un roman a inventat o cutie de viteze revolutionara

Robert Popa este inca un tanar roman cu potential, capabil sa aduca o contributie importanta industriei auto mondiale prin inventia sa: cutia de viteze MVT, fara rapoarte. Tanarul Robert Popa se inscrie si el pe lista celor care au potentialul de a revolutiona industria auto. De aceasta data nu vorbim despre design ci despre tehnologie, pentru ca Robert este inventatorul primei cutii de viteze fara... viteze. Romanul a pus la punct o cutie botezata MVT, abrevierea cuvintelor Multi-Purpose Variable Transmission. Inventia tanarului promite un consum de combustibil mai mic cu 40% si o imbunatatire a performantelor tot cu 40%. Cutia de viteze poate fi montata pe orice tip de masina, de la automobilele pe care le vedem acum pe strada pana la vapoare. In urma cu trei ani, Robert a infiintat impreuna cu ceilalti colegi ai sai, o echipa talentata de ingineri, compania romaneasca Jameron. De atunci si pana in prezent ei au muncit la revolutionarea industriei de masini, reusind sa obtina patente in diferite domenii. Cea mai mare realizare ramane insa cutia de viteze MVT. Produsul este o transmisie noua si revolutionara care nu foloseste viteze si care functioneaza cu ajutorul unui variator de raport actionat electromagnetic si controlat electronic, printr-un sistem ce intra in componenta ...

primul automobil al marcii volvo

Primul automobil al marcii Volvo a iesit din fabrica la data de 14 aprilie 1927. Acesta purta denumirea OV4 (Oppen Vagon 4) dispunea de o caroserie deschisa cu 4 locuri si motorizare cu 4 cilindri avand capacitatea de 1.9L. Volvo OV4 a fost primul autoturism Suedez de serie si a fost produs in 302 exemplare.

care este cantitatea de cauciuc ce se gaseste in gunoaiele menajere

Analiza deseurilor menajere, realizata in toate tarile intre 1992 si 1994, arata ca, cu exceptia catorva pneuri de biciclete, nu se gaseau nici un fel de cauciucuri in gunoaiele menajere private. In cadrul deseurilor daunatoare, pneurile ocupa 0,2 % in volum, deci extrem de putin. Locul detinut de alte deseuri de cauciuc este de 1%, deci net inferior. Reciclarea cauciucului. Cauciucul uzat poate fi recuperat in diferite feluri. Tipurile de reciclari, in ceea ce priveste mijloacele de a pune in valoare doar uzura posibila, sunt divergente. In momentul refolosirii, produsul este utilizat direct dar pe de alta parte recuperarea materiei valorificabile si cea a materiei prime impune mijloace considerabile pentru a putea obtine produse utilizabile. Valorificarea energetica, nu furnizeaza decat o fractiune infima de energie necesara pentru fabricarea produselor din cauciuc.

autostrazile trebuie sa indeplineasca niste conditii de functionalitate

Autostrazile trebuie sa indeplineasca niste conditii de functionalitate cum ar fi:     * cai unidirectionale de circulatie - acestea sa fie prevazute cu cel putin doua benzi de circulatie pe sens, delimitate intre ele prin linii de marcaje intrerupte, iar caile sunt separate printr-o zona verde mediana.     * benzi de stationare accidentala - prevazute pe toata lungimea cu marcaj de linii neitrerupte, alaturate cailor unidirectionale.     * benzi de ghidare - cate doua pentru fiecare cale unidirectionala, care sunt vopsite in alb sau galben si precizeaza prin continuitatea liniilor latimea partii carosabile propriu-zisa     * benzi carosabile suplimentare pe sectoarele cu rampa mare (sau benzi pentru vehicule lente) si pe sectoarele de intrare sau iesire de pe autostrada (benzi de accelerare sau de decelerare) care sunt executate in general in locul benzilor de stationare sau de urgenta.     * autostrazile trebuie sa se incadreze cât mai bine in peisajul regiunii traversate, sa aiba un aspect estetic si sa realizeze un confort optic ridicat.     * autostrazile trebuie sa ocoleasca centrele populate, iar accesul la acestea sa se realizeze numai in anumite locuri, numite noduri rutiere amenajate fara incrucisarea fluxurilor de circulatie ale cailor unidirectionale. Din motivele de siguranta a circulatiei si de ocrotire a mediului inconjurator (poluare), viteza de deplasare pe autostrazi este limitata intre 110 si 130 km/h cu exceptia Germaniei unde viteza de deplasare este nelimitata, dar recomandata la 130 km/h, in functie de siguranta circulatiei, vizibilitate si conditi meteorologice sau alte regulamentari de circulatie. Tot din motive de siguranta a circulatiei, pe autostrazi exist si viteza minima de deplasare care deasemenea difera intre tari de la 45 la 80 km/h (exemplu Germania 60 km/h). Vehiculele cu viteza de circulatie mai mica, deasemenea pot fi motivul de producere a accidentelori de circulatie. Oprirea, intoarcerea, mersul inapoi, coborirea sau urcarea din vehicule in locuri neamenajate, este pe autostrada strict interzis.

in anul 1941 opel nu a produs nicio masina

In anul 1941, Opel nu a produs nicio masina, desi in 1940 au fabricat 5.420 unitati, iar in 1939 au produs 90.858 automobile. Anul 1942 a fost la fel de nefast ca 1941, doar 3 automobile iesind pe poarta fabricii Opel in acel an. Cel mai trist an din istoria interbelica a lui Opel este cu siguranta 1944, cand fabricile din Russelsheim si Brandenburg au fost distruse de bombardamentele aliatilor. Desi primul model postbelic Opel a fost un camion Blitz de 1.5 tone – fabricat in 1946, productia a revenit la nivelul normal abia in anul 1951, cand Opel a introdus modelul Kapitan.
La finele celui de-al doilea razboi mondial, sovieticii au dezasamblat linia de productie a lui Opel Kadett. Linia de fabricatie a lui Kadett a fost mutata in Rusia, iar acesta a fost transformat cu forta in Moskvich 400/401.
Opel a fost cel mai mare producator de automobile din Germania in anul 1972, cand avea o cota de piata de 20.4%.

firma renault isi are inceputurile in anul 1899

Firma Renault isi are inceputurile in anul 1899, descrisa de Louis Renault, impreuna cu cei trei frati ai sai. Renault a scos pe piata primele automobile de constructie proprie in anul 1902. Uzinele Fiat si-au deschis portile in anul 1899, urmate de Mercedes, in anul 1900. In 1896 a luat nastere societatea "English Daimler Company", iar in 1898 a realizat primul automobil de constructie proprie. Tot in Anglia, in aceasta perioada au aparut marci precum Lachester, Tonicroft, Napier, etc. Firma Mercedes a construit modelul Mercedes 1901, consierat stramosul automobilului modern. Un aport important la construirea automobilelor si l-a adus Wilhelm Maybach, care realizeaza primul radiator tip fagure, folosit de modelul Mercedes 1901. In plus, el i-a ridicat capacitatea la 5,3 l si puterea de 35 CP. Istorie automobil. Primul automobil al firmei Rolls Royce - a aparut in anul 1903. In anul 1908, apare in Europa automobilul Ford T, primul automobil produs in milioane de exemplare. El era atat de imbunatatit, incat a rezistat 19 ani, iar un adevarat avantaj reprezinta greutatea sa foarte mica, de numai 600 Kg. De-a lungul timpului, Fordul T s-a perfectionat, aparand in mai multe variante: Ford 1920, Ford Tourer 1927. Odata cu primul razboi mondial, automobilul si-a evidentiat calitatile nebanuite pana atunci, dovedindu-se a fi un adevarat atu al armatelor care l-au folosit. In perioada postbelica, setea de a depasi, setea de lux bazata pe averile acumulate din mizeria razboiului, combinata cu fenomenul psihic al trairii vertiginoase si intense, au facut ca firmele constructoare europene Voisire Delage, Farman, Hotch Kiss, Panhard Bugatti, Fiat, Minerva, Elizalde, sa produca masini luxoase, dotate cu motoare de 6 si 8 cilindrii la preturi ridicate.

benz si daimler au construit in anii 1880 primul automobil cu benzina

Doi ingineri germani, Benz si Daimler, au construit in anii 1880 primul automobil cu benzina. La inceput, automobilele aveau roti din lemn, cu spite, si lampi de ulei. Nu aveau capota si se stricau des. In 1889 John Dunlop a inventat rotile din cauciuc umplute cu aer si astfel automobilul a devenit mai comod. Primele automobile erau construite manual si erau foarte scumpe. Intre 1908 si 1928 Henry Ford a produs 20 de milioane de automobile ieftine intr-o uzina din SUA, si astfel mai multi oameni si-au permis masina. Automobilele cu motoare puternice si cu forme aerodinamice sunt foarte rapide. In 1983, un automobil numit Thrust 2, cu motor cu reactie, a atins viteza de 1000 km/h in Nevada, SUA.

inventii saab

1958: Centura de siguranta . Saab a fost primul producator de automobile care a introdus centura de siguranta in dotarea standard. Inca de la inceput, compania Saab a pus accent pe dezvoltarea componentelor de securitate, fie pe cont propriu sau in colaborare cu terti. 1963: Sistem de franare cu circuit dublu . Sistemul de franare impartit pe diagonala reduce riscul de pierdere a puterii de franare chiar si in cazul unei avarii de sistem. 1969: Faruri cu stingere si aprindere automata . Condusul cu farurile aprinse este o masura de siguranta dovedita. Sistemul de stingere si aprindere automata elimina riscul de descarcare accidentala a bateriei. 1969: Cheia de contact instalata intre scaunele din fata . Pozitionarea traditionala a cheii de contact poate cauza ranirea zonei genunchiului chiar si in cazul accidentelor usoare. Amplasarea acesteia intre scaune elimina acest risc. Mai mult, aceasta pozitionare este logica tinand cont de faptul ca este in apropierea schimbatorului de viteze si a franei de mana. 1970: Stergatoare pentru faruri . Ploaia si murdaria reduc cu pana la 90% luminozitatea farurilor. Solutia simpla oferita de Saab a fost instalarea unui sistem de spalare si stergere a acestora, sistem care mai tarziu a devenit obligatoriu prin lege in multe tari. 1971: Bara amortizanta . Masinile echipate cu bare de protectie obisnuite pot suferi avarii costisitoare chiar si la tamponari usoare. In schimb, barele de protectie amortizante protejeaza atat de eficient in cazul coliziunilor cu viteza de pana la 8km/h incat masinile nu necesita nici un fel de reparatii. 1971: Scaune incalzite electric . O imbunatatire majora in ceea ce priveste confortul. La inceput au fost proiectate din motive medicale deoarece statul pe scaun rece este nesanatos. Astazi, aceasta inovatie Saab face parte din dotarile standard ale celor mai multe autovehicule. 1972: Sistem de protectie in caz de coliziune laterala . Saab a fost primul producator de autovehicule care a folosit barele de protectie in usi pentru a mari siguranta in caz de impact lateral. In mod surprinzator, a fost si singura masina care oferea acest plus de siguranta multi ani de la aparitia lui. 1976: Catalizator in 3 cai . Pentru a se conforma reglementarilor riguroase in ceea ce priveste emisia de gaze, Saab a fost unul dintre primii constructori de masini care a folosit catalizatorul in 3 cai cu senzori Lambda. Astazi catalizatorul in 3 cai este dotare standard pentru toate masinile Saab, iar tehnicienii lucreaza continuu pentru a imbunatati pozitia Saab in acest domeniu. 1976: Tehnologia turbocharge . Saab a fost primul producator de automobile care a reusit sa produca un motor turbo suficient de fiabil pentru a fi folosit zi de zi. Alimentarea turbo a asigurat o marire a puterii si cuplului motorului fara a afecta greutatea, costul sau consumul acestuia. 1978: Coloana reglabila a volanului . Datorita design-ului Saab, coloana volanului nu patrunde in cabina soferului in cazul unui impact frontal. In comparatie cu alte design-uri similare, acesta are avantajul ca afecteaza capacitatea soferului de a vira nici dupa un accident. 1978: Filtrul de aer interior . Alergiile sunt o problema actuala, iar calitatea aerului este foarte importanta pentru oamenii care au astfel de afectiuni. Filtrul de aer electrostatic Saab elimina polenul si alte particule cu o marime mai mare de 0,004mm din aerul filtrat. 1980: Control automat al performantei (APC ) . Sistemul APC a fost dezvoltat in conditiile unei preocupari din ce in ce mai accentuate in ceea ce priveste mediul inconjurator. Acesta permite motorului sa foloseasca carburanti cu o cifra octanica inferioara fara a afecta eficienta sau durabilitatea lui. Acest lucru este posibil monitorizand procesul de combustie pentru a controla alimentarea turbo. 1981: Oglinda laterala cu doua campuri . Aceasta inovatie Saab elimina asa numitul punct mort. Simplu si necostisitor, acest sistem a devenit un standard. 1982: Placute de frana fara azbest . Saab a fost probabil primul producator care a utilizat materiale noi pentru a inlocui azbestul. 1985: Aprinderea directa . Folosind acest sistem, Saab a eliminat cablurile de aprindere si distribuitorul. Fiecare bujie are o bobina separata care produce 40000 volti. Rezultatul este o combustie mai buna si o imbunatatire a pornirii motorului la rece. 1991: Saab Trionic . Este o inovatie proprie Saab care constituie si in ziua de azi unul din cele mai performante sisteme de management al motorului. Acesta masoara parametrii care joaca un rol important in procesul de combustie. Informatiile astfel obtinute sunt folosite in controlul activ al alimentarii turbo, injectiei si aprinderii. De asemenea, sistemul masoara gradul de ionizare din interiorul cilindrilor in timpul rularii. 1991: Sistem turbo de presiune usoara . Saab a introdus acest sistem turbo pentru masinile mai putin performante. El ofera avantaje in ceea ce priveste optimizarea rularii si forta de depasire. 1991: Aer conditionat fara freon . In mod traditional, agentii de racire ai instalatiilor de aer conditionat au la baza freonul care are insa un efect nociv asupra mediului. La inceputul anilor ‘90 au aparut alternative la acest sistem, iar Saab a fost printre primele marci care le-a adoptat in standard. 1993: Scaunele sigure Saab . Acestea au fost lansate in ideea imbunatatirii protectiei interioare. Scopul a fost acela de a asigura interactiunea corecta intre elementele de siguranta ale masinii in asa fel incat sa se obtina un maxim de protectie a pasagerilor. 1993: Panel nocturn . Aceasta functie stinge aparatele de bord cu exceptia vitezometrului, reducand astfel riscul ca atentia soferului sa fie distrasa in timpul mersului. Elementele de bord se ilumineaza individual in momentul in care este necesara atentia soferului asupra unuia dintre ele. Acesta este un bun exmplu al mostenirii aeronautice Saab. 1995: Ecopower . Optimizarea motoarelor nu este focalizata exclusiv pe performanta. Puterea trebuie sa fie oricand disponibila, insa nu in detrimentul factorilor economici sau de protectie a mediului. Ecopower este termenul generic care descrie eforturile Saab in aceasta directie. Sistemul turbo, aprinderea, managementul motorului si catalizatorii nu sunt considerate elemente separate, ci sunt optimizate pentru a crea o sursa de putere armonioasa. 1996: Tetiere active Saab . Numarul leziunilor in zona gatului ar scadea in mod dramatic daca toate masinile ar avea tetiere cu forma si pozitionare corecta. Tocmai din acest motiv, Saab a dezvoltat sistemul de tetiere active. Acestea se aseaza automat in pozitia corecta in cazul unui impact din spate, controland miscarea capului si a vertebrelor. 1997: Sistem electronic de distributie a fortei de franare . Pentru a optimiza sistemul de franare, aceasta functie distribuie forta de franare intre rotile din fata si din spate ale masinii in functie de distributia greutatii din masina. Spre deosebire de sistemele de franare uzuale, mai prezinta avantajul de a nu diminua forta totala de franare. 1997: Scaune ventilate . Saab 9-5 a fost prima masina cu scaune ventilate. Ca un element complementar al aerului conditionat, acesta ofera un confort sporit. 1997: Sistemul ComSense . Saab a introdus un sistem care reduce riscul ca soferul sa fie distras intarziind apelurile telefonice daca acestea apar in momentul franarii sau al virajelor. Acest sistem permite concentrarea maxima a soferului atunci cand acesta efectueaza un viraj, o depasire sau se apropie de o intersectie. 2000: Compresia variabila Saab(SVC) - Saab a lansat odata cu acest sistem un concept cu totul nou. Sistemul SVC, datorita design-ului specific, ofera puterea unui motor de capacitate dubla insa pastreaza consumul la cote scazute. Motoarele SVC sunt motoare de 1.6L si produc 225 cp oferind un cuplu de 305 Nm. 2002: Sistemul ReAxs . Aparut odata cu lansarea modelului 9-3 sport sedan, acest sistem permite rotilor din sparte sa vireze usor asigurand o mai buna stabilitate a masinii in curbe. 2003: CargoSET . O functie aparuta la modelul 9-3 cabrio care foloseste spatiul lasat liber de soft-top cand acesta este ridicat ca si spatiu suplimentar pentru bagaje. Astfel porbagajul masinii ofera un volum de depozitare de 380L.

un inginer roman a refuzat sa-si vanda inventia auto catre ford si general motors

Problema realizarii unor automobile aerodinamice, cu o caroserie perfecta, în stare sa reduca la minimum coeficientul de rezistenta la înaintare, preocupa lumea tehnicii de pesto 80 de ani. In 1920, cel care avea sa devina celebrul Aurel Persu, pe atunci un tînar inginer pasionat de automobilism, ajunge la ideea ca un vehicul "aerodinamic corect" ar trebui sa  aiba forma unei picaturi de apa în cadere. In 1923, acest automobil este realizat practic, iar un an mai tarziu, în Germania, Aurel Persu obtine pentru acest automobil brevetul de inventie nr. 402 683 din 19 septembrie 1924. Iata si un element de senzatie legat de acest lucru: "Apreciind ingeniozitatea inventiei, trusturile de automobile "General Motors" si "Ford" i-au oferit inventatorului, ca de obicei în asemenea cazuri, sume mari de bani pentru cumpararea brevetului, dar cum ele nu si-au luat angajamentul sa construiasca automobilele pe baza brevetului sau, Aurel Persu a refuzat sa vanda inventia".

michael schumacher nu provine dintr-o familie bogata

Michael Schumacher nu provine dintr-o familie bogata precum marea majoritate a pilotilor de Formula 1. Tatal sau a fost constructor, dar care se ocupa si de circuitul de karting din Kerpen, de aici pasiunea lui Michael pentru curse, iar mama sa a fost muncitoare Intr-o cantina. De aceea doar talentul l-a dus In Formula 1, trecand prin karting, Formula Koening, Formula Ford, Formula 3 si Campionatul Mondial de Sport Prototip. Marea sa sansa s-a numit Willi Weber, actualul sau manager, care l-a acceptat pe Michael In echipa sa de Formula 3 In schimbul numirii sale ca manager pentru o durata foarte lunga de timp, Weber fiind constient de talentul lui Michael.
Pana sa ajunga In Formula 3 In echipa lui Willi Weber, Michael a castigat campionatul german de karting la juniori in 1984 si 1985 si la seniori in 1987. In 1985 a fost vicecampion mondial de karting, iar In 1987 a fost campion european.
In 1988 a participat in Formula Koening, castigand titlul national In Germania, si In Formula Ford, unde a fost vicecampion european. Un an mai tarziu a promovat in Formula 3, seria germana, unde a ocupat la final locul al treilea, castigand campionatul un an mai tarziu.
Desi pasul urmatoar ar fi trebuit sa fie Formula 3000, Willi Weber decide sa Il trimita pe Michael In Campionatul Mondial de Sport Prototip, mai exact In echipa lui Peter Sauber, astfel ca Schumacher este luat sub aripa protectoare a constructorului german de automobile Mercedes Benz, care finanta atunci echipa lui Sauber si se pregatea sa debuteze In Formula 1.
Cei doi ani petrecuti In Sport Prototip nu au fost extrem de buni din punct de vedere al performantelor, totusi talentul pe care Il arata Michael era evident, fiind apreciat de toata lumea drept cel mai bun pilot al generatiei sale.

un inventator roman vrea sa vanda brevetul unui motor cu apa.

O persoana fizica a apelat la Bursa Romana de Marfuri (BRM) pentru a vinde, în urma unei licitatii internationale, drepturile asupra unui brevet de inventie pentru un motor care functioneaza cu apa, pretul de pornire solicitat fiind de 100 milioane de euro. Garantia pentru participarea la licitatie, programata pentru data de 30 octombrie, se ridica la un milion de euro, potrivit buletinului informativ al BRM. Brevetul pentru acest motor a fost înregistrat la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM) înca din anul 2000 de catre o persoana fizica, Mihai Rusetel.

curiozitati despre dacia

Parbrizul si luneta de la Logan sunt facute dupa aceeasi forma de matrita. Doar latimea variaza. Dacia Sport are pe post de luneta un parbriz . Volanul Dacia (cel cu margini din cauciuc, si cu 2 prinderi, alaturate intr-o parte) e copiat dupa Talbot. Oglinzile retrovizoare de la Oltcit (modelul din plastic, fara reglaj interior) sunt fix cele de pe Peugeot 305 (explicabil oarecum). Imediat, corpul mobil al oglinzii a fost preluat si instalat si pe primul model de Dacia 1310, singura modificare de forma e la piesa fixa, aia care se prinde cu sububuri de caroserie. Similar si la oglinzile cu reglaj interior de Dacie, care tot de pe Oltcit sunt preluate. Unele vechi modele de Volvo au motoare de 1.3 foarte similare cu R12/Dacia, luate bineinteles cu licenta. Primul autoturism romanesc postbelic a fost IMS-ul fabricat la Campulung Muscel in fabrica si de catre oamenii IAR Brasov relocati in timpul razboiului Dacia nu e primul producator de autoturisme din Romania. In perioada interbelica, Ford avea o uzina de productie aici. Si Malaxa construise un autovehicul-prototip destul de interesant pentru vremurile alea. Dupa care au venit comunistii si s-a ales prafu. Primele modele de D1300 avea frana de mana nu intre scaune, ci in bord- era mai mult un fel de maner. Unele modele de Dacia 1300 nu aveau spalator automat de parbriz, ci aveau o pompa actionata de picior in stanga pedalei de ambreaj. In Mexic Dacia Logan se numeste Nissan Aprio. Armata Romana era interesata de Modelul Dacia 500 Lastun pentru a-l folosi ca vehicul de transportat trupe pe front. Se gandeau sa-i monteze o mitraliera, si sa profite de marimea redusa a masinii pentru a se strecura printre inamici. In 1982, geamuri electrice erau optiune la modelul de varf Dacia Denem vandut in Anglia, precum si un radio casetofon....

nelipsitele stergatoare sunt opera lui mary anderson

Nelipsitele stergatoare sunt opera lui Mary Anderson, americanca fiind official cea care în 1905 a dezvoltat un sistem mecanic de curatire a parbrizului Primul indicator de combustibil a fost montat pe masina în 1922, iar primul radio a aparut pe un model de serie în 1929. în 1946 au fost introduse primele geamuri electrice, iar dupa 10 ani pe modelele de serie si-a facut aparitia si închiderea centralizata. Oglinzile electrice au intrat în peisaj în1958 si, tot în acelasi an, Chrysler a patentat oglinda retrovizoare antiorbire. în 1966 a aparut prima masina cu ABS, Jensen FF, si acest sistem, Dunlop Maxaret, a fost dezvoltat pentru a fi folosit pe avioane. Prima amenda pentru viteza dateaza din 1902. Din nefericire, aceasta amenda a venit la 3 ani dupa primul deces rezultat în urma unui accident automobilistic, cauzat tot de viteza neadaptata. Au fost vremuri în care Politia era total depasita de noua inventie, dovada ca în 1898 oamenii legii din New York alergau dupa motoristi pe… biciclete.

in 1945 conducerea bmw a fost fortata sa demisioneze

Pe data de 2 octombrie 1945, fortele armate americane au confiscat bunurile BMW declarand actiunea ca plata în contul daunelor de razboi. Conducerea a fost fortata sa demisioneze. Conducerii interimare numite i s-a ordonat întreruperea imediata a muncii si masinariile si echipamentele au fost dezmembrate. In Berlin, sovieticii au dezmembrat în totalitate echipamentele si masinariile fabricii de motoare de aviatie din Spandau. Fabrica din Eisenach a fost expropriata si ceva mai tarziu înfiintata sub numele de Awtowelo. BMW AG a încheiat anul financiar 1945 cu o pierdere de 20 de milioane Reichsmark. BMW a încetat practic sa existe.

cauciucul natural provine dintr-un lichid laptos numit latex

Cauciucul natural provine dintr-un lichid laptos numit latex, produs de un arbore din America de Sud. Indienii de acolo au fost primii care au descoperit latexul si l-au folosit pentru a obtine o forma bruta de cauciuc. Ei isi ungeau picioarele cu latex si il lasau sa se usuce, pentru a forma pantofi impermiabili. Ei faceau captuseli impermiabile pentru corturi si mantale punind un strat de latex intre doua straturi de tesatura. Marea importanta a cauciucului a fost recunoscuta pentru prima data in anii 1800 de Charles Macintrosh si Thomas Hancock in Marea Britanie si de Charles Goodyear in SUA. Macintosh a dizolvat cauciucul solid, uscat in pacura de gudron de carbune, si a utilizat solutia obtinuta la fabricarea de stofe impermeabile, manusi de cauciuc si galosi. Dar aceste confectii erau fragile pe vreme rece, iar pe vreme calda deveneau mirositoare si lipicioase. In 1839, Goodyear a depasit aceasta problema combinind sulful cu cauciucul . procesul cunoscut sub numele de vulcanizare. Astfel cauciucul devenea mai tare, mai rigid si mai putin afectat de schimbarile de temperatura. Majoritatea cauciucului natural provine de pe plantatii ale arborelui Hevea brasiliensi din Orientul indepartat. Latexul care se scurge din crestaturi facute in scoarta copacului se aduna in recipiente atirnate de trunchiurile copacilor. Aproximativ o treime di latex este cauciuc pur iar celelante doua treimi sunt in cea mai mare parte apa, cu o proportie mica de substate organice si minerale. De obicei, latexul este intii diluat cu apa si strecurat pentru indepartarea impuritatilor si a altor solide. Apoi poate fi inlaturata o parte din apa si se pot adauga conservanti pentru prevenirea deteriorarii. Unii fabricanti cumpara acest latex lichid pentru a fabrica tapiterii din latex spumat. In alte cazuri, se adauga acid formic la latex pentru a solidifica cauciucul, ca sa poata fi rulat in paturi si uscat.

geamul securizat

Este acel gen de sticla folosit in special in constructia de masini. Ideea este sa nu se sparga in bucati mari, care ar putea sa raneasca persoanele aflate in jur. Francezul Edward Benedictus era compozitor, pictor, scriitor si chiar chimist. Intr-o zi, aflandu-se la el acasa, i-a cazut o etajera de pe perete. Desi a facut un zgomot foarte puternic, nu s-a spart. Si-a dat seama ca etajera continea nitrat de celuloza, care actiona ca un adeziv, pastrand bucatile unite. S-a pus pe treaba si a dezvoltat Triplex-ul. Curand, chiar si mastile de gaze din Al Doilea Razboi Mondial erau construite din acest material.

prima cursa automobilistica are legatura cu franta

Desi motorul cu combustie interna cat si primul automobil au fost inventate in Germania, prima cursa automobilistica are legatura cu Franta. in 1887 cotidianul francez Le Velocicipede, organizeaza o cursa de la Paris la Versailles, dar aceasta nu are succesul sperat, fiind inscris un singur automobil.
Ulteior, o alta publicatie - Le Petit Journal - se ofera sa plateasca 5000 de franci pilotului care va castiga cursa de 130 de km de la Paris la Rouen. Cursa are 21 de participanti, iar victoria revine Contelui de Dion care acopera distanta cu o viteza medie de 18,5 km/h. A fost prima manifestare de acest gen care a avut succes, astfel ca ia nastere ACF (Automobil Club de France) care organizeaza curse intre orase cu regularitate, pana in anul 1903, cand acestea au fost interzise din cauza unui accident dramatic in care si-au pierdut viata opt persoane, printre care Marcel Renault, unul dintre fondatorii companiei Renault.
Ulterior cursele de automobile revin in actualitate, iar in 1906 ACF organizeaza ceea ce e considerat de toata lumea ca fiind primul Mare Premiu din istorie. Puteau participa automobile cu greutate minima de 1000 kg si fiecare constructor putea avea cel mult trei automobile. Cursa se intindea pe distanta de 1250 de km si era impartita in 12 etape. Startul s-a dat pe 26 iunie la ora 6:00 dimineata. Masinile au fost tractate la linia de start de cai, iar primul care ia startul este Gabriel, la volanul unui automobil marca De Dietrich. Din cele 22 de masini care au luat startul, au mai ramas dupa prima zi doar 17, ca la finalul cursei sa ramina doar 11. Victoria revine maghiarului Ferenc Szisz care il precede cu 30 de minute pe italianul Felice Nazzaro.
.

renault 12 gordini

Toata lumea stie ca Dacia 1300 este sosia lui Renault 12.Putini cunosc faptul ca francezii construiau inca din 1970 versiuni R12 cu servodirectie, geamuri electrice, aprindere electronica integrala si cu nu mai putin de 160CP.Acestea se numeau Gordini. Dorind sa pastreze caracterul sportiv al activitatii sale, fosta Regie Renault a dezvoltat pe baza mpdelelor celor mai difuzate, variante sportive pentru amatori si pentru competitii.Modelul 4CV a dat nastere modelului 1063, cunoscut sub numele de Dauphine.Acesta a castigat de doua ori consecutiv Raliul Monte Carlo, in 1958 si 1959.Renault 8 a lansat celebrele R8 Gordini 1100 si 1300.Continuand traditia, Renault  prezentat modelul 12 Gordini in octombrie 1970.Majoritatea acestor autoturisme au fost construite pentru Cupa Gordini, celebra formula de initiere prin care cei  mai reputati piloti francezi, dintre care si Francois Cevert si Alain Prost.Din punct de vedere constructiv, fata de predecesorul sau R8 Gordini, modlul R12 Gordini era total diferit prin organizarea sa generala.El a fost primul model sportiv al regiei, organizat dupa formula totul in fata sau "traction", cum spun francezii. La exterior, R12 Gordini se distingea fata de berlinele obisnuite prin culoarea albastru deschis corespunzatoare modelelor sportive ale regiei si prin cele doua benzi albe de pe partile laterale. Modificarile mai cuprindeau roti speciale din aliaj usor, proiectoare de ceata si o gura de umplere a rezervorului plasata pe aripa spate-stanga.Pe plan mecanic, R12 Gordini era un autoturism cu totul nou, care conserva putine puncte comune cu modelul de serie.Motorul avea o cilindree de 1.565 cmc, cu camera de ardere emisferica asemanatoare celei de la motorul modelului 16 TS. Raportul de comprimare ridicat(10,25:1) plus cele doua carburatoare Weber dublu corp orizontale si axa cu came speciala modificata de Amedee Gordini ridicau puterea motorului la 113CP/6/250 rpm. De asemeni, motorul era prevazut cu radiator de ulei. Cutia de viteze avea 5 trepte, fiind construita in mai multe varinate specifice tipului de circuit pa care alerga.Directia era foarte scurta, modelul R12 Gordini fiind echipat in premiera la Renault cu servodirectie.Aceasta a fost testata si dezvoltata pe acest model, devenind mai tarziu echipament de serie pentru modele R18 si R20.Sistemul de franare a fost adaptat pentru performante ridicate:frane cu discuri ventilate pe fata si frane cu discuri normale pe spate.La interior, caroseria era prevazuta cu un roll-bar de dimensiuni generoase, apt pentru a proteja pilotul in cazul oricarui eveniment nedorit. In 1971 s-au realizat primele modificari, astfel a aparut o priza de aer pe capota motorului si un ventilotor electric cu comanda termostatata in locul vechiului ventilator cu antrenare mecanica. odelul R12 Gordini a constituit un banc de proba pentru solutii tehnice care au fost aplicate ulterior pe modelele de serie ale anilor 80.Pe langa servodirectie si ventiloator electric a mai aparut aprinderea electronica integrala. In anii 70, modelul Renault a inzestrat lotul de raliuri al Romaniei cu astfel de masini, obtinand succese notabile.

formula 1 pleaca la drum

In perioada interbelica curse de Mare Premiu se organizau pe toate continentele, astfel ca devenea din ce in ce mai evident ca aceste intreceri ar trebui reunite sub egida unui campionat mondial. Planurile au fost oprite de catre al doilea razboi mondial, dar In 1946 FIA a decis infiintarea unui astfel de campionat mondial. Din cele 25 Mari Premii organizate In 1949 au fost selectate sapte - etapele primului Campionat Mondial de Formula 1, organizat in 1950. Acestea au fost: Marele Premiu al Marii Britanii, Marele Premiu de la Monaco, Marele Premiu al Statelor Unite ale Americii, Marele Premiu al Elvetiei, Marele Premiu al Belgiei, Marele Premiu al Frantei si Marele Premiu al Italiei.

startul campionatului mondial de formula 1 s-a dat in ziua de 13 mai 1950

Startul Campionatului Mondial de Formula 1 s-a dat in ziua de 13 mai 1950 cand la Silverstone s-a organizat Marele Premiu al Marii Britanii pe un circuit improvizat pe un fost aeroport militar folosit in timpul razboiului. Atunci a fost si singura cursa de Formula 1 care a avut loc intr-o zi de sambata, restul avand loc duminica. Motivul a fost faptul ca in acea perioada in Marea Britanie competitiile sportive erau interzise in zilele de duminica. La start s-au prezentat 21 de piloti, singurele echipe de uzina fiind Alfa Romeo, Talbot si Maserati, lipsind Scuderia Ferrari - care a decis sa nu se prezinte la aceasta cursa in semn de protest fata de regulamentul aprobat de FIA, aceasta facandu-si debutul dupa o saptamana, la Monaco - si echipele germane, care au dominat cursele de Mare Premiu in anii '30, interzise pe motive ce tin de al doilea razboi mondial. Cursa a fost terminata de 11 piloti, castigand Giuseppe Farina care a pilotat un Alfa Romeo. De fapt Alfa Romeo a dominat cursa, ocupand la final si locurile doi, trei si patru. Acelasi Farina avea sa castige la finalul sezonului primul titlu mondial pus in joc, in detrimentul lui Juan Manuel Fangio colegul sau de echipa.

Fangio si-a luat revansa in 1951 cand a castigat titlul mondial dupa o dominare categorica, pilotand in continuare pentru Alfa Romeo.

FIA a schimbat regulamentul, permitand masinilor de Formula 2 sa poata lua startul in campionatul de Formula 1. in semn de protest Alfa Romeo care nu avea construite masini de Formula 2, s-a retras din campionat. Ramas fara un contract, Fangio a decis sa se retraga si el, temporar. Fara Alfa Romeo campionatul a fost dominat de Scuderia Ferrari - care dominase campionatul de Formula 2 in 1950 si 1951, primul pilot al scuderiei, Alberto Ascari trecandu-si in cont titlurile mondiale din 1952 si 1953. Atunci Ascari a castigat noua curse consecutive la care a luat startul, record care sta si astazi in picioare, iar Scuderia Ferrari a castigat 14 curse consecutive, un alt record care dainuie si in zilele noastre.

in 1954 FIA a ridicat interdictia de participare a echipelor germane, astfel ca Mercedes Benz si-a facut debutul in campionat in Marele Premiu al Frantei, cooptandu-l in echipa pe Juan Manuel Fangio, liderul din acel moment al campionatului cu Maserati-ul propriu. Dominarea Mercedes Benz a fost la fel de categorica precum dominarea Ferrari din anii precedenti, germanii castigand noua din cele douasprezece curse in care au luat startul.