cum a fost inventata prima masina

Se estimeaza ca aproape 100.000 de oameni au contribuit la crearea automobilului modern. Totul a inceput cu planurile teoretice pentru crearea unui motor pentru automobile. Schitele initiale au fost desenate si concepute de Leonardo da Vinci si Isaac Newton. In 1769, primul vehicul a fost un tractor militar inventat de inginerul francez Nicolas Joseph Cugnot. Cugnot a folosit un motor pe aburi pentru a face vehiculul sa mearga. Acest vehicul era folosit in armata franceza pentru a transporta artileria. Vehiculul trebuia sa se opreasca la fiecare 15 minute. Motorul pe aburi si boilerul erau separate de vehicul, fiind plasate in fata sa. In anul urmator, Cugnot a creat o tricicleta in care incapeau patru oameni. In 1771, Cugnot a izbit vehicului intr-un perete, devenind primul om care facuse accident intr-un vehicul cu motor. Acesta a fost inceputul sfarsitului pentru inventator. Dupa ce unul din patronii lui Cugnot a murit si altul a fost exilat, bugetul pentru experimentul cu vehiculul de strada s-a terminat. sursa: StiriAuto.ro

razboiul-dezastru pentru bmw

Sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial, a reprezentat un dezastru pentru BMW. Fabricile sale de productie au fost în mare parte distruse sau dezafectate, iar fabrica Eisenach a fost pierduta în zona sovietica ocupata. Pe langa asta, producerea produselor sale traditionale a fost interzisa. Fortele aliate au permis reluarea productiei de motociclete de catre BMW. Motocicleta cu un singur cilindru R 24 s-a dovedit a fi un succes.

bmw a renascut cu motociclete

BMW a renascut, marind productia anuala, de la aproape zero, pana la 28.000 de motociclete. Chiar daca capacitatea de productie nu satisfacea cererea pietei, BMW nu era interesat sa creasca productia. Costurile materialelor si a fortei de munca cresteau rapid, asa ca profitul din motociclete a fost mult diminuat, BMW fiind fortat sa mareasca preturile de vanzare. Din aceste motive si pentru a "folosi la maximum mijloacele de productie, trebuie sa grabim pregatirile si planificarea pentru noua noastra masina de pasageri BMW 501, pentru a putea sa pornim productia de serie în 1952. Acest vehicul, nascut din lunga noastra traditie, pare sa fie foarte promitator”. Asta spunea managementul actionarilor. Contabilii BMW au estimat pagubele cauzate de demolarea fabricii din München la aproximativ 100 milioane DM. Cum BMW nu avea mijloacele financiare, fabrica de automobile trebuia construita în mai multi pasi. A fost planificat ca fabrica sa fie terminata pana în 1959, moment în care productia de motociclete si automobile va "restabili bazele pentru platirea dividendelor”, sunau sperantele Consiliului Director al BMW.

un inginer roman a refuzat sa-si vanda inventia auto catre ford si general motors

Problema realizarii unor automobile aerodinamice, cu o caroserie perfecta, în stare sa reduca la minimum coeficientul de rezistenta la înaintare, preocupa lumea tehnicii de pesto 80 de ani. In 1920, cel care avea sa devina celebrul Aurel Persu, pe atunci un tînar inginer pasionat de automobilism, ajunge la ideea ca un vehicul "aerodinamic corect" ar trebui sa  aiba forma unei picaturi de apa în cadere. In 1923, acest automobil este realizat practic, iar un an mai tarziu, în Germania, Aurel Persu obtine pentru acest automobil brevetul de inventie nr. 402 683 din 19 septembrie 1924. Iata si un element de senzatie legat de acest lucru: "Apreciind ingeniozitatea inventiei, trusturile de automobile "General Motors" si "Ford" i-au oferit inventatorului, ca de obicei în asemenea cazuri, sume mari de bani pentru cumpararea brevetului, dar cum ele nu si-au luat angajamentul sa construiasca automobilele pe baza brevetului sau, Aurel Persu a refuzat sa vanda inventia".

istorie logo audi

In 1899, fostul angajat al lui Karl Benz, August Horch decide sa isi creeze propria fabrica de masini, numita A. Horch & Cie. 10 ani mai tarziu, isi face o alta companie care ii pastreaza numele, dar, ulterior, fiind dat in judecata de partenerii de afaceri, este nevoit sa renunte la numele de Horch. Copilul unuia dintre noii sai parteneri a venit cu numele de Audi, pentru noua fabrica. Acesta studia limba Latina si, Horch , in Latina, se traducea cu cuvantul Audi. Imediat, ideea propusa de baietel a fost acceptata si pastrata pana in ziua de azi. Asadar, in 1910 a luat nastere Audiwerke GmbH. In 1932, compania s-a afiliat la Auto Union. Auto Union avea logo-ul cu cele 4 inele interceptate, logo folosit numai la masinile de curse. Ulterior, acest logo a fost adoptat de catre Audi.Cele patru cercuri reprezinta cele patru companii auto din Saxonia (Audi, DKW, Horch si Wanderer) ce au format Auto Union AG  pe 29 iunie 1932.

dr. herbert quandt a devenit actionarul principal al bmw in 1959

Datorita decaderii productiei de motociclete si lipsei unei strategii clare pentru modele pe patru roti, BMW este lovit de o criza si amenintat sa îsi piarda independenta. Dar datorita patriotismului muncitorilor sai, a micilor întreprinzatori si comercianti, a reusit sa evite o vanzare a companiei la Adunarea Generala anuala din 1959. Acest lucru a castigat încrederea industriasului Dr. Herbert Quandt, care a devenit actionarul principal al BMW, el si familia sa inca detinand aceasta pozitie si în ziua de astazi.

un inventator roman vrea sa vanda brevetul unui motor cu apa.

O persoana fizica a apelat la Bursa Romana de Marfuri (BRM) pentru a vinde, în urma unei licitatii internationale, drepturile asupra unui brevet de inventie pentru un motor care functioneaza cu apa, pretul de pornire solicitat fiind de 100 milioane de euro. Garantia pentru participarea la licitatie, programata pentru data de 30 octombrie, se ridica la un milion de euro, potrivit buletinului informativ al BRM. Brevetul pentru acest motor a fost înregistrat la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM) înca din anul 2000 de catre o persoana fizica, Mihai Rusetel.

un automobil tipic are un motor cu ardere interna si patru roti

Un automobil tipic are un motor cu ardere interna si patru roti, insa au aparut pe piata si masini cu motoare hibride, cu gaz sau electrice. Au fost construite si autovehicule cu trei roti, dar nu sunt prea raspandite din cauza problemelor de stabilitate.

motoul bmw era calitate inainte de cantitate

Adof Hitler a sustinut efortul crearii unei masini populare si ieftine, planuita a se vinde cu 1.000 marci. Modelul 3/20, dezvoltat de BMW era prea mare si prea scumpa pentru a concura în acest proiect. BMW a început sa se concentreze pe segmentele superioare. Din 1934, compania s-a specializat în productia de masini cu motoare în sase cilindri, o strategie care a scazut dramatic numarul de unitati vandute. Numarul masinilor BMW înmatriculate, a scazut si în 1934, BMW era pe locul 6. Doar un an mai tarziu, BMW a ajuns pe locul 7, pentru ca în 1938 sa concureze doar pentru locul 8. BMW s-a straduit sa balanseze acest declin prin calitate. Inainte de toate, masinile sale au obtinut rezultate extraordinare în sport. Motoul era "calitate înainte de cantitate". Preturile au egalat prin exclusivitate clientela. Spre exemplu, nou intratul model 327 decapotabil era disponibil în 1937 la pretul de 7.500 RM (Reichsmark), în timp ce Volkswagen era vandut pentru mai putin de 1.000 RM (Reichsmark).

vitezometrul care se transforma in cruci

Producatorii de accesorii pentru masini tin mortis sa ne aduca aminte ca viteza excesiva poata fi fatala. Ei au inventat un vitezometru mai deosebit. Atunci cand este depasita viteza de 110 kilometri pe ora, indicatorul marcheaza viteza într-un mod special: clasicele liniute albe care împart vitezometru se transforma în cruci.

inventii saab

1958: Centura de siguranta . Saab a fost primul producator de automobile care a introdus centura de siguranta in dotarea standard. Inca de la inceput, compania Saab a pus accent pe dezvoltarea componentelor de securitate, fie pe cont propriu sau in colaborare cu terti. 1963: Sistem de franare cu circuit dublu . Sistemul de franare impartit pe diagonala reduce riscul de pierdere a puterii de franare chiar si in cazul unei avarii de sistem. 1969: Faruri cu stingere si aprindere automata . Condusul cu farurile aprinse este o masura de siguranta dovedita. Sistemul de stingere si aprindere automata elimina riscul de descarcare accidentala a bateriei. 1969: Cheia de contact instalata intre scaunele din fata . Pozitionarea traditionala a cheii de contact poate cauza ranirea zonei genunchiului chiar si in cazul accidentelor usoare. Amplasarea acesteia intre scaune elimina acest risc. Mai mult, aceasta pozitionare este logica tinand cont de faptul ca este in apropierea schimbatorului de viteze si a franei de mana. 1970: Stergatoare pentru faruri . Ploaia si murdaria reduc cu pana la 90% luminozitatea farurilor. Solutia simpla oferita de Saab a fost instalarea unui sistem de spalare si stergere a acestora, sistem care mai tarziu a devenit obligatoriu prin lege in multe tari. 1971: Bara amortizanta . Masinile echipate cu bare de protectie obisnuite pot suferi avarii costisitoare chiar si la tamponari usoare. In schimb, barele de protectie amortizante protejeaza atat de eficient in cazul coliziunilor cu viteza de pana la 8km/h incat masinile nu necesita nici un fel de reparatii. 1971: Scaune incalzite electric . O imbunatatire majora in ceea ce priveste confortul. La inceput au fost proiectate din motive medicale deoarece statul pe scaun rece este nesanatos. Astazi, aceasta inovatie Saab face parte din dotarile standard ale celor mai multe autovehicule. 1972: Sistem de protectie in caz de coliziune laterala . Saab a fost primul producator de autovehicule care a folosit barele de protectie in usi pentru a mari siguranta in caz de impact lateral. In mod surprinzator, a fost si singura masina care oferea acest plus de siguranta multi ani de la aparitia lui. 1976: Catalizator in 3 cai . Pentru a se conforma reglementarilor riguroase in ceea ce priveste emisia de gaze, Saab a fost unul dintre primii constructori de masini care a folosit catalizatorul in 3 cai cu senzori Lambda. Astazi catalizatorul in 3 cai este dotare standard pentru toate masinile Saab, iar tehnicienii lucreaza continuu pentru a imbunatati pozitia Saab in acest domeniu. 1976: Tehnologia turbocharge . Saab a fost primul producator de automobile care a reusit sa produca un motor turbo suficient de fiabil pentru a fi folosit zi de zi. Alimentarea turbo a asigurat o marire a puterii si cuplului motorului fara a afecta greutatea, costul sau consumul acestuia. 1978: Coloana reglabila a volanului . Datorita design-ului Saab, coloana volanului nu patrunde in cabina soferului in cazul unui impact frontal. In comparatie cu alte design-uri similare, acesta are avantajul ca afecteaza capacitatea soferului de a vira nici dupa un accident. 1978: Filtrul de aer interior . Alergiile sunt o problema actuala, iar calitatea aerului este foarte importanta pentru oamenii care au astfel de afectiuni. Filtrul de aer electrostatic Saab elimina polenul si alte particule cu o marime mai mare de 0,004mm din aerul filtrat. 1980: Control automat al performantei (APC ) . Sistemul APC a fost dezvoltat in conditiile unei preocupari din ce in ce mai accentuate in ceea ce priveste mediul inconjurator. Acesta permite motorului sa foloseasca carburanti cu o cifra octanica inferioara fara a afecta eficienta sau durabilitatea lui. Acest lucru este posibil monitorizand procesul de combustie pentru a controla alimentarea turbo. 1981: Oglinda laterala cu doua campuri . Aceasta inovatie Saab elimina asa numitul punct mort. Simplu si necostisitor, acest sistem a devenit un standard. 1982: Placute de frana fara azbest . Saab a fost probabil primul producator care a utilizat materiale noi pentru a inlocui azbestul. 1985: Aprinderea directa . Folosind acest sistem, Saab a eliminat cablurile de aprindere si distribuitorul. Fiecare bujie are o bobina separata care produce 40000 volti. Rezultatul este o combustie mai buna si o imbunatatire a pornirii motorului la rece. 1991: Saab Trionic . Este o inovatie proprie Saab care constituie si in ziua de azi unul din cele mai performante sisteme de management al motorului. Acesta masoara parametrii care joaca un rol important in procesul de combustie. Informatiile astfel obtinute sunt folosite in controlul activ al alimentarii turbo, injectiei si aprinderii. De asemenea, sistemul masoara gradul de ionizare din interiorul cilindrilor in timpul rularii. 1991: Sistem turbo de presiune usoara . Saab a introdus acest sistem turbo pentru masinile mai putin performante. El ofera avantaje in ceea ce priveste optimizarea rularii si forta de depasire. 1991: Aer conditionat fara freon . In mod traditional, agentii de racire ai instalatiilor de aer conditionat au la baza freonul care are insa un efect nociv asupra mediului. La inceputul anilor ‘90 au aparut alternative la acest sistem, iar Saab a fost printre primele marci care le-a adoptat in standard. 1993: Scaunele sigure Saab . Acestea au fost lansate in ideea imbunatatirii protectiei interioare. Scopul a fost acela de a asigura interactiunea corecta intre elementele de siguranta ale masinii in asa fel incat sa se obtina un maxim de protectie a pasagerilor. 1993: Panel nocturn . Aceasta functie stinge aparatele de bord cu exceptia vitezometrului, reducand astfel riscul ca atentia soferului sa fie distrasa in timpul mersului. Elementele de bord se ilumineaza individual in momentul in care este necesara atentia soferului asupra unuia dintre ele. Acesta este un bun exmplu al mostenirii aeronautice Saab. 1995: Ecopower . Optimizarea motoarelor nu este focalizata exclusiv pe performanta. Puterea trebuie sa fie oricand disponibila, insa nu in detrimentul factorilor economici sau de protectie a mediului. Ecopower este termenul generic care descrie eforturile Saab in aceasta directie. Sistemul turbo, aprinderea, managementul motorului si catalizatorii nu sunt considerate elemente separate, ci sunt optimizate pentru a crea o sursa de putere armonioasa. 1996: Tetiere active Saab . Numarul leziunilor in zona gatului ar scadea in mod dramatic daca toate masinile ar avea tetiere cu forma si pozitionare corecta. Tocmai din acest motiv, Saab a dezvoltat sistemul de tetiere active. Acestea se aseaza automat in pozitia corecta in cazul unui impact din spate, controland miscarea capului si a vertebrelor. 1997: Sistem electronic de distributie a fortei de franare . Pentru a optimiza sistemul de franare, aceasta functie distribuie forta de franare intre rotile din fata si din spate ale masinii in functie de distributia greutatii din masina. Spre deosebire de sistemele de franare uzuale, mai prezinta avantajul de a nu diminua forta totala de franare. 1997: Scaune ventilate . Saab 9-5 a fost prima masina cu scaune ventilate. Ca un element complementar al aerului conditionat, acesta ofera un confort sporit. 1997: Sistemul ComSense . Saab a introdus un sistem care reduce riscul ca soferul sa fie distras intarziind apelurile telefonice daca acestea apar in momentul franarii sau al virajelor. Acest sistem permite concentrarea maxima a soferului atunci cand acesta efectueaza un viraj, o depasire sau se apropie de o intersectie. 2000: Compresia variabila Saab(SVC) - Saab a lansat odata cu acest sistem un concept cu totul nou. Sistemul SVC, datorita design-ului specific, ofera puterea unui motor de capacitate dubla insa pastreaza consumul la cote scazute. Motoarele SVC sunt motoare de 1.6L si produc 225 cp oferind un cuplu de 305 Nm. 2002: Sistemul ReAxs . Aparut odata cu lansarea modelului 9-3 sport sedan, acest sistem permite rotilor din sparte sa vireze usor asigurand o mai buna stabilitate a masinii in curbe. 2003: CargoSET . O functie aparuta la modelul 9-3 cabrio care foloseste spatiul lasat liber de soft-top cand acesta este ridicat ca si spatiu suplimentar pentru bagaje. Astfel porbagajul masinii ofera un volum de depozitare de 380L.

autostrazile trebuie sa indeplineasca niste conditii de functionalitate

Autostrazile trebuie sa indeplineasca niste conditii de functionalitate cum ar fi:     * cai unidirectionale de circulatie - acestea sa fie prevazute cu cel putin doua benzi de circulatie pe sens, delimitate intre ele prin linii de marcaje intrerupte, iar caile sunt separate printr-o zona verde mediana.     * benzi de stationare accidentala - prevazute pe toata lungimea cu marcaj de linii neitrerupte, alaturate cailor unidirectionale.     * benzi de ghidare - cate doua pentru fiecare cale unidirectionala, care sunt vopsite in alb sau galben si precizeaza prin continuitatea liniilor latimea partii carosabile propriu-zisa     * benzi carosabile suplimentare pe sectoarele cu rampa mare (sau benzi pentru vehicule lente) si pe sectoarele de intrare sau iesire de pe autostrada (benzi de accelerare sau de decelerare) care sunt executate in general in locul benzilor de stationare sau de urgenta.     * autostrazile trebuie sa se incadreze cât mai bine in peisajul regiunii traversate, sa aiba un aspect estetic si sa realizeze un confort optic ridicat.     * autostrazile trebuie sa ocoleasca centrele populate, iar accesul la acestea sa se realizeze numai in anumite locuri, numite noduri rutiere amenajate fara incrucisarea fluxurilor de circulatie ale cailor unidirectionale. Din motivele de siguranta a circulatiei si de ocrotire a mediului inconjurator (poluare), viteza de deplasare pe autostrazi este limitata intre 110 si 130 km/h cu exceptia Germaniei unde viteza de deplasare este nelimitata, dar recomandata la 130 km/h, in functie de siguranta circulatiei, vizibilitate si conditi meteorologice sau alte regulamentari de circulatie. Tot din motive de siguranta a circulatiei, pe autostrazi exist si viteza minima de deplasare care deasemenea difera intre tari de la 45 la 80 km/h (exemplu Germania 60 km/h). Vehiculele cu viteza de circulatie mai mica, deasemenea pot fi motivul de producere a accidentelori de circulatie. Oprirea, intoarcerea, mersul inapoi, coborirea sau urcarea din vehicule in locuri neamenajate, este pe autostrada strict interzis.

indicatoarele albastre sau verzi, pe autostrazi

Indicatoarele albastre sau verzi, pe autostrazi, sunt folosite dupa anumite reguli din tarile respective (ex. albastru: Austria, Cehia, Germania, Italia, ect.; verde: Finlanda, Suedia, Romania, etc.).

autobuz este un automobil de dimensiuni mai mari

Un autobuz este un automobil de dimensiuni mai mari care este folosit pentru a transporta un numar mare de pasageri, şi este în general folosit pentru transport în comun. Numele vine de la cuvântul francez "autobus", care la rândul sau vine de la latinescul omnibus ("pentru toti"). Un autobuz care este folosit pentru calatorii mai lungi sau curse speciale, având deseori loc de bagaje sau scaune mai comfortabile, este cunoscut ca autocar.

prima portiune de drum asemanatoare unei autostrazi

Prima portiune de drum asemanatoare unei autostrazi, a fost aceea asa nimita AVUS (Automobil-Verkehrs- und Ubungs-Strasse) din Berlin, privat finantata si inaugurata la data de 24 septembrie 1921 ca pista pentru teste si viteza.
In anul 1924, Intre Milano si Varesse, In Italia, la propunerea inginerului Piero Puricelli, s-a realizat prima autostrada din lume, asa numita Autostrada dei Laghi, care avea o singura banda de circulatie.
In Germania prima autostrada a fost autostrada A555, inaugurata la data de 6 august 1932, finalizata cu zona mediana in anul 1958

opel lotus omega

Este lansata in 1989 in urma unei colaborari intre Lotus si Opel.Masina a fost produsa in 950 de exemplare toate avand o placuta pe capacul torpedoului cu numarul de serie.Fata de modelul standard aceasta masina beneficiaza de interior din piele,exterior latit cu body-kit, jante mult mai late, anvelope facute la comanda cu sigla omega,frane mult mai mari si partea cea mai interesanta motorul de 3.6 litri (6 in linie),24v ajutat de 2 turbocompresoare T25 care imping puterea la 377 cp.Cum OPEL apartinea GM, cutia pe care au folosit-o a fost preluata de la Corvette ZR1 cu 6 rapoarte, considerata cea mai performanta la vremea aceea.De asemenea beneficiaza si de un diferential autoblocant.Lucrul care a consacrat-o a fost faptul ca nu avea nici o limitare de viteza masina putand atinge viteza de 300 km/h pe cand companiile rivale Bmw si Mercedes si-au limitat masinile la 250 km/h.Totusi pretul exorbitant pentru unii si mai mult decat cinstit pentru altii care luau in considerare exclusivitatea si performantele de invidiat pentru o masina de familie (0-100 5.2s 0-160 11s) au facut din ea o legenda. sursa:forum.4tuning.ro

prima fabrica de asamblare bmw de peste hotare a fost pusa in functiune in africa de sud

Pe parcursul a mai mult de 10 ani compania a avut o traiectorie ascendenta continua. Fabrica de productie din Munchen nu mai era capabila sa satisfaca cererea pietei si astfel noi capacitati de productie au fost necesare pentru constructia noii serii 5. O noua fabrica a fost construita pe un teren din Dingolfing, care ramane în continuare si astazi cea mai mare fabrica de productie BMW. Sediul principal al companiei a fost de asemenea mutat. In apropierea complexului Olimpic din München, Turnul BMW, poreclit Patru Cilindri, a fost ridicat prin metode de constructie ultra-moderne fiind semi-suspendat pe o fundatie de dimensiuni mai mici. In imediata vecinatate a acestui turn a fost construit Muzeul BMW. In acelasi an prima fabrica de asamblare BMW de peste hotare a fost pusa în functiune în Africa de Sud. Globalizarea vanzarilor si a marketingului avea sa înceapa în 1973 odata cu înfiintarea BMW Franta, care a fost urmata de înfiintarea de filiale în toate punctele cheie ale lumii.

cea mai rapida masina electrica

Cea mai rapida maşina electrica din lume, ce ajunge la viteza de 334 km/ora, a fost lansata! Vehiculul ecologic, creat de Shelby Supercars poate accelera la 100 de km în doar 2,5 secunde. Maşina are un sistem format din doua motoare, care produc 1.000 de cai putere. Tesla Roadster, o alta maşina electrica sport, ce a fost testata recent în emisiunea Top Gear, produce doar 250 de cai putere. Potrivit Shelby, bateriile vor putea fi încarcate în doar zece minute, gratie unui sistem on-board denumit “Change on the Run”. Dupa ce bateriile se încarca, Ultimate Aero EV va putea merge între 241 km şi 321 km. Compania spera sa înceapa pre-producerea vehiculului, care are o cutie în trei viteze, automata, pâna în iunie. “întrucât aveam cea mai rapida maşina de serie din lume am decis ca Ultimate Aero va fi instrumentul perfect pentru a demonstra cât de verzi suntem”, a declarat un purtator de cuvânt de la Shelby.

cauciucul natural provine dintr-un lichid laptos numit latex

Cauciucul natural provine dintr-un lichid laptos numit latex, produs de un arbore din America de Sud. Indienii de acolo au fost primii care au descoperit latexul si l-au folosit pentru a obtine o forma bruta de cauciuc. Ei isi ungeau picioarele cu latex si il lasau sa se usuce, pentru a forma pantofi impermiabili. Ei faceau captuseli impermiabile pentru corturi si mantale punind un strat de latex intre doua straturi de tesatura. Marea importanta a cauciucului a fost recunoscuta pentru prima data in anii 1800 de Charles Macintrosh si Thomas Hancock in Marea Britanie si de Charles Goodyear in SUA. Macintosh a dizolvat cauciucul solid, uscat in pacura de gudron de carbune, si a utilizat solutia obtinuta la fabricarea de stofe impermeabile, manusi de cauciuc si galosi. Dar aceste confectii erau fragile pe vreme rece, iar pe vreme calda deveneau mirositoare si lipicioase. In 1839, Goodyear a depasit aceasta problema combinind sulful cu cauciucul . procesul cunoscut sub numele de vulcanizare. Astfel cauciucul devenea mai tare, mai rigid si mai putin afectat de schimbarile de temperatura. Majoritatea cauciucului natural provine de pe plantatii ale arborelui Hevea brasiliensi din Orientul indepartat. Latexul care se scurge din crestaturi facute in scoarta copacului se aduna in recipiente atirnate de trunchiurile copacilor. Aproximativ o treime di latex este cauciuc pur iar celelante doua treimi sunt in cea mai mare parte apa, cu o proportie mica de substate organice si minerale. De obicei, latexul este intii diluat cu apa si strecurat pentru indepartarea impuritatilor si a altor solide. Apoi poate fi inlaturata o parte din apa si se pot adauga conservanti pentru prevenirea deteriorarii. Unii fabricanti cumpara acest latex lichid pentru a fabrica tapiterii din latex spumat. In alte cazuri, se adauga acid formic la latex pentru a solidifica cauciucul, ca sa poata fi rulat in paturi si uscat.

automobilele si poluarea

Cateva curiozitati legate de poluare: O masina obisnuita produce intr-un an 3 tone de dioxid de carbon care se evapora in atmosfera. In trafic aglomerat, nivelul de poluare este de 2 - 3 ori mai mare inauntrul masinii decat in afara ei. In Londra circula 40.000 de masini pe ora in timpul zilei. Reducerea numarului de masini dintr-un oras cu 5% pana la 10% poate minimiza intarzierile provocate de un trafic sufocant cu 10% pana la 30%. Mazda Motor Corporation ii recompenseaza pe angajatii din Japonia cu 12 dolari pe luna daca vin la serviciu pe jos.