cauciucul aparut pentru prima data in secolul al xii-lea

Stiati ca in Europa, cauciucul aparut pentru prima data in secolul al XII-lea, si a fost utilizat pentru fabricarea gumelor, lipiciului si tevilor? Acest material nu a devenit interesant, din punct de vedere economic, decat spre mijlocul secolului trecut, din momentul in care Charles Goodyear a inventat vulcanizarea. Din momentul in care sulful a putut fi infierbantat, cauciucul natural, pentru lipit, vascos, a devenit solid si elastic. Astfel, s-au putut fabrica pneuri avantajoase, pentru a imbraca rotile automobilelor. Astazi, aproximativ 65% din cauciucuri sunt utilizate in productia de pneuri pentru masini. Restul serveste la fabricarea altor articole de cauciuc pentru uz general tehnic, precum: tevi, jenti, manusi, cizme si talpi pentru incaltaminte. Doar cateva produse sunt fabricate din cauciuc natural 100%. Exista de asemenea un cauciuc artificial, fabricat din petrol. In functie de numeroase exigente care trebuie satisfacute produsele (proprietati materiale, rezistenta, pret, etc.) se adauga cauciucului natural si artificial diferiti aditivi si agenti diluanti pentru a obtine amestecuri cat mai diverse.

bmw a renascut cu motociclete

BMW a renascut, marind productia anuala, de la aproape zero, pana la 28.000 de motociclete. Chiar daca capacitatea de productie nu satisfacea cererea pietei, BMW nu era interesat sa creasca productia. Costurile materialelor si a fortei de munca cresteau rapid, asa ca profitul din motociclete a fost mult diminuat, BMW fiind fortat sa mareasca preturile de vanzare. Din aceste motive si pentru a "folosi la maximum mijloacele de productie, trebuie sa grabim pregatirile si planificarea pentru noua noastra masina de pasageri BMW 501, pentru a putea sa pornim productia de serie în 1952. Acest vehicul, nascut din lunga noastra traditie, pare sa fie foarte promitator”. Asta spunea managementul actionarilor. Contabilii BMW au estimat pagubele cauzate de demolarea fabricii din München la aproximativ 100 milioane DM. Cum BMW nu avea mijloacele financiare, fabrica de automobile trebuia construita în mai multi pasi. A fost planificat ca fabrica sa fie terminata pana în 1959, moment în care productia de motociclete si automobile va "restabili bazele pentru platirea dividendelor”, sunau sperantele Consiliului Director al BMW.

camioanele bot rotund au fost probabil cele mai de succes camioane volvo

In timpul celui de-al II-lea razboi mondial Volvo a livrat mii de camioane "Bot rotund", atat sub forma unui model standard, într-o forma constructiva simplificata, cat si a unui model cu tractiune integrala. Camioanele Bot rotund, care au fost prezentate la sfarsitul anului 1939 ca modele "1940", constau dintr-o gama larga de camioane care aveau un aspect asemanator, dar care acopereau un numar mare de aplicatii de transport. Spre exemplu, partea din fata era disponibila în cel putin trei variante diferite de lungime.  Camioanele "Bot rotund" au fost probabil cele mai de succes camioane Volvo pana la aparitia camioanelor F, începand din anii ’70.

istorie logo aston martin

Compania a luat nastere in 1913, cand Lionel Martin si Robert Bamford au fondat o fabrica numita Martin & Bamford Limited care, ulterior, urma sa se cheme Aston Martin. La acea vreme, fabrica  producea masini de competitie. Dupa o vreme, cei doi au produs o masina de curse mai sofisticata, numita Aston Martin, dupa fondatorul companiei si dupa numele traseului de viteza pe traseu montan, Aston Clinton. Pentru logo, incepand cu 1927, a fost aleasa o pereche de aripi, peste care e trecut numele complet al companiei. Aceasta alegere esta datorata asocierii masinilor firmei cu viteza.

grupul mitsubishi este un conglomerat japonez format din diferite firme autonome

Grupul Mitsubishi  este un conglomerat japonez format din diferite firme autonome care împartaşesc brandul şi moştenirea Mitsubishi. Istoria Mitsubishi Motors incepe acum mai bine de 100 de ani,in 1870, cand un tanar antreprenor japonez pe nume Yataro Iwasaki, care lucra pentru stapanul sau Tosa Clan, decide sa porneasca o afacere pe cont propriu, o mica companie navala nimita Tsukumo Shokai. Cele trei diamante La designul logo-ului companiei sale, Iwasaki s-a folosit de emblema familiei sale care continea trei diamante si de cea a clanului Tosa, care continea trei frunze de stejar unite. Acesta a fost inaintasul logo-ului de azi: trei diamante unite in punctul central. In 1875, Iwasaki a hotarat sa redenumeasca compania sa dupa logo: Trei Diamante sau, in japoneza, Mitsubishi. De atunci, toate companiile care s-au dezvoltat din compania navala au purtat acest nume. Logo-ul in forma sa finala a fost inregistrat in 1914. Nu dupa mult timp, compania si-a extins activitatile in noi domenii. De la transportul naval s-a dezvoltat in constructia de nave , apoi in industria grea, productia de petrol si otel, industria chimica, electronice, etc.

formula 1 pleaca la drum

In perioada interbelica curse de Mare Premiu se organizau pe toate continentele, astfel ca devenea din ce in ce mai evident ca aceste intreceri ar trebui reunite sub egida unui campionat mondial. Planurile au fost oprite de catre al doilea razboi mondial, dar In 1946 FIA a decis infiintarea unui astfel de campionat mondial. Din cele 25 Mari Premii organizate In 1949 au fost selectate sapte - etapele primului Campionat Mondial de Formula 1, organizat in 1950. Acestea au fost: Marele Premiu al Marii Britanii, Marele Premiu de la Monaco, Marele Premiu al Statelor Unite ale Americii, Marele Premiu al Elvetiei, Marele Premiu al Belgiei, Marele Premiu al Frantei si Marele Premiu al Italiei.

dacia md87

Dacia MD87 a fost un automobil produs in anul 1987 de U.A.P.(Uzina de Automobile Pitesti), fiind un prototip care avea farurile escamontabile.Acest model avea motorul pozitionat central. Caroseria a durat cel mai mult. Sa folosit o caroserie normala de berlina, nu de break. A durat ceva pana s-a pozitionat cum trebuie motorul central, ca erau probleme de centrare a axelor de pe noul sasiu.

cel mai vechi ferrari din lume

Ferrari 166 Corsa Spyder din 1947 este una dintre cele mai rare maşini şi totodata cea mai veche, originala, de la Ferrari. Maşina a fost cumparata în 1947 cu 3800$, iar în prezent se afla în custodia lui James Clark. James s-a chinuit multi ani sa restaureze bijuteria italiana şi se pare ca a facut o treaba destul de buna. Acest Ferrari 166 Corsa Spyder, cu numarul de serie 004C, este al 2-lea Spyder Corsa construit şi se spune ca este al 4-lea Ferrari construit vreodata. în total au fost fabricate 8 Corsa Spyder, dar cea din imagini este una dintre cele doua care are caroseria neschimbata. Puterea motorului este data de un V12 de 2.0 litri cu 2 valve pe cilindru , amplasat longitudinal în partea din fata. Produce 100 de CP la 6.000 de rotatii pe minut, dar pentru acele vremuri modelul era unul dintre cele mai rapide dând naştere curentului Ferrari V12 care a urmat. Caroseria roşie a modelului "Rossa Corsa" este din aluminiu şi sta pe o structura de rezistenta tubulara din otel. La 1.763 de lire acest automobil de curse e posibil sa nu fi fost o adevarata racheta, dar cu frâne pe toate cele patru roti, suntem convinşi ca era la fel de infricoşator de condus precum o racheta.

adam opel fabrica biciclete si a trecut ulterior la masini de cusut

Adam Opel, fondatorul marcii din Russelsheim, a debutat in industria auto prin largirea gamei de echipamente pe care le construia la fabrica sa. Initial, Adam Opel fabrica biciclete si a trecut ulterior la masini de cusut. Productia de automobile a inceput in anul 1899, cand Adam Opel a semnat un contract cu fermierul Friedrich Lutzmann, din Dassau, Germania. Impreuna, cei doi au inceput sa produca automobile la fabrica lor din Anhalt. Cei doi fii ai lui Adam Opel au lucrat apoi in parteneriat cu Lutzmann si au dezvoltat primul lor automobil, care era produs la noua lor fabrica din Russelsheim. Primul model de creatie 100% Opel s-a intitulat Lutzmann. In 1901, Adam Opel se separa de Lutzmann si semneaza un contract cu francezul Alexandre Darracq. Impreuna, au produs modele Darracq si le-au vandut sub marca Opel-Darracq. Aceste modele aveau caroserii Opel montate pe sasiuri Darracq. Marca Darracq a fost cumparata ulterior de catre italienii de la Alfa, care i-au schimbat numele in Alfa Romeo.

dacia 1100 a fost primul model produs de producatorul roman

Dacia 1100 a fost primul model produs de producatorul român de automobile Dacia S.A.. Modelul a fost comercializat între anii 1968 şi 1971 şi a fost un model intermediar pâna la intrarea în productie a modelului 1300. în realitate, Dacia 1100 era un Renault 8. Acesta era o berlina cu tractiune şi motor pe spate. Primul automobil ieşit pe poarta fabricii a fost facut cadou Preşedintelui Republicii Socialiste România de atunci Nicolae Ceauşescu. Conform contractului, Renault furniza toate partile componente ale modelului, urmând ca cei de la Dacia sa le asambleze. In 1969 23 august,  aparut prima Dacia 1300, cu expozitie in acelasi timp la Paris si Bucuresti. S-au mai construit 1300L, 1301Super lux, doar pentru "conducerea tarii". 1973 Dacia 1300 Break, 1300F fara scaune in spate, 1300S ambulanta. 1975 Dacia 1302 Pick-Up cu 1500 exemplare cele mai multe catre Algeria.

tahograful

Pentru a impiedica pacalirea tahografelor, UE a impus dotarea vehiculelor cu dispozitive digitale, care stocheaza informatia pe cartele cu cip. Potrivit definitiei din legislatia valabila in Romania, tahograful digital este un aparat care inglobeaza cabluri, senzori, un dispozitiv electronic de informare a soferului, unul sau doua cititoare de cartele tahografice, o imprimanta integrata sau separata si instrumente de afisaj. Tahograful digital stocheaza date in memorie si le poate descarca, afisa sau imprima la cerere, fiind capabil sa precizeze denumirile localitatilor in care incepe si se termina perioada zilnica de lucru. O problema a tahografelor digitale este confidentialitatea datelor inregistrate in memoria dispozitivului. Daca un operator de transport vinde un vehicul dotat cu tahograf digital, informatiile stocate in memoria acestuia pot ajunge sub ochii concurentei. Pentru a preveni astfel de neplaceri, este posibila criptarea datelor, dar este nevoie de aplicatii software capabile sa faca acest lucru, care sunt foarte scumpe.

in 1945 conducerea bmw a fost fortata sa demisioneze

Pe data de 2 octombrie 1945, fortele armate americane au confiscat bunurile BMW declarand actiunea ca plata în contul daunelor de razboi. Conducerea a fost fortata sa demisioneze. Conducerii interimare numite i s-a ordonat întreruperea imediata a muncii si masinariile si echipamentele au fost dezmembrate. In Berlin, sovieticii au dezmembrat în totalitate echipamentele si masinariile fabricii de motoare de aviatie din Spandau. Fabrica din Eisenach a fost expropriata si ceva mai tarziu înfiintata sub numele de Awtowelo. BMW AG a încheiat anul financiar 1945 cu o pierdere de 20 de milioane Reichsmark. BMW a încetat practic sa existe.

catalizatorul auto

In limbajul uzual, prin „Cat” este descris sistemul complet de curatare catalitica a gazelor de esapament a autovehiculelor. Acesta contine un material chimic de catalizator eficient (de regula metale nobile, de exemplu platina si rodiu), un material portant ceramic sau un material metalic, o carcasa si, conform principiului de executie, diferite sisteme de reglare pentru controlarea procesului. In functie de executia constructiva, catalizatorul oxideaza monoxidul de carbon si Il transforma In dioxid de carbon, hidrocarburile In dioxid de carbon si apa si/sau reduce oxizii de azot In azot si oxigen In forma gazoasa. Catalizatoarele eficiente contribuie la reducerea volumului de noxe din gazul de esapament cu pâna la 90 de procente. Automobilele sunt echipate cu catalizatoare cu trei cai (motoare pe benzina) si catalizatoare de oxidare (propulsoare pe motorina), In functie de motor fiind prevazute pâna la doua catalizatoare principale si patru precatalizatoare. Catalizator (convertizor catalitic) - componenta a sistemului de evacuare a gazelor rezultate ca urmare a arderii combustibilului care “trateaza” gazele de esapament inainte ca acestea sa fie evacuate. Functionarea in conditii normale a unui convertor catalitic conduce la o transformare a gazelor de ardere in gaze cvasiinofensive eliminand in acest fel o parte importanta a poluantilor. Catalizatorul are forma unui amortizor de sunet clasic, eliptic sau rotund, in interiorul caruia sa afla un monolit ceramic sau metalic pe care sunt depuse metale nobile care favorizeaza conversia gazelor poluante in gaze nepoluante. In catalizator (convertorul catalitic) au loc procese de transformare a hidrocarburilor in dioxid de carbon (CO2 ) si vapori de apa, a monoxidului de carbon (CO) in dioxid de carbon (CO2) si a oxidului de azot (NO in azot (N2) si oxigen (O2).

top cele ai vandute modele

1. Toyota Corolla Prima generatie Corolla a fost lansata in 1966 si s-a bucurat de un succes nemaintalnit la modelele Toyota. Astazi, desi se afla la a zecea generatie, Toyota Corolla a ramas una dintre cele mai vandute masini de pe Glob. In cei 43 de ani scursi de la aparitia sa, Corolla s-a vandut in peste 35 milioane de exemplare. Asta inseamna circa o Toyota Corolla vanduta la fiecare 40 de secunde! 2. Ford F Series >Lansat in 1948, acesta a fost cel mai mare succes din industria automobilistica americana. Ford F Series este un pick-up si a fost cel mai bine vandut model din Statele Unite timp de 23 de ani consecutiv. Ajuns la cea de-a 12-a generatie, Ford F Series s-a comercializat in peste 32 milioane de unitati. 3. Volkswagen Golf Lansat in 1974 ca inlocuitor pentru Broscuta, Golf-ul a devenit imediat o masina extrem de populara. Cu toate astea, abia in 2002 a depasit volumul de vanzari al modelului pe care l-a inclocuit. Pana astazi, 6 generatii au iesit pe poarta fabricilor VW si peste 26 milioane de exemplare au fost vandute in toata lumea. 4. Volkswagen Beetle Prima Broscuta a fost vazuta pe sosele in 1938 si de atunci acest model s-a vandut in aproape 22 milioane de exemplare. Desi initial specialistii nu i-au dat nicio sansa, iata ca, la atatea decenii de la aparitia sa, Volkswagen Beetle inca mai detine titlul de „primul model care s-a vandut in peste 20 milioane de unitati”. VW Beetle a avut un asemenea impact, incat abia dupa 60 de ani a fost nevoie ca germanii sa lanseze un urmas, „Noul Beetle”. Acesta era construit pe platforma Golf-ului, iar designul era inspirat de batrana Broscuta. 5. Ford Escort A aparut in 1968 si pana in prezent s-au vandut peste 20 milioane de Ford-uri Escort. Au fost fabricate sase generatii intre 1968 si 2003. In ultimii ani de existenta, Escort-ul incepuse sa piarda din avantul vanzarilor, astfel ca s-a decis ca este momentul sa se sisteze productia.

michelin a inventat cauciucul fara aer 2005

Michelin a inventat cauciucul fara aer 2005 Botezata Tweel, aceasta are o structura radiala si nu mai necesita presiunea aerului. Atit spitele, cit si roata sint flexibile, ceea ce face posibila atenuarea socurilor si redresarea imediata. Spre deosebire de cauciucurile traditionale, Tweel nu mai are nevoie de aer pentru a oferi aceleasi performante. In plus, rigiditatea laterala, cea care influenteaza tinuta de drum, a fost la rindu-i optimizata.

geamul securizat

Este acel gen de sticla folosit in special in constructia de masini. Ideea este sa nu se sparga in bucati mari, care ar putea sa raneasca persoanele aflate in jur. Francezul Edward Benedictus era compozitor, pictor, scriitor si chiar chimist. Intr-o zi, aflandu-se la el acasa, i-a cazut o etajera de pe perete. Desi a facut un zgomot foarte puternic, nu s-a spart. Si-a dat seama ca etajera continea nitrat de celuloza, care actiona ca un adeziv, pastrand bucatile unite. S-a pus pe treaba si a dezvoltat Triplex-ul. Curand, chiar si mastile de gaze din Al Doilea Razboi Mondial erau construite din acest material.

volkswagen beetle-broscuta a fost conceputa in 1931

Volkswagen Beetle(broscuta) a fost conceputa in 1931 de Ferdinand Porsche si Zundapp. Porsche dorea un motor in 4 cilindri, dar Zundapp a folosit unul in 5 cilindri cu racire pe apa. A fost prima data cand numele de “Volkswagen” a fost folosit. In 1933 Adolf Rudolf a cerut lui Ferdinand Porsche sa creeze un “Volks-Wagen” (masina a poporului) care sa poata duce 4-5 persoane cu 100km/h, dar si sa fie ieftina. Asa a aparut "broscuta" care a  ajuns sa coste cat o motocicleta. Masina a inceput sa fie testata in 1935, majoritatea modelelor avand un motor in 4 cilindri montat in spate cu racire cu aer, doar modelul 12 avea un motor in 5 cilindri cu racire pe apa, fiindca asa dorea Zundapp. In timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial a incetat productia, fabricile producand masini pentru armata. Modelul postbelic avea un motor de 34 cp care atingea 115 km/h si consuma 7.6 l/100km. Dupa anul 1950 masinile au suferit modificari estetice minore, adica doar geamurile au fost schimbate, cel dublu din spate a fost schimbat cu unul intreg, iar parbrizul drept a fost schimbat cu unul curbat. In 1951 a fost introdus  motorul diesel de 1.3 litri. Acest model s-a fabricat in peste 22 de milioane de exmplare. VW Beetle a avut un asemenea impact, incat abia dupa 60 de ani a fost nevoie ca germanii sa lanseze un urmas, "Noul Beetle".

bmw a platit zece milioane de reichsmark

BMW a platit zece milioane de Reichsmark pentru fabrica de la Eisenach, care a fost preluata la 1 Octombrie 1928. Achizitia a coincis cu marirea de capital de la 10 la 16 milioane de Reichsmark, propusa de Franz-Josef Popp, presedintele Consiliului Director împreuna cu doi colegi ai sai, Max Friz si Richard Voigt si aprobata de Adunarea Generala din 7 Iulie 1928. Comisia de supervizare, formata din 13 membri si care stia de planurile de achizitie, le-a aprobat si a sustinut intentia de a se implica în productia de masini.

inventii care au revolutionat industria auto

Pneurile Oficial, cauciucurile umflate cu aer au fost inventate de John Dunlop in 1888, care le-a gandit pentru a echipa bicicletele. Adevarul istoric arata insa ca primul patent de inventie cu aceasta idee ii apartine lui Scot Robert Thomson  in 1845. Dupa ce Dunlop a dovedit utilitatea anvelopelor de cauciuc umplute cu aer in cursele de ciclism, fratii Michelin le-au pus la treaba pe un automobil Peugeot in 1895, tot intr-o cursa, evident castigata fara probleme. Charles Goodyear a facut toate acestea posibile inventand cauciucul vulcanizat. Si, pentru ca veni vorba, anvelopele tubeless (fara camera) au fost inventate in 1903 (!). Amortizoarele Aceasta inventie intra in categoria celor de finete, masinile circuland si fara ele in conditii acceptabile. Singura problema erau salturile inevitabile produse de arcurile masinii. Asa cum numele explica foarte simplu, amortizoarele amortizeaza socurile, miscarile sus-jos ale caroseriei, energia fiind absorbita de un fluid (ulei sau gaz) prin intermediul unui cilindru sau piston, ajungand astazi ca masini de top sa utilizeze aerul (Citroen a fost unul dintre pionierii amortizoarelor pe aer) si sa poata fi reglate in mers. In functie de setarile amortizoarelor sau de uzura acestora, comportamentul unui automobil se poate schimba radical, raspunzand mai bine comenzilor in viraje sau oferind confort pasagerilor. Aerul conditionat Poate ca nu este momentul potrivit sa va amintim despre tapiteria infierbantata sub soarele nemilos si nici despre volanul imposibil de tinut in maini. In urma nu cu multi ani, cand tapiteria de vinilin era aproape universala, aceste suferinte erau chiar mai mari. Asa a aparut aerul conditionat, cel care trebuia sa inlocuiasca arsita din masina cu o briza placuta, aducatoare de raceala si vertebre intepenite. Primele modele cu aer conditionat au fost introduse dupa 1930, de producatorii Nash si Packard, insa pretul acestui dispozitiv a ramas prohibit pentru multa vreme, el fiind disponibil doar optional si pentru echipari de top pana acum nu prea multi ani. Astazi, exceptand echiparile de baza, ieftine, aproape orice marca ofera aerul conditionat ca standard, dovedindu-se, in domeniul confortului din masina, cea mai importanta descoperire dupa sistemul de incalzire. Indicatoarele de bord Dincolo de vitezometru si turometru, toate beculetele de pe bord, care ar fi bine sa nu se aprinda, si indicatoarele pentru apa si ulei au ridicat enorm gradul de control asupra masinii. Era o vreme cand soferii aflau ca s-a incalzit mo-torul abia dupa ce observau aburii iesind prin capacul radiatorului, iar daca uleiul din motor se scurgea perfid, singurul mod prin care erau instiintati era calarea iremediabila a propulsorului. Cat despre cantitatea de carburant ramasa, era mai bine sa poarte un bidon de rezerva, pentru ca doar oprirea brusca a masinii putea aduce vestea cea proasta. Primele indicatoare au fost montate pe masinile de curse (si pe primele avioane), soferii avand nevoie sa cunoasca starea vehiculului. Fabricantii de automobile de serie si-au echipat insa intr-un timp destul de indelungat masinile cu aceste beculete si indicatoare, astfel ca abia la mijlocul secolului 20 devenisera notiuni standard. Astazi lumini si sunete ne avertizeaza daca am uitat o usa deschisa, daca nu ne-am legat centura, daca am tras frana de mana, ba chiar daca o masina se apropie din spate sau, la modele de ultima generatie, daca am depasit viteza legala. Masinile off-road Desi notiunea de off-road se confunda din ce in ce mai mult (sau mai degraba este inlocuita) cu aceea de SUV (Sport Utility Vehicle), termenul descrie un vehicul capabil sa traverseze desertul, sa iasa din noroaie adanci, sa se catere pe munti si mai putin unul cu care sunt dusi copiii la scoala, se cara cumparaturile de la supermarket ori se merge la picnic pe pajistea preferata. Printre off-roaderele veritabile se numara Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser, Mercedes G Klasse si Nissan Patrol, toate folosite de structuri militare sau de Cruce Rosie pentru misiuni in zone greu accesibile. De altfel, primele masini "de teren" au fost cele militare, cum este cazul modelului Kubelwagon al armatei germane, dar primul care a stabilit standardele a fost American Willys GP (General Purpose), aceste doua initiale transformandu-se ulterior, fonetic, in Jeep. Unele SUV-uri cumparate de fotbalisti se comporta acceptabil pe drumuri desfundate, dar pentru a va lauda cu o masina off-road, aceasta trebuie sa indeplineasca macar doua criterii: sa fie construita pe sasiu separat de caroserie si sa fie echipata cu un reductor de turatie. Centura de siguranta Probabil ca v-ati saturat sa trageti de bucata de panza la fiecare urcare in masina, sa cautati locasul de fixare, sa va simtiti apoi ca in camasa de forta, pentru ca la coborare sa faceti gestul in sens invers. Fara discutie, centura de siguranta salveaza vieti. In cele mai multe situatii, il tine fixat in scaun pe cel care o poarta, ferindu-l astfel de impactul cu volanul, cu bordul sau cu parbrizul. Primele centuri au fost montate chiar la inceputurile vietii automobilului, dar aveau multe neajunsuri, fiind rigide, circulare si greu de demontat. Soferii au renuntat la ele pentru ca sustineau ca impiedica iesirea in timp optim din masina, mai ales in cazuri soldate cu incendii. Inventatorul suedez Nils Bohlin a adus prima centura moderna, in trei puncte, aceasta fiind montata, ca echipare standard, pe un Volvo 121, in 1959. De atunci modificarile au fost minore, importante fiind pretensionarea si limitatoarele de sarcina, prima asigurand o buna fixare, celelalte reducand forta aplicata pe piept la impact. Tot Volvo a introdus si primul avertizor sonor si luminos pentru centura, in 1972. Sensul giratoriu Chiar daca nu toti vor fi convinsi, organizarea traficului rutier a facut la fel de multe pentru posesorii de masini ca si inventatorii de mecanisme amplasate la bord. Dintre toate semnele, regulile si restrictiile, valabile aproape in toate colturile lumii, sensul giratoriu este o inventie aproape diabolica, reusind sa bage spaima in incepatori si sa calmeze traficul in intersectiile buclucase, fiind mai putin utilizat in Romania. A fost inventat acum mai bine de 100 de ani (chiar daca anul acesta se celebreaza centenarul sau), printre primele ronduri de acest fel numarandu-se Columbus Circle din New York, in 1904, si Place de l"Etoile din Paris, in 1907. Invariabil, pentru ca nu existau reguli de trecere, rondurile de la acea vreme ajungeau sa se blocheze, soferii incercau haotic sa depaseasca locul, finalizand totul cu accidente care deveneau de fiecare data argumente in favoarea semafoarelor. Sensul giratoriu modern, asa cum este cunoscut astazi in toate tarile civilizate, cu prioritate pentru vehiculul aflat deja in rond, venind din stanga, a fost introdus in 1966 in Anglia, dupa un studiu al Road Research Laboratory, ulterior fiind exporta  in toata lumea. Cel mai faimos giratoriu este "Magic Roundabout", din Hemel Hempstead - Anglia, care este de fapt un rond mare, inconjurat de alte 6 ronduri-satelit. Computerul de bord Unele dintre cele mai inspaimantatoare cuvinte auzite de la mecanic sunt astazi "ti-a cazut calculatorul!". Denumit pretios Electronic Control Unit, computerul masinii (care nu e acelasi lucru cu afisajul consumului de benzina si al kilometrilor parcursi) este creierul acesteia, invinuit de multe ori pentru orice defectiune ori functionare anormala a automobilului. Fiind inrudit cu computerul de pe birou, sufera de boli asemanatoare, precum scurtcircuite, anomalii ale softului, erori de procesare, dar performantele masinilor din secolul 21 nu ar fi fost nimic fara acesta. Intrarea computerului in viata masinii s-a produs o-data cu introducerea injectiei cu benzina, controland procesele din motor, a facut apoi un pas comunicand starea masinii initial mecanicilor si apoi direct soferului (de multe ori lasand impresia unui computer de-a dreptul ipohondru) si a ajuns, in fine, la un moment in care face ca masina sa fie cu mult mai inteligenta decat noi: regleaza ciclul de ardere, adapteaza raspunsul acceleratiei in functie de apasarea pedalei, potriveste supapele in combinatii infinite si controleaza gazele arse pentru a salva planeta. Stopul de frana Acesta este exemplul perfect pentru inventiile simple si eficiente, devenite geniale. Numele inventatorului si data exacta a introducerii acestui dispozitiv sunt necunoscute, dar aparitia se suprapune cu primii ani de existenta ai automobilului. Lampile de frana au adus ceva mai multa coerenta in traficul anevoios, avertizandu-l pe cel din spate ca masina din fata incetineste sau chiar opreste. Ulterior, in anii '70, a aparut a treia lampa, superioara, obligatorie in unele tari. Ultima inovatie in materie este sistemul care aprinde intermitent becurile la o apasare brusca, de urgenta, introdus de Mercedes, sau cu o intensitate crescuta, propus de BMW. Ambele variante sunt controversate si aplicarea lor pe scara larga sta sub semnul incertitudinii. Claxonul Nu putea sa lipseasca din panoplia inventiilor auto cel mai putin util dispozitiv, dar, poate, cel mai utilizat. Claxonul s-a numarat, practic, printre echipamentele cu care masina s-a nascut, in anii de pionierat, utilizarea sa avand un dublu rol: de a avertiza pietonii ca vine un bolid, dar si de a atrage atentia cunoscutilor ca soferul tocmai si-a cumparat "trasura fara cai". In timp, claxonul a ramas un element de diferentiere sociala, cele cu doua sau mai multe tonuri, ba chiar cu melodii, fiind multa vreme la moda. In unele tari este folosit ca mijloc de comunicare intre soferi, in altele este interzis in orase, permanent sau pe timpul noptii. Indiferent daca butonul se afla in mijlocul volanului ori pe una dintre manete, claxonatul idiotului din fata, care n-a vazut verdele, este o experienta unica.

ayrton senna a fost cel mai mare pilot care a concurat vreodata in campionatul mondial.

Pentru multi dintre fanii Formulei 1, Ayrton Senna a fost cel mai mare pilot care a concurat vreodata in campionatul mondial. Alain Prost spunea despre Senna ca brazilianul conducea intotdeauna peste limita. Decesul sau a survenit in urma unui accident produs in timpul Marelui Premiu al Republicii San Marino cand masina Williams Renault pe care o conducea devenise necontrolabila in primul viraj al celui de-al saptelea tur al cursei. A fost ultimul pilot care a decedat in timpul unui Grand Prix de Formula 1. Ayrton a condus primul sau go-kart la varsta de patru ani, in 1964. Ulterior ii facea o enorma placere sa se urce la volanul tractoarelor si masinilor agricole de la fermele tatalui sau, mimand ca le conduce. in 1973 cand avea 13 ani a debutat oficial in intrecerile de karting, concurand pentru prima data pe circuitul de la Interlagos, de langa Sao Paolo, orasul sau natal. Atunci a primit in dar de la tatal sau o casca de culoare galbena cu doua dungi orizontale, una albastra si una verde, reprezentand culorile Braziliei, casca pe care avea sa o foloseasca toata viata. Cea mai mare performanta a sa din karting a fost titlul continental al Americii de Sud, castigat in 1977. Senna a participat de mai multe ori si in Campionatul Mondial de karting dar nu a castigat niciodata. Acesta avea sa ramana peste ani marele sau regret. In 1981 se muta in Europa, mai exact in Marea Britanie, unde isi face debutul in Formula Ford 1600, castigand campionatul in primul an. Un an mai tarziu promoveaza in Formula Ford 2000, devenind campion al Marii Britanii si al Europei. In 1983 a semnat un acord pentru a participa in Formula 3, campionatul britanic, pe care l-a castigat cu usurinta, stabilind un record de victorii care avea sa ramana in picioare mai mult de un deceniu. Atunci atrage atentia unor echipe mari din Formula 1 ca si McLaren, Williams, Brabham si Lotus. Are parte de teste cu toate, dar pana la urma doar Brabham ii ofera un contract de pilot de curse, celelalte trei preferand sa il aiba un an ca si pilot de teste. La Brabham insa era pilot Nelson Piquet, un alt brazilian, care s-a opus venirii lui Senna in echipa, astfel ca oferta a cazut, iar Senna a semnat un acord cu Toleman.