un vehicul aerodinamic corect ar trebui sa aiba forma unei picaturi de apa in cadere

Problema realizarii unor automobile aerodinamice, cu o caroserie perfecta, in stare sa reduca la minimum coeficientul de rezistenta la inaintare, preocupa lumea tehnicii de pesto 80 de ani. In 1920, cel care avea sa devina celebrul Aurel Persu, pe atunci un tinar inginer pasionat de automobilism, ajunge la ideea ca un vehicul "aerodinamic corect” ar trebui sa  aiba forma unei picaturi de apa in cadere. In 1923, acest automobil este realizat practic, iar un an mai tarziu, in Germania, Aurel Persu obtine pentru acest automobil brevetul de inventie nr. 402 683 din 19 septembrie 1924. Iata si un element de senzatie legat de acest lucru: "Apreciind ingeniozitatea inventiei, trusturile de automobile General Motors si Ford i-au oferit inventatorului, ca de obicei in asemenea cazuri, sume mari de bani pentru cumpararea brevetului, dar cum ele nu si-au luat angajamentul sa construiasca automobilele pe baza brevetului sau, Aurel Persu a refuzat sa vanda inventia”.

cauciucul aparut pentru prima data in secolul al xii-lea

Stiati ca in Europa, cauciucul aparut pentru prima data in secolul al XII-lea, si a fost utilizat pentru fabricarea gumelor, lipiciului si tevilor? Acest material nu a devenit interesant, din punct de vedere economic, decat spre mijlocul secolului trecut, din momentul in care Charles Goodyear a inventat vulcanizarea. Din momentul in care sulful a putut fi infierbantat, cauciucul natural, pentru lipit, vascos, a devenit solid si elastic. Astfel, s-au putut fabrica pneuri avantajoase, pentru a imbraca rotile automobilelor. Astazi, aproximativ 65% din cauciucuri sunt utilizate in productia de pneuri pentru masini. Restul serveste la fabricarea altor articole de cauciuc pentru uz general tehnic, precum: tevi, jenti, manusi, cizme si talpi pentru incaltaminte. Doar cateva produse sunt fabricate din cauciuc natural 100%. Exista de asemenea un cauciuc artificial, fabricat din petrol. In functie de numeroase exigente care trebuie satisfacute produsele (proprietati materiale, rezistenta, pret, etc.) se adauga cauciucului natural si artificial diferiti aditivi si agenti diluanti pentru a obtine amestecuri cat mai diverse.

cauciucul este cunoscut de multa vreme

Cauciucul este cunoscut de multa vreme. Se stie ca, cu cel putin jumatate de mileniu inainte de Hristos, mayasii si aztecii din America scoteau de sub coaja copacilor de guma o seva alba, pe care o foloseau la impermeabilizarea imbracamintei si a incaltamintei. Prin incalzirea acestei seve ( numita si latex, deoarece are aspect de lapte), indienii americani obtineau bile elastice pe care le foloseau pentru jocuri. Copacii datatori de seva miraculoasa erau numiti "caa-o-ciu", adica arbori care plang. De aici se trage numele de "cauciuc", dat latexului obtinut pe cale naturala. Patria arborilor de cauciuc ( Hevea brasiliensis) este America de Sud. O data memorabila in instoria aplicarii cauciucului este 26 august 1783. Atunci, sub privirile a 50 000 de oameni s-a inaltat balonul umplut cu hidrogen si construit de profesorul de fizica Jacques Alexandre Cesar Charles. Balonul facut din panza de matase era acoperit cu un strat de latex de cauciuc, adus din America. Prima mostra de cauciuc a fost adusa in Europa in 1736 de profesorul francez Charles Marie de la Condamine ( 1701-1774). Francezul Charles Marie de la Condamine a participat între 1735 – 1745 la o expeditie ştiintifica în Peru pentru masurarea meridianului terestru. Coborând pe fluviul Amazon a descoperit arborele de cauciuc în inima padurii tropicale şi a notat remarcabilele calitati ale sucului care se scurgea din aceştia. Prima utilizare a cauciucului a fost la guma de sters. Radiera as fost inventata in anul 1770, cand chimistul englez Joseph Priestley ( 1733-1804) a relatat observatia mecanicului Edward Nairne ca granulele de cauciuc sunt mai bune decat frimiturile de paine la stersul urmei lasate de creion. De atunci a inceput sa se vanda bucati de cauciuc drept radiere. Importanta cauciucului in industrie a aparut ceva mai tarziu, cand americanul Charles Goodyear (1800-1860) a inventat cauciucul vulcanizat. Ani de zile, Goodyear a incercat sa obtina un cauciuc care sa nu fie vascos si sa nu aiba miros. In anul 1844 a descoperit procedeul de vulcanizare. In acest procedeu, cauciucul era amestecat cu sulf si incalzit la 100-170 grade Celsius. Deoarece in acest proces tehnic era implicata caldura si sulful, elemente specifice vulcanilor, procedeul tehnic s-a denumit vulcanizare. In timpul vulcanizarii, moleculele cu configuratie de lant ale cauciucului se leaga intre ele prin punti de sulf, iar masa de cauciuc trece din forma sa plastica in cea elastica. Cauciucul vulcanizat cu 2 procente sulf este moale, iar cel vulcanizat cu pana la 20 procente sulf este dur. In 1871 ia fiinta, in Hanovra ( Germania), compania Continental pentru cauciuc si gutaperca. In anul 1892 aceasta va incepe manufacturarea camerelor pentru biciclete, iar din anul 1898 va produce anvelope pentru automobile, fara tesatura. Monopolul cauciucului a fost detinut pana in secolul al XIX-lea de Brazilia. Exportul semintelor si al puietilor era interzis, iar incalcarea acestei interdictii era aspru pedepsita. Cu toate acestea englezul Henri Wickham a transportat 70 000 de seminte la Londra, ascunse intr-un cosciug. Semintele au fost cultivate la Kew Gardens, iar plantele aparute au fost trimise apoi in Sri Lanka (Ceylon), in Indiile de Vest, Coasta de Vest a Africii, Singapore si Java. Curand productia de cauciuc din aceste zone a depasit-o pe cea a padurilor salbatice din Amazonia. La inceputul secolului al XX-lea , o data cu dezvoltarea automobilismului si a sportului pe roti , a crescut rapid cererea de anvelope si camere. In august 1909, dr. Fritz Hoffman, de la divizia farmaceutica Bayer, a produs prima mostra de cauciuc izoprenic sintetic. Patentul a fost acordat la 12 septembrie 1909. Poliizoprenul nefiind durabil, in anul 1910 a fost produs cauciucul de metil. In anul 1912 a fost pusa in functiune prima fabrica de cauciuc in Leverkusen ( Germania). Dar acest cauciuc s-a dovedit cu o viata scurta, datorita descompunerii in aer, prin oxidare. In anii 20, von Bayer face cercetari noi si polimerizeaza butadeina ( substanta chimica din clasa hidrocarburilor nesaturate), cu sodiu drept catalizator. Astfel se produce celebrul cauciuc marca Buna. Pentru a imbunatati cauciucul a fost folosita polimerizarea in emulsie de catre chimistul Walter Bock ( nascut in 1898). S-a folosit stirenul ( o hidrocarbura) ca monomer, iar la vulcanizare, negrul de fum. La 16 octombrie 1929. dr. Bock a reusit sa obtina un excelent copolimere butadiena/stiren, cu o elasticitate buna si alungire mica. Foile de cauciuc astfel obtinute erau moi si suple. De aceasta data noul cauciuc sintentic Buna S era foarte bun si il intrecea pe cel natural in mai multe privinte. Cercetari moderne asupra cauciucului au permis sa se obtina, prin tehnologii magnetice, reducerea continutului de cenusa la ardere, precum si de titan, ceea ce a permis imbunatatirea calitatii fibrelor de cauciuc sintetic. Acum 14 ani, inginerul canadian Kim Sawatsky a descoperit, dupa opt luni de cercetari un procedeu prin care se elimina mirosul specific cauciucului. El a reusit sa puna la punct procedee de prelucrare mecanica a cauciucului. Impreuna cu sotia sa, Karryn, a inceput sa produca centuri, curele, portmonee, saci de voiaj si posete chiar imbracaminte intr-o mica uzina din Brampton ( Ontario). Noul material de natura ecologica este durabil, nu se degradeaza, se recicleaza si este placut la vedere. 

primul automobil era alimentat cu gaz

Cercetarile pentru un vehicul care se se auto-propulseze au început prin folosirea auburului. Dupa inceputul zguduitor al lui Nicolas Cugnot cu caruta arma în Franta anului 1769, a mai fost un numar impresionant de experimente de succes. Primul automobil era alimentat cu gaz, avea motor cu combustie interna si a fost construit de Etienne Lenoir din Franta în 1862, care descoperind ca prototipul a functionat si-a îndeptat atentia catre barcile cu motor. Primul automobil alimentat cu benzina a fost construit în 1883, tot în Franta, dar sasiul s-a dovedit a fi prea fragil pentru a suporta greutatea si puterea motorului. Karl Benz din Germania a construit primul automobil fiabil în 1885 devenind parintele industriei auto. Acesta a fost începutul unei dezvoltari rapide incluzand surprinzatoarea descoperire a discurilor de frana în 1902, convertizorului catalitic, în 1909 si a servodirectiei în 1926. Una dintre cele mai semnificative descoperiri din istoria industriei auto este inventia centurii de siguranta în 1958 de catre Nils Bohlin, inginer la Volvo. Volvo nu s-a folosit de drepturile de autor crezand ca este mai important ca toti conducatorii auto sa fie în siguranta la volan. Odata cu aparitia automobilelor au aparut si altele ca : parcarile, semne de circulatie, semafoarele, etc. Primul semafor era o lanterna cu semnale rosii si verzisi a fost instalata în Londra, langa cladirea Parlamentului pentru a usura accesul trasurilor în curte. Garrett Augustus Morgan a inventat semaforul pentru masini în 1914, patentat în 1922. Garrett a primit si un premiu din partea guvernului american pentru siguranta soselelor. Primul contor pentru parcare a fost instalat în Oklahoma City în 1935, inventia editorului Carlton Magee care a înfiintat si Parching Meter Company pentru a-si fabrica inventia. Edgar Purnell Hooley a folosit numele unui înaintas inventator pentru a contribui la dezvoltarea industriei auto. La începutul secolului al 19-lea John Loudon McAdam a folosit piatra sparta, pietis pentru a crea strazi macadamizate. Acestea reprezentau o ampla imbunatatire a drumurilor, dar erau predispuse la brazdare. In 1901, Hooley a gasit un tip de strada care nu se brazda. El a descoperit ca dintr-un vagon in care se afla un butoi se împrastia smoala peste macadam si zgura de la turnatorie a fost folosita pentru a acoperi smoala. El a patentat acest proces cu numele de macadam cu smoala în 1902 si a înregistrat marca sub numele Tarmac în 1903.

michelin a inventat cauciucul fara aer 2005

Michelin a inventat cauciucul fara aer 2005 Botezata Tweel, aceasta are o structura radiala si nu mai necesita presiunea aerului. Atit spitele, cit si roata sint flexibile, ceea ce face posibila atenuarea socurilor si redresarea imediata. Spre deosebire de cauciucurile traditionale, Tweel nu mai are nevoie de aer pentru a oferi aceleasi performante. In plus, rigiditatea laterala, cea care influenteaza tinuta de drum, a fost la rindu-i optimizata.

catalizatorul auto

In limbajul uzual, prin „Cat” este descris sistemul complet de curatare catalitica a gazelor de esapament a autovehiculelor. Acesta contine un material chimic de catalizator eficient (de regula metale nobile, de exemplu platina si rodiu), un material portant ceramic sau un material metalic, o carcasa si, conform principiului de executie, diferite sisteme de reglare pentru controlarea procesului. In functie de executia constructiva, catalizatorul oxideaza monoxidul de carbon si Il transforma In dioxid de carbon, hidrocarburile In dioxid de carbon si apa si/sau reduce oxizii de azot In azot si oxigen In forma gazoasa. Catalizatoarele eficiente contribuie la reducerea volumului de noxe din gazul de esapament cu pâna la 90 de procente. Automobilele sunt echipate cu catalizatoare cu trei cai (motoare pe benzina) si catalizatoare de oxidare (propulsoare pe motorina), In functie de motor fiind prevazute pâna la doua catalizatoare principale si patru precatalizatoare. Catalizator (convertizor catalitic) - componenta a sistemului de evacuare a gazelor rezultate ca urmare a arderii combustibilului care “trateaza” gazele de esapament inainte ca acestea sa fie evacuate. Functionarea in conditii normale a unui convertor catalitic conduce la o transformare a gazelor de ardere in gaze cvasiinofensive eliminand in acest fel o parte importanta a poluantilor. Catalizatorul are forma unui amortizor de sunet clasic, eliptic sau rotund, in interiorul caruia sa afla un monolit ceramic sau metalic pe care sunt depuse metale nobile care favorizeaza conversia gazelor poluante in gaze nepoluante. In catalizator (convertorul catalitic) au loc procese de transformare a hidrocarburilor in dioxid de carbon (CO2 ) si vapori de apa, a monoxidului de carbon (CO) in dioxid de carbon (CO2) si a oxidului de azot (NO in azot (N2) si oxigen (O2).

michael schumacher nu provine dintr-o familie bogata

Michael Schumacher nu provine dintr-o familie bogata precum marea majoritate a pilotilor de Formula 1. Tatal sau a fost constructor, dar care se ocupa si de circuitul de karting din Kerpen, de aici pasiunea lui Michael pentru curse, iar mama sa a fost muncitoare Intr-o cantina. De aceea doar talentul l-a dus In Formula 1, trecand prin karting, Formula Koening, Formula Ford, Formula 3 si Campionatul Mondial de Sport Prototip. Marea sa sansa s-a numit Willi Weber, actualul sau manager, care l-a acceptat pe Michael In echipa sa de Formula 3 In schimbul numirii sale ca manager pentru o durata foarte lunga de timp, Weber fiind constient de talentul lui Michael.
Pana sa ajunga In Formula 3 In echipa lui Willi Weber, Michael a castigat campionatul german de karting la juniori in 1984 si 1985 si la seniori in 1987. In 1985 a fost vicecampion mondial de karting, iar In 1987 a fost campion european.
In 1988 a participat in Formula Koening, castigand titlul national In Germania, si In Formula Ford, unde a fost vicecampion european. Un an mai tarziu a promovat in Formula 3, seria germana, unde a ocupat la final locul al treilea, castigand campionatul un an mai tarziu.
Desi pasul urmatoar ar fi trebuit sa fie Formula 3000, Willi Weber decide sa Il trimita pe Michael In Campionatul Mondial de Sport Prototip, mai exact In echipa lui Peter Sauber, astfel ca Schumacher este luat sub aripa protectoare a constructorului german de automobile Mercedes Benz, care finanta atunci echipa lui Sauber si se pregatea sa debuteze In Formula 1.
Cei doi ani petrecuti In Sport Prototip nu au fost extrem de buni din punct de vedere al performantelor, totusi talentul pe care Il arata Michael era evident, fiind apreciat de toata lumea drept cel mai bun pilot al generatiei sale.

care este cantitatea de cauciuc ce se gaseste in gunoaiele menajere

Analiza deseurilor menajere, realizata in toate tarile intre 1992 si 1994, arata ca, cu exceptia catorva pneuri de biciclete, nu se gaseau nici un fel de cauciucuri in gunoaiele menajere private. In cadrul deseurilor daunatoare, pneurile ocupa 0,2 % in volum, deci extrem de putin. Locul detinut de alte deseuri de cauciuc este de 1%, deci net inferior. Reciclarea cauciucului. Cauciucul uzat poate fi recuperat in diferite feluri. Tipurile de reciclari, in ceea ce priveste mijloacele de a pune in valoare doar uzura posibila, sunt divergente. In momentul refolosirii, produsul este utilizat direct dar pe de alta parte recuperarea materiei valorificabile si cea a materiei prime impune mijloace considerabile pentru a putea obtine produse utilizabile. Valorificarea energetica, nu furnizeaza decat o fractiune infima de energie necesara pentru fabricarea produselor din cauciuc.

o parte din actiunile opel revin...

Dupa exact 80 de ani de cand americanii de la General Motors au achizitionat compania Adam Opel AG din Russelsheim, o mare parte din actiunile companiei europene (35%) revine bancii ruse de stat Sberbank. La noul actionariat mai participa canadienii de la Magna (20%), angajati ai Opel (10%), alte 35% din actiuni urmând sa ramâna la GM. Conform oficialilor Magna, planul lor de restructurare include un împrumut de 300 de milioane de euro pentru rezolvarea situatiilor urgente, precum datoriile scadente catre furnizori şi angajati, dar şi o injectie de fonduri în valoare de 500-700 de milioane de euro. La finantarea revitalizarii Opel, statul german va avea o contributie masiva, acesta punând la dispozitia companiei 1,5 miliarde de euro, în schimbul promisiunii ca niciuna dintre cele patru uzine aflate pe teritoriul tarii nu va fi închisa.

in anii 1960 profitul bmw creste de sase ori

Din 1960 pana în 1969, volumul productiei aproape s-a triplat, crescand de la 52.000 la 148.000 unitati. Incasarile au crescut cu mai mult de sase ori de la 239 milioane la 1,5 miliarde. Personalul angajat a crescut de la 7.000 la 21.000. In acelasi timp personalul care se ocupa de vanzari a crescut de la 1.600 la 4.000 în toata lumea. Dupa adaugarea la gama de modele a berlinelor si a coupe-ului în sase cilindri, BMW a stabilit noi recorduri de productie si vanzari. Succesul automobilelor BMW a fost atribuit "teoriei nisei" dezvoltata de Paul G. Hahnemann, directorul de vanzari si de Bernt Spiegel. Teoria sustinea întoarcerea la caracteristicile marcii dinainte de razboi cum era performanta sportiva si dinamismul cumulat cu dimensiunile compacte. Deasupra acestor lucruri, a mai fost dezvoltata o noua strategie de marketing. Pentru prima oara de cand BMW s-a implicat în constructia de automobile, produsele erau vandute printr-o retea extinsa de dealeri exclusivi, de-a lungul întregii Europe. Si productia de motociclete a luat un avant. Dupa vanzari de mai putin de 5.000 de unitati în 1969, situatia s-a schimbat în 1970 odata cu introducerea noilor modele: R50/5, R60/6 si R75/5. Productia a crescut cu mai mult de 12.000 unitati. Doi ani mai tarziu, BMW a înregistrat cifra de vanzari record de 21.000 unitati.

ca semn distinctiv al autovehiculelor volvo a fost ales simbolul fierului

Volvo a apartinut unui producator de rulmenti. Ca semn distinctiv al autovehiculelor Volvo a fost ales simbolul fierului - un cerc cu o sageata diagonala. Aceasta pentru a asocia autovehiculele cu otelul suedez, renumit pentru durabilitatea sa. De atunci, simbolul fierului a fost sinonim cu marca Volvo in intreaga lume. Pentru Volvo, logo-ul modernizat reprezinta, de asemenea, eforturile depuse de companie in domeniile sigurantei, calitatii si a design-ului. Incepand cu 2006, simbolul fierului reprezinta atat compania Volvo Cars, cat si AB Volvo.

general motors a cumparat 80 de procente din actiunile opel in anul 1929

General Motors a cumparat 80% din actiunile Opel in anul 1929, si a creat prima banca a unui producator de automobile din Germania. Aceasta banca avea rolul de a finanta investitiile si vanzarile in rate. Doi ani mai tarziu, GM a achizitionat restul de 20% din actiunile Opel si a transformat compania intr-o filiala a General Motors. La acea vreme, cei 13.000 angajati Opel produceau 500 de automobile si 6.000 biciclete zilnic.

cele mai proaste masini de la 1899 pana in prezent

Revista Time a facut o lista a celor mai putin reusite masini ale lumii din 1899 pana in zilele noastre. Jurnalistii americani de la Time au realizat ceea ce multi dintre noi vor sa citeasca macar o data pe an: o lista a celor mai nereusite masini din toate timpurile. De remarcat faptul ca Dacia nu se afla printre ele. Iata lista completa a americanilor: 1899 - 1939 Horsey Horseless (1899) - Creata de inventatorul american Uriah Smith inainte de explozia auto. Avea un cap de cal din lemn atasat partii frontale pentru a semana cu o sareta. Ford Model T (1909) - Desi Model T a "pus America pe roti", cum spun cei de la Time, modelul Ford este considerat de acestia ca "un Yugo al zilelor sale", fiind o masina extrem de simpla si fara pretentii. Overland OctoAuto (1911) - Milton Reeves, creatorul acestei aratari, a considerat ca o masina pe sase sau opt roti ar determina o rulare mai usoara. Rezultat: nicio comanda din partea clientilor. Scripps-Booth Bi-Autogo (1913) - Fata de motocicleta si spate de bicileta cu roti ajutatoare. Singurul merit al acesteia a fost faptul ca a dispus de primul V8 construit vreodata in State. Briggs and Stratton Flyer (1920) - "O banca sub care sunt puse roti" este caracterizarea Time. Acest model extrem de simplu a aparut intr-o era in care Rolls-Royce sau Cadillac faceau deja modele de lux. Fuller Dymaxion (1933) - Prima incercare de constructie a unei masini zburatoare. fara aripi, Dymaxion devenea una dintre cele mai instabile masini create vreodata. Cu aripi, nu avea nicio utilitate. Chrysler/Desoto Airflow (1934) - Partea proasta a acestui model a fost, paradoxal, faptul ca era cu un pas inainte acelorlalte din punctul de vedere al tehnologiei. Elementele aerodinamice nu au avut succes la acea vreme, desi peste 20 de ani ar fi rupt piata. 1940 - 1959 Crosley Hotshot (1949) - prima masina sport de dupa Razboi a fost lenta si periculoasa. Avea un motor de 750 cmc care in loc sa fie turnat intr-o carcasa din otel era acoperit cu placi de alama. Eroare. Acestea se topeau repede iar motorul devenea zgomotos si foarte fierbinte. Renault Dauphine (1956) - Dauphine era atat de prost construita incat se spunea ca stand in habitaclu auzeai cum rugineste caroseria. In plus, pentru 0-100 km/h avea nevoie de 32 de secunde. Time pune vanzarile fenomenale (2 milioane in toata lumea) pe seama faptului ca toti vroiau o masina. Orice fel de masina. King Midget Model III (1957) - O incercare americana de a construi un model abordabil ca pret a sfarsit prost. King Midget Model III nu a reusit sa atinga de standardele de siguranta. Waterman Aeromobile (1957) - Creat de Waldo Waterman, modelul trebuia sa fie un aeroplan cu roti care se putea conduce pe sosea. Succesul acestuia nu a fost insa cel scontat. Ford Edsel (1958) - Ford a vrut sa creeze o masina pentru marea masa si a reusit sa faca o masina a carei grila semana cu un vagin (sustineau criticii vremii). Presedintele Ford de atunci, Robert Mcnamara, a renuntat repede la proiect. Lotus Elite (1958) - Desi a castigat la Le Mans de sase ori, Elite nu a stiut sa profite de fibra de sticla, de abia descoperita ca material de carosare. S-a intamplat de foarte multe ori ca arcurile suspensiilor sa sparga caroseria, aceasta neputand sa sustina intregul pachet tehnic al masinii. MGA Twin Cam (1958) - Versiunea de performanta a modelului MGA (1955). Desi varianta clasica nu a avut probleme de fiabilitate, motorul lui Twin Cam era atat de putin fiabil incat pistoanele nu rezistau la turatii mari iar un motor explodat era la ordinea zilei. Zunndnapp Janus (1958) - Partea proasta a masinii create de fabricantii germani de motociclete de la Zunndnapp era bancheta din spate, orientata invers. Vanzarile au fost direct proportionale cu aceasta. 1960 - 1974 Amphicar (1961) - Desi a fost creata ca o masina-amfibie adevarata, fiind prima incercare reusita de acest tip, Amphicar avea si cateva probleme, cea mai importanta fiind aceea ca nu era tocmai etansa in apa. Corvair (1961) - Solutia motorului amplasat posterior poate parea OK astazi, dar in acea vreme era un experiment. In plus, coloana de directie a lui Corvair putea sa intre efectiv in cel de la volan in cazul unui impact frontal. Alte neajunsuri: scurgeri constante de ulei, gaze in habitaclu de la sistemul de incalzire. Peel Trident (1966) - Construit pe insula britanica Man, modelul trident pacatuia prin faptul ca in interior se inmagazina atata caldura sub plexiglasul care avea rol de cockpit incat nu puteai rezista decat foarte putin in soare. In plus, avea o forma care il facea se semene cu un mini OZN. AMC Gremlin (1970) - Ceea ce astazi reprezinta o solutie des intalnita era pe atunci un experiment: dezvoltarea unui hatchback dintr-o berlina. Practic, Gremlin este derivat din AMC Hornet, diferenta fiind facuta de spatele taiat cu toporul care a determinat o forma cel putin disproportionata. Triumph Stag (1970) - Desi formele modelului Triumph au fost foarte apreciate de criticii vremii, problema sa a fost motorul, Acesta a fost atat de prost incat, daca modelul ar fi fost vandut astazi, recall-urile in service s-ar fi desfasurat zilnic. Chrysler Imperial LeBaron Two-Door Hardtop (1971) - Marca Imperial si-a vazut sfarsitul cu ochii la finalul anilor 60, cand Chrysler a luat-o sub aripa sa. Modelul despre care discutam arata ca o barca de viteza iar interiorul ca un casino de mana a treia. Ford Pinto (1971) - Pinto pacatuia din greu la capitolul "siguranta": daca era lovit mai serios din spate rezultatul era un inevitabil incediu de proportii. Atunci cand Ford s-a gandit sa il refaca, costurile schimbarii se duceau la 121 de milioane $ iar costurile potentiale pentru victimele accidentelor erau de maximum 50 de milioane $. Concluzie? Lasa sa arda! Jaguar XK-E V12 Series III (1974) - Desi se baza pe un model superapreciat, E-Type, Jaguar au fost nevoiti sa schimbe motorul lui XK-E: de la un V6 de 4.2 litri s-a ajuns la un V12 de 5.3 litri. In plus, configuratia de coupe disparea complet, ajungandu-se la un cabrio. Cireasa de pe tort: aparatorile din cauciuc ale spoilerelor erau de-a dreptul hidoase. 1975 - 1989 Bricklin SV1 (1975) - "SV1" insemna, in acceptiunea inventatorului Malcolm Bricklin, "Safety Vehicle 1". Motivul neoficial: modelul era foarte lent din cauza masei mari a motorului. S-au vandut 3000 de bucati. Morgan Plus 8 Propane (1975) - Problema modelului de mai sus este faptul ca, fortati de tendintele de limitare a emisiilor, Morgan l-au transformat intr-unul pe baza de propan. Unde era tinut propanul? Intr-un rezervor care atarna in spatele spoilerului posterior. Greseala fatala! Triumph TR7 (1975) - Unul dintre ultimele modele ale marcii Triumph, TR7 a avut probleme mari de electronica. Scort-circuitele erau la ele acasa iar defectiunile cauzate de acestea au adus putinii clienti la disperare. Trabant (1975) - Cunoscut pentru "caroseria din carton", Trabantul era de fapt acoperit cu fibra de sticla ranforsata cu fibre de lemn si bumbac. Considerat raspunsul Germaniei de Est la mult mai stilatul Beetle, Trabi fumega ca un turc si de multe ori ramanea fara semnale din cauza electronicii. Aston Martin Lagonda (1976) - O catastrofa tehnica derivata din decizia companiei britanice de a construi modelul utilizand informatica de ultima ora: electronica prin computer si display-uri de efect. Din pacate, nici una, nici alta nu au functionat. Chevy Chevette (1976) - Ultima data cand un astfel de model a fost vazut functionand, in Romania bananele erau la mare pret si multi dintre redactorii Automarket nici nu se nascusera inca. Avea un motor de 51 de cai si un schimbator. Cam atat. AMC Pacer (1978) - Un studiu recent l-a indicat pe Pacer ca fiind cel mai urat model auto din toate timpurile. Desenat de acelasi om care a creat si AMC Gremlin (vezi putin mai sus), modelul in discutie nu a facut prea multi purici pe piata. Richard Teague a fost cu adevarat un designer de succes! Corvette 305 California (1980) - Corvette a creat o masina care arata chiar bine si mergea la fel de bine, insa regulile de mediu din State au facut ca motorul sau sa fie schimbat. Noul V8 care scotea 180 de cai si transmisia automata cu trei trepte s-au facut insa de rusine. Ferrari Mondial 8 (1980) - Fanii marci italiene sunt rugati sa inchida monitoarele pentru cateva secunde. Primul model din seria Mondial a avut atatea defecte de electronica incat ca mirosul de fire arse se simtea clar in habitaclu. Rezultat: Mondial 8 a fost considerat unul dintre cele mai ieftine modele create vreodata de Calutul Cabrat. Dar sa nu injuram in biserica, trecem mai departe. Cadillac Fleetwood V-8-6-4 (1981) - Solutia tehnica de dezactivare a cilindrilor (una destul de intalnita astazi) se afla inca in fasa dar Cadillac a tinut mortis sa o integreze intr-unul dintre modelele sale. Toti cumparatorii s-au intors cu masinile in service cerand ca sistemul de dezactivare automata a cilindrilor sa fie scos din functiune. De Lorean DMC-12 (1981) - Construit din otel, modelul nord-irlandez era mult prea greu pentru a fi sustinut de motorul V6 de 2.8 litri de origine Peugeot. Avantajul sau: a fost desenat de Giugiaro. Happy-end: DMC-12 va reveni in 2008, fiind anuntat deja de compania americana care detine drepturile asupra numelui De Lorean. Cadillac Cimarron (1982) - Modelul Cimarron a ramas in memoria fanilor de spita inalta a celor de la Cadillac ca masina care a strans cele mai proaste elemente ale industriei intr-o singura creatie. In plus, pretul sau horror a indepartat eventualii clienti, cei mai multi beti la acel moment. Camaro Iron Duke (1982) - Va imaginati un Camaro care face 20 de secubnde pana la 100 km/h? El e! Primul si ultimul model Camaro care a avut sub 100 de cai (90, mai exact). Rusine. Maserati Biturbo (1984) - Biturbo a fost construit de Maserati pe o vreme in care compania italiana era disperata si amenintata de faliment. Rezultatul nu putea fi mai bun decat insasi situatia companiei italiene, cui o lista de defecte cat cartea de telefon. Mosler Consulier GTP (1985) - Creatia unui fan al motorsportului, Warren Mosler, masina de curse denumita Consulier GTP era urata si a fost exclusa din toate cursele din cauza faptului, ciudat la prima vedere, ca raportul putere/masa era foarte foarte bun. Yugo GV (1985) - Fostii vecini iugoslavi s-au mandrit cu Yugo, insa americanii il considera una dintre cele mai proaste masini construite vreodata. Motoare proaste si sisteme electrice la pamant. Acesta este rezumatul carierei lui Yugo. Lamborghini LM002 (1986) - Primul si singurul model de teren construit de Lamborghini pentru public. Unul dintre putinele exemplare ramase pe Pamant a fost distrus de armata americana dupa ce a fost gasuit in garajul lui Uday Hussein, fiul lui Saddam. Estetic, LM002 este precursorul unui alt "megasucces", H2, o inutilitate marca Hummer. 1990 - prezent Ford Explorer (1995) - Cel mai vandut model din ultimii 14 ani in SUA este acuzat de Time pentru ca sta la baza obezitatii din Statele Unite si a dorintei femeilor de a sta cat mai sus in masina. In plus, Explorer a deschis apetitul americanilor pentru masini mari. GM EV1 (1997) - Anuntat de GM ca vehiculul viitorului, EV1 este subiectul celebrului film "Who Killed The Electric Car?". Altfel spus, modelul american a ramas la stadiul de promisiune in ciuda solutiilor tehnice (100% electric, zero emisii) extrem de bine intentionate. Fiat Multipla (1998) - Cunoscut in anii 50-60  ca un mini-monovolum de clasa al celor de la Fiat, numele Multipla a revenit in 98 in atentia tuturor printr-o forma care a socat. Considerata de multi cea mai urata masina din toate timpurile, Multipla a avut nevoie urgenta de un refresh estetic si l-a avut. Acum, Multipla e un monovolum respectabil. Dar raul a fost deja facut. Ford Excursion (2000) - Desi nu a fost adus in Europa (si bine au facut), Ford Excursion este un munte de masina de peste 3 tone si 5.5 metri. Desi Ford l-a marketat ca un produs pentru fermieri, Excursion a devenit una dintre masinile care vazuta pe strada iti inspira exact ce iti inspira un perete imens. Poate ca inauntru te simti sigur. Jaguar X-Type (2001) - Ne apropiem de zilele noastre si vedem in top una dintre masinile care inca mai circula pe strazi. Desi beneficia de intreg suportul platformelor grupului Ford (inclusiv cea a lui Mondeo), presupusul rival pentru Seria 3 si C-Klasse a fost o nereusita si un dezastru financiar pentru Jag, chiar daca masina in sine nu a avut niciodata probleme de fiabilitate. Pontiac Aztek (2001) - Time rememoreaza reactia multimii adunate la Detroit cand oamenii au dat ochii pentru prima data cu Aztek: "Ce dracu e asta?". Problema de top: miliardele de "ochi" utilizati de Pontiac pe partea frontala. BMW Seria 7 (2002) - Nu putea lipsi din top celebra Serie 7 cu care Chris Bangle a debutat la BMW. Principalul neajuns a fost insa prima generatie a sistemului iDrive, cu un joystick neinteles de pe care erau "rezolvate" toate problemele legate de interior. Clientilor le-a luat timp mult pana sa afle de unde se regla aerul conditionat, de exemplu. BMW a rezolvat problema pana in 2007, insa Seria 7 din 2002 s-a vandut doar pentru ca fanii BMW cu multi bani aveau nevoie de o limuzina scumpa. Hummer H2 (2003) - O reactie trista la cererile din ce in ce mai mari de a limita consumul si emisiile poluante. Hummer a lansat H2 la putin timp dupa tragicele evenimente teroriste din 11 septembrie 2001 iar reactiile americanilor suparati nu au intarziat: cateva showroom-uri Hummer au fost arse de necunoscuti.

inventatorul cauciucului este charles goodyear

Inventatorul cauciucului este Charles Goodyear. Nu a fost usor sa inventeze o forma de cauciuc indeajuns de tare incat sa reziste in timpul curselor de masini. In 1830, dupa o munca de doi ani, Goodyear face o mare descoperire: foloseste acid pentru a inmuia si apoi pentru a intari cauciucul. Guvernul cumpara de la el 150 de saci postali. Din nefericire, toti erau defecti. Goodyear era ruinat. Familia sa a fost nevoita sa traieasca intr-o fabrica abandonata si sa pescuiasca zi de zi pentru a se supravietui. Noua ani mai tarziu, Goodyear a prezentat o noua formula dezastruoasa intr-un magazin universal, in vazul cumparatorilor. Nervos ca nu a reusit nici de aceasta data, a aruncat pe foc o bucata de cauciuc. Atunci si-a dat seama ca a descoperit o cale de a face cauciucul mai durabil. Prin urmare, experimentele de tipul "ia sa vad ce se intampla daca-l pun pe foc", chiar functioneaza!

primul automobil cu volanul pe partea stanga

Charles B. King este primul om care testeaza un automobil pe 6 Martie 1896 - în "orasul motoarelor", Detroit. La acea vreme Detroit era un oras ca oricare altul, nici pe departe punctul focal al industriei automobilistice care este astazi. Charles King influentat de "trasurile fara cai" ale lui Gottlieb Daimler sau ale fratilor Duryea si-a construit primul automobil si la acea data a iesit pe strazile din Detroit. în drumul sau între St. Antoine Street si Jefferson Avenue a fost oprit de un politist si de abia a scapat de o amenda pentru deranjarea linistii publice. King este celebru pentru faptul ca în 1912 a inventat un automobil cu volanul în partea stânga, ceea ce a devenit peste ani standardul industriei în majoritatea tarilor.

bmw a inchis exercitiul financiar din 1929 cu o cifra de afaceri de 40 milioane

La cateva luni dupa ce General Motors a achizitionat Adam Opel AG, grupul american a fost în centrul atentiei pe 25 Octombrie 1929, o zi cunoscuta sub numele de Vinerea Neagra. Bancile au fost nevoite sa inchida, companiile dadeau faliment si doar în cateva saptamani numarul somerilor a crescut cu cateva milioane. In aceste conditii, cifra de afaceri si profitul lui BMW AG era în crestere. In timpul unei crize economice, care s-a simtit în lumea întreaga, BMW a reusit sa vanda nu mai putin de 2.009 masini. Clientii erau convinsi de calitatea si fiabilitatea lui BMW 3/15 PS, care a fost dovedita li de rezultatele excelente obtinute în 1929 în Turul Alpilor. "Aceasta masina, este atat de reusita încat mai putin de 1 la mie din încasari au fost necesare pentru a acoperi costurile cu garantia” a anuntat cu mandrie Consiliul Director. Cat despre afacerea cu motociclete, BMW era de asemenea în tabara învingatorilor. In Germania si in afara ei au fost vandute cu 12% mai multe unitati decat în anii precedenti. Divizia de motoare de avion, nu a avut rezultate la fel de bune. La mijlocul anului, guvernul a luat în sectorul aviatic, masuri drastice de austeritate, trimitand piata de motoare de avion în picaj. Subventiile platite de guvern catre industria aviatica, erau doar o picatura într-un ocean. Bilantul contabil a dovedit ca Consiliul Director al BMW a ales decizia corecta: BMW a închis exercitiul financiar din 1929 cu o cifra de afaceri de 40 milioane de Reichsmark si un profit net de 1,168 milioane de Reichsmark. Un procent de 7% au fost alocati ca dividende pentru actionari.

prima fabrica de asamblare bmw de peste hotare a fost pusa in functiune in africa de sud

Pe parcursul a mai mult de 10 ani compania a avut o traiectorie ascendenta continua. Fabrica de productie din Munchen nu mai era capabila sa satisfaca cererea pietei si astfel noi capacitati de productie au fost necesare pentru constructia noii serii 5. O noua fabrica a fost construita pe un teren din Dingolfing, care ramane în continuare si astazi cea mai mare fabrica de productie BMW. Sediul principal al companiei a fost de asemenea mutat. In apropierea complexului Olimpic din München, Turnul BMW, poreclit Patru Cilindri, a fost ridicat prin metode de constructie ultra-moderne fiind semi-suspendat pe o fundatie de dimensiuni mai mici. In imediata vecinatate a acestui turn a fost construit Muzeul BMW. In acelasi an prima fabrica de asamblare BMW de peste hotare a fost pusa în functiune în Africa de Sud. Globalizarea vanzarilor si a marketingului avea sa înceapa în 1973 odata cu înfiintarea BMW Franta, care a fost urmata de înfiintarea de filiale în toate punctele cheie ale lumii.

primul automobil 16 mai 1862

Sunt foarte multi inventatori care si-au atribuit de titlul de " creator al primului autovehicul" se pare insa ca primul automobil a fost creat de un belgian care desi a creat un vehicul cu motor cu combustie interna nu si-a cerut patentul pentru inventia sa nemultumit de performantele creatiei sale. Jean Joseph Etienne Lenoir este numele in ventatorului care in 1859 a creat un motor cu combustie interna cu 1 cilindru in doi timpi. Propulsorul era alimentat cu gaz de lampa folosit la iluminatul stradal, dar avea aprindere prin scânteie de la bujii. Motorul era diferit de restul inventiilor de pâna atunci pentru ca nu avea o compresie a amestecului fiind foarte silentios la acea vreme dar ineficient. Lenoir avea sa se convinga asta atunci când si-a montat creatia pe platforma unei carute cu trei roti pe data de 16 Mai 1862. Desi intre timp isi imbunatatise motorul acesta dezvolta doar 1,5 CP. In 1863 a incercat sa faca o calatorie intre Paris si Joiville-le-Point, reusind sa atinga impresionanta viteza de…9 km/h. Ulterior motorul sau s-a dovedit util pentru presele tipografice, pompele de irigat si alte unelte.

bayerische motoren werke bmw.

Pionieri ai aviatiei, Kerl Rapp si Gustav Otto, au construit fabrica de motoare si avioane în perimetrul Oberwiesenfeld, primul aeroport din München. Aceasta linie de productie urma sa formeze nucleul lui Bayerische Motoren Werke . BMW. Bayerische Flugzeugwerke (BFW) a fost format din Otto Werke. Datorita procesului complex de înfiintare al companiei, în anul 1922, data de 9 martie 1916 a fost declarata retrospectiv, data oficiala a fondarii BMW AG.

abs-ul a fost inventat de bosch

Compania germana Robert Bosch GmbH (cunoscuta, mai popular, drept Bosch) dezvolta tehnologia ABS din anii 1930, dar primele automobile de serie care sa foloseasca sistemul electronic Bosch au fost disponibile în 1978. Au aparut prima data pentru camioane si limuzine germane Mercedes-Benz. Ulterior sistemele au fost portate si pentru motociclete. Initial, sistemele ABS au fost dezvoltate pentru aeronave. Unul din primele sisteme a fost Maxaret al companiei Dunlop, prezentat în anii 1950, si înca în uz pe unele modele de aeronave. Acesta a fost un sistem complet mecanic. A fost utilizat si pe automobile în anii 1960 (masina de curse Ferguson P99, Jensen FF si masina experimentala Ford Zodiac cu tractiune integrala) dar pentru automobile s-a dovedit scump si nu a fost în totalitate de încredere. Un sistem complet mecanic, cosntruit si vandut de Lucas Girling, a fost echipat din fabrica pe Ford Fiesta generatia a 3-a. S-a numit Stop Control System (sistemul de control al opririi). Echipamentul ABS poate fi folosit si pentru a implementa controlul tractiunii la accelerarea unui autovehicul. Daca, la accelerare, cauciucul pierde aderenta solului, ABS-ul poate detecta situatia si poate aplica franele pentru a reduce accelerarea pentru recapatarea aderentei.