idee ii apartine lui Scot Robert Thomson  in 1845. Dupa ce Dunlop a dovedit utilitatea anvelopelor de cauciuc umplute cu aer in cursele de ciclism, fratii Michelin le-au pus la treaba pe un automobil Peugeot in 1895, tot intr-o cursa, evident castigata fara probleme. Charles Goodyear a facut toate acestea posibile inventand cauciucul vulcanizat. Si, pentru ca veni vorba, anvelopele tubeless (fara camera) au fost inventate in 1903 (!). Amortizoarele Aceasta inventie intra in categoria celor de finete, masinile circuland si fara ele in conditii acceptabile. Singura problema erau salturile inevitabile produse de arcurile masinii. Asa cum numele explica foarte simplu, amortizoarele amortizeaza socurile, miscarile sus-jos ale caroseriei, energia fiind absorbita de un fluid (ulei sau gaz) prin intermediul unui cilindru sau piston, ajungand astazi ca masini de top sa utilizeze aerul (Citroen a fost unul dintre pionierii amortizoarelor pe aer) si sa poata fi reglate in mers. In functie de setarile amortizoarelor sau de uzura acestora, comportamentul unui automobil se poate schimba radical, raspunzand mai bine comenzilor in viraje sau oferind confort pasagerilor. Aerul conditionat Poate ca nu este momentul potrivit sa va amintim despre tapiteria infierbantata sub soarele nemilos si nici despre volanul imposibil de tinut in maini. In urma nu cu multi ani, cand tapiteria de vinilin era aproape universala, aceste suferinte erau chiar mai mari. Asa a aparut aerul conditionat, cel care trebuia sa inlocuiasca arsita din masina cu o briza placuta, aducatoare de raceala si vertebre intepenite. Primele modele cu aer conditionat au fost introduse dupa 1930, de producatorii Nash si Packard, insa pretul acestui dispozitiv a ramas prohibit pentru multa vreme, el fiind disponibil doar optional si pentru echipari de top pana acum nu prea multi ani. Astazi, exceptand echiparile de baza, ieftine, aproape orice marca ofera aerul conditionat ca standard, dovedindu-se, in domeniul confortului din masina, cea mai importanta descoperire dupa sistemul de incalzire. Indicatoarele de bord Dincolo de vitezometru si turometru, toate beculetele de pe bord, care ar fi bine sa nu se aprinda, si indicatoarele pentru apa si ulei au ridicat enorm gradul de control asupra masinii. Era o vreme cand soferii aflau ca s-a incalzit mo-torul abia dupa ce observau aburii iesind prin capacul radiatorului, iar daca uleiul din motor se scurgea perfid, singurul mod prin care erau instiintati era calarea iremediabila a propulsorului. Cat despre cantitatea de carburant ramasa, era mai bine sa poarte un bidon de rezerva, pentru ca doar oprirea brusca a masinii putea aduce vestea cea proasta. Primele indicatoare au fost montate pe masinile de curse (si pe primele avioane), soferii avand nevoie sa cunoasca starea vehiculului. Fabricantii de automobile de serie si-au echipat insa intr-un timp destul de indelungat masinile cu aceste beculete si indicatoare, astfel ca abia la mijlocul secolului 20 devenisera notiuni standard. Astazi lumini si sunete ne avertizeaza daca am uitat o usa deschisa, daca nu ne-am legat centura, daca am tras frana de mana, ba chiar daca o masina se apropie din spate sau, la modele de ultima generatie, daca am depasit viteza legala. Masinile off-road Desi notiunea de off-road se confunda din ce in ce mai mult (sau mai degraba este inlocuita) cu aceea de SUV (Sport Utility Vehicle), termenul descrie un vehicul capabil sa traverseze desertul, sa iasa din noroaie adanci, sa se catere pe munti si mai putin unul cu care sunt dusi copiii la scoala, se cara cumparaturile de la supermarket ori se merge la picnic pe pajistea preferata. Printre off-roaderele veritabile se numara Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser, Mercedes G Klasse si Nissan Patrol, toate folosite de structuri militare sau de Cruce Rosie pentru misiuni in zone greu accesibile. De altfel, primele masini "de teren" au fost cele militare, cum este cazul modelului Kubelwagon al armatei germane, dar primul care a stabilit standardele a fost American Willys GP (General Purpose), aceste doua initiale transformandu-se ulterior, fonetic, in Jeep. Unele SUV-uri cumparate de fotbalisti se comporta acceptabil pe drumuri desfundate, dar pentru a va lauda cu o masina off-road, aceasta trebuie sa indeplineasca macar doua criterii: sa fie construita pe sasiu separat de caroserie si sa fie echipata cu un reductor de turatie. Centura de siguranta Probabil ca v-ati saturat sa trageti de bucata de panza la fiecare urcare in masina, sa cautati locasul de fixare, sa va simtiti apoi ca in camasa de forta, pentru ca la coborare sa faceti gestul in sens invers. Fara discutie, centura de siguranta salveaza vieti. In cele mai multe situatii, il tine fixat in scaun pe cel care o poarta, ferindu-l astfel de impactul cu volanul, cu bordul sau cu parbrizul. Primele centuri au fost montate chiar la inceputurile vietii automobilului, dar aveau multe neajunsuri, fiind rigide, circulare si greu de demontat. Soferii au renuntat la ele pentru ca sustineau ca impiedica iesirea in timp optim din masina, mai ales in cazuri soldate cu incendii. Inventatorul suedez Nils Bohlin a adus prima centura moderna, in trei puncte, aceasta fiind montata, ca echipare standard, pe un Volvo 121, in 1959. De atunci modificarile au fost minore, importante fiind pretensionarea si limitatoarele de sarcina, prima asigurand o buna fixare, celelalte reducand forta aplicata pe piept la impact. Tot Volvo a introdus si primul avertizor sonor si luminos pentru centura, in 1972. Sensul giratoriu Chiar daca nu toti vor fi convinsi, organizarea traficului rutier a facut la fel de multe pentru posesorii de masini ca si inventatorii de mecanisme amplasate la bord. Dintre toate semnele, regulile si restrictiile, valabile aproape in toate colturile lumii, sensul giratoriu este o inventie aproape diabolica, reusind sa bage spaima in incepatori si sa calmeze traficul in intersectiile buclucase, fiind mai putin utilizat in Romania. A fost inventat acum mai bine de 100 de ani (chiar daca anul acesta se celebreaza centenarul sau), printre primele ronduri de acest fel numarandu-se Columbus Circle din New York, in 1904, si Place de l"Etoile din Paris, in 1907. Invariabil, pentru ca nu existau reguli de trecere, rondurile de la acea vreme ajungeau sa se blocheze, soferii incercau haotic sa depaseasca locul, finalizand totul cu accidente care deveneau de fiecare data argumente in favoarea semafoarelor. Sensul giratoriu modern, asa cum este cunoscut astazi in toate tarile civilizate, cu prioritate pentru vehiculul aflat deja in rond, venind din stanga, a fost introdus in 1966 in Anglia, dupa un studiu al Road Research Laboratory, ulterior fiind exporta  in toata lumea. Cel mai faimos giratoriu este "Magic Roundabout", din Hemel Hempstead - Anglia, care este de fapt un rond mare, inconjurat de alte 6 ronduri-satelit. Computerul de bord Unele dintre cele mai inspaimantatoare cuvinte auzite de la mecanic sunt astazi "ti-a cazut calculatorul!". Denumit pretios Electronic Control Unit, computerul masinii (care nu e acelasi lucru cu afisajul consumului de benzina si al kilometrilor parcursi) este creierul acesteia, invinuit de multe ori pentru orice defectiune ori functionare anormala a automobilului. Fiind inrudit cu computerul de pe birou, sufera de boli asemanatoare, precum scurtcircuite, anomalii ale softului, erori de procesare, dar performantele masinilor din secolul 21 nu ar fi fost nimic fara acesta. Intrarea computerului in viata masinii s-a produs o-data cu introducerea injectiei cu benzina, controland procesele din motor, a facut apoi un pas comunicand starea masinii initial mecanicilor si apoi direct soferului (de multe ori lasand impresia unui computer de-a dreptul ipohondru) si a ajuns, in fine, la un moment in care face ca masina sa fie cu mult mai inteligenta decat noi: regleaza ciclul de ardere, adapteaza raspunsul acceleratiei in functie de apasarea pedalei, potriveste supapele in combinatii infinite si controleaza gazele arse pentru a salva planeta. Stopul de frana Acesta este exemplul perfect pentru inventiile simple si eficiente, devenite geniale. Numele inventatorului si data exacta a introducerii acestui dispozitiv sunt necunoscute, dar aparitia se suprapune cu primii ani de existenta ai automobilului. Lampile de frana au adus ceva mai multa coerenta in traficul anevoios, avertizandu-l pe cel din spate ca masina din fata incetineste sau chiar opreste. Ulterior, in anii '70, a aparut a treia lampa, superioara, obligatorie in unele tari. Ultima inovatie in materie este sistemul care aprinde intermitent becurile la o apasare brusca, de urgenta, introdus de Mercedes, sau cu o intensitate crescuta, propus de BMW. Ambele variante sunt controversate si aplicarea lor pe scara larga sta sub semnul incertitudinii. Claxonul Nu putea sa lipseasca din panoplia inventiilor auto cel mai putin util dispozitiv, dar, poate, cel mai utilizat. Claxonul s-a numarat, practic, printre echipamentele cu care masina s-a nascut, in anii de pionierat, utilizarea sa avand un dublu rol: de a avertiza pietonii ca vine un bolid, dar si de a atrage atentia cunoscutilor ca soferul tocmai si-a cumparat "trasura fara cai". In timp, claxonul a ramas un element de diferentiere sociala, cele cu doua sau mai multe tonuri, ba chiar cu melodii, fiind multa vreme la moda. In unele tari este folosit ca mijloc de comunicare intre soferi, in altele este interzis in orase, permanent sau pe timpul noptii. Indiferent daca butonul se afla in mijlocul volanului ori pe una dintre manete, claxonatul idiotului din fata, care n-a vazut verdele, este o experienta unica.

in 1945 conducerea bmw a fost fortata sa demisioneze

Pe data de 2 octombrie 1945, fortele armate americane au confiscat bunurile BMW declarand actiunea ca plata în contul daunelor de razboi. Conducerea a fost fortata sa demisioneze. Conducerii interimare numite i s-a ordonat întreruperea imediata a muncii si masinariile si echipamentele au fost dezmembrate. In Berlin, sovieticii au dezmembrat în totalitate echipamentele si masinariile fabricii de motoare de aviatie din Spandau. Fabrica din Eisenach a fost expropriata si ceva mai tarziu înfiintata sub numele de Awtowelo. BMW AG a încheiat anul financiar 1945 cu o pierdere de 20 de milioane Reichsmark. BMW a încetat practic sa existe.

cauciucul aparut pentru prima data in secolul al xii-lea

Stiati ca in Europa, cauciucul aparut pentru prima data in secolul al XII-lea, si a fost utilizat pentru fabricarea gumelor, lipiciului si tevilor? Acest material nu a devenit interesant, din punct de vedere economic, decat spre mijlocul secolului trecut, din momentul in care Charles Goodyear a inventat vulcanizarea. Din momentul in care sulful a putut fi infierbantat, cauciucul natural, pentru lipit, vascos, a devenit solid si elastic. Astfel, s-au putut fabrica pneuri avantajoase, pentru a imbraca rotile automobilelor. Astazi, aproximativ 65% din cauciucuri sunt utilizate in productia de pneuri pentru masini. Restul serveste la fabricarea altor articole de cauciuc pentru uz general tehnic, precum: tevi, jenti, manusi, cizme si talpi pentru incaltaminte. Doar cateva produse sunt fabricate din cauciuc natural 100%. Exista de asemenea un cauciuc artificial, fabricat din petrol. In functie de numeroase exigente care trebuie satisfacute produsele (proprietati materiale, rezistenta, pret, etc.) se adauga cauciucului natural si artificial diferiti aditivi si agenti diluanti pentru a obtine amestecuri cat mai diverse.

autostrazile si drumurile nationale sunt drumuri de o mare importanta

Autostrazile si drumurile nationale sunt drumuri de o mare importanta: Autostrazile sunt construite pentru a prelua traficul intens care se afla de obicei intre orase. In Romania unele din drumurile nationale fac parte din Drumurile Europene. Drumurile Europene care trec prin Romania sunt: E58; E60; E68; E70; E79; E81; E85; E87 (Clasa A); E574; E576; E577; E578; E581; E583; E584; E671; E673; E675; E771 (clasa B).

sfarsitul marcii trabant

O data cu schimbarile politice produse pe 9 Noiembrie 1989, cetatenii RDG au putut sa achizitioneze masini din Vest. Aceasta a dus la scaderea dramatica a vanzarilor de 601 si 1.1. Incercarea de a le revigora prin introducerea unui nou design a esuat deoarece uzinele Sachsenring nu aveau forta financiara necesara unei campanii publicitare. Astfel, ultimul Trabant P601 a parasit banda de fabricatie din Zwickau la 25 iulie 1990.
In aceeasi zi, primul Volkswagen Polo a fost produs aici in serie.
Pe 30 aprilie 1991 ultimul Trabant, de aceasta data un 1.1 a iesit pe poarta uzinei spre a se indrepta spre muzeul autoturismului "August Horch Zwickau".
Timp de 33 de ani uzinele "VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau"  au produs 3.096.099 autoturisme.

inventii saab

1958: Centura de siguranta . Saab a fost primul producator de automobile care a introdus centura de siguranta in dotarea standard. Inca de la inceput, compania Saab a pus accent pe dezvoltarea componentelor de securitate, fie pe cont propriu sau in colaborare cu terti. 1963: Sistem de franare cu circuit dublu . Sistemul de franare impartit pe diagonala reduce riscul de pierdere a puterii de franare chiar si in cazul unei avarii de sistem. 1969: Faruri cu stingere si aprindere automata . Condusul cu farurile aprinse este o masura de siguranta dovedita. Sistemul de stingere si aprindere automata elimina riscul de descarcare accidentala a bateriei. 1969: Cheia de contact instalata intre scaunele din fata . Pozitionarea traditionala a cheii de contact poate cauza ranirea zonei genunchiului chiar si in cazul accidentelor usoare. Amplasarea acesteia intre scaune elimina acest risc. Mai mult, aceasta pozitionare este logica tinand cont de faptul ca este in apropierea schimbatorului de viteze si a franei de mana. 1970: Stergatoare pentru faruri . Ploaia si murdaria reduc cu pana la 90% luminozitatea farurilor. Solutia simpla oferita de Saab a fost instalarea unui sistem de spalare si stergere a acestora, sistem care mai tarziu a devenit obligatoriu prin lege in multe tari. 1971: Bara amortizanta . Masinile echipate cu bare de protectie obisnuite pot suferi avarii costisitoare chiar si la tamponari usoare. In schimb, barele de protectie amortizante protejeaza atat de eficient in cazul coliziunilor cu viteza de pana la 8km/h incat masinile nu necesita nici un fel de reparatii. 1971: Scaune incalzite electric . O imbunatatire majora in ceea ce priveste confortul. La inceput au fost proiectate din motive medicale deoarece statul pe scaun rece este nesanatos. Astazi, aceasta inovatie Saab face parte din dotarile standard ale celor mai multe autovehicule. 1972: Sistem de protectie in caz de coliziune laterala . Saab a fost primul producator de autovehicule care a folosit barele de protectie in usi pentru a mari siguranta in caz de impact lateral. In mod surprinzator, a fost si singura masina care oferea acest plus de siguranta multi ani de la aparitia lui. 1976: Catalizator in 3 cai . Pentru a se conforma reglementarilor riguroase in ceea ce priveste emisia de gaze, Saab a fost unul dintre primii constructori de masini care a folosit catalizatorul in 3 cai cu senzori Lambda. Astazi catalizatorul in 3 cai este dotare standard pentru toate masinile Saab, iar tehnicienii lucreaza continuu pentru a imbunatati pozitia Saab in acest domeniu. 1976: Tehnologia turbocharge . Saab a fost primul producator de automobile care a reusit sa produca un motor turbo suficient de fiabil pentru a fi folosit zi de zi. Alimentarea turbo a asigurat o marire a puterii si cuplului motorului fara a afecta greutatea, costul sau consumul acestuia. 1978: Coloana reglabila a volanului . Datorita design-ului Saab, coloana volanului nu patrunde in cabina soferului in cazul unui impact frontal. In comparatie cu alte design-uri similare, acesta are avantajul ca afecteaza capacitatea soferului de a vira nici dupa un accident. 1978: Filtrul de aer interior . Alergiile sunt o problema actuala, iar calitatea aerului este foarte importanta pentru oamenii care au astfel de afectiuni. Filtrul de aer electrostatic Saab elimina polenul si alte particule cu o marime mai mare de 0,004mm din aerul filtrat. 1980: Control automat al performantei (APC ) . Sistemul APC a fost dezvoltat in conditiile unei preocupari din ce in ce mai accentuate in ceea ce priveste mediul inconjurator. Acesta permite motorului sa foloseasca carburanti cu o cifra octanica inferioara fara a afecta eficienta sau durabilitatea lui. Acest lucru este posibil monitorizand procesul de combustie pentru a controla alimentarea turbo. 1981: Oglinda laterala cu doua campuri . Aceasta inovatie Saab elimina asa numitul punct mort. Simplu si necostisitor, acest sistem a devenit un standard. 1982: Placute de frana fara azbest . Saab a fost probabil primul producator care a utilizat materiale noi pentru a inlocui azbestul. 1985: Aprinderea directa . Folosind acest sistem, Saab a eliminat cablurile de aprindere si distribuitorul. Fiecare bujie are o bobina separata care produce 40000 volti. Rezultatul este o combustie mai buna si o imbunatatire a pornirii motorului la rece. 1991: Saab Trionic . Este o inovatie proprie Saab care constituie si in ziua de azi unul din cele mai performante sisteme de management al motorului. Acesta masoara parametrii care joaca un rol important in procesul de combustie. Informatiile astfel obtinute sunt folosite in controlul activ al alimentarii turbo, injectiei si aprinderii. De asemenea, sistemul masoara gradul de ionizare din interiorul cilindrilor in timpul rularii. 1991: Sistem turbo de presiune usoara . Saab a introdus acest sistem turbo pentru masinile mai putin performante. El ofera avantaje in ceea ce priveste optimizarea rularii si forta de depasire. 1991: Aer conditionat fara freon . In mod traditional, agentii de racire ai instalatiilor de aer conditionat au la baza freonul care are insa un efect nociv asupra mediului. La inceputul anilor ‘90 au aparut alternative la acest sistem, iar Saab a fost printre primele marci care le-a adoptat in standard. 1993: Scaunele sigure Saab . Acestea au fost lansate in ideea imbunatatirii protectiei interioare. Scopul a fost acela de a asigura interactiunea corecta intre elementele de siguranta ale masinii in asa fel incat sa se obtina un maxim de protectie a pasagerilor. 1993: Panel nocturn . Aceasta functie stinge aparatele de bord cu exceptia vitezometrului, reducand astfel riscul ca atentia soferului sa fie distrasa in timpul mersului. Elementele de bord se ilumineaza individual in momentul in care este necesara atentia soferului asupra unuia dintre ele. Acesta este un bun exmplu al mostenirii aeronautice Saab. 1995: Ecopower . Optimizarea motoarelor nu este focalizata exclusiv pe performanta. Puterea trebuie sa fie oricand disponibila, insa nu in detrimentul factorilor economici sau de protectie a mediului. Ecopower este termenul generic care descrie eforturile Saab in aceasta directie. Sistemul turbo, aprinderea, managementul motorului si catalizatorii nu sunt considerate elemente separate, ci sunt optimizate pentru a crea o sursa de putere armonioasa. 1996: Tetiere active Saab . Numarul leziunilor in zona gatului ar scadea in mod dramatic daca toate masinile ar avea tetiere cu forma si pozitionare corecta. Tocmai din acest motiv, Saab a dezvoltat sistemul de tetiere active. Acestea se aseaza automat in pozitia corecta in cazul unui impact din spate, controland miscarea capului si a vertebrelor. 1997: Sistem electronic de distributie a fortei de franare . Pentru a optimiza sistemul de franare, aceasta functie distribuie forta de franare intre rotile din fata si din spate ale masinii in functie de distributia greutatii din masina. Spre deosebire de sistemele de franare uzuale, mai prezinta avantajul de a nu diminua forta totala de franare. 1997: Scaune ventilate . Saab 9-5 a fost prima masina cu scaune ventilate. Ca un element complementar al aerului conditionat, acesta ofera un confort sporit. 1997: Sistemul ComSense . Saab a introdus un sistem care reduce riscul ca soferul sa fie distras intarziind apelurile telefonice daca acestea apar in momentul franarii sau al virajelor. Acest sistem permite concentrarea maxima a soferului atunci cand acesta efectueaza un viraj, o depasire sau se apropie de o intersectie. 2000: Compresia variabila Saab(SVC) - Saab a lansat odata cu acest sistem un concept cu totul nou. Sistemul SVC, datorita design-ului specific, ofera puterea unui motor de capacitate dubla insa pastreaza consumul la cote scazute. Motoarele SVC sunt motoare de 1.6L si produc 225 cp oferind un cuplu de 305 Nm. 2002: Sistemul ReAxs . Aparut odata cu lansarea modelului 9-3 sport sedan, acest sistem permite rotilor din sparte sa vireze usor asigurand o mai buna stabilitate a masinii in curbe. 2003: CargoSET . O functie aparuta la modelul 9-3 cabrio care foloseste spatiul lasat liber de soft-top cand acesta este ridicat ca si spatiu suplimentar pentru bagaje. Astfel porbagajul masinii ofera un volum de depozitare de 380L.

top cele ai vandute modele

1. Toyota Corolla Prima generatie Corolla a fost lansata in 1966 si s-a bucurat de un succes nemaintalnit la modelele Toyota. Astazi, desi se afla la a zecea generatie, Toyota Corolla a ramas una dintre cele mai vandute masini de pe Glob. In cei 43 de ani scursi de la aparitia sa, Corolla s-a vandut in peste 35 milioane de exemplare. Asta inseamna circa o Toyota Corolla vanduta la fiecare 40 de secunde! 2. Ford F Series >Lansat in 1948, acesta a fost cel mai mare succes din industria automobilistica americana. Ford F Series este un pick-up si a fost cel mai bine vandut model din Statele Unite timp de 23 de ani consecutiv. Ajuns la cea de-a 12-a generatie, Ford F Series s-a comercializat in peste 32 milioane de unitati. 3. Volkswagen Golf Lansat in 1974 ca inlocuitor pentru Broscuta, Golf-ul a devenit imediat o masina extrem de populara. Cu toate astea, abia in 2002 a depasit volumul de vanzari al modelului pe care l-a inclocuit. Pana astazi, 6 generatii au iesit pe poarta fabricilor VW si peste 26 milioane de exemplare au fost vandute in toata lumea. 4. Volkswagen Beetle Prima Broscuta a fost vazuta pe sosele in 1938 si de atunci acest model s-a vandut in aproape 22 milioane de exemplare. Desi initial specialistii nu i-au dat nicio sansa, iata ca, la atatea decenii de la aparitia sa, Volkswagen Beetle inca mai detine titlul de „primul model care s-a vandut in peste 20 milioane de unitati”. VW Beetle a avut un asemenea impact, incat abia dupa 60 de ani a fost nevoie ca germanii sa lanseze un urmas, „Noul Beetle”. Acesta era construit pe platforma Golf-ului, iar designul era inspirat de batrana Broscuta. 5. Ford Escort A aparut in 1968 si pana in prezent s-au vandut peste 20 milioane de Ford-uri Escort. Au fost fabricate sase generatii intre 1968 si 2003. In ultimii ani de existenta, Escort-ul incepuse sa piarda din avantul vanzarilor, astfel ca s-a decis ca este momentul sa se sisteze productia.

cauciucul sintetic

In 1860 Englezul Charles G. William a obtinut separarea izoprenei. Primele succese industriale au fost obtinute de G. Bouchardot . Franta  - în 1880 si Tilden . Anglia în 1884. Productia de cauciuc sintetic (elastomer) a început cu adevarat în timpul celui de-al doilea razboi mondial pentru înlocuirea cauciucului natural.

20 de procente dintre inventiile din franta sunt legate de industia auto

Aproape 20% dintre brevetele de inventii din Franta sunt legate de industia auto Din totalul celor 3.000 de cereri de brevete de inventii din sectorul auto, 35% sunt legate de protectia mediului (motorizari, reducerea consumului de carburant, alte echipamente), scrie leblogauto.com, citand un studiu al Institului National de Proprietate Industriala. Alte 30% dintre solicitari privesc habitabilitatea si confortul (izolatie fonica si termica, echipamente electronice si de divertisment). Restul de 35% se refera la siguranta (suspensie, directie, sisteme de siguranta active si pasive). Franta este una dintre tarile cu traditie in industria auto, avand constructori precum Renault si PSA Peugeot Citroen.

grupul mitsubishi este un conglomerat japonez format din diferite firme autonome

Grupul Mitsubishi  este un conglomerat japonez format din diferite firme autonome care împartaşesc brandul şi moştenirea Mitsubishi. Istoria Mitsubishi Motors incepe acum mai bine de 100 de ani,in 1870, cand un tanar antreprenor japonez pe nume Yataro Iwasaki, care lucra pentru stapanul sau Tosa Clan, decide sa porneasca o afacere pe cont propriu, o mica companie navala nimita Tsukumo Shokai. Cele trei diamante La designul logo-ului companiei sale, Iwasaki s-a folosit de emblema familiei sale care continea trei diamante si de cea a clanului Tosa, care continea trei frunze de stejar unite. Acesta a fost inaintasul logo-ului de azi: trei diamante unite in punctul central. In 1875, Iwasaki a hotarat sa redenumeasca compania sa dupa logo: Trei Diamante sau, in japoneza, Mitsubishi. De atunci, toate companiile care s-au dezvoltat din compania navala au purtat acest nume. Logo-ul in forma sa finala a fost inregistrat in 1914. Nu dupa mult timp, compania si-a extins activitatile in noi domenii. De la transportul naval s-a dezvoltat in constructia de nave , apoi in industria grea, productia de petrol si otel, industria chimica, electronice, etc.

karmann ghia a fost o maşină sport comercializată de

Karmann Ghia a fost o maşina sport comercializata de Volkswagen, designul realizat de firma italiana Ghia, şi construita de constructorul german Karmann. Au fost produse peste 445.000 de maşini între 1955 şi 1974. Colectionarii estimeaza ca în prezent mai sunt mai putin de 20.000 de maşini în întreaga lume. Datorita numarului în scadere de maşini functionale, valoarea acestei maşini este în creştere.

cauciucul este cunoscut de multa vreme

Cauciucul este cunoscut de multa vreme. Se stie ca, cu cel putin jumatate de mileniu inainte de Hristos, mayasii si aztecii din America scoteau de sub coaja copacilor de guma o seva alba, pe care o foloseau la impermeabilizarea imbracamintei si a incaltamintei. Prin incalzirea acestei seve ( numita si latex, deoarece are aspect de lapte), indienii americani obtineau bile elastice pe care le foloseau pentru jocuri. Copacii datatori de seva miraculoasa erau numiti "caa-o-ciu", adica arbori care plang. De aici se trage numele de "cauciuc", dat latexului obtinut pe cale naturala. Patria arborilor de cauciuc ( Hevea brasiliensis) este America de Sud. O data memorabila in instoria aplicarii cauciucului este 26 august 1783. Atunci, sub privirile a 50 000 de oameni s-a inaltat balonul umplut cu hidrogen si construit de profesorul de fizica Jacques Alexandre Cesar Charles. Balonul facut din panza de matase era acoperit cu un strat de latex de cauciuc, adus din America. Prima mostra de cauciuc a fost adusa in Europa in 1736 de profesorul francez Charles Marie de la Condamine ( 1701-1774). Francezul Charles Marie de la Condamine a participat între 1735 – 1745 la o expeditie ştiintifica în Peru pentru masurarea meridianului terestru. Coborând pe fluviul Amazon a descoperit arborele de cauciuc în inima padurii tropicale şi a notat remarcabilele calitati ale sucului care se scurgea din aceştia. Prima utilizare a cauciucului a fost la guma de sters. Radiera as fost inventata in anul 1770, cand chimistul englez Joseph Priestley ( 1733-1804) a relatat observatia mecanicului Edward Nairne ca granulele de cauciuc sunt mai bune decat frimiturile de paine la stersul urmei lasate de creion. De atunci a inceput sa se vanda bucati de cauciuc drept radiere. Importanta cauciucului in industrie a aparut ceva mai tarziu, cand americanul Charles Goodyear (1800-1860) a inventat cauciucul vulcanizat. Ani de zile, Goodyear a incercat sa obtina un cauciuc care sa nu fie vascos si sa nu aiba miros. In anul 1844 a descoperit procedeul de vulcanizare. In acest procedeu, cauciucul era amestecat cu sulf si incalzit la 100-170 grade Celsius. Deoarece in acest proces tehnic era implicata caldura si sulful, elemente specifice vulcanilor, procedeul tehnic s-a denumit vulcanizare. In timpul vulcanizarii, moleculele cu configuratie de lant ale cauciucului se leaga intre ele prin punti de sulf, iar masa de cauciuc trece din forma sa plastica in cea elastica. Cauciucul vulcanizat cu 2 procente sulf este moale, iar cel vulcanizat cu pana la 20 procente sulf este dur. In 1871 ia fiinta, in Hanovra ( Germania), compania Continental pentru cauciuc si gutaperca. In anul 1892 aceasta va incepe manufacturarea camerelor pentru biciclete, iar din anul 1898 va produce anvelope pentru automobile, fara tesatura. Monopolul cauciucului a fost detinut pana in secolul al XIX-lea de Brazilia. Exportul semintelor si al puietilor era interzis, iar incalcarea acestei interdictii era aspru pedepsita. Cu toate acestea englezul Henri Wickham a transportat 70 000 de seminte la Londra, ascunse intr-un cosciug. Semintele au fost cultivate la Kew Gardens, iar plantele aparute au fost trimise apoi in Sri Lanka (Ceylon), in Indiile de Vest, Coasta de Vest a Africii, Singapore si Java. Curand productia de cauciuc din aceste zone a depasit-o pe cea a padurilor salbatice din Amazonia. La inceputul secolului al XX-lea , o data cu dezvoltarea automobilismului si a sportului pe roti , a crescut rapid cererea de anvelope si camere. In august 1909, dr. Fritz Hoffman, de la divizia farmaceutica Bayer, a produs prima mostra de cauciuc izoprenic sintetic. Patentul a fost acordat la 12 septembrie 1909. Poliizoprenul nefiind durabil, in anul 1910 a fost produs cauciucul de metil. In anul 1912 a fost pusa in functiune prima fabrica de cauciuc in Leverkusen ( Germania). Dar acest cauciuc s-a dovedit cu o viata scurta, datorita descompunerii in aer, prin oxidare. In anii 20, von Bayer face cercetari noi si polimerizeaza butadeina ( substanta chimica din clasa hidrocarburilor nesaturate), cu sodiu drept catalizator. Astfel se produce celebrul cauciuc marca Buna. Pentru a imbunatati cauciucul a fost folosita polimerizarea in emulsie de catre chimistul Walter Bock ( nascut in 1898). S-a folosit stirenul ( o hidrocarbura) ca monomer, iar la vulcanizare, negrul de fum. La 16 octombrie 1929. dr. Bock a reusit sa obtina un excelent copolimere butadiena/stiren, cu o elasticitate buna si alungire mica. Foile de cauciuc astfel obtinute erau moi si suple. De aceasta data noul cauciuc sintentic Buna S era foarte bun si il intrecea pe cel natural in mai multe privinte. Cercetari moderne asupra cauciucului au permis sa se obtina, prin tehnologii magnetice, reducerea continutului de cenusa la ardere, precum si de titan, ceea ce a permis imbunatatirea calitatii fibrelor de cauciuc sintetic. Acum 14 ani, inginerul canadian Kim Sawatsky a descoperit, dupa opt luni de cercetari un procedeu prin care se elimina mirosul specific cauciucului. El a reusit sa puna la punct procedee de prelucrare mecanica a cauciucului. Impreuna cu sotia sa, Karryn, a inceput sa produca centuri, curele, portmonee, saci de voiaj si posete chiar imbracaminte intr-o mica uzina din Brampton ( Ontario). Noul material de natura ecologica este durabil, nu se degradeaza, se recicleaza si este placut la vedere. 

razboiul-dezastru pentru bmw

Sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial, a reprezentat un dezastru pentru BMW. Fabricile sale de productie au fost în mare parte distruse sau dezafectate, iar fabrica Eisenach a fost pierduta în zona sovietica ocupata. Pe langa asta, producerea produselor sale traditionale a fost interzisa. Fortele aliate au permis reluarea productiei de motociclete de catre BMW. Motocicleta cu un singur cilindru R 24 s-a dovedit a fi un succes.

volkswagen beetle-broscuta a fost conceputa in 1931

Volkswagen Beetle(broscuta) a fost conceputa in 1931 de Ferdinand Porsche si Zundapp. Porsche dorea un motor in 4 cilindri, dar Zundapp a folosit unul in 5 cilindri cu racire pe apa. A fost prima data cand numele de “Volkswagen” a fost folosit. In 1933 Adolf Rudolf a cerut lui Ferdinand Porsche sa creeze un “Volks-Wagen” (masina a poporului) care sa poata duce 4-5 persoane cu 100km/h, dar si sa fie ieftina. Asa a aparut "broscuta" care a  ajuns sa coste cat o motocicleta. Masina a inceput sa fie testata in 1935, majoritatea modelelor avand un motor in 4 cilindri montat in spate cu racire cu aer, doar modelul 12 avea un motor in 5 cilindri cu racire pe apa, fiindca asa dorea Zundapp. In timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial a incetat productia, fabricile producand masini pentru armata. Modelul postbelic avea un motor de 34 cp care atingea 115 km/h si consuma 7.6 l/100km. Dupa anul 1950 masinile au suferit modificari estetice minore, adica doar geamurile au fost schimbate, cel dublu din spate a fost schimbat cu unul intreg, iar parbrizul drept a fost schimbat cu unul curbat. In 1951 a fost introdus  motorul diesel de 1.3 litri. Acest model s-a fabricat in peste 22 de milioane de exmplare. VW Beetle a avut un asemenea impact, incat abia dupa 60 de ani a fost nevoie ca germanii sa lanseze un urmas, "Noul Beetle".

autostrazile trebuie sa indeplineasca niste conditii de functionalitate

Autostrazile trebuie sa indeplineasca niste conditii de functionalitate cum ar fi:     * cai unidirectionale de circulatie - acestea sa fie prevazute cu cel putin doua benzi de circulatie pe sens, delimitate intre ele prin linii de marcaje intrerupte, iar caile sunt separate printr-o zona verde mediana.     * benzi de stationare accidentala - prevazute pe toata lungimea cu marcaj de linii neitrerupte, alaturate cailor unidirectionale.     * benzi de ghidare - cate doua pentru fiecare cale unidirectionala, care sunt vopsite in alb sau galben si precizeaza prin continuitatea liniilor latimea partii carosabile propriu-zisa     * benzi carosabile suplimentare pe sectoarele cu rampa mare (sau benzi pentru vehicule lente) si pe sectoarele de intrare sau iesire de pe autostrada (benzi de accelerare sau de decelerare) care sunt executate in general in locul benzilor de stationare sau de urgenta.     * autostrazile trebuie sa se incadreze cât mai bine in peisajul regiunii traversate, sa aiba un aspect estetic si sa realizeze un confort optic ridicat.     * autostrazile trebuie sa ocoleasca centrele populate, iar accesul la acestea sa se realizeze numai in anumite locuri, numite noduri rutiere amenajate fara incrucisarea fluxurilor de circulatie ale cailor unidirectionale. Din motivele de siguranta a circulatiei si de ocrotire a mediului inconjurator (poluare), viteza de deplasare pe autostrazi este limitata intre 110 si 130 km/h cu exceptia Germaniei unde viteza de deplasare este nelimitata, dar recomandata la 130 km/h, in functie de siguranta circulatiei, vizibilitate si conditi meteorologice sau alte regulamentari de circulatie. Tot din motive de siguranta a circulatiei, pe autostrazi exist si viteza minima de deplasare care deasemenea difera intre tari de la 45 la 80 km/h (exemplu Germania 60 km/h). Vehiculele cu viteza de circulatie mai mica, deasemenea pot fi motivul de producere a accidentelori de circulatie. Oprirea, intoarcerea, mersul inapoi, coborirea sau urcarea din vehicule in locuri neamenajate, este pe autostrada strict interzis.

camioanele bot rotund au fost probabil cele mai de succes camioane volvo

In timpul celui de-al II-lea razboi mondial Volvo a livrat mii de camioane "Bot rotund", atat sub forma unui model standard, într-o forma constructiva simplificata, cat si a unui model cu tractiune integrala. Camioanele Bot rotund, care au fost prezentate la sfarsitul anului 1939 ca modele "1940", constau dintr-o gama larga de camioane care aveau un aspect asemanator, dar care acopereau un numar mare de aplicatii de transport. Spre exemplu, partea din fata era disponibila în cel putin trei variante diferite de lungime.  Camioanele "Bot rotund" au fost probabil cele mai de succes camioane Volvo pana la aparitia camioanelor F, începand din anii ’70.

automobilele si poluarea

Cateva curiozitati legate de poluare: O masina obisnuita produce intr-un an 3 tone de dioxid de carbon care se evapora in atmosfera. In trafic aglomerat, nivelul de poluare este de 2 - 3 ori mai mare inauntrul masinii decat in afara ei. In Londra circula 40.000 de masini pe ora in timpul zilei. Reducerea numarului de masini dintr-un oras cu 5% pana la 10% poate minimiza intarzierile provocate de un trafic sufocant cu 10% pana la 30%. Mazda Motor Corporation ii recompenseaza pe angajatii din Japonia cu 12 dolari pe luna daca vin la serviciu pe jos.

aro dragon

ARO Dragon au fost fabricate decat foarte putine, in mai multe variante. Este un ARO 24, doar caroseria difera, este facut totul manual, nu existau prese pentru Dragon. Majoritatea au fost cu motor Andoria Euro2 (cel de 87 CP), erau destinate exportului in Polonia. ARO Dragon erau automobile realizate pe un sasiu cu ampatamentul de 2600 mm, destinate Ministerului Apararii Nationale pentru actiuni specifice acestui minister, putând fi echipate cu diferite dispozitive militare: AG, mitraliere, etc.