in anii 60 camionul a fost incoronat ca rege al transporturilor

In anii ’60, camionul a fost în sfarsit încoronat ca rege al transporturilor. Acest fapt s-a datorat în mare masura flexibilitatii sale si faptului ca exista o infrastructura rutiera nationala si internationala, care a permis efectuarea de transporturi rutiere rapide, sigure si eficiente cu ajutorul camioanelor. In Suedia au fost de asemenea lansate pe piata si cabine certificate din punct de vedere al sigurantei. In acest moment Volvo a lansat modelul Titan TIPTOP/F88/G88. Nu este posibil sa fie supraestimata importanta acestor modele de camioane pentru istoricul camioanelor Volvo. Eficienta lor cabina rabatabila permitea un acces si mai bun la componentele sale de baza în comparatie cu un camion de tip N. Cabina, care trecuse cu succes testele de coliziune, oferea de asemenea conditii foarte bune de dormit si de stat pentru unul sau doi soferi. La toate acestea se adaugau noile componente de motor, transmisie si sasiu.

cauciucul aparut pentru prima data in secolul al xii-lea

Stiati ca in Europa, cauciucul aparut pentru prima data in secolul al XII-lea, si a fost utilizat pentru fabricarea gumelor, lipiciului si tevilor? Acest material nu a devenit interesant, din punct de vedere economic, decat spre mijlocul secolului trecut, din momentul in care Charles Goodyear a inventat vulcanizarea. Din momentul in care sulful a putut fi infierbantat, cauciucul natural, pentru lipit, vascos, a devenit solid si elastic. Astfel, s-au putut fabrica pneuri avantajoase, pentru a imbraca rotile automobilelor. Astazi, aproximativ 65% din cauciucuri sunt utilizate in productia de pneuri pentru masini. Restul serveste la fabricarea altor articole de cauciuc pentru uz general tehnic, precum: tevi, jenti, manusi, cizme si talpi pentru incaltaminte. Doar cateva produse sunt fabricate din cauciuc natural 100%. Exista de asemenea un cauciuc artificial, fabricat din petrol. In functie de numeroase exigente care trebuie satisfacute produsele (proprietati materiale, rezistenta, pret, etc.) se adauga cauciucului natural si artificial diferiti aditivi si agenti diluanti pentru a obtine amestecuri cat mai diverse.

inventii saab

1958: Centura de siguranta . Saab a fost primul producator de automobile care a introdus centura de siguranta in dotarea standard. Inca de la inceput, compania Saab a pus accent pe dezvoltarea componentelor de securitate, fie pe cont propriu sau in colaborare cu terti. 1963: Sistem de franare cu circuit dublu . Sistemul de franare impartit pe diagonala reduce riscul de pierdere a puterii de franare chiar si in cazul unei avarii de sistem. 1969: Faruri cu stingere si aprindere automata . Condusul cu farurile aprinse este o masura de siguranta dovedita. Sistemul de stingere si aprindere automata elimina riscul de descarcare accidentala a bateriei. 1969: Cheia de contact instalata intre scaunele din fata . Pozitionarea traditionala a cheii de contact poate cauza ranirea zonei genunchiului chiar si in cazul accidentelor usoare. Amplasarea acesteia intre scaune elimina acest risc. Mai mult, aceasta pozitionare este logica tinand cont de faptul ca este in apropierea schimbatorului de viteze si a franei de mana. 1970: Stergatoare pentru faruri . Ploaia si murdaria reduc cu pana la 90% luminozitatea farurilor. Solutia simpla oferita de Saab a fost instalarea unui sistem de spalare si stergere a acestora, sistem care mai tarziu a devenit obligatoriu prin lege in multe tari. 1971: Bara amortizanta . Masinile echipate cu bare de protectie obisnuite pot suferi avarii costisitoare chiar si la tamponari usoare. In schimb, barele de protectie amortizante protejeaza atat de eficient in cazul coliziunilor cu viteza de pana la 8km/h incat masinile nu necesita nici un fel de reparatii. 1971: Scaune incalzite electric . O imbunatatire majora in ceea ce priveste confortul. La inceput au fost proiectate din motive medicale deoarece statul pe scaun rece este nesanatos. Astazi, aceasta inovatie Saab face parte din dotarile standard ale celor mai multe autovehicule. 1972: Sistem de protectie in caz de coliziune laterala . Saab a fost primul producator de autovehicule care a folosit barele de protectie in usi pentru a mari siguranta in caz de impact lateral. In mod surprinzator, a fost si singura masina care oferea acest plus de siguranta multi ani de la aparitia lui. 1976: Catalizator in 3 cai . Pentru a se conforma reglementarilor riguroase in ceea ce priveste emisia de gaze, Saab a fost unul dintre primii constructori de masini care a folosit catalizatorul in 3 cai cu senzori Lambda. Astazi catalizatorul in 3 cai este dotare standard pentru toate masinile Saab, iar tehnicienii lucreaza continuu pentru a imbunatati pozitia Saab in acest domeniu. 1976: Tehnologia turbocharge . Saab a fost primul producator de automobile care a reusit sa produca un motor turbo suficient de fiabil pentru a fi folosit zi de zi. Alimentarea turbo a asigurat o marire a puterii si cuplului motorului fara a afecta greutatea, costul sau consumul acestuia. 1978: Coloana reglabila a volanului . Datorita design-ului Saab, coloana volanului nu patrunde in cabina soferului in cazul unui impact frontal. In comparatie cu alte design-uri similare, acesta are avantajul ca afecteaza capacitatea soferului de a vira nici dupa un accident. 1978: Filtrul de aer interior . Alergiile sunt o problema actuala, iar calitatea aerului este foarte importanta pentru oamenii care au astfel de afectiuni. Filtrul de aer electrostatic Saab elimina polenul si alte particule cu o marime mai mare de 0,004mm din aerul filtrat. 1980: Control automat al performantei (APC ) . Sistemul APC a fost dezvoltat in conditiile unei preocupari din ce in ce mai accentuate in ceea ce priveste mediul inconjurator. Acesta permite motorului sa foloseasca carburanti cu o cifra octanica inferioara fara a afecta eficienta sau durabilitatea lui. Acest lucru este posibil monitorizand procesul de combustie pentru a controla alimentarea turbo. 1981: Oglinda laterala cu doua campuri . Aceasta inovatie Saab elimina asa numitul punct mort. Simplu si necostisitor, acest sistem a devenit un standard. 1982: Placute de frana fara azbest . Saab a fost probabil primul producator care a utilizat materiale noi pentru a inlocui azbestul. 1985: Aprinderea directa . Folosind acest sistem, Saab a eliminat cablurile de aprindere si distribuitorul. Fiecare bujie are o bobina separata care produce 40000 volti. Rezultatul este o combustie mai buna si o imbunatatire a pornirii motorului la rece. 1991: Saab Trionic . Este o inovatie proprie Saab care constituie si in ziua de azi unul din cele mai performante sisteme de management al motorului. Acesta masoara parametrii care joaca un rol important in procesul de combustie. Informatiile astfel obtinute sunt folosite in controlul activ al alimentarii turbo, injectiei si aprinderii. De asemenea, sistemul masoara gradul de ionizare din interiorul cilindrilor in timpul rularii. 1991: Sistem turbo de presiune usoara . Saab a introdus acest sistem turbo pentru masinile mai putin performante. El ofera avantaje in ceea ce priveste optimizarea rularii si forta de depasire. 1991: Aer conditionat fara freon . In mod traditional, agentii de racire ai instalatiilor de aer conditionat au la baza freonul care are insa un efect nociv asupra mediului. La inceputul anilor ‘90 au aparut alternative la acest sistem, iar Saab a fost printre primele marci care le-a adoptat in standard. 1993: Scaunele sigure Saab . Acestea au fost lansate in ideea imbunatatirii protectiei interioare. Scopul a fost acela de a asigura interactiunea corecta intre elementele de siguranta ale masinii in asa fel incat sa se obtina un maxim de protectie a pasagerilor. 1993: Panel nocturn . Aceasta functie stinge aparatele de bord cu exceptia vitezometrului, reducand astfel riscul ca atentia soferului sa fie distrasa in timpul mersului. Elementele de bord se ilumineaza individual in momentul in care este necesara atentia soferului asupra unuia dintre ele. Acesta este un bun exmplu al mostenirii aeronautice Saab. 1995: Ecopower . Optimizarea motoarelor nu este focalizata exclusiv pe performanta. Puterea trebuie sa fie oricand disponibila, insa nu in detrimentul factorilor economici sau de protectie a mediului. Ecopower este termenul generic care descrie eforturile Saab in aceasta directie. Sistemul turbo, aprinderea, managementul motorului si catalizatorii nu sunt considerate elemente separate, ci sunt optimizate pentru a crea o sursa de putere armonioasa. 1996: Tetiere active Saab . Numarul leziunilor in zona gatului ar scadea in mod dramatic daca toate masinile ar avea tetiere cu forma si pozitionare corecta. Tocmai din acest motiv, Saab a dezvoltat sistemul de tetiere active. Acestea se aseaza automat in pozitia corecta in cazul unui impact din spate, controland miscarea capului si a vertebrelor. 1997: Sistem electronic de distributie a fortei de franare . Pentru a optimiza sistemul de franare, aceasta functie distribuie forta de franare intre rotile din fata si din spate ale masinii in functie de distributia greutatii din masina. Spre deosebire de sistemele de franare uzuale, mai prezinta avantajul de a nu diminua forta totala de franare. 1997: Scaune ventilate . Saab 9-5 a fost prima masina cu scaune ventilate. Ca un element complementar al aerului conditionat, acesta ofera un confort sporit. 1997: Sistemul ComSense . Saab a introdus un sistem care reduce riscul ca soferul sa fie distras intarziind apelurile telefonice daca acestea apar in momentul franarii sau al virajelor. Acest sistem permite concentrarea maxima a soferului atunci cand acesta efectueaza un viraj, o depasire sau se apropie de o intersectie. 2000: Compresia variabila Saab(SVC) - Saab a lansat odata cu acest sistem un concept cu totul nou. Sistemul SVC, datorita design-ului specific, ofera puterea unui motor de capacitate dubla insa pastreaza consumul la cote scazute. Motoarele SVC sunt motoare de 1.6L si produc 225 cp oferind un cuplu de 305 Nm. 2002: Sistemul ReAxs . Aparut odata cu lansarea modelului 9-3 sport sedan, acest sistem permite rotilor din sparte sa vireze usor asigurand o mai buna stabilitate a masinii in curbe. 2003: CargoSET . O functie aparuta la modelul 9-3 cabrio care foloseste spatiul lasat liber de soft-top cand acesta este ridicat ca si spatiu suplimentar pentru bagaje. Astfel porbagajul masinii ofera un volum de depozitare de 380L.

bayerische motoren werke bmw.

Pionieri ai aviatiei, Kerl Rapp si Gustav Otto, au construit fabrica de motoare si avioane în perimetrul Oberwiesenfeld, primul aeroport din München. Aceasta linie de productie urma sa formeze nucleul lui Bayerische Motoren Werke . BMW. Bayerische Flugzeugwerke (BFW) a fost format din Otto Werke. Datorita procesului complex de înfiintare al companiei, în anul 1922, data de 9 martie 1916 a fost declarata retrospectiv, data oficiala a fondarii BMW AG.

istorie logo bmw

Creatorii universului BMW se pare ca nu au avut nicio intentie de a intra in domeniul auto. Karl Friedrich Rapp si Gustav Otto au deschis portile a doua fabrici separate de avioane, care, ulterior s-au unit sub numele de Bayerische Motoren Werke AG (Fabrica Bavareza de Motoare). Chiar daca cei doi pionieri ai brandului nu au avut treaba cu masinile, Josef Popp, Max Friz si Camillo Castiglioni au avut roluri insemnate in pozitionarea marcii BMW ca un producator modern de masini. Logo-ul rotund reprezinta elicea unui avion Luftwaffe, creat in fabrica germana. La acea vreme, avioanele erau pictate in culorile regionale si in culorile steagului Bavarez – alb si albastru. Se pare ca pilotii vedeau alternarea culorilor alb si albastru si pe elice, de aici si logo-ul impartit in 4, logo care se pastreaza si in ziua de astazi.

primul automobil era alimentat cu gaz

Cercetarile pentru un vehicul care se se auto-propulseze au început prin folosirea auburului. Dupa inceputul zguduitor al lui Nicolas Cugnot cu caruta arma în Franta anului 1769, a mai fost un numar impresionant de experimente de succes. Primul automobil era alimentat cu gaz, avea motor cu combustie interna si a fost construit de Etienne Lenoir din Franta în 1862, care descoperind ca prototipul a functionat si-a îndeptat atentia catre barcile cu motor. Primul automobil alimentat cu benzina a fost construit în 1883, tot în Franta, dar sasiul s-a dovedit a fi prea fragil pentru a suporta greutatea si puterea motorului. Karl Benz din Germania a construit primul automobil fiabil în 1885 devenind parintele industriei auto. Acesta a fost începutul unei dezvoltari rapide incluzand surprinzatoarea descoperire a discurilor de frana în 1902, convertizorului catalitic, în 1909 si a servodirectiei în 1926. Una dintre cele mai semnificative descoperiri din istoria industriei auto este inventia centurii de siguranta în 1958 de catre Nils Bohlin, inginer la Volvo. Volvo nu s-a folosit de drepturile de autor crezand ca este mai important ca toti conducatorii auto sa fie în siguranta la volan. Odata cu aparitia automobilelor au aparut si altele ca : parcarile, semne de circulatie, semafoarele, etc. Primul semafor era o lanterna cu semnale rosii si verzisi a fost instalata în Londra, langa cladirea Parlamentului pentru a usura accesul trasurilor în curte. Garrett Augustus Morgan a inventat semaforul pentru masini în 1914, patentat în 1922. Garrett a primit si un premiu din partea guvernului american pentru siguranta soselelor. Primul contor pentru parcare a fost instalat în Oklahoma City în 1935, inventia editorului Carlton Magee care a înfiintat si Parching Meter Company pentru a-si fabrica inventia. Edgar Purnell Hooley a folosit numele unui înaintas inventator pentru a contribui la dezvoltarea industriei auto. La începutul secolului al 19-lea John Loudon McAdam a folosit piatra sparta, pietis pentru a crea strazi macadamizate. Acestea reprezentau o ampla imbunatatire a drumurilor, dar erau predispuse la brazdare. In 1901, Hooley a gasit un tip de strada care nu se brazda. El a descoperit ca dintr-un vagon in care se afla un butoi se împrastia smoala peste macadam si zgura de la turnatorie a fost folosita pentru a acoperi smoala. El a patentat acest proces cu numele de macadam cu smoala în 1902 si a înregistrat marca sub numele Tarmac în 1903.

michael schumacher cel mai bun pilot de formula 1 din toate timpurile.

Michael Schumacher, (nascut la Hurth-Hermuhlheim In Germania pe 3 ianuarie 1969), este un fost pilot de Formula 1. Statistic, prin prisma celor sapte titluri mondiale câstigate, a celor 91 de victorii, 68 de pole position-uri si 76 de cele mai rapide tururi, Michael Schumacher este considerat drept cel mai bun pilot de Formula 1 din toate timpurile.
In 2006, In urma unui sondaj efectuat de FIA, Michael Schumacher a fost votat de catre fanii Formulei 1 drept cel mai popular pilot care a evoluat vreodata In acest sport.
Faptul ca de-a lungul carierei a Incântat privirile spectatorilor si telespectatorilor cu evolutii de senzatie, dar pe de alta parte a fost si implicat Intr-o serie de scandaluri cauzate de pilotajul sau, Michael Schumacher este unul dintre acei oameni pe care ori il iubesti ori il urasti.
Este casatorit cu Corinna si are doi copii, Gina Maria si Mick.

bentley motors limited este un producator britanic

Bentley Motors Limited este un producator britanic de automobile de lux si Grand Tourers. Bentley Motors a fondat in Anglia, la 18 ianuarie 1919 de Walter Owen Bentley. El a fost cunoscut anterior pentru motoarele de avion construite pe timpul celui de al II Razboi Mondial, cel mai cunoscut fiind Bentley BR1. Initial, compania era cunoscuta ca "the Bentley Boys" si si-a obtinut reputatia pentru performanta inalta in cadrul unor serii de competitii. In 1928-1930, se construiau in cantitati limitate modelele 6.5 L si varianta sportiva a acestora Speed Six. In 1930, a inceput productia celui mai scump si prestigios model al companiei – 8L. In 1931, din cauza unor probleme financiare, dar si a costurilor mari de productie, grupul a fost achizitionat de Rolls Royce.

bmw ag a pornit ca un producator de motoare de avion

BMW AG a pornit ca un producator de motoare de avion. Imediat dupa sfarsitul primului razboi mondial, BMW a reusit sa reporneasca productia la scara mica, motoare de avion, dar afacerea nu s-a dovedit a fi profitabila. "Pentru a sustine constructia de motoare de avion, care în sine nu s-a dovedit a fi viabila la acel timp, din cauza nivelului scazut de trafic aerian, compania a pornit dezvoltarea si productia de motociclete in anii care au urmat. In acest scop a fost cumparata de la Gothaer Waggonfabrik AG fabrica de vehicule de la Eisenach” . se scria în raportul de 12 ani mai tarziu, cu ocazia aniversarii a 25 de ani de existenta a companiei, justificand motivele cumpararii acestei fabrici.

in 1945 conducerea bmw a fost fortata sa demisioneze

Pe data de 2 octombrie 1945, fortele armate americane au confiscat bunurile BMW declarand actiunea ca plata în contul daunelor de razboi. Conducerea a fost fortata sa demisioneze. Conducerii interimare numite i s-a ordonat întreruperea imediata a muncii si masinariile si echipamentele au fost dezmembrate. In Berlin, sovieticii au dezmembrat în totalitate echipamentele si masinariile fabricii de motoare de aviatie din Spandau. Fabrica din Eisenach a fost expropriata si ceva mai tarziu înfiintata sub numele de Awtowelo. BMW AG a încheiat anul financiar 1945 cu o pierdere de 20 de milioane Reichsmark. BMW a încetat practic sa existe.

inventii care au revolutionat industria auto

Pneurile Oficial, cauciucurile umflate cu aer au fost inventate de John Dunlop in 1888, care le-a gandit pentru a echipa bicicletele. Adevarul istoric arata insa ca primul patent de inventie cu aceasta idee ii apartine lui Scot Robert Thomson  in 1845. Dupa ce Dunlop a dovedit utilitatea anvelopelor de cauciuc umplute cu aer in cursele de ciclism, fratii Michelin le-au pus la treaba pe un automobil Peugeot in 1895, tot intr-o cursa, evident castigata fara probleme. Charles Goodyear a facut toate acestea posibile inventand cauciucul vulcanizat. Si, pentru ca veni vorba, anvelopele tubeless (fara camera) au fost inventate in 1903 (!). Amortizoarele Aceasta inventie intra in categoria celor de finete, masinile circuland si fara ele in conditii acceptabile. Singura problema erau salturile inevitabile produse de arcurile masinii. Asa cum numele explica foarte simplu, amortizoarele amortizeaza socurile, miscarile sus-jos ale caroseriei, energia fiind absorbita de un fluid (ulei sau gaz) prin intermediul unui cilindru sau piston, ajungand astazi ca masini de top sa utilizeze aerul (Citroen a fost unul dintre pionierii amortizoarelor pe aer) si sa poata fi reglate in mers. In functie de setarile amortizoarelor sau de uzura acestora, comportamentul unui automobil se poate schimba radical, raspunzand mai bine comenzilor in viraje sau oferind confort pasagerilor. Aerul conditionat Poate ca nu este momentul potrivit sa va amintim despre tapiteria infierbantata sub soarele nemilos si nici despre volanul imposibil de tinut in maini. In urma nu cu multi ani, cand tapiteria de vinilin era aproape universala, aceste suferinte erau chiar mai mari. Asa a aparut aerul conditionat, cel care trebuia sa inlocuiasca arsita din masina cu o briza placuta, aducatoare de raceala si vertebre intepenite. Primele modele cu aer conditionat au fost introduse dupa 1930, de producatorii Nash si Packard, insa pretul acestui dispozitiv a ramas prohibit pentru multa vreme, el fiind disponibil doar optional si pentru echipari de top pana acum nu prea multi ani. Astazi, exceptand echiparile de baza, ieftine, aproape orice marca ofera aerul conditionat ca standard, dovedindu-se, in domeniul confortului din masina, cea mai importanta descoperire dupa sistemul de incalzire. Indicatoarele de bord Dincolo de vitezometru si turometru, toate beculetele de pe bord, care ar fi bine sa nu se aprinda, si indicatoarele pentru apa si ulei au ridicat enorm gradul de control asupra masinii. Era o vreme cand soferii aflau ca s-a incalzit mo-torul abia dupa ce observau aburii iesind prin capacul radiatorului, iar daca uleiul din motor se scurgea perfid, singurul mod prin care erau instiintati era calarea iremediabila a propulsorului. Cat despre cantitatea de carburant ramasa, era mai bine sa poarte un bidon de rezerva, pentru ca doar oprirea brusca a masinii putea aduce vestea cea proasta. Primele indicatoare au fost montate pe masinile de curse (si pe primele avioane), soferii avand nevoie sa cunoasca starea vehiculului. Fabricantii de automobile de serie si-au echipat insa intr-un timp destul de indelungat masinile cu aceste beculete si indicatoare, astfel ca abia la mijlocul secolului 20 devenisera notiuni standard. Astazi lumini si sunete ne avertizeaza daca am uitat o usa deschisa, daca nu ne-am legat centura, daca am tras frana de mana, ba chiar daca o masina se apropie din spate sau, la modele de ultima generatie, daca am depasit viteza legala. Masinile off-road Desi notiunea de off-road se confunda din ce in ce mai mult (sau mai degraba este inlocuita) cu aceea de SUV (Sport Utility Vehicle), termenul descrie un vehicul capabil sa traverseze desertul, sa iasa din noroaie adanci, sa se catere pe munti si mai putin unul cu care sunt dusi copiii la scoala, se cara cumparaturile de la supermarket ori se merge la picnic pe pajistea preferata. Printre off-roaderele veritabile se numara Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser, Mercedes G Klasse si Nissan Patrol, toate folosite de structuri militare sau de Cruce Rosie pentru misiuni in zone greu accesibile. De altfel, primele masini "de teren" au fost cele militare, cum este cazul modelului Kubelwagon al armatei germane, dar primul care a stabilit standardele a fost American Willys GP (General Purpose), aceste doua initiale transformandu-se ulterior, fonetic, in Jeep. Unele SUV-uri cumparate de fotbalisti se comporta acceptabil pe drumuri desfundate, dar pentru a va lauda cu o masina off-road, aceasta trebuie sa indeplineasca macar doua criterii: sa fie construita pe sasiu separat de caroserie si sa fie echipata cu un reductor de turatie. Centura de siguranta Probabil ca v-ati saturat sa trageti de bucata de panza la fiecare urcare in masina, sa cautati locasul de fixare, sa va simtiti apoi ca in camasa de forta, pentru ca la coborare sa faceti gestul in sens invers. Fara discutie, centura de siguranta salveaza vieti. In cele mai multe situatii, il tine fixat in scaun pe cel care o poarta, ferindu-l astfel de impactul cu volanul, cu bordul sau cu parbrizul. Primele centuri au fost montate chiar la inceputurile vietii automobilului, dar aveau multe neajunsuri, fiind rigide, circulare si greu de demontat. Soferii au renuntat la ele pentru ca sustineau ca impiedica iesirea in timp optim din masina, mai ales in cazuri soldate cu incendii. Inventatorul suedez Nils Bohlin a adus prima centura moderna, in trei puncte, aceasta fiind montata, ca echipare standard, pe un Volvo 121, in 1959. De atunci modificarile au fost minore, importante fiind pretensionarea si limitatoarele de sarcina, prima asigurand o buna fixare, celelalte reducand forta aplicata pe piept la impact. Tot Volvo a introdus si primul avertizor sonor si luminos pentru centura, in 1972. Sensul giratoriu Chiar daca nu toti vor fi convinsi, organizarea traficului rutier a facut la fel de multe pentru posesorii de masini ca si inventatorii de mecanisme amplasate la bord. Dintre toate semnele, regulile si restrictiile, valabile aproape in toate colturile lumii, sensul giratoriu este o inventie aproape diabolica, reusind sa bage spaima in incepatori si sa calmeze traficul in intersectiile buclucase, fiind mai putin utilizat in Romania. A fost inventat acum mai bine de 100 de ani (chiar daca anul acesta se celebreaza centenarul sau), printre primele ronduri de acest fel numarandu-se Columbus Circle din New York, in 1904, si Place de l"Etoile din Paris, in 1907. Invariabil, pentru ca nu existau reguli de trecere, rondurile de la acea vreme ajungeau sa se blocheze, soferii incercau haotic sa depaseasca locul, finalizand totul cu accidente care deveneau de fiecare data argumente in favoarea semafoarelor. Sensul giratoriu modern, asa cum este cunoscut astazi in toate tarile civilizate, cu prioritate pentru vehiculul aflat deja in rond, venind din stanga, a fost introdus in 1966 in Anglia, dupa un studiu al Road Research Laboratory, ulterior fiind exporta  in toata lumea. Cel mai faimos giratoriu este "Magic Roundabout", din Hemel Hempstead - Anglia, care este de fapt un rond mare, inconjurat de alte 6 ronduri-satelit. Computerul de bord Unele dintre cele mai inspaimantatoare cuvinte auzite de la mecanic sunt astazi "ti-a cazut calculatorul!". Denumit pretios Electronic Control Unit, computerul masinii (care nu e acelasi lucru cu afisajul consumului de benzina si al kilometrilor parcursi) este creierul acesteia, invinuit de multe ori pentru orice defectiune ori functionare anormala a automobilului. Fiind inrudit cu computerul de pe birou, sufera de boli asemanatoare, precum scurtcircuite, anomalii ale softului, erori de procesare, dar performantele masinilor din secolul 21 nu ar fi fost nimic fara acesta. Intrarea computerului in viata masinii s-a produs o-data cu introducerea injectiei cu benzina, controland procesele din motor, a facut apoi un pas comunicand starea masinii initial mecanicilor si apoi direct soferului (de multe ori lasand impresia unui computer de-a dreptul ipohondru) si a ajuns, in fine, la un moment in care face ca masina sa fie cu mult mai inteligenta decat noi: regleaza ciclul de ardere, adapteaza raspunsul acceleratiei in functie de apasarea pedalei, potriveste supapele in combinatii infinite si controleaza gazele arse pentru a salva planeta. Stopul de frana Acesta este exemplul perfect pentru inventiile simple si eficiente, devenite geniale. Numele inventatorului si data exacta a introducerii acestui dispozitiv sunt necunoscute, dar aparitia se suprapune cu primii ani de existenta ai automobilului. Lampile de frana au adus ceva mai multa coerenta in traficul anevoios, avertizandu-l pe cel din spate ca masina din fata incetineste sau chiar opreste. Ulterior, in anii '70, a aparut a treia lampa, superioara, obligatorie in unele tari. Ultima inovatie in materie este sistemul care aprinde intermitent becurile la o apasare brusca, de urgenta, introdus de Mercedes, sau cu o intensitate crescuta, propus de BMW. Ambele variante sunt controversate si aplicarea lor pe scara larga sta sub semnul incertitudinii. Claxonul Nu putea sa lipseasca din panoplia inventiilor auto cel mai putin util dispozitiv, dar, poate, cel mai utilizat. Claxonul s-a numarat, practic, printre echipamentele cu care masina s-a nascut, in anii de pionierat, utilizarea sa avand un dublu rol: de a avertiza pietonii ca vine un bolid, dar si de a atrage atentia cunoscutilor ca soferul tocmai si-a cumparat "trasura fara cai". In timp, claxonul a ramas un element de diferentiere sociala, cele cu doua sau mai multe tonuri, ba chiar cu melodii, fiind multa vreme la moda. In unele tari este folosit ca mijloc de comunicare intre soferi, in altele este interzis in orase, permanent sau pe timpul noptii. Indiferent daca butonul se afla in mijlocul volanului ori pe una dintre manete, claxonatul idiotului din fata, care n-a vazut verdele, este o experienta unica.

motoul bmw era calitate inainte de cantitate

Adof Hitler a sustinut efortul crearii unei masini populare si ieftine, planuita a se vinde cu 1.000 marci. Modelul 3/20, dezvoltat de BMW era prea mare si prea scumpa pentru a concura în acest proiect. BMW a început sa se concentreze pe segmentele superioare. Din 1934, compania s-a specializat în productia de masini cu motoare în sase cilindri, o strategie care a scazut dramatic numarul de unitati vandute. Numarul masinilor BMW înmatriculate, a scazut si în 1934, BMW era pe locul 6. Doar un an mai tarziu, BMW a ajuns pe locul 7, pentru ca în 1938 sa concureze doar pentru locul 8. BMW s-a straduit sa balanseze acest declin prin calitate. Inainte de toate, masinile sale au obtinut rezultate extraordinare în sport. Motoul era "calitate înainte de cantitate". Preturile au egalat prin exclusivitate clientela. Spre exemplu, nou intratul model 327 decapotabil era disponibil în 1937 la pretul de 7.500 RM (Reichsmark), în timp ce Volkswagen era vandut pentru mai putin de 1.000 RM (Reichsmark).

dacia md87

Dacia MD87 a fost un automobil produs in anul 1987 de U.A.P.(Uzina de Automobile Pitesti), fiind un prototip care avea farurile escamontabile.Acest model avea motorul pozitionat central. Caroseria a durat cel mai mult. Sa folosit o caroserie normala de berlina, nu de break. A durat ceva pana s-a pozitionat cum trebuie motorul central, ca erau probleme de centrare a axelor de pe noul sasiu.

pana acum 5000 de ani nu existau drumuri si nici mijloace de transport

Pana acum 5000 de ani, nu existau drumuri si nici mijloace de transport, de aceea oamenii nu puteau sa se deplaseze decat pe distante mici. Primele drumuri s-au suprapus cu potecile batatorite de animale.Pentru a construi piramidele din Egiptul antic, a fost nevoie de blocuri de piatra mult prea mari pentru a putea fi tarate pe pamant, de aceea le-au plasat pe busteni de lemn, transportandu-le prin rostogolirea bustenilor. Oamenii au inceput sa imblanzeasca cai acum 4000 de ani. Calare, se pot strabate distantele de zece ori mai repede decat pe jos. Tot cam in aceeasi perioada s-a recurs si la tractiunea animala. Astfel, oamenii foloseau animale puternice pentru a transporta greutati mari.

in anul 1941 opel nu a produs nicio masina

In anul 1941, Opel nu a produs nicio masina, desi in 1940 au fabricat 5.420 unitati, iar in 1939 au produs 90.858 automobile. Anul 1942 a fost la fel de nefast ca 1941, doar 3 automobile iesind pe poarta fabricii Opel in acel an. Cel mai trist an din istoria interbelica a lui Opel este cu siguranta 1944, cand fabricile din Russelsheim si Brandenburg au fost distruse de bombardamentele aliatilor. Desi primul model postbelic Opel a fost un camion Blitz de 1.5 tone – fabricat in 1946, productia a revenit la nivelul normal abia in anul 1951, cand Opel a introdus modelul Kapitan.
La finele celui de-al doilea razboi mondial, sovieticii au dezasamblat linia de productie a lui Opel Kadett. Linia de fabricatie a lui Kadett a fost mutata in Rusia, iar acesta a fost transformat cu forta in Moskvich 400/401.
Opel a fost cel mai mare producator de automobile din Germania in anul 1972, cand avea o cota de piata de 20.4%.

cauciucul sintetic

In 1860 Englezul Charles G. William a obtinut separarea izoprenei. Primele succese industriale au fost obtinute de G. Bouchardot . Franta  - în 1880 si Tilden . Anglia în 1884. Productia de cauciuc sintetic (elastomer) a început cu adevarat în timpul celui de-al doilea razboi mondial pentru înlocuirea cauciucului natural.

startul campionatului mondial de formula 1 s-a dat in ziua de 13 mai 1950

Startul Campionatului Mondial de Formula 1 s-a dat in ziua de 13 mai 1950 cand la Silverstone s-a organizat Marele Premiu al Marii Britanii pe un circuit improvizat pe un fost aeroport militar folosit in timpul razboiului. Atunci a fost si singura cursa de Formula 1 care a avut loc intr-o zi de sambata, restul avand loc duminica. Motivul a fost faptul ca in acea perioada in Marea Britanie competitiile sportive erau interzise in zilele de duminica. La start s-au prezentat 21 de piloti, singurele echipe de uzina fiind Alfa Romeo, Talbot si Maserati, lipsind Scuderia Ferrari - care a decis sa nu se prezinte la aceasta cursa in semn de protest fata de regulamentul aprobat de FIA, aceasta facandu-si debutul dupa o saptamana, la Monaco - si echipele germane, care au dominat cursele de Mare Premiu in anii '30, interzise pe motive ce tin de al doilea razboi mondial. Cursa a fost terminata de 11 piloti, castigand Giuseppe Farina care a pilotat un Alfa Romeo. De fapt Alfa Romeo a dominat cursa, ocupand la final si locurile doi, trei si patru. Acelasi Farina avea sa castige la finalul sezonului primul titlu mondial pus in joc, in detrimentul lui Juan Manuel Fangio colegul sau de echipa.

Fangio si-a luat revansa in 1951 cand a castigat titlul mondial dupa o dominare categorica, pilotand in continuare pentru Alfa Romeo.

FIA a schimbat regulamentul, permitand masinilor de Formula 2 sa poata lua startul in campionatul de Formula 1. in semn de protest Alfa Romeo care nu avea construite masini de Formula 2, s-a retras din campionat. Ramas fara un contract, Fangio a decis sa se retraga si el, temporar. Fara Alfa Romeo campionatul a fost dominat de Scuderia Ferrari - care dominase campionatul de Formula 2 in 1950 si 1951, primul pilot al scuderiei, Alberto Ascari trecandu-si in cont titlurile mondiale din 1952 si 1953. Atunci Ascari a castigat noua curse consecutive la care a luat startul, record care sta si astazi in picioare, iar Scuderia Ferrari a castigat 14 curse consecutive, un alt record care dainuie si in zilele noastre.

in 1954 FIA a ridicat interdictia de participare a echipelor germane, astfel ca Mercedes Benz si-a facut debutul in campionat in Marele Premiu al Frantei, cooptandu-l in echipa pe Juan Manuel Fangio, liderul din acel moment al campionatului cu Maserati-ul propriu. Dominarea Mercedes Benz a fost la fel de categorica precum dominarea Ferrari din anii precedenti, germanii castigand noua din cele douasprezece curse in care au luat startul.


prima cursa automobilistica are legatura cu franta

Desi motorul cu combustie interna cat si primul automobil au fost inventate in Germania, prima cursa automobilistica are legatura cu Franta. in 1887 cotidianul francez Le Velocicipede, organizeaza o cursa de la Paris la Versailles, dar aceasta nu are succesul sperat, fiind inscris un singur automobil.
Ulteior, o alta publicatie - Le Petit Journal - se ofera sa plateasca 5000 de franci pilotului care va castiga cursa de 130 de km de la Paris la Rouen. Cursa are 21 de participanti, iar victoria revine Contelui de Dion care acopera distanta cu o viteza medie de 18,5 km/h. A fost prima manifestare de acest gen care a avut succes, astfel ca ia nastere ACF (Automobil Club de France) care organizeaza curse intre orase cu regularitate, pana in anul 1903, cand acestea au fost interzise din cauza unui accident dramatic in care si-au pierdut viata opt persoane, printre care Marcel Renault, unul dintre fondatorii companiei Renault.
Ulterior cursele de automobile revin in actualitate, iar in 1906 ACF organizeaza ceea ce e considerat de toata lumea ca fiind primul Mare Premiu din istorie. Puteau participa automobile cu greutate minima de 1000 kg si fiecare constructor putea avea cel mult trei automobile. Cursa se intindea pe distanta de 1250 de km si era impartita in 12 etape. Startul s-a dat pe 26 iunie la ora 6:00 dimineata. Masinile au fost tractate la linia de start de cai, iar primul care ia startul este Gabriel, la volanul unui automobil marca De Dietrich. Din cele 22 de masini care au luat startul, au mai ramas dupa prima zi doar 17, ca la finalul cursei sa ramina doar 11. Victoria revine maghiarului Ferenc Szisz care il precede cu 30 de minute pe italianul Felice Nazzaro.
.

abs-ul a fost inventat de bosch

Compania germana Robert Bosch GmbH (cunoscuta, mai popular, drept Bosch) dezvolta tehnologia ABS din anii 1930, dar primele automobile de serie care sa foloseasca sistemul electronic Bosch au fost disponibile în 1978. Au aparut prima data pentru camioane si limuzine germane Mercedes-Benz. Ulterior sistemele au fost portate si pentru motociclete. Initial, sistemele ABS au fost dezvoltate pentru aeronave. Unul din primele sisteme a fost Maxaret al companiei Dunlop, prezentat în anii 1950, si înca în uz pe unele modele de aeronave. Acesta a fost un sistem complet mecanic. A fost utilizat si pe automobile în anii 1960 (masina de curse Ferguson P99, Jensen FF si masina experimentala Ford Zodiac cu tractiune integrala) dar pentru automobile s-a dovedit scump si nu a fost în totalitate de încredere. Un sistem complet mecanic, cosntruit si vandut de Lucas Girling, a fost echipat din fabrica pe Ford Fiesta generatia a 3-a. S-a numit Stop Control System (sistemul de control al opririi). Echipamentul ABS poate fi folosit si pentru a implementa controlul tractiunii la accelerarea unui autovehicul. Daca, la accelerare, cauciucul pierde aderenta solului, ABS-ul poate detecta situatia si poate aplica franele pentru a reduce accelerarea pentru recapatarea aderentei.

un inginer roman a refuzat sa-si vanda inventia auto catre ford si general motors

Problema realizarii unor automobile aerodinamice, cu o caroserie perfecta, în stare sa reduca la minimum coeficientul de rezistenta la înaintare, preocupa lumea tehnicii de pesto 80 de ani. In 1920, cel care avea sa devina celebrul Aurel Persu, pe atunci un tînar inginer pasionat de automobilism, ajunge la ideea ca un vehicul "aerodinamic corect" ar trebui sa  aiba forma unei picaturi de apa în cadere. In 1923, acest automobil este realizat practic, iar un an mai tarziu, în Germania, Aurel Persu obtine pentru acest automobil brevetul de inventie nr. 402 683 din 19 septembrie 1924. Iata si un element de senzatie legat de acest lucru: "Apreciind ingeniozitatea inventiei, trusturile de automobile "General Motors" si "Ford" i-au oferit inventatorului, ca de obicei în asemenea cazuri, sume mari de bani pentru cumpararea brevetului, dar cum ele nu si-au luat angajamentul sa construiasca automobilele pe baza brevetului sau, Aurel Persu a refuzat sa vanda inventia".