nelipsitele stergatoare sunt opera lui mary anderson

Nelipsitele stergatoare sunt opera lui Mary Anderson, americanca fiind official cea care în 1905 a dezvoltat un sistem mecanic de curatire a parbrizului Primul indicator de combustibil a fost montat pe masina în 1922, iar primul radio a aparut pe un model de serie în 1929. în 1946 au fost introduse primele geamuri electrice, iar dupa 10 ani pe modelele de serie si-a facut aparitia si închiderea centralizata. Oglinzile electrice au intrat în peisaj în1958 si, tot în acelasi an, Chrysler a patentat oglinda retrovizoare antiorbire. în 1966 a aparut prima masina cu ABS, Jensen FF, si acest sistem, Dunlop Maxaret, a fost dezvoltat pentru a fi folosit pe avioane. Prima amenda pentru viteza dateaza din 1902. Din nefericire, aceasta amenda a venit la 3 ani dupa primul deces rezultat în urma unui accident automobilistic, cauzat tot de viteza neadaptata. Au fost vremuri în care Politia era total depasita de noua inventie, dovada ca în 1898 oamenii legii din New York alergau dupa motoristi pe… biciclete.

startul campionatului mondial de formula 1 s-a dat in ziua de 13 mai 1950

Startul Campionatului Mondial de Formula 1 s-a dat in ziua de 13 mai 1950 cand la Silverstone s-a organizat Marele Premiu al Marii Britanii pe un circuit improvizat pe un fost aeroport militar folosit in timpul razboiului. Atunci a fost si singura cursa de Formula 1 care a avut loc intr-o zi de sambata, restul avand loc duminica. Motivul a fost faptul ca in acea perioada in Marea Britanie competitiile sportive erau interzise in zilele de duminica. La start s-au prezentat 21 de piloti, singurele echipe de uzina fiind Alfa Romeo, Talbot si Maserati, lipsind Scuderia Ferrari - care a decis sa nu se prezinte la aceasta cursa in semn de protest fata de regulamentul aprobat de FIA, aceasta facandu-si debutul dupa o saptamana, la Monaco - si echipele germane, care au dominat cursele de Mare Premiu in anii '30, interzise pe motive ce tin de al doilea razboi mondial. Cursa a fost terminata de 11 piloti, castigand Giuseppe Farina care a pilotat un Alfa Romeo. De fapt Alfa Romeo a dominat cursa, ocupand la final si locurile doi, trei si patru. Acelasi Farina avea sa castige la finalul sezonului primul titlu mondial pus in joc, in detrimentul lui Juan Manuel Fangio colegul sau de echipa.

Fangio si-a luat revansa in 1951 cand a castigat titlul mondial dupa o dominare categorica, pilotand in continuare pentru Alfa Romeo.

FIA a schimbat regulamentul, permitand masinilor de Formula 2 sa poata lua startul in campionatul de Formula 1. in semn de protest Alfa Romeo care nu avea construite masini de Formula 2, s-a retras din campionat. Ramas fara un contract, Fangio a decis sa se retraga si el, temporar. Fara Alfa Romeo campionatul a fost dominat de Scuderia Ferrari - care dominase campionatul de Formula 2 in 1950 si 1951, primul pilot al scuderiei, Alberto Ascari trecandu-si in cont titlurile mondiale din 1952 si 1953. Atunci Ascari a castigat noua curse consecutive la care a luat startul, record care sta si astazi in picioare, iar Scuderia Ferrari a castigat 14 curse consecutive, un alt record care dainuie si in zilele noastre.

in 1954 FIA a ridicat interdictia de participare a echipelor germane, astfel ca Mercedes Benz si-a facut debutul in campionat in Marele Premiu al Frantei, cooptandu-l in echipa pe Juan Manuel Fangio, liderul din acel moment al campionatului cu Maserati-ul propriu. Dominarea Mercedes Benz a fost la fel de categorica precum dominarea Ferrari din anii precedenti, germanii castigand noua din cele douasprezece curse in care au luat startul.


grupul mitsubishi este un conglomerat japonez format din diferite firme autonome

Grupul Mitsubishi  este un conglomerat japonez format din diferite firme autonome care împartaşesc brandul şi moştenirea Mitsubishi. Istoria Mitsubishi Motors incepe acum mai bine de 100 de ani,in 1870, cand un tanar antreprenor japonez pe nume Yataro Iwasaki, care lucra pentru stapanul sau Tosa Clan, decide sa porneasca o afacere pe cont propriu, o mica companie navala nimita Tsukumo Shokai. Cele trei diamante La designul logo-ului companiei sale, Iwasaki s-a folosit de emblema familiei sale care continea trei diamante si de cea a clanului Tosa, care continea trei frunze de stejar unite. Acesta a fost inaintasul logo-ului de azi: trei diamante unite in punctul central. In 1875, Iwasaki a hotarat sa redenumeasca compania sa dupa logo: Trei Diamante sau, in japoneza, Mitsubishi. De atunci, toate companiile care s-au dezvoltat din compania navala au purtat acest nume. Logo-ul in forma sa finala a fost inregistrat in 1914. Nu dupa mult timp, compania si-a extins activitatile in noi domenii. De la transportul naval s-a dezvoltat in constructia de nave , apoi in industria grea, productia de petrol si otel, industria chimica, electronice, etc.

john boyd dunlop a fost veterinar

In 1888, fondatorul companiei Dunlop, chirurgul veterinar John Boyd Dunlop (1840-1921), isi urmarea baietelul pe nume Johnny cum mergea pe tricicleta cu anvelope de cauciuc rigid pe un teren plin de pietre. A observat ca pustiul nu mergea prea repede si nici nu parea ca se simte prea comod. Incercand sa-i ofere fiului sau o deplasare mai lina si un control mai bun, Dunlop a luat tricicleta, i-a infasurat rotile in folii subtiri de cauciuc pe care le-a lipit unele de altele cu clei si le-a umflat cu o pompa de minge de fotbal, folosind ca ventil partea de sus a unui biberon. Astfel, a inventat primul sistem pe perna de aer din istorie, punand bazele primei anvelope pneumatice. Cu mai putin de un an mai tarziu, inventia lui Dunlop si-a facut debutul in cursele pe doua roti. Permitand unui pilot mai putin cunoscut sa-si intreaca cu usurinta rivalii mai puternici intr-o serie de curse pe biciclete, multumita avantajului dat de anvelopele sale pneumatice, a stabilit imediat rolul sporturilor cu motor ca o caracteristica a mostenirii Dunlop. Dunlop si-a brevetat imediat ideea si a inceput sa-si transforme inventia intr-o intreprindere comerciala, fondand ceea ce a devenit rapid cunoscut sub numele de Dunlop Pneumatic Tire Co. Ltd. In 1890, Dunlop si-a deschis prima fabrica de anvelope la Dublin, Irlanda, iar trei ani mai tarziu prima fabrica de anvelope de pe teritoriul european la Hanau, in Germania. In 1895 anvelopele Dunlop erau, de asemenea, vandute in Franta si Canada, respectiv produse in Australia si Statele Unite. Pana in 1898 afacerea isi dezvoltase baza din Dublin, iar productia a fost transferata mai intai la Coventry, Anglia, iar apoi intr-o locatie de cca 160 ha in Birmingham, Anglia . care va fi ulterior cunoscuta lumii sub numele de Fort Dunlop. In 1910 Dunlop si-a infipt steagul in Malaiezia, unde a infiintat o plantatie de 20.000 de hectare de cauciuc. In 1913, prima fabrica japoneza de anvelope si-a deschis portile la Kobe. In 20 de ani, Dunlop a facut uitata anvelopa compacta si a devenit, din pionier, prima companie globala multinationala. Producea si vindea la scara mondiala. Spiritul de intreprinzator al fondatorului sau a devenit etosul companiei, sesizandu-se, evident, ca pentru a fi o corporatie multinationala de succes compania va trebui sa ramana un pionier atat in cercetare si dezvoltare, cat si in afaceri. Obiectivul Dunlop a fost si este acela de a realiza produse mai bune, pentru a imbunatati performanta vehiculelor si experienta auto a acelora care le conduc. Pana la inceputul celui de-al doilea razboi mondial, Dunlop devenise sinonimul succesului intr-o gama intreaga de domenii . nu numai in materie de anvelope, unde era lider recunoscut atat pe pistele de curse cat si in afara acestora, dar si ca producator de frane, roti, mingi de golf si de tenis, captuseli si alte produse industriale din cauciuc. In 1984 a venit unificarea operatiunilor europene si americane ale Dunlop cu afacerea din Japonia, ca parte a grupului Sumitomo. In 1999 Sumitomo si The Goodyear Tire & Rubber Company au decis asupra unei aliante globale, devenind cel mai mare producator mondial de anvelope. Dunlop in Europa este acum o parte a acelui joint venture, care cuprinde sase companii, si este inglobat in Goodyear Dunlop Tires B.V. Tehnicienii si designerii nostri din Europa, SUA si Japonia isi impartasesc intre ei experientele, pentru un maxim de beneficiu global, astfel ca punctele de productie Dunlop de pe trei continente sa continue sa ofere anvelope cu performante exceptionale. Punctul forte al marcii si al companiei Dunlop se manifesta in opt domenii principale, care definesc demersul continuu al companiei Dunlop de a furniza automobilistilor si motociclistilor experiente superioare: Sporturi cu motor, Cercetare & Dezvoltare, Inovatie, Rezultate teste, Echipare Originala, tuning, 4x4 si UHP.

tahograful

Pentru a impiedica pacalirea tahografelor, UE a impus dotarea vehiculelor cu dispozitive digitale, care stocheaza informatia pe cartele cu cip. Potrivit definitiei din legislatia valabila in Romania, tahograful digital este un aparat care inglobeaza cabluri, senzori, un dispozitiv electronic de informare a soferului, unul sau doua cititoare de cartele tahografice, o imprimanta integrata sau separata si instrumente de afisaj. Tahograful digital stocheaza date in memorie si le poate descarca, afisa sau imprima la cerere, fiind capabil sa precizeze denumirile localitatilor in care incepe si se termina perioada zilnica de lucru. O problema a tahografelor digitale este confidentialitatea datelor inregistrate in memoria dispozitivului. Daca un operator de transport vinde un vehicul dotat cu tahograf digital, informatiile stocate in memoria acestuia pot ajunge sub ochii concurentei. Pentru a preveni astfel de neplaceri, este posibila criptarea datelor, dar este nevoie de aplicatii software capabile sa faca acest lucru, care sunt foarte scumpe.

cauciucul este cunoscut de multa vreme

Cauciucul este cunoscut de multa vreme. Se stie ca, cu cel putin jumatate de mileniu inainte de Hristos, mayasii si aztecii din America scoteau de sub coaja copacilor de guma o seva alba, pe care o foloseau la impermeabilizarea imbracamintei si a incaltamintei. Prin incalzirea acestei seve ( numita si latex, deoarece are aspect de lapte), indienii americani obtineau bile elastice pe care le foloseau pentru jocuri. Copacii datatori de seva miraculoasa erau numiti "caa-o-ciu", adica arbori care plang. De aici se trage numele de "cauciuc", dat latexului obtinut pe cale naturala. Patria arborilor de cauciuc ( Hevea brasiliensis) este America de Sud. O data memorabila in instoria aplicarii cauciucului este 26 august 1783. Atunci, sub privirile a 50 000 de oameni s-a inaltat balonul umplut cu hidrogen si construit de profesorul de fizica Jacques Alexandre Cesar Charles. Balonul facut din panza de matase era acoperit cu un strat de latex de cauciuc, adus din America. Prima mostra de cauciuc a fost adusa in Europa in 1736 de profesorul francez Charles Marie de la Condamine ( 1701-1774). Francezul Charles Marie de la Condamine a participat între 1735 – 1745 la o expeditie ştiintifica în Peru pentru masurarea meridianului terestru. Coborând pe fluviul Amazon a descoperit arborele de cauciuc în inima padurii tropicale şi a notat remarcabilele calitati ale sucului care se scurgea din aceştia. Prima utilizare a cauciucului a fost la guma de sters. Radiera as fost inventata in anul 1770, cand chimistul englez Joseph Priestley ( 1733-1804) a relatat observatia mecanicului Edward Nairne ca granulele de cauciuc sunt mai bune decat frimiturile de paine la stersul urmei lasate de creion. De atunci a inceput sa se vanda bucati de cauciuc drept radiere. Importanta cauciucului in industrie a aparut ceva mai tarziu, cand americanul Charles Goodyear (1800-1860) a inventat cauciucul vulcanizat. Ani de zile, Goodyear a incercat sa obtina un cauciuc care sa nu fie vascos si sa nu aiba miros. In anul 1844 a descoperit procedeul de vulcanizare. In acest procedeu, cauciucul era amestecat cu sulf si incalzit la 100-170 grade Celsius. Deoarece in acest proces tehnic era implicata caldura si sulful, elemente specifice vulcanilor, procedeul tehnic s-a denumit vulcanizare. In timpul vulcanizarii, moleculele cu configuratie de lant ale cauciucului se leaga intre ele prin punti de sulf, iar masa de cauciuc trece din forma sa plastica in cea elastica. Cauciucul vulcanizat cu 2 procente sulf este moale, iar cel vulcanizat cu pana la 20 procente sulf este dur. In 1871 ia fiinta, in Hanovra ( Germania), compania Continental pentru cauciuc si gutaperca. In anul 1892 aceasta va incepe manufacturarea camerelor pentru biciclete, iar din anul 1898 va produce anvelope pentru automobile, fara tesatura. Monopolul cauciucului a fost detinut pana in secolul al XIX-lea de Brazilia. Exportul semintelor si al puietilor era interzis, iar incalcarea acestei interdictii era aspru pedepsita. Cu toate acestea englezul Henri Wickham a transportat 70 000 de seminte la Londra, ascunse intr-un cosciug. Semintele au fost cultivate la Kew Gardens, iar plantele aparute au fost trimise apoi in Sri Lanka (Ceylon), in Indiile de Vest, Coasta de Vest a Africii, Singapore si Java. Curand productia de cauciuc din aceste zone a depasit-o pe cea a padurilor salbatice din Amazonia. La inceputul secolului al XX-lea , o data cu dezvoltarea automobilismului si a sportului pe roti , a crescut rapid cererea de anvelope si camere. In august 1909, dr. Fritz Hoffman, de la divizia farmaceutica Bayer, a produs prima mostra de cauciuc izoprenic sintetic. Patentul a fost acordat la 12 septembrie 1909. Poliizoprenul nefiind durabil, in anul 1910 a fost produs cauciucul de metil. In anul 1912 a fost pusa in functiune prima fabrica de cauciuc in Leverkusen ( Germania). Dar acest cauciuc s-a dovedit cu o viata scurta, datorita descompunerii in aer, prin oxidare. In anii 20, von Bayer face cercetari noi si polimerizeaza butadeina ( substanta chimica din clasa hidrocarburilor nesaturate), cu sodiu drept catalizator. Astfel se produce celebrul cauciuc marca Buna. Pentru a imbunatati cauciucul a fost folosita polimerizarea in emulsie de catre chimistul Walter Bock ( nascut in 1898). S-a folosit stirenul ( o hidrocarbura) ca monomer, iar la vulcanizare, negrul de fum. La 16 octombrie 1929. dr. Bock a reusit sa obtina un excelent copolimere butadiena/stiren, cu o elasticitate buna si alungire mica. Foile de cauciuc astfel obtinute erau moi si suple. De aceasta data noul cauciuc sintentic Buna S era foarte bun si il intrecea pe cel natural in mai multe privinte. Cercetari moderne asupra cauciucului au permis sa se obtina, prin tehnologii magnetice, reducerea continutului de cenusa la ardere, precum si de titan, ceea ce a permis imbunatatirea calitatii fibrelor de cauciuc sintetic. Acum 14 ani, inginerul canadian Kim Sawatsky a descoperit, dupa opt luni de cercetari un procedeu prin care se elimina mirosul specific cauciucului. El a reusit sa puna la punct procedee de prelucrare mecanica a cauciucului. Impreuna cu sotia sa, Karryn, a inceput sa produca centuri, curele, portmonee, saci de voiaj si posete chiar imbracaminte intr-o mica uzina din Brampton ( Ontario). Noul material de natura ecologica este durabil, nu se degradeaza, se recicleaza si este placut la vedere. 

in anii 60 camionul a fost incoronat ca rege al transporturilor

In anii ’60, camionul a fost în sfarsit încoronat ca rege al transporturilor. Acest fapt s-a datorat în mare masura flexibilitatii sale si faptului ca exista o infrastructura rutiera nationala si internationala, care a permis efectuarea de transporturi rutiere rapide, sigure si eficiente cu ajutorul camioanelor. In Suedia au fost de asemenea lansate pe piata si cabine certificate din punct de vedere al sigurantei. In acest moment Volvo a lansat modelul Titan TIPTOP/F88/G88. Nu este posibil sa fie supraestimata importanta acestor modele de camioane pentru istoricul camioanelor Volvo. Eficienta lor cabina rabatabila permitea un acces si mai bun la componentele sale de baza în comparatie cu un camion de tip N. Cabina, care trecuse cu succes testele de coliziune, oferea de asemenea conditii foarte bune de dormit si de stat pentru unul sau doi soferi. La toate acestea se adaugau noile componente de motor, transmisie si sasiu.

bmw a renascut cu motociclete

BMW a renascut, marind productia anuala, de la aproape zero, pana la 28.000 de motociclete. Chiar daca capacitatea de productie nu satisfacea cererea pietei, BMW nu era interesat sa creasca productia. Costurile materialelor si a fortei de munca cresteau rapid, asa ca profitul din motociclete a fost mult diminuat, BMW fiind fortat sa mareasca preturile de vanzare. Din aceste motive si pentru a "folosi la maximum mijloacele de productie, trebuie sa grabim pregatirile si planificarea pentru noua noastra masina de pasageri BMW 501, pentru a putea sa pornim productia de serie în 1952. Acest vehicul, nascut din lunga noastra traditie, pare sa fie foarte promitator”. Asta spunea managementul actionarilor. Contabilii BMW au estimat pagubele cauzate de demolarea fabricii din München la aproximativ 100 milioane DM. Cum BMW nu avea mijloacele financiare, fabrica de automobile trebuia construita în mai multi pasi. A fost planificat ca fabrica sa fie terminata pana în 1959, moment în care productia de motociclete si automobile va "restabili bazele pentru platirea dividendelor”, sunau sperantele Consiliului Director al BMW.

cauciucul aparut pentru prima data in secolul al xii-lea

Stiati ca in Europa, cauciucul aparut pentru prima data in secolul al XII-lea, si a fost utilizat pentru fabricarea gumelor, lipiciului si tevilor? Acest material nu a devenit interesant, din punct de vedere economic, decat spre mijlocul secolului trecut, din momentul in care Charles Goodyear a inventat vulcanizarea. Din momentul in care sulful a putut fi infierbantat, cauciucul natural, pentru lipit, vascos, a devenit solid si elastic. Astfel, s-au putut fabrica pneuri avantajoase, pentru a imbraca rotile automobilelor. Astazi, aproximativ 65% din cauciucuri sunt utilizate in productia de pneuri pentru masini. Restul serveste la fabricarea altor articole de cauciuc pentru uz general tehnic, precum: tevi, jenti, manusi, cizme si talpi pentru incaltaminte. Doar cateva produse sunt fabricate din cauciuc natural 100%. Exista de asemenea un cauciuc artificial, fabricat din petrol. In functie de numeroase exigente care trebuie satisfacute produsele (proprietati materiale, rezistenta, pret, etc.) se adauga cauciucului natural si artificial diferiti aditivi si agenti diluanti pentru a obtine amestecuri cat mai diverse.

motoul bmw era calitate inainte de cantitate

Adof Hitler a sustinut efortul crearii unei masini populare si ieftine, planuita a se vinde cu 1.000 marci. Modelul 3/20, dezvoltat de BMW era prea mare si prea scumpa pentru a concura în acest proiect. BMW a început sa se concentreze pe segmentele superioare. Din 1934, compania s-a specializat în productia de masini cu motoare în sase cilindri, o strategie care a scazut dramatic numarul de unitati vandute. Numarul masinilor BMW înmatriculate, a scazut si în 1934, BMW era pe locul 6. Doar un an mai tarziu, BMW a ajuns pe locul 7, pentru ca în 1938 sa concureze doar pentru locul 8. BMW s-a straduit sa balanseze acest declin prin calitate. Inainte de toate, masinile sale au obtinut rezultate extraordinare în sport. Motoul era "calitate înainte de cantitate". Preturile au egalat prin exclusivitate clientela. Spre exemplu, nou intratul model 327 decapotabil era disponibil în 1937 la pretul de 7.500 RM (Reichsmark), în timp ce Volkswagen era vandut pentru mai putin de 1.000 RM (Reichsmark).

bmw ag a pornit ca un producator de motoare de avion

BMW AG a pornit ca un producator de motoare de avion. Imediat dupa sfarsitul primului razboi mondial, BMW a reusit sa reporneasca productia la scara mica, motoare de avion, dar afacerea nu s-a dovedit a fi profitabila. "Pentru a sustine constructia de motoare de avion, care în sine nu s-a dovedit a fi viabila la acel timp, din cauza nivelului scazut de trafic aerian, compania a pornit dezvoltarea si productia de motociclete in anii care au urmat. In acest scop a fost cumparata de la Gothaer Waggonfabrik AG fabrica de vehicule de la Eisenach” . se scria în raportul de 12 ani mai tarziu, cu ocazia aniversarii a 25 de ani de existenta a companiei, justificand motivele cumpararii acestei fabrici.

bentley motors limited este un producator britanic

Bentley Motors Limited este un producator britanic de automobile de lux si Grand Tourers. Bentley Motors a fondat in Anglia, la 18 ianuarie 1919 de Walter Owen Bentley. El a fost cunoscut anterior pentru motoarele de avion construite pe timpul celui de al II Razboi Mondial, cel mai cunoscut fiind Bentley BR1. Initial, compania era cunoscuta ca "the Bentley Boys" si si-a obtinut reputatia pentru performanta inalta in cadrul unor serii de competitii. In 1928-1930, se construiau in cantitati limitate modelele 6.5 L si varianta sportiva a acestora Speed Six. In 1930, a inceput productia celui mai scump si prestigios model al companiei – 8L. In 1931, din cauza unor probleme financiare, dar si a costurilor mari de productie, grupul a fost achizitionat de Rolls Royce.

abs-ul a fost inventat de bosch

Compania germana Robert Bosch GmbH (cunoscuta, mai popular, drept Bosch) dezvolta tehnologia ABS din anii 1930, dar primele automobile de serie care sa foloseasca sistemul electronic Bosch au fost disponibile în 1978. Au aparut prima data pentru camioane si limuzine germane Mercedes-Benz. Ulterior sistemele au fost portate si pentru motociclete. Initial, sistemele ABS au fost dezvoltate pentru aeronave. Unul din primele sisteme a fost Maxaret al companiei Dunlop, prezentat în anii 1950, si înca în uz pe unele modele de aeronave. Acesta a fost un sistem complet mecanic. A fost utilizat si pe automobile în anii 1960 (masina de curse Ferguson P99, Jensen FF si masina experimentala Ford Zodiac cu tractiune integrala) dar pentru automobile s-a dovedit scump si nu a fost în totalitate de încredere. Un sistem complet mecanic, cosntruit si vandut de Lucas Girling, a fost echipat din fabrica pe Ford Fiesta generatia a 3-a. S-a numit Stop Control System (sistemul de control al opririi). Echipamentul ABS poate fi folosit si pentru a implementa controlul tractiunii la accelerarea unui autovehicul. Daca, la accelerare, cauciucul pierde aderenta solului, ABS-ul poate detecta situatia si poate aplica franele pentru a reduce accelerarea pentru recapatarea aderentei.

primul automobil al marcii volvo

Primul automobil al marcii Volvo a iesit din fabrica la data de 14 aprilie 1927. Acesta purta denumirea OV4 (Oppen Vagon 4) dispunea de o caroserie deschisa cu 4 locuri si motorizare cu 4 cilindri avand capacitatea de 1.9L. Volvo OV4 a fost primul autoturism Suedez de serie si a fost produs in 302 exemplare.

inventii care au revolutionat industria auto

Pneurile Oficial, cauciucurile umflate cu aer au fost inventate de John Dunlop in 1888, care le-a gandit pentru a echipa bicicletele. Adevarul istoric arata insa ca primul patent de inventie cu aceasta idee ii apartine lui Scot Robert Thomson  in 1845. Dupa ce Dunlop a dovedit utilitatea anvelopelor de cauciuc umplute cu aer in cursele de ciclism, fratii Michelin le-au pus la treaba pe un automobil Peugeot in 1895, tot intr-o cursa, evident castigata fara probleme. Charles Goodyear a facut toate acestea posibile inventand cauciucul vulcanizat. Si, pentru ca veni vorba, anvelopele tubeless (fara camera) au fost inventate in 1903 (!). Amortizoarele Aceasta inventie intra in categoria celor de finete, masinile circuland si fara ele in conditii acceptabile. Singura problema erau salturile inevitabile produse de arcurile masinii. Asa cum numele explica foarte simplu, amortizoarele amortizeaza socurile, miscarile sus-jos ale caroseriei, energia fiind absorbita de un fluid (ulei sau gaz) prin intermediul unui cilindru sau piston, ajungand astazi ca masini de top sa utilizeze aerul (Citroen a fost unul dintre pionierii amortizoarelor pe aer) si sa poata fi reglate in mers. In functie de setarile amortizoarelor sau de uzura acestora, comportamentul unui automobil se poate schimba radical, raspunzand mai bine comenzilor in viraje sau oferind confort pasagerilor. Aerul conditionat Poate ca nu este momentul potrivit sa va amintim despre tapiteria infierbantata sub soarele nemilos si nici despre volanul imposibil de tinut in maini. In urma nu cu multi ani, cand tapiteria de vinilin era aproape universala, aceste suferinte erau chiar mai mari. Asa a aparut aerul conditionat, cel care trebuia sa inlocuiasca arsita din masina cu o briza placuta, aducatoare de raceala si vertebre intepenite. Primele modele cu aer conditionat au fost introduse dupa 1930, de producatorii Nash si Packard, insa pretul acestui dispozitiv a ramas prohibit pentru multa vreme, el fiind disponibil doar optional si pentru echipari de top pana acum nu prea multi ani. Astazi, exceptand echiparile de baza, ieftine, aproape orice marca ofera aerul conditionat ca standard, dovedindu-se, in domeniul confortului din masina, cea mai importanta descoperire dupa sistemul de incalzire. Indicatoarele de bord Dincolo de vitezometru si turometru, toate beculetele de pe bord, care ar fi bine sa nu se aprinda, si indicatoarele pentru apa si ulei au ridicat enorm gradul de control asupra masinii. Era o vreme cand soferii aflau ca s-a incalzit mo-torul abia dupa ce observau aburii iesind prin capacul radiatorului, iar daca uleiul din motor se scurgea perfid, singurul mod prin care erau instiintati era calarea iremediabila a propulsorului. Cat despre cantitatea de carburant ramasa, era mai bine sa poarte un bidon de rezerva, pentru ca doar oprirea brusca a masinii putea aduce vestea cea proasta. Primele indicatoare au fost montate pe masinile de curse (si pe primele avioane), soferii avand nevoie sa cunoasca starea vehiculului. Fabricantii de automobile de serie si-au echipat insa intr-un timp destul de indelungat masinile cu aceste beculete si indicatoare, astfel ca abia la mijlocul secolului 20 devenisera notiuni standard. Astazi lumini si sunete ne avertizeaza daca am uitat o usa deschisa, daca nu ne-am legat centura, daca am tras frana de mana, ba chiar daca o masina se apropie din spate sau, la modele de ultima generatie, daca am depasit viteza legala. Masinile off-road Desi notiunea de off-road se confunda din ce in ce mai mult (sau mai degraba este inlocuita) cu aceea de SUV (Sport Utility Vehicle), termenul descrie un vehicul capabil sa traverseze desertul, sa iasa din noroaie adanci, sa se catere pe munti si mai putin unul cu care sunt dusi copiii la scoala, se cara cumparaturile de la supermarket ori se merge la picnic pe pajistea preferata. Printre off-roaderele veritabile se numara Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser, Mercedes G Klasse si Nissan Patrol, toate folosite de structuri militare sau de Cruce Rosie pentru misiuni in zone greu accesibile. De altfel, primele masini "de teren" au fost cele militare, cum este cazul modelului Kubelwagon al armatei germane, dar primul care a stabilit standardele a fost American Willys GP (General Purpose), aceste doua initiale transformandu-se ulterior, fonetic, in Jeep. Unele SUV-uri cumparate de fotbalisti se comporta acceptabil pe drumuri desfundate, dar pentru a va lauda cu o masina off-road, aceasta trebuie sa indeplineasca macar doua criterii: sa fie construita pe sasiu separat de caroserie si sa fie echipata cu un reductor de turatie. Centura de siguranta Probabil ca v-ati saturat sa trageti de bucata de panza la fiecare urcare in masina, sa cautati locasul de fixare, sa va simtiti apoi ca in camasa de forta, pentru ca la coborare sa faceti gestul in sens invers. Fara discutie, centura de siguranta salveaza vieti. In cele mai multe situatii, il tine fixat in scaun pe cel care o poarta, ferindu-l astfel de impactul cu volanul, cu bordul sau cu parbrizul. Primele centuri au fost montate chiar la inceputurile vietii automobilului, dar aveau multe neajunsuri, fiind rigide, circulare si greu de demontat. Soferii au renuntat la ele pentru ca sustineau ca impiedica iesirea in timp optim din masina, mai ales in cazuri soldate cu incendii. Inventatorul suedez Nils Bohlin a adus prima centura moderna, in trei puncte, aceasta fiind montata, ca echipare standard, pe un Volvo 121, in 1959. De atunci modificarile au fost minore, importante fiind pretensionarea si limitatoarele de sarcina, prima asigurand o buna fixare, celelalte reducand forta aplicata pe piept la impact. Tot Volvo a introdus si primul avertizor sonor si luminos pentru centura, in 1972. Sensul giratoriu Chiar daca nu toti vor fi convinsi, organizarea traficului rutier a facut la fel de multe pentru posesorii de masini ca si inventatorii de mecanisme amplasate la bord. Dintre toate semnele, regulile si restrictiile, valabile aproape in toate colturile lumii, sensul giratoriu este o inventie aproape diabolica, reusind sa bage spaima in incepatori si sa calmeze traficul in intersectiile buclucase, fiind mai putin utilizat in Romania. A fost inventat acum mai bine de 100 de ani (chiar daca anul acesta se celebreaza centenarul sau), printre primele ronduri de acest fel numarandu-se Columbus Circle din New York, in 1904, si Place de l"Etoile din Paris, in 1907. Invariabil, pentru ca nu existau reguli de trecere, rondurile de la acea vreme ajungeau sa se blocheze, soferii incercau haotic sa depaseasca locul, finalizand totul cu accidente care deveneau de fiecare data argumente in favoarea semafoarelor. Sensul giratoriu modern, asa cum este cunoscut astazi in toate tarile civilizate, cu prioritate pentru vehiculul aflat deja in rond, venind din stanga, a fost introdus in 1966 in Anglia, dupa un studiu al Road Research Laboratory, ulterior fiind exporta  in toata lumea. Cel mai faimos giratoriu este "Magic Roundabout", din Hemel Hempstead - Anglia, care este de fapt un rond mare, inconjurat de alte 6 ronduri-satelit. Computerul de bord Unele dintre cele mai inspaimantatoare cuvinte auzite de la mecanic sunt astazi "ti-a cazut calculatorul!". Denumit pretios Electronic Control Unit, computerul masinii (care nu e acelasi lucru cu afisajul consumului de benzina si al kilometrilor parcursi) este creierul acesteia, invinuit de multe ori pentru orice defectiune ori functionare anormala a automobilului. Fiind inrudit cu computerul de pe birou, sufera de boli asemanatoare, precum scurtcircuite, anomalii ale softului, erori de procesare, dar performantele masinilor din secolul 21 nu ar fi fost nimic fara acesta. Intrarea computerului in viata masinii s-a produs o-data cu introducerea injectiei cu benzina, controland procesele din motor, a facut apoi un pas comunicand starea masinii initial mecanicilor si apoi direct soferului (de multe ori lasand impresia unui computer de-a dreptul ipohondru) si a ajuns, in fine, la un moment in care face ca masina sa fie cu mult mai inteligenta decat noi: regleaza ciclul de ardere, adapteaza raspunsul acceleratiei in functie de apasarea pedalei, potriveste supapele in combinatii infinite si controleaza gazele arse pentru a salva planeta. Stopul de frana Acesta este exemplul perfect pentru inventiile simple si eficiente, devenite geniale. Numele inventatorului si data exacta a introducerii acestui dispozitiv sunt necunoscute, dar aparitia se suprapune cu primii ani de existenta ai automobilului. Lampile de frana au adus ceva mai multa coerenta in traficul anevoios, avertizandu-l pe cel din spate ca masina din fata incetineste sau chiar opreste. Ulterior, in anii '70, a aparut a treia lampa, superioara, obligatorie in unele tari. Ultima inovatie in materie este sistemul care aprinde intermitent becurile la o apasare brusca, de urgenta, introdus de Mercedes, sau cu o intensitate crescuta, propus de BMW. Ambele variante sunt controversate si aplicarea lor pe scara larga sta sub semnul incertitudinii. Claxonul Nu putea sa lipseasca din panoplia inventiilor auto cel mai putin util dispozitiv, dar, poate, cel mai utilizat. Claxonul s-a numarat, practic, printre echipamentele cu care masina s-a nascut, in anii de pionierat, utilizarea sa avand un dublu rol: de a avertiza pietonii ca vine un bolid, dar si de a atrage atentia cunoscutilor ca soferul tocmai si-a cumparat "trasura fara cai". In timp, claxonul a ramas un element de diferentiere sociala, cele cu doua sau mai multe tonuri, ba chiar cu melodii, fiind multa vreme la moda. In unele tari este folosit ca mijloc de comunicare intre soferi, in altele este interzis in orase, permanent sau pe timpul noptii. Indiferent daca butonul se afla in mijlocul volanului ori pe una dintre manete, claxonatul idiotului din fata, care n-a vazut verdele, este o experienta unica.

autostrazile trebuie sa indeplineasca niste conditii de functionalitate

Autostrazile trebuie sa indeplineasca niste conditii de functionalitate cum ar fi:     * cai unidirectionale de circulatie - acestea sa fie prevazute cu cel putin doua benzi de circulatie pe sens, delimitate intre ele prin linii de marcaje intrerupte, iar caile sunt separate printr-o zona verde mediana.     * benzi de stationare accidentala - prevazute pe toata lungimea cu marcaj de linii neitrerupte, alaturate cailor unidirectionale.     * benzi de ghidare - cate doua pentru fiecare cale unidirectionala, care sunt vopsite in alb sau galben si precizeaza prin continuitatea liniilor latimea partii carosabile propriu-zisa     * benzi carosabile suplimentare pe sectoarele cu rampa mare (sau benzi pentru vehicule lente) si pe sectoarele de intrare sau iesire de pe autostrada (benzi de accelerare sau de decelerare) care sunt executate in general in locul benzilor de stationare sau de urgenta.     * autostrazile trebuie sa se incadreze cât mai bine in peisajul regiunii traversate, sa aiba un aspect estetic si sa realizeze un confort optic ridicat.     * autostrazile trebuie sa ocoleasca centrele populate, iar accesul la acestea sa se realizeze numai in anumite locuri, numite noduri rutiere amenajate fara incrucisarea fluxurilor de circulatie ale cailor unidirectionale. Din motivele de siguranta a circulatiei si de ocrotire a mediului inconjurator (poluare), viteza de deplasare pe autostrazi este limitata intre 110 si 130 km/h cu exceptia Germaniei unde viteza de deplasare este nelimitata, dar recomandata la 130 km/h, in functie de siguranta circulatiei, vizibilitate si conditi meteorologice sau alte regulamentari de circulatie. Tot din motive de siguranta a circulatiei, pe autostrazi exist si viteza minima de deplasare care deasemenea difera intre tari de la 45 la 80 km/h (exemplu Germania 60 km/h). Vehiculele cu viteza de circulatie mai mica, deasemenea pot fi motivul de producere a accidentelori de circulatie. Oprirea, intoarcerea, mersul inapoi, coborirea sau urcarea din vehicule in locuri neamenajate, este pe autostrada strict interzis.

in 1945 conducerea bmw a fost fortata sa demisioneze

Pe data de 2 octombrie 1945, fortele armate americane au confiscat bunurile BMW declarand actiunea ca plata în contul daunelor de razboi. Conducerea a fost fortata sa demisioneze. Conducerii interimare numite i s-a ordonat întreruperea imediata a muncii si masinariile si echipamentele au fost dezmembrate. In Berlin, sovieticii au dezmembrat în totalitate echipamentele si masinariile fabricii de motoare de aviatie din Spandau. Fabrica din Eisenach a fost expropriata si ceva mai tarziu înfiintata sub numele de Awtowelo. BMW AG a încheiat anul financiar 1945 cu o pierdere de 20 de milioane Reichsmark. BMW a încetat practic sa existe.

adam opel fabrica biciclete si a trecut ulterior la masini de cusut

Adam Opel, fondatorul marcii din Russelsheim, a debutat in industria auto prin largirea gamei de echipamente pe care le construia la fabrica sa. Initial, Adam Opel fabrica biciclete si a trecut ulterior la masini de cusut. Productia de automobile a inceput in anul 1899, cand Adam Opel a semnat un contract cu fermierul Friedrich Lutzmann, din Dassau, Germania. Impreuna, cei doi au inceput sa produca automobile la fabrica lor din Anhalt. Cei doi fii ai lui Adam Opel au lucrat apoi in parteneriat cu Lutzmann si au dezvoltat primul lor automobil, care era produs la noua lor fabrica din Russelsheim. Primul model de creatie 100% Opel s-a intitulat Lutzmann. In 1901, Adam Opel se separa de Lutzmann si semneaza un contract cu francezul Alexandre Darracq. Impreuna, au produs modele Darracq si le-au vandut sub marca Opel-Darracq. Aceste modele aveau caroserii Opel montate pe sasiuri Darracq. Marca Darracq a fost cumparata ulterior de catre italienii de la Alfa, care i-au schimbat numele in Alfa Romeo.

michelin a inventat cauciucul fara aer 2005

Michelin a inventat cauciucul fara aer 2005 Botezata Tweel, aceasta are o structura radiala si nu mai necesita presiunea aerului. Atit spitele, cit si roata sint flexibile, ceea ce face posibila atenuarea socurilor si redresarea imediata. Spre deosebire de cauciucurile traditionale, Tweel nu mai are nevoie de aer pentru a oferi aceleasi performante. In plus, rigiditatea laterala, cea care influenteaza tinuta de drum, a fost la rindu-i optimizata.

cum a fost inventata prima masina

Se estimeaza ca aproape 100.000 de oameni au contribuit la crearea automobilului modern. Totul a inceput cu planurile teoretice pentru crearea unui motor pentru automobile. Schitele initiale au fost desenate si concepute de Leonardo da Vinci si Isaac Newton. In 1769, primul vehicul a fost un tractor militar inventat de inginerul francez Nicolas Joseph Cugnot. Cugnot a folosit un motor pe aburi pentru a face vehiculul sa mearga. Acest vehicul era folosit in armata franceza pentru a transporta artileria. Vehiculul trebuia sa se opreasca la fiecare 15 minute. Motorul pe aburi si boilerul erau separate de vehicul, fiind plasate in fata sa. In anul urmator, Cugnot a creat o tricicleta in care incapeau patru oameni. In 1771, Cugnot a izbit vehicului intr-un perete, devenind primul om care facuse accident intr-un vehicul cu motor. Acesta a fost inceputul sfarsitului pentru inventator. Dupa ce unul din patronii lui Cugnot a murit si altul a fost exilat, bugetul pentru experimentul cu vehiculul de strada s-a terminat. sursa: StiriAuto.ro