top cele ai vandute modele

1. Toyota Corolla Prima generatie Corolla a fost lansata in 1966 si s-a bucurat de un succes nemaintalnit la modelele Toyota. Astazi, desi se afla la a zecea generatie, Toyota Corolla a ramas una dintre cele mai vandute masini de pe Glob. In cei 43 de ani scursi de la aparitia sa, Corolla s-a vandut in peste 35 milioane de exemplare. Asta inseamna circa o Toyota Corolla vanduta la fiecare 40 de secunde! 2. Ford F Series >Lansat in 1948, acesta a fost cel mai mare succes din industria automobilistica americana. Ford F Series este un pick-up si a fost cel mai bine vandut model din Statele Unite timp de 23 de ani consecutiv. Ajuns la cea de-a 12-a generatie, Ford F Series s-a comercializat in peste 32 milioane de unitati. 3. Volkswagen Golf Lansat in 1974 ca inlocuitor pentru Broscuta, Golf-ul a devenit imediat o masina extrem de populara. Cu toate astea, abia in 2002 a depasit volumul de vanzari al modelului pe care l-a inclocuit. Pana astazi, 6 generatii au iesit pe poarta fabricilor VW si peste 26 milioane de exemplare au fost vandute in toata lumea. 4. Volkswagen Beetle Prima Broscuta a fost vazuta pe sosele in 1938 si de atunci acest model s-a vandut in aproape 22 milioane de exemplare. Desi initial specialistii nu i-au dat nicio sansa, iata ca, la atatea decenii de la aparitia sa, Volkswagen Beetle inca mai detine titlul de „primul model care s-a vandut in peste 20 milioane de unitati”. VW Beetle a avut un asemenea impact, incat abia dupa 60 de ani a fost nevoie ca germanii sa lanseze un urmas, „Noul Beetle”. Acesta era construit pe platforma Golf-ului, iar designul era inspirat de batrana Broscuta. 5. Ford Escort A aparut in 1968 si pana in prezent s-au vandut peste 20 milioane de Ford-uri Escort. Au fost fabricate sase generatii intre 1968 si 2003. In ultimii ani de existenta, Escort-ul incepuse sa piarda din avantul vanzarilor, astfel ca s-a decis ca este momentul sa se sisteze productia.

adam opel fabrica biciclete si a trecut ulterior la masini de cusut

Adam Opel, fondatorul marcii din Russelsheim, a debutat in industria auto prin largirea gamei de echipamente pe care le construia la fabrica sa. Initial, Adam Opel fabrica biciclete si a trecut ulterior la masini de cusut. Productia de automobile a inceput in anul 1899, cand Adam Opel a semnat un contract cu fermierul Friedrich Lutzmann, din Dassau, Germania. Impreuna, cei doi au inceput sa produca automobile la fabrica lor din Anhalt. Cei doi fii ai lui Adam Opel au lucrat apoi in parteneriat cu Lutzmann si au dezvoltat primul lor automobil, care era produs la noua lor fabrica din Russelsheim. Primul model de creatie 100% Opel s-a intitulat Lutzmann. In 1901, Adam Opel se separa de Lutzmann si semneaza un contract cu francezul Alexandre Darracq. Impreuna, au produs modele Darracq si le-au vandut sub marca Opel-Darracq. Aceste modele aveau caroserii Opel montate pe sasiuri Darracq. Marca Darracq a fost cumparata ulterior de catre italienii de la Alfa, care i-au schimbat numele in Alfa Romeo.

cauciucul este cunoscut de multa vreme

Cauciucul este cunoscut de multa vreme. Se stie ca, cu cel putin jumatate de mileniu inainte de Hristos, mayasii si aztecii din America scoteau de sub coaja copacilor de guma o seva alba, pe care o foloseau la impermeabilizarea imbracamintei si a incaltamintei. Prin incalzirea acestei seve ( numita si latex, deoarece are aspect de lapte), indienii americani obtineau bile elastice pe care le foloseau pentru jocuri. Copacii datatori de seva miraculoasa erau numiti "caa-o-ciu", adica arbori care plang. De aici se trage numele de "cauciuc", dat latexului obtinut pe cale naturala. Patria arborilor de cauciuc ( Hevea brasiliensis) este America de Sud. O data memorabila in instoria aplicarii cauciucului este 26 august 1783. Atunci, sub privirile a 50 000 de oameni s-a inaltat balonul umplut cu hidrogen si construit de profesorul de fizica Jacques Alexandre Cesar Charles. Balonul facut din panza de matase era acoperit cu un strat de latex de cauciuc, adus din America. Prima mostra de cauciuc a fost adusa in Europa in 1736 de profesorul francez Charles Marie de la Condamine ( 1701-1774). Francezul Charles Marie de la Condamine a participat între 1735 – 1745 la o expeditie ştiintifica în Peru pentru masurarea meridianului terestru. Coborând pe fluviul Amazon a descoperit arborele de cauciuc în inima padurii tropicale şi a notat remarcabilele calitati ale sucului care se scurgea din aceştia. Prima utilizare a cauciucului a fost la guma de sters. Radiera as fost inventata in anul 1770, cand chimistul englez Joseph Priestley ( 1733-1804) a relatat observatia mecanicului Edward Nairne ca granulele de cauciuc sunt mai bune decat frimiturile de paine la stersul urmei lasate de creion. De atunci a inceput sa se vanda bucati de cauciuc drept radiere. Importanta cauciucului in industrie a aparut ceva mai tarziu, cand americanul Charles Goodyear (1800-1860) a inventat cauciucul vulcanizat. Ani de zile, Goodyear a incercat sa obtina un cauciuc care sa nu fie vascos si sa nu aiba miros. In anul 1844 a descoperit procedeul de vulcanizare. In acest procedeu, cauciucul era amestecat cu sulf si incalzit la 100-170 grade Celsius. Deoarece in acest proces tehnic era implicata caldura si sulful, elemente specifice vulcanilor, procedeul tehnic s-a denumit vulcanizare. In timpul vulcanizarii, moleculele cu configuratie de lant ale cauciucului se leaga intre ele prin punti de sulf, iar masa de cauciuc trece din forma sa plastica in cea elastica. Cauciucul vulcanizat cu 2 procente sulf este moale, iar cel vulcanizat cu pana la 20 procente sulf este dur. In 1871 ia fiinta, in Hanovra ( Germania), compania Continental pentru cauciuc si gutaperca. In anul 1892 aceasta va incepe manufacturarea camerelor pentru biciclete, iar din anul 1898 va produce anvelope pentru automobile, fara tesatura. Monopolul cauciucului a fost detinut pana in secolul al XIX-lea de Brazilia. Exportul semintelor si al puietilor era interzis, iar incalcarea acestei interdictii era aspru pedepsita. Cu toate acestea englezul Henri Wickham a transportat 70 000 de seminte la Londra, ascunse intr-un cosciug. Semintele au fost cultivate la Kew Gardens, iar plantele aparute au fost trimise apoi in Sri Lanka (Ceylon), in Indiile de Vest, Coasta de Vest a Africii, Singapore si Java. Curand productia de cauciuc din aceste zone a depasit-o pe cea a padurilor salbatice din Amazonia. La inceputul secolului al XX-lea , o data cu dezvoltarea automobilismului si a sportului pe roti , a crescut rapid cererea de anvelope si camere. In august 1909, dr. Fritz Hoffman, de la divizia farmaceutica Bayer, a produs prima mostra de cauciuc izoprenic sintetic. Patentul a fost acordat la 12 septembrie 1909. Poliizoprenul nefiind durabil, in anul 1910 a fost produs cauciucul de metil. In anul 1912 a fost pusa in functiune prima fabrica de cauciuc in Leverkusen ( Germania). Dar acest cauciuc s-a dovedit cu o viata scurta, datorita descompunerii in aer, prin oxidare. In anii 20, von Bayer face cercetari noi si polimerizeaza butadeina ( substanta chimica din clasa hidrocarburilor nesaturate), cu sodiu drept catalizator. Astfel se produce celebrul cauciuc marca Buna. Pentru a imbunatati cauciucul a fost folosita polimerizarea in emulsie de catre chimistul Walter Bock ( nascut in 1898). S-a folosit stirenul ( o hidrocarbura) ca monomer, iar la vulcanizare, negrul de fum. La 16 octombrie 1929. dr. Bock a reusit sa obtina un excelent copolimere butadiena/stiren, cu o elasticitate buna si alungire mica. Foile de cauciuc astfel obtinute erau moi si suple. De aceasta data noul cauciuc sintentic Buna S era foarte bun si il intrecea pe cel natural in mai multe privinte. Cercetari moderne asupra cauciucului au permis sa se obtina, prin tehnologii magnetice, reducerea continutului de cenusa la ardere, precum si de titan, ceea ce a permis imbunatatirea calitatii fibrelor de cauciuc sintetic. Acum 14 ani, inginerul canadian Kim Sawatsky a descoperit, dupa opt luni de cercetari un procedeu prin care se elimina mirosul specific cauciucului. El a reusit sa puna la punct procedee de prelucrare mecanica a cauciucului. Impreuna cu sotia sa, Karryn, a inceput sa produca centuri, curele, portmonee, saci de voiaj si posete chiar imbracaminte intr-o mica uzina din Brampton ( Ontario). Noul material de natura ecologica este durabil, nu se degradeaza, se recicleaza si este placut la vedere. 

cele mai proaste masini de la 1899 pana in prezent

Revista Time a facut o lista a celor mai putin reusite masini ale lumii din 1899 pana in zilele noastre. Jurnalistii americani de la Time au realizat ceea ce multi dintre noi vor sa citeasca macar o data pe an: o lista a celor mai nereusite masini din toate timpurile. De remarcat faptul ca Dacia nu se afla printre ele. Iata lista completa a americanilor: 1899 - 1939 Horsey Horseless (1899) - Creata de inventatorul american Uriah Smith inainte de explozia auto. Avea un cap de cal din lemn atasat partii frontale pentru a semana cu o sareta. Ford Model T (1909) - Desi Model T a "pus America pe roti", cum spun cei de la Time, modelul Ford este considerat de acestia ca "un Yugo al zilelor sale", fiind o masina extrem de simpla si fara pretentii. Overland OctoAuto (1911) - Milton Reeves, creatorul acestei aratari, a considerat ca o masina pe sase sau opt roti ar determina o rulare mai usoara. Rezultat: nicio comanda din partea clientilor. Scripps-Booth Bi-Autogo (1913) - Fata de motocicleta si spate de bicileta cu roti ajutatoare. Singurul merit al acesteia a fost faptul ca a dispus de primul V8 construit vreodata in State. Briggs and Stratton Flyer (1920) - "O banca sub care sunt puse roti" este caracterizarea Time. Acest model extrem de simplu a aparut intr-o era in care Rolls-Royce sau Cadillac faceau deja modele de lux. Fuller Dymaxion (1933) - Prima incercare de constructie a unei masini zburatoare. fara aripi, Dymaxion devenea una dintre cele mai instabile masini create vreodata. Cu aripi, nu avea nicio utilitate. Chrysler/Desoto Airflow (1934) - Partea proasta a acestui model a fost, paradoxal, faptul ca era cu un pas inainte acelorlalte din punctul de vedere al tehnologiei. Elementele aerodinamice nu au avut succes la acea vreme, desi peste 20 de ani ar fi rupt piata. 1940 - 1959 Crosley Hotshot (1949) - prima masina sport de dupa Razboi a fost lenta si periculoasa. Avea un motor de 750 cmc care in loc sa fie turnat intr-o carcasa din otel era acoperit cu placi de alama. Eroare. Acestea se topeau repede iar motorul devenea zgomotos si foarte fierbinte. Renault Dauphine (1956) - Dauphine era atat de prost construita incat se spunea ca stand in habitaclu auzeai cum rugineste caroseria. In plus, pentru 0-100 km/h avea nevoie de 32 de secunde. Time pune vanzarile fenomenale (2 milioane in toata lumea) pe seama faptului ca toti vroiau o masina. Orice fel de masina. King Midget Model III (1957) - O incercare americana de a construi un model abordabil ca pret a sfarsit prost. King Midget Model III nu a reusit sa atinga de standardele de siguranta. Waterman Aeromobile (1957) - Creat de Waldo Waterman, modelul trebuia sa fie un aeroplan cu roti care se putea conduce pe sosea. Succesul acestuia nu a fost insa cel scontat. Ford Edsel (1958) - Ford a vrut sa creeze o masina pentru marea masa si a reusit sa faca o masina a carei grila semana cu un vagin (sustineau criticii vremii). Presedintele Ford de atunci, Robert Mcnamara, a renuntat repede la proiect. Lotus Elite (1958) - Desi a castigat la Le Mans de sase ori, Elite nu a stiut sa profite de fibra de sticla, de abia descoperita ca material de carosare. S-a intamplat de foarte multe ori ca arcurile suspensiilor sa sparga caroseria, aceasta neputand sa sustina intregul pachet tehnic al masinii. MGA Twin Cam (1958) - Versiunea de performanta a modelului MGA (1955). Desi varianta clasica nu a avut probleme de fiabilitate, motorul lui Twin Cam era atat de putin fiabil incat pistoanele nu rezistau la turatii mari iar un motor explodat era la ordinea zilei. Zunndnapp Janus (1958) - Partea proasta a masinii create de fabricantii germani de motociclete de la Zunndnapp era bancheta din spate, orientata invers. Vanzarile au fost direct proportionale cu aceasta. 1960 - 1974 Amphicar (1961) - Desi a fost creata ca o masina-amfibie adevarata, fiind prima incercare reusita de acest tip, Amphicar avea si cateva probleme, cea mai importanta fiind aceea ca nu era tocmai etansa in apa. Corvair (1961) - Solutia motorului amplasat posterior poate parea OK astazi, dar in acea vreme era un experiment. In plus, coloana de directie a lui Corvair putea sa intre efectiv in cel de la volan in cazul unui impact frontal. Alte neajunsuri: scurgeri constante de ulei, gaze in habitaclu de la sistemul de incalzire. Peel Trident (1966) - Construit pe insula britanica Man, modelul trident pacatuia prin faptul ca in interior se inmagazina atata caldura sub plexiglasul care avea rol de cockpit incat nu puteai rezista decat foarte putin in soare. In plus, avea o forma care il facea se semene cu un mini OZN. AMC Gremlin (1970) - Ceea ce astazi reprezinta o solutie des intalnita era pe atunci un experiment: dezvoltarea unui hatchback dintr-o berlina. Practic, Gremlin este derivat din AMC Hornet, diferenta fiind facuta de spatele taiat cu toporul care a determinat o forma cel putin disproportionata. Triumph Stag (1970) - Desi formele modelului Triumph au fost foarte apreciate de criticii vremii, problema sa a fost motorul, Acesta a fost atat de prost incat, daca modelul ar fi fost vandut astazi, recall-urile in service s-ar fi desfasurat zilnic. Chrysler Imperial LeBaron Two-Door Hardtop (1971) - Marca Imperial si-a vazut sfarsitul cu ochii la finalul anilor 60, cand Chrysler a luat-o sub aripa sa. Modelul despre care discutam arata ca o barca de viteza iar interiorul ca un casino de mana a treia. Ford Pinto (1971) - Pinto pacatuia din greu la capitolul "siguranta": daca era lovit mai serios din spate rezultatul era un inevitabil incediu de proportii. Atunci cand Ford s-a gandit sa il refaca, costurile schimbarii se duceau la 121 de milioane $ iar costurile potentiale pentru victimele accidentelor erau de maximum 50 de milioane $. Concluzie? Lasa sa arda! Jaguar XK-E V12 Series III (1974) - Desi se baza pe un model superapreciat, E-Type, Jaguar au fost nevoiti sa schimbe motorul lui XK-E: de la un V6 de 4.2 litri s-a ajuns la un V12 de 5.3 litri. In plus, configuratia de coupe disparea complet, ajungandu-se la un cabrio. Cireasa de pe tort: aparatorile din cauciuc ale spoilerelor erau de-a dreptul hidoase. 1975 - 1989 Bricklin SV1 (1975) - "SV1" insemna, in acceptiunea inventatorului Malcolm Bricklin, "Safety Vehicle 1". Motivul neoficial: modelul era foarte lent din cauza masei mari a motorului. S-au vandut 3000 de bucati. Morgan Plus 8 Propane (1975) - Problema modelului de mai sus este faptul ca, fortati de tendintele de limitare a emisiilor, Morgan l-au transformat intr-unul pe baza de propan. Unde era tinut propanul? Intr-un rezervor care atarna in spatele spoilerului posterior. Greseala fatala! Triumph TR7 (1975) - Unul dintre ultimele modele ale marcii Triumph, TR7 a avut probleme mari de electronica. Scort-circuitele erau la ele acasa iar defectiunile cauzate de acestea au adus putinii clienti la disperare. Trabant (1975) - Cunoscut pentru "caroseria din carton", Trabantul era de fapt acoperit cu fibra de sticla ranforsata cu fibre de lemn si bumbac. Considerat raspunsul Germaniei de Est la mult mai stilatul Beetle, Trabi fumega ca un turc si de multe ori ramanea fara semnale din cauza electronicii. Aston Martin Lagonda (1976) - O catastrofa tehnica derivata din decizia companiei britanice de a construi modelul utilizand informatica de ultima ora: electronica prin computer si display-uri de efect. Din pacate, nici una, nici alta nu au functionat. Chevy Chevette (1976) - Ultima data cand un astfel de model a fost vazut functionand, in Romania bananele erau la mare pret si multi dintre redactorii Automarket nici nu se nascusera inca. Avea un motor de 51 de cai si un schimbator. Cam atat. AMC Pacer (1978) - Un studiu recent l-a indicat pe Pacer ca fiind cel mai urat model auto din toate timpurile. Desenat de acelasi om care a creat si AMC Gremlin (vezi putin mai sus), modelul in discutie nu a facut prea multi purici pe piata. Richard Teague a fost cu adevarat un designer de succes! Corvette 305 California (1980) - Corvette a creat o masina care arata chiar bine si mergea la fel de bine, insa regulile de mediu din State au facut ca motorul sau sa fie schimbat. Noul V8 care scotea 180 de cai si transmisia automata cu trei trepte s-au facut insa de rusine. Ferrari Mondial 8 (1980) - Fanii marci italiene sunt rugati sa inchida monitoarele pentru cateva secunde. Primul model din seria Mondial a avut atatea defecte de electronica incat ca mirosul de fire arse se simtea clar in habitaclu. Rezultat: Mondial 8 a fost considerat unul dintre cele mai ieftine modele create vreodata de Calutul Cabrat. Dar sa nu injuram in biserica, trecem mai departe. Cadillac Fleetwood V-8-6-4 (1981) - Solutia tehnica de dezactivare a cilindrilor (una destul de intalnita astazi) se afla inca in fasa dar Cadillac a tinut mortis sa o integreze intr-unul dintre modelele sale. Toti cumparatorii s-au intors cu masinile in service cerand ca sistemul de dezactivare automata a cilindrilor sa fie scos din functiune. De Lorean DMC-12 (1981) - Construit din otel, modelul nord-irlandez era mult prea greu pentru a fi sustinut de motorul V6 de 2.8 litri de origine Peugeot. Avantajul sau: a fost desenat de Giugiaro. Happy-end: DMC-12 va reveni in 2008, fiind anuntat deja de compania americana care detine drepturile asupra numelui De Lorean. Cadillac Cimarron (1982) - Modelul Cimarron a ramas in memoria fanilor de spita inalta a celor de la Cadillac ca masina care a strans cele mai proaste elemente ale industriei intr-o singura creatie. In plus, pretul sau horror a indepartat eventualii clienti, cei mai multi beti la acel moment. Camaro Iron Duke (1982) - Va imaginati un Camaro care face 20 de secubnde pana la 100 km/h? El e! Primul si ultimul model Camaro care a avut sub 100 de cai (90, mai exact). Rusine. Maserati Biturbo (1984) - Biturbo a fost construit de Maserati pe o vreme in care compania italiana era disperata si amenintata de faliment. Rezultatul nu putea fi mai bun decat insasi situatia companiei italiene, cui o lista de defecte cat cartea de telefon. Mosler Consulier GTP (1985) - Creatia unui fan al motorsportului, Warren Mosler, masina de curse denumita Consulier GTP era urata si a fost exclusa din toate cursele din cauza faptului, ciudat la prima vedere, ca raportul putere/masa era foarte foarte bun. Yugo GV (1985) - Fostii vecini iugoslavi s-au mandrit cu Yugo, insa americanii il considera una dintre cele mai proaste masini construite vreodata. Motoare proaste si sisteme electrice la pamant. Acesta este rezumatul carierei lui Yugo. Lamborghini LM002 (1986) - Primul si singurul model de teren construit de Lamborghini pentru public. Unul dintre putinele exemplare ramase pe Pamant a fost distrus de armata americana dupa ce a fost gasuit in garajul lui Uday Hussein, fiul lui Saddam. Estetic, LM002 este precursorul unui alt "megasucces", H2, o inutilitate marca Hummer. 1990 - prezent Ford Explorer (1995) - Cel mai vandut model din ultimii 14 ani in SUA este acuzat de Time pentru ca sta la baza obezitatii din Statele Unite si a dorintei femeilor de a sta cat mai sus in masina. In plus, Explorer a deschis apetitul americanilor pentru masini mari. GM EV1 (1997) - Anuntat de GM ca vehiculul viitorului, EV1 este subiectul celebrului film "Who Killed The Electric Car?". Altfel spus, modelul american a ramas la stadiul de promisiune in ciuda solutiilor tehnice (100% electric, zero emisii) extrem de bine intentionate. Fiat Multipla (1998) - Cunoscut in anii 50-60  ca un mini-monovolum de clasa al celor de la Fiat, numele Multipla a revenit in 98 in atentia tuturor printr-o forma care a socat. Considerata de multi cea mai urata masina din toate timpurile, Multipla a avut nevoie urgenta de un refresh estetic si l-a avut. Acum, Multipla e un monovolum respectabil. Dar raul a fost deja facut. Ford Excursion (2000) - Desi nu a fost adus in Europa (si bine au facut), Ford Excursion este un munte de masina de peste 3 tone si 5.5 metri. Desi Ford l-a marketat ca un produs pentru fermieri, Excursion a devenit una dintre masinile care vazuta pe strada iti inspira exact ce iti inspira un perete imens. Poate ca inauntru te simti sigur. Jaguar X-Type (2001) - Ne apropiem de zilele noastre si vedem in top una dintre masinile care inca mai circula pe strazi. Desi beneficia de intreg suportul platformelor grupului Ford (inclusiv cea a lui Mondeo), presupusul rival pentru Seria 3 si C-Klasse a fost o nereusita si un dezastru financiar pentru Jag, chiar daca masina in sine nu a avut niciodata probleme de fiabilitate. Pontiac Aztek (2001) - Time rememoreaza reactia multimii adunate la Detroit cand oamenii au dat ochii pentru prima data cu Aztek: "Ce dracu e asta?". Problema de top: miliardele de "ochi" utilizati de Pontiac pe partea frontala. BMW Seria 7 (2002) - Nu putea lipsi din top celebra Serie 7 cu care Chris Bangle a debutat la BMW. Principalul neajuns a fost insa prima generatie a sistemului iDrive, cu un joystick neinteles de pe care erau "rezolvate" toate problemele legate de interior. Clientilor le-a luat timp mult pana sa afle de unde se regla aerul conditionat, de exemplu. BMW a rezolvat problema pana in 2007, insa Seria 7 din 2002 s-a vandut doar pentru ca fanii BMW cu multi bani aveau nevoie de o limuzina scumpa. Hummer H2 (2003) - O reactie trista la cererile din ce in ce mai mari de a limita consumul si emisiile poluante. Hummer a lansat H2 la putin timp dupa tragicele evenimente teroriste din 11 septembrie 2001 iar reactiile americanilor suparati nu au intarziat: cateva showroom-uri Hummer au fost arse de necunoscuti.

cum a fost inventata prima masina

Se estimeaza ca aproape 100.000 de oameni au contribuit la crearea automobilului modern. Totul a inceput cu planurile teoretice pentru crearea unui motor pentru automobile. Schitele initiale au fost desenate si concepute de Leonardo da Vinci si Isaac Newton. In 1769, primul vehicul a fost un tractor militar inventat de inginerul francez Nicolas Joseph Cugnot. Cugnot a folosit un motor pe aburi pentru a face vehiculul sa mearga. Acest vehicul era folosit in armata franceza pentru a transporta artileria. Vehiculul trebuia sa se opreasca la fiecare 15 minute. Motorul pe aburi si boilerul erau separate de vehicul, fiind plasate in fata sa. In anul urmator, Cugnot a creat o tricicleta in care incapeau patru oameni. In 1771, Cugnot a izbit vehicului intr-un perete, devenind primul om care facuse accident intr-un vehicul cu motor. Acesta a fost inceputul sfarsitului pentru inventator. Dupa ce unul din patronii lui Cugnot a murit si altul a fost exilat, bugetul pentru experimentul cu vehiculul de strada s-a terminat. sursa: StiriAuto.ro

vitezometrul care se transforma in cruci

Producatorii de accesorii pentru masini tin mortis sa ne aduca aminte ca viteza excesiva poata fi fatala. Ei au inventat un vitezometru mai deosebit. Atunci cand este depasita viteza de 110 kilometri pe ora, indicatorul marcheaza viteza într-un mod special: clasicele liniute albe care împart vitezometru se transforma în cruci.

pana acum 5000 de ani nu existau drumuri si nici mijloace de transport

Pana acum 5000 de ani, nu existau drumuri si nici mijloace de transport, de aceea oamenii nu puteau sa se deplaseze decat pe distante mici. Primele drumuri s-au suprapus cu potecile batatorite de animale.Pentru a construi piramidele din Egiptul antic, a fost nevoie de blocuri de piatra mult prea mari pentru a putea fi tarate pe pamant, de aceea le-au plasat pe busteni de lemn, transportandu-le prin rostogolirea bustenilor. Oamenii au inceput sa imblanzeasca cai acum 4000 de ani. Calare, se pot strabate distantele de zece ori mai repede decat pe jos. Tot cam in aceeasi perioada s-a recurs si la tractiunea animala. Astfel, oamenii foloseau animale puternice pentru a transporta greutati mari.

totul despre anvelopa

Privind flancul (partea laterala) oricarei anvelope, se pot observa o serie de coduri alfanumerice ce furnizeaza informatii importante despre caracteristicile tehnice ale acesteia. Sa descifram aceste caracteristici. Dimensiunea anvelopei – de exemplu 195/65R15. Primul numar  reprezinta latimea anvelopei (L) in milimetri(195mm); al doilea numar este valoarea ratei de aspect (aspect ratio in engleza) dintre inaltimea anvelopei si latimea acesteia (H), 65 sugerand ca inaltimea este 65% din latime, adica 126.75 mm. R specifica faptul ca anvelopa are constructie radiala(notatia ZR in loc de R este prezenta pe anvelope cu o constructie ce rezista la viteze de peste 240 km/h). Ultimul numar precizeaza valoarea in inci a diametrului pe care trebuie sa il aiba janta pe care se monteaza anvelopa. La unele anvelope, in fata acestui cod poate fi prezenta notatia P, LT sau T, ce indica tipul autovehicolului pe care se pot monta (P-autoturisme, LT-SUV, Pick Up). Indicele de greutate – indica sarcina maxima pe care o anvelopa o poate prelua in conditii de exploatare.  De exemplu indicele 89 care suporta 580 kg ne spune ca facand un calcul , 4x580kg=2320kg, ne spune care este sarcina maxima suportata de autovehicul in functie de anvelopa. Exemplu de indici:89=580kg, 90=600kg, 91=615kg, 92=630kg, etc. Indicele de viteza(K,L,M,N,P,Q,R,S,T,....V,W,Z) – indica viteza maxima la care anvelopa rezista timp de zece minute fara a fi in pericol de a se autodistruge. Valori:S=180km/h,T=190km/h,H=210km/h,V=240km/h,ZR=peste 240km/h,W=270km/h si Y=300km/h. Prezenta grupului MS, M+S, M/S sau M&S (mud and snow) arata ca anvelopa este una all-season, ce se preteaza atat la folosirea pe zapada, cat si pe noroi. Simbolul severe snow use vine in completarea notatiei M&S si este prezent pe anvelope destinate mersului pe zapada. Spre deosebire de M&S, care este atribuit anvelopelor ce indeplinesc anumite conditii din punct de vedere al profilului, acest simbol este atribuit in urma testarii anvelopelor pe zapada prin proceduri standartizate. Thread wear este un indice relativ ce ia valori de la 60 la 600 si, cu cat valoarea este mai mare, cu atat anvelopa va rezista mai multi kilometri. Indicele traction poate avea urmatoarele valori: AA, A, B, C (AA fiind cel mai bun), calificand performantele de franare pe asfalt umed. Indicele temperature – poate primi drept calificative A, B, C si este o masura a gradului de rezistenta la cresterea de termperatura a anvelopei. Codul DOT (ex. DVLU  2105) – ofera informatii detaliate despre locul unde a fost fabricata anvelopa. Ultimul numar al acestui cod, in exemplul 2105, precizeaza data de fabricatie a anvelopei. Prima parte – 21, arata ca anvelopa a fost fabricata in a 14-a saptamana a anului specificat de a doua parte a codului – 05, adica 2005 . Este importanta cunoasterea acestei date, deoarece, ca o regula generala, o anvelopa nu trebuie folosita dupa 6 ani de la fabricatie, aceasta degradandu-se in timp, indiferent daca este rulata sau noua. Sageata ce indica sensul de rotatie, pentru anvelopele cu profil unidirectional. MAX PRESS – indica presiunea maxima pe care o suporta anvelopa.
MAX LOADED – are aceeasi semnificatie ca si indicele de greutate, doar ca arata direct valoarea in kilograme (este prezent doar pe unele anvelope).
Constructia radiala = a devenit un standard pentru anvelopele destinate autoturismelor (a inlocuit pe cele cu constructie diagonala). Se caracterizeaza prin folosirea de pliuri paralele (impletituri din nylon, poliester, fibra de sticla si mai rar din otel, imbracate in cauciuc), care fac unghi de 90 de grade cu planul de rulare, stabilizarea facandu-se printr-o armatura. Aceste pliuri, cunoscute in mod normal sub denumirea de carcasa, alcatuiesc un perete lateral extrem de flexibil, care permite o amortizare buna a neregularitatilor, dar nu prezinta stabilitate directionala. Aceasta stabilitate este insa asigurata cu ajutorul unor insertii metalice in peretii laterali. Calea de rulare a anvelopei este realizata din mai multe straturi alcatuite din otel, fibra de sticla si textile asezate la unghiuri de aproximativ 20 de grade fata de planul caii de rulare. Acestea ajuta la stabilizarea caii de rulare in timpul virajelor, mentinand o suprafata cat mai mare in contact cu soseaua. Profilul caii de rulare (thread pattern) = desenul sau modelul suprafetei de contact a anvelopei cu asfaltul. Acesta este unul dintre factorii importanti ce determina performantele unei anvelope. Sunt trei profiluri: simetric, asimetric si unidirectional. sursa: http://www.4tuning.ro/

curiozitati despre dacia

Parbrizul si luneta de la Logan sunt facute dupa aceeasi forma de matrita. Doar latimea variaza. Dacia Sport are pe post de luneta un parbriz . Volanul Dacia (cel cu margini din cauciuc, si cu 2 prinderi, alaturate intr-o parte) e copiat dupa Talbot. Oglinzile retrovizoare de la Oltcit (modelul din plastic, fara reglaj interior) sunt fix cele de pe Peugeot 305 (explicabil oarecum). Imediat, corpul mobil al oglinzii a fost preluat si instalat si pe primul model de Dacia 1310, singura modificare de forma e la piesa fixa, aia care se prinde cu sububuri de caroserie. Similar si la oglinzile cu reglaj interior de Dacie, care tot de pe Oltcit sunt preluate. Unele vechi modele de Volvo au motoare de 1.3 foarte similare cu R12/Dacia, luate bineinteles cu licenta. Primul autoturism romanesc postbelic a fost IMS-ul fabricat la Campulung Muscel in fabrica si de catre oamenii IAR Brasov relocati in timpul razboiului Dacia nu e primul producator de autoturisme din Romania. In perioada interbelica, Ford avea o uzina de productie aici. Si Malaxa construise un autovehicul-prototip destul de interesant pentru vremurile alea. Dupa care au venit comunistii si s-a ales prafu. Primele modele de D1300 avea frana de mana nu intre scaune, ci in bord- era mai mult un fel de maner. Unele modele de Dacia 1300 nu aveau spalator automat de parbriz, ci aveau o pompa actionata de picior in stanga pedalei de ambreaj. In Mexic Dacia Logan se numeste Nissan Aprio. Armata Romana era interesata de Modelul Dacia 500 Lastun pentru a-l folosi ca vehicul de transportat trupe pe front. Se gandeau sa-i monteze o mitraliera, si sa profite de marimea redusa a masinii pentru a se strecura printre inamici. In 1982, geamuri electrice erau optiune la modelul de varf Dacia Denem vandut in Anglia, precum si un radio casetofon....

inventii saab

1958: Centura de siguranta . Saab a fost primul producator de automobile care a introdus centura de siguranta in dotarea standard. Inca de la inceput, compania Saab a pus accent pe dezvoltarea componentelor de securitate, fie pe cont propriu sau in colaborare cu terti. 1963: Sistem de franare cu circuit dublu . Sistemul de franare impartit pe diagonala reduce riscul de pierdere a puterii de franare chiar si in cazul unei avarii de sistem. 1969: Faruri cu stingere si aprindere automata . Condusul cu farurile aprinse este o masura de siguranta dovedita. Sistemul de stingere si aprindere automata elimina riscul de descarcare accidentala a bateriei. 1969: Cheia de contact instalata intre scaunele din fata . Pozitionarea traditionala a cheii de contact poate cauza ranirea zonei genunchiului chiar si in cazul accidentelor usoare. Amplasarea acesteia intre scaune elimina acest risc. Mai mult, aceasta pozitionare este logica tinand cont de faptul ca este in apropierea schimbatorului de viteze si a franei de mana. 1970: Stergatoare pentru faruri . Ploaia si murdaria reduc cu pana la 90% luminozitatea farurilor. Solutia simpla oferita de Saab a fost instalarea unui sistem de spalare si stergere a acestora, sistem care mai tarziu a devenit obligatoriu prin lege in multe tari. 1971: Bara amortizanta . Masinile echipate cu bare de protectie obisnuite pot suferi avarii costisitoare chiar si la tamponari usoare. In schimb, barele de protectie amortizante protejeaza atat de eficient in cazul coliziunilor cu viteza de pana la 8km/h incat masinile nu necesita nici un fel de reparatii. 1971: Scaune incalzite electric . O imbunatatire majora in ceea ce priveste confortul. La inceput au fost proiectate din motive medicale deoarece statul pe scaun rece este nesanatos. Astazi, aceasta inovatie Saab face parte din dotarile standard ale celor mai multe autovehicule. 1972: Sistem de protectie in caz de coliziune laterala . Saab a fost primul producator de autovehicule care a folosit barele de protectie in usi pentru a mari siguranta in caz de impact lateral. In mod surprinzator, a fost si singura masina care oferea acest plus de siguranta multi ani de la aparitia lui. 1976: Catalizator in 3 cai . Pentru a se conforma reglementarilor riguroase in ceea ce priveste emisia de gaze, Saab a fost unul dintre primii constructori de masini care a folosit catalizatorul in 3 cai cu senzori Lambda. Astazi catalizatorul in 3 cai este dotare standard pentru toate masinile Saab, iar tehnicienii lucreaza continuu pentru a imbunatati pozitia Saab in acest domeniu. 1976: Tehnologia turbocharge . Saab a fost primul producator de automobile care a reusit sa produca un motor turbo suficient de fiabil pentru a fi folosit zi de zi. Alimentarea turbo a asigurat o marire a puterii si cuplului motorului fara a afecta greutatea, costul sau consumul acestuia. 1978: Coloana reglabila a volanului . Datorita design-ului Saab, coloana volanului nu patrunde in cabina soferului in cazul unui impact frontal. In comparatie cu alte design-uri similare, acesta are avantajul ca afecteaza capacitatea soferului de a vira nici dupa un accident. 1978: Filtrul de aer interior . Alergiile sunt o problema actuala, iar calitatea aerului este foarte importanta pentru oamenii care au astfel de afectiuni. Filtrul de aer electrostatic Saab elimina polenul si alte particule cu o marime mai mare de 0,004mm din aerul filtrat. 1980: Control automat al performantei (APC ) . Sistemul APC a fost dezvoltat in conditiile unei preocupari din ce in ce mai accentuate in ceea ce priveste mediul inconjurator. Acesta permite motorului sa foloseasca carburanti cu o cifra octanica inferioara fara a afecta eficienta sau durabilitatea lui. Acest lucru este posibil monitorizand procesul de combustie pentru a controla alimentarea turbo. 1981: Oglinda laterala cu doua campuri . Aceasta inovatie Saab elimina asa numitul punct mort. Simplu si necostisitor, acest sistem a devenit un standard. 1982: Placute de frana fara azbest . Saab a fost probabil primul producator care a utilizat materiale noi pentru a inlocui azbestul. 1985: Aprinderea directa . Folosind acest sistem, Saab a eliminat cablurile de aprindere si distribuitorul. Fiecare bujie are o bobina separata care produce 40000 volti. Rezultatul este o combustie mai buna si o imbunatatire a pornirii motorului la rece. 1991: Saab Trionic . Este o inovatie proprie Saab care constituie si in ziua de azi unul din cele mai performante sisteme de management al motorului. Acesta masoara parametrii care joaca un rol important in procesul de combustie. Informatiile astfel obtinute sunt folosite in controlul activ al alimentarii turbo, injectiei si aprinderii. De asemenea, sistemul masoara gradul de ionizare din interiorul cilindrilor in timpul rularii. 1991: Sistem turbo de presiune usoara . Saab a introdus acest sistem turbo pentru masinile mai putin performante. El ofera avantaje in ceea ce priveste optimizarea rularii si forta de depasire. 1991: Aer conditionat fara freon . In mod traditional, agentii de racire ai instalatiilor de aer conditionat au la baza freonul care are insa un efect nociv asupra mediului. La inceputul anilor ‘90 au aparut alternative la acest sistem, iar Saab a fost printre primele marci care le-a adoptat in standard. 1993: Scaunele sigure Saab . Acestea au fost lansate in ideea imbunatatirii protectiei interioare. Scopul a fost acela de a asigura interactiunea corecta intre elementele de siguranta ale masinii in asa fel incat sa se obtina un maxim de protectie a pasagerilor. 1993: Panel nocturn . Aceasta functie stinge aparatele de bord cu exceptia vitezometrului, reducand astfel riscul ca atentia soferului sa fie distrasa in timpul mersului. Elementele de bord se ilumineaza individual in momentul in care este necesara atentia soferului asupra unuia dintre ele. Acesta este un bun exmplu al mostenirii aeronautice Saab. 1995: Ecopower . Optimizarea motoarelor nu este focalizata exclusiv pe performanta. Puterea trebuie sa fie oricand disponibila, insa nu in detrimentul factorilor economici sau de protectie a mediului. Ecopower este termenul generic care descrie eforturile Saab in aceasta directie. Sistemul turbo, aprinderea, managementul motorului si catalizatorii nu sunt considerate elemente separate, ci sunt optimizate pentru a crea o sursa de putere armonioasa. 1996: Tetiere active Saab . Numarul leziunilor in zona gatului ar scadea in mod dramatic daca toate masinile ar avea tetiere cu forma si pozitionare corecta. Tocmai din acest motiv, Saab a dezvoltat sistemul de tetiere active. Acestea se aseaza automat in pozitia corecta in cazul unui impact din spate, controland miscarea capului si a vertebrelor. 1997: Sistem electronic de distributie a fortei de franare . Pentru a optimiza sistemul de franare, aceasta functie distribuie forta de franare intre rotile din fata si din spate ale masinii in functie de distributia greutatii din masina. Spre deosebire de sistemele de franare uzuale, mai prezinta avantajul de a nu diminua forta totala de franare. 1997: Scaune ventilate . Saab 9-5 a fost prima masina cu scaune ventilate. Ca un element complementar al aerului conditionat, acesta ofera un confort sporit. 1997: Sistemul ComSense . Saab a introdus un sistem care reduce riscul ca soferul sa fie distras intarziind apelurile telefonice daca acestea apar in momentul franarii sau al virajelor. Acest sistem permite concentrarea maxima a soferului atunci cand acesta efectueaza un viraj, o depasire sau se apropie de o intersectie. 2000: Compresia variabila Saab(SVC) - Saab a lansat odata cu acest sistem un concept cu totul nou. Sistemul SVC, datorita design-ului specific, ofera puterea unui motor de capacitate dubla insa pastreaza consumul la cote scazute. Motoarele SVC sunt motoare de 1.6L si produc 225 cp oferind un cuplu de 305 Nm. 2002: Sistemul ReAxs . Aparut odata cu lansarea modelului 9-3 sport sedan, acest sistem permite rotilor din sparte sa vireze usor asigurand o mai buna stabilitate a masinii in curbe. 2003: CargoSET . O functie aparuta la modelul 9-3 cabrio care foloseste spatiul lasat liber de soft-top cand acesta este ridicat ca si spatiu suplimentar pentru bagaje. Astfel porbagajul masinii ofera un volum de depozitare de 380L.

primul automobil era alimentat cu gaz

Cercetarile pentru un vehicul care se se auto-propulseze au început prin folosirea auburului. Dupa inceputul zguduitor al lui Nicolas Cugnot cu caruta arma în Franta anului 1769, a mai fost un numar impresionant de experimente de succes. Primul automobil era alimentat cu gaz, avea motor cu combustie interna si a fost construit de Etienne Lenoir din Franta în 1862, care descoperind ca prototipul a functionat si-a îndeptat atentia catre barcile cu motor. Primul automobil alimentat cu benzina a fost construit în 1883, tot în Franta, dar sasiul s-a dovedit a fi prea fragil pentru a suporta greutatea si puterea motorului. Karl Benz din Germania a construit primul automobil fiabil în 1885 devenind parintele industriei auto. Acesta a fost începutul unei dezvoltari rapide incluzand surprinzatoarea descoperire a discurilor de frana în 1902, convertizorului catalitic, în 1909 si a servodirectiei în 1926. Una dintre cele mai semnificative descoperiri din istoria industriei auto este inventia centurii de siguranta în 1958 de catre Nils Bohlin, inginer la Volvo. Volvo nu s-a folosit de drepturile de autor crezand ca este mai important ca toti conducatorii auto sa fie în siguranta la volan. Odata cu aparitia automobilelor au aparut si altele ca : parcarile, semne de circulatie, semafoarele, etc. Primul semafor era o lanterna cu semnale rosii si verzisi a fost instalata în Londra, langa cladirea Parlamentului pentru a usura accesul trasurilor în curte. Garrett Augustus Morgan a inventat semaforul pentru masini în 1914, patentat în 1922. Garrett a primit si un premiu din partea guvernului american pentru siguranta soselelor. Primul contor pentru parcare a fost instalat în Oklahoma City în 1935, inventia editorului Carlton Magee care a înfiintat si Parching Meter Company pentru a-si fabrica inventia. Edgar Purnell Hooley a folosit numele unui înaintas inventator pentru a contribui la dezvoltarea industriei auto. La începutul secolului al 19-lea John Loudon McAdam a folosit piatra sparta, pietis pentru a crea strazi macadamizate. Acestea reprezentau o ampla imbunatatire a drumurilor, dar erau predispuse la brazdare. In 1901, Hooley a gasit un tip de strada care nu se brazda. El a descoperit ca dintr-un vagon in care se afla un butoi se împrastia smoala peste macadam si zgura de la turnatorie a fost folosita pentru a acoperi smoala. El a patentat acest proces cu numele de macadam cu smoala în 1902 si a înregistrat marca sub numele Tarmac în 1903.

cauciucul aparut pentru prima data in secolul al xii-lea

Stiati ca in Europa, cauciucul aparut pentru prima data in secolul al XII-lea, si a fost utilizat pentru fabricarea gumelor, lipiciului si tevilor? Acest material nu a devenit interesant, din punct de vedere economic, decat spre mijlocul secolului trecut, din momentul in care Charles Goodyear a inventat vulcanizarea. Din momentul in care sulful a putut fi infierbantat, cauciucul natural, pentru lipit, vascos, a devenit solid si elastic. Astfel, s-au putut fabrica pneuri avantajoase, pentru a imbraca rotile automobilelor. Astazi, aproximativ 65% din cauciucuri sunt utilizate in productia de pneuri pentru masini. Restul serveste la fabricarea altor articole de cauciuc pentru uz general tehnic, precum: tevi, jenti, manusi, cizme si talpi pentru incaltaminte. Doar cateva produse sunt fabricate din cauciuc natural 100%. Exista de asemenea un cauciuc artificial, fabricat din petrol. In functie de numeroase exigente care trebuie satisfacute produsele (proprietati materiale, rezistenta, pret, etc.) se adauga cauciucului natural si artificial diferiti aditivi si agenti diluanti pentru a obtine amestecuri cat mai diverse.

cel mai vechi ferrari din lume

Ferrari 166 Corsa Spyder din 1947 este una dintre cele mai rare maşini şi totodata cea mai veche, originala, de la Ferrari. Maşina a fost cumparata în 1947 cu 3800$, iar în prezent se afla în custodia lui James Clark. James s-a chinuit multi ani sa restaureze bijuteria italiana şi se pare ca a facut o treaba destul de buna. Acest Ferrari 166 Corsa Spyder, cu numarul de serie 004C, este al 2-lea Spyder Corsa construit şi se spune ca este al 4-lea Ferrari construit vreodata. în total au fost fabricate 8 Corsa Spyder, dar cea din imagini este una dintre cele doua care are caroseria neschimbata. Puterea motorului este data de un V12 de 2.0 litri cu 2 valve pe cilindru , amplasat longitudinal în partea din fata. Produce 100 de CP la 6.000 de rotatii pe minut, dar pentru acele vremuri modelul era unul dintre cele mai rapide dând naştere curentului Ferrari V12 care a urmat. Caroseria roşie a modelului "Rossa Corsa" este din aluminiu şi sta pe o structura de rezistenta tubulara din otel. La 1.763 de lire acest automobil de curse e posibil sa nu fi fost o adevarata racheta, dar cu frâne pe toate cele patru roti, suntem convinşi ca era la fel de infricoşator de condus precum o racheta.

grupul mitsubishi este un conglomerat japonez format din diferite firme autonome

Grupul Mitsubishi  este un conglomerat japonez format din diferite firme autonome care împartaşesc brandul şi moştenirea Mitsubishi. Istoria Mitsubishi Motors incepe acum mai bine de 100 de ani,in 1870, cand un tanar antreprenor japonez pe nume Yataro Iwasaki, care lucra pentru stapanul sau Tosa Clan, decide sa porneasca o afacere pe cont propriu, o mica companie navala nimita Tsukumo Shokai. Cele trei diamante La designul logo-ului companiei sale, Iwasaki s-a folosit de emblema familiei sale care continea trei diamante si de cea a clanului Tosa, care continea trei frunze de stejar unite. Acesta a fost inaintasul logo-ului de azi: trei diamante unite in punctul central. In 1875, Iwasaki a hotarat sa redenumeasca compania sa dupa logo: Trei Diamante sau, in japoneza, Mitsubishi. De atunci, toate companiile care s-au dezvoltat din compania navala au purtat acest nume. Logo-ul in forma sa finala a fost inregistrat in 1914. Nu dupa mult timp, compania si-a extins activitatile in noi domenii. De la transportul naval s-a dezvoltat in constructia de nave , apoi in industria grea, productia de petrol si otel, industria chimica, electronice, etc.

volkswagen beetle-broscuta a fost conceputa in 1931

Volkswagen Beetle(broscuta) a fost conceputa in 1931 de Ferdinand Porsche si Zundapp. Porsche dorea un motor in 4 cilindri, dar Zundapp a folosit unul in 5 cilindri cu racire pe apa. A fost prima data cand numele de “Volkswagen” a fost folosit. In 1933 Adolf Rudolf a cerut lui Ferdinand Porsche sa creeze un “Volks-Wagen” (masina a poporului) care sa poata duce 4-5 persoane cu 100km/h, dar si sa fie ieftina. Asa a aparut "broscuta" care a  ajuns sa coste cat o motocicleta. Masina a inceput sa fie testata in 1935, majoritatea modelelor avand un motor in 4 cilindri montat in spate cu racire cu aer, doar modelul 12 avea un motor in 5 cilindri cu racire pe apa, fiindca asa dorea Zundapp. In timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial a incetat productia, fabricile producand masini pentru armata. Modelul postbelic avea un motor de 34 cp care atingea 115 km/h si consuma 7.6 l/100km. Dupa anul 1950 masinile au suferit modificari estetice minore, adica doar geamurile au fost schimbate, cel dublu din spate a fost schimbat cu unul intreg, iar parbrizul drept a fost schimbat cu unul curbat. In 1951 a fost introdus  motorul diesel de 1.3 litri. Acest model s-a fabricat in peste 22 de milioane de exmplare. VW Beetle a avut un asemenea impact, incat abia dupa 60 de ani a fost nevoie ca germanii sa lanseze un urmas, "Noul Beetle".

care este cantitatea de cauciuc ce se gaseste in gunoaiele menajere

Analiza deseurilor menajere, realizata in toate tarile intre 1992 si 1994, arata ca, cu exceptia catorva pneuri de biciclete, nu se gaseau nici un fel de cauciucuri in gunoaiele menajere private. In cadrul deseurilor daunatoare, pneurile ocupa 0,2 % in volum, deci extrem de putin. Locul detinut de alte deseuri de cauciuc este de 1%, deci net inferior. Reciclarea cauciucului. Cauciucul uzat poate fi recuperat in diferite feluri. Tipurile de reciclari, in ceea ce priveste mijloacele de a pune in valoare doar uzura posibila, sunt divergente. In momentul refolosirii, produsul este utilizat direct dar pe de alta parte recuperarea materiei valorificabile si cea a materiei prime impune mijloace considerabile pentru a putea obtine produse utilizabile. Valorificarea energetica, nu furnizeaza decat o fractiune infima de energie necesara pentru fabricarea produselor din cauciuc.

sfarsitul marcii trabant

O data cu schimbarile politice produse pe 9 Noiembrie 1989, cetatenii RDG au putut sa achizitioneze masini din Vest. Aceasta a dus la scaderea dramatica a vanzarilor de 601 si 1.1. Incercarea de a le revigora prin introducerea unui nou design a esuat deoarece uzinele Sachsenring nu aveau forta financiara necesara unei campanii publicitare. Astfel, ultimul Trabant P601 a parasit banda de fabricatie din Zwickau la 25 iulie 1990.
In aceeasi zi, primul Volkswagen Polo a fost produs aici in serie.
Pe 30 aprilie 1991 ultimul Trabant, de aceasta data un 1.1 a iesit pe poarta uzinei spre a se indrepta spre muzeul autoturismului "August Horch Zwickau".
Timp de 33 de ani uzinele "VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau"  au produs 3.096.099 autoturisme.

in anul 1941 opel nu a produs nicio masina

In anul 1941, Opel nu a produs nicio masina, desi in 1940 au fabricat 5.420 unitati, iar in 1939 au produs 90.858 automobile. Anul 1942 a fost la fel de nefast ca 1941, doar 3 automobile iesind pe poarta fabricii Opel in acel an. Cel mai trist an din istoria interbelica a lui Opel este cu siguranta 1944, cand fabricile din Russelsheim si Brandenburg au fost distruse de bombardamentele aliatilor. Desi primul model postbelic Opel a fost un camion Blitz de 1.5 tone – fabricat in 1946, productia a revenit la nivelul normal abia in anul 1951, cand Opel a introdus modelul Kapitan.
La finele celui de-al doilea razboi mondial, sovieticii au dezasamblat linia de productie a lui Opel Kadett. Linia de fabricatie a lui Kadett a fost mutata in Rusia, iar acesta a fost transformat cu forta in Moskvich 400/401.
Opel a fost cel mai mare producator de automobile din Germania in anul 1972, cand avea o cota de piata de 20.4%.

cea mai rapida masina electrica

Cea mai rapida maşina electrica din lume, ce ajunge la viteza de 334 km/ora, a fost lansata! Vehiculul ecologic, creat de Shelby Supercars poate accelera la 100 de km în doar 2,5 secunde. Maşina are un sistem format din doua motoare, care produc 1.000 de cai putere. Tesla Roadster, o alta maşina electrica sport, ce a fost testata recent în emisiunea Top Gear, produce doar 250 de cai putere. Potrivit Shelby, bateriile vor putea fi încarcate în doar zece minute, gratie unui sistem on-board denumit “Change on the Run”. Dupa ce bateriile se încarca, Ultimate Aero EV va putea merge între 241 km şi 321 km. Compania spera sa înceapa pre-producerea vehiculului, care are o cutie în trei viteze, automata, pâna în iunie. “întrucât aveam cea mai rapida maşina de serie din lume am decis ca Ultimate Aero va fi instrumentul perfect pentru a demonstra cât de verzi suntem”, a declarat un purtator de cuvânt de la Shelby.

karmann ghia a fost o maşină sport comercializată de

Karmann Ghia a fost o maşina sport comercializata de Volkswagen, designul realizat de firma italiana Ghia, şi construita de constructorul german Karmann. Au fost produse peste 445.000 de maşini între 1955 şi 1974. Colectionarii estimeaza ca în prezent mai sunt mai putin de 20.000 de maşini în întreaga lume. Datorita numarului în scadere de maşini functionale, valoarea acestei maşini este în creştere.