Intra in cont





Inregistrare
Ai uitat parola

Inscrie-te pentru newsletter

Aboneaza-te la newsletter pentru a fi la curent cu ultimele stiri din domeniul auto si cu evenimentele istorice ale zilei!

PORSCHE 911 un mit de patru decenii

0 08 decembrie 2010
Da 8 Vizualizari: 17750

porsche 911Anduranta si nerv, eleganta si lux cotidian, definitia fiind valabila de-a lungul intregii revolutii a acestui model.  Clasicul 911 a trecut de pragul celor patru decenii si, mai dinamic ca niciodata, continua sa se bucure si acum de o cerere in continua crestere. A ramas el acelasi 911?
Porsche 911 este un caz unic in istoria automobilului. Nascut in 1963, avand o varsta respectabila, el trebuia sa fie deja acoperit de praf in salile muzeelor de specialitate. Inactivitatea n-a caracterizat insa stilul constructorului de la Stuttgart care, mereu atent la concurenta, a evoluat mereu. Arhivele au retinut faptul ca Porsche 911 s-a nascut sub apelativul 901 (septembrie 1963), ca o vedeta a salonului de la Frankfurt. Peugeot insa achizitionase toate drepturile pentru numerele din 3 cifre cu zero la mijloc, astfel incat, peste numai cateva luni modelul isi incepea cariera comerciala devenind 911.
NECESITATEA UNUI SPORTIV
Elaborat dupa a doua conflagratie mondiala prin utilizarea unui numar de piese de la Wolkswagen, Porsche 356 a atins perioada de apogeu in anii '60. Conceptul sau si motorul de numai 4 cilindri nu puteau insa depasi anumite limite, 356 se afla la finele carierei, cu un maxim al performantei si fara posibilitati de evolutie. Asigurarea unui succesor a devenit o necesitate si astfel s-a ajuns la proiectul Type 7 sau...911.
Strategia casei era, dealtfel, extrem de clara in aceasta privinta: "dintotdeauna am construit masini sport autentice. In primul rand pentru ca aceasta preferinta este impartasita de un numar din ce in ce mai mare de pasionati. Si prestigiul atasat numelui Porsche confirma in mod stralucit conceptia noastra despre o astfel de masina!".
UN MOTOTR CU POSIBILITATI INCREDIBILE
In privinta design-ului, primele linii au fost trasate de directorul compartimentului de design, Alexander Porsche, nepotul legendarului Ferdinand Porsche si fiul altei celebre personalitati, dr. Ferry Porsche. El a impus solutia  unui 2+2, cu motor spate, perpetuand astfel traditia casei. Pentru a obtine o functionare mai simpla s-a trecut la realizarea unui motor boxer de 6 cilindri. Cilindreea era de 2 litri, cu un alezaj de 80 mm si o cursa de 60 mm. Versiunea finala va beneficia de prezenta unui ax cu came in cap, pe ambele randuri de cilindri, actionand asupra supapelor prin intermediul unor basculatoare. Desi se prefigura utilizarea unei curele dintate pentru actionarea axului cu came, s-a preferat folosirea lantului din motive de siguranta . In sfarsit, o turbina axiala asigura racirea fortata a acestui motor. Configuratia permitea deasemenea, printr-o eventuala realizare, cresterea cilindreei la 2,2 si chiar 2,5 litri. Alimentarea se realizeaza cu doua carburatoare Solex inversate, puterea ajungand la 130 CP la 6.100 rpm, iar cuplul la 17,8 mkg la 4.200 rpm. Temperamentul noului model era deja agresiv, depasind 210 km/h si realizand mai putin de 30 secunde pe un kilometru cu start de pe loc. Raportul masa putere era de aproximativ 8 kg/CP, in timp ce azi aceasta valoare a ajuns la 5,3 kg/CP pentru 911 Carrera si la 4,1 kg/CP pentru 911 Turbo (3,6 l).
RAMANE LOC DE MAI BINE
Comportamentul primului 911 era oarecum aleator. Tinuta de drum nu era ideala, lipsind inca manevrabilitatea. Cu toate acestea, tolerantele de fabricatie provocau o mare disparitate de comportament, acesta fiind foarte sensibil la calitatea de reglaj a trenului de rulare.
Problema de stabilitate, tradusa printr-un dezechilibru al incarcarii pe cele doua osii, va insoti modelul 911 de-a lungul intregii existente. Si chiar daca azi un 911 Carerra nu ridica dificultati reale, acest model n-a fost niciodata o masina usor de condus... la viteze mari. An de an insa, prin evolutia suspensiei, a pneurilor, a aerodinamicii, Porsche n-a incercat sa-si perfectioneze comportamentul. Cutia de viteza ofera faimosul sistem de sincronizare, brevetat chiar de Porsche. Nu foarte rapid, dar incredibil de rezistent, fiabilitatea fiind privilegiata.
In primii doi ani de existenta motorul a ramas acelasi, trebuind sa asteptam pana in 1966 cand a aparut prima evolutie notabila.
"Singura masina pe care o putem utiliza in Raliul Safari sau la Le Mans, pentru a merge la teatru sau prin aglomeratia new-yorkeza este Porsche 911". Aceasta este descrierea modelului 911, data chiar de catre Ferry Porsche. Si nu uitati ce se spune despre 356:"orice bunica poate lua un vitaj mult mai rapid cu un porsche dacat cu orice alta masina".
O versiune S cu supape marite, ax cu came nou si un raport volumetric mai mare. Puterea a crescut la 160 CP intr-o prima etapa si la 170 CP in varianta cu injectie mecanica. Noul 911 era capabil de 255km/h si 27,56 secunde pe 1 kilometru cu start de pe loc. Este momentul in care isi face aparitia discurilor de frana ventilate si celebrele jante FUCHS din magneziu. Tinuta de drum continua sa preocupe responsabilii firmei. Acestia vor incerca o diminuare a efectelor printr-o mecanica de cel mai inalt nivel. In acelasi timp este diminuata masa carterului motor si a carterului cutie de viteze (realizate din magneziu), iar valoarea ampatamentului este marita la 2271mm, valoare pastrata si astazi.
ESCALADA CAPACITATII CILINDRICE
Incepand cu 1967, Porsche a aliniat modelul 911 in 3 versiuni: T,L si S, L reprezentat modelul initial, S a ramas si el neschimbat, iar T s-a dorit un model adorabil cu un motor de 110 CP.Prima evolutie a cilindreei a avut in anii '70. Prin realezare (84x66 mm), capacitatea a crescut la 2,2 litri cu 125 CP pentru versiunea T, 155 CP pentru L si 180 CP pentru S.
Doi ani mai tarziu se ajunge la 2,4 litri, de data aceasta prin cresterea cursei (84x70,4 mm). Pe aceste motoare s-au revazut si rapoartele volumetrice, pentru a permite utilizarea benzinelor standard. Puterile ajung la 130 CP (T), 165 (L) si 190 CP (S), ultimul nemaifiind insa cel mai performant. Porsche venea sa prezinte faimosul Carrera RS 2,7 cu motor de 2,7 litri (90x70,4 mm), la o masa totala de numai 900 kg. Era un model pragatit sa satisfaca cerintele din competitii, pe sosea el devenind un veritabil monstru: 245km/h si numai 25 de secunde pe 1 kilometru cu start de pe loc. In complicatul arbore genealogic al familiei 911, Carrera va ocupa un loc aparte, 1991 marcand o reeditare prin lansarea versiunii Carrera 2 cu un motor de 3,6 litri.
EPOCA TURBO
Din 1974 modelul 911 adopta definitiv cilindreea de 2,7 litri. In acelasi timp este generalizata injectia Bosch K-Jetronic, puterea ajungand la 150 CP pentru versiunea 911/2,7 (inlocuitoarea modelului T) si la 175 CP pentru versiunea S, care pierde 15 CP. In compensatie este produs modelul Carrera (210CP) si RS 3,0 cu motor de 3 litri (320CP). Actionand continuu conform devizei "mereu mai departe, mereu mai sus", Porsche se va lansa in domeniul supraalimentarii la mijlocul anilor '70.
Constructorul german va triumfa cu aceasta tehnologie in Campionatul CanAm, cu un 917 a carui putere depasea 1000 de cai. Desi primul 911 Turbo a fost prezentat in 1974, primele cercetari privind supraalimentarea acestui motor dateaza din 1969. Baza a reprezentat-o motorul RS 3,0 turbocompresorul fiind un KKK de 0,8 bar.
Puterea obtinuta se cifra la 260 CP, simultan fiind conceputa o noua transmisie ( 4 rapoarte) capabila sa preia un cuplu de 35 mkg.
PORSCHE 911 CARRERA FASCINATIE FARA LIMITE
Cu o linie perfecta, cu o putere convingatoare a motorului, porsche 911 Carrera a castigat simpatia publicului inca de la prima aparitie in septembrie'93. Calitatile estetice si rutiere reprezinta o noua referinta, obiectivul fiind acela de a se plasa cu un pas in fata concurentei. Noul Carrera convinge printr-o forta de atractie ramasa intacta, ea simbolizand calitatile sportive prin excelenta, intr-o maniera originala si cu o vivacitate surprinzatoare. Un motor V8 racit cu apa se afla deja in pregatire, el nefiind singura modificare importanta. Noua masina propune trenuri de rulare noi, evolutia fiind sensibila si din punct de vedere estetic. Tractiunea integrala este la ordinea zilei, devenind o caracteristica aparte a versiunii. Linia este si ea influentata, farurile fiind mai inclinate, reamintind oarecum de prototipul Boxter reprezentat in ianuarie'93 la Detroit.


Categorii articole

Galerie foto pentru articolul --- PORSCHE 911 un mit de patru decenii

Video pentru articolul --- PORSCHE 911 un mit de patru decenii

Inca nu sunt comentarii pentru articolul -- PORSCHE 911 un mit de patru decenii
Fii primul care comenteaza acest articol!

Primele automobile fabricate in Romania

Istoria automobilului romanesc nu are, din pacate, prea multe file.Majoritatea romanilor considera Dacia ca fiind primul automobil fabricat in Romania. Unii stiu ca la sfarsitul anilor 1930 au fost asamblate in Bucuresti automobile Ford.Putini stiu insa ca in urma cu aproape 90 de ani, in 1908 lua fiinta la Arad fabrica de automobile MARTA. Din multitudinea de firme auto aparute in Europa Centrala, inaintea Primului Razboi Mondial, doar cateva au mai rezistat pana in zilele noastre:Steyr, Austro-Daimler, Puch, Raba, Pra

Istoria curselor auto DRAG NASCAR

Este un fapt acceptat de catre istoricii curselor cu masini cum ca NHRA (Asociatia nationala a HotRod-urilor) si NASCAR impart aceeasi radacini in Statele unite, datand de la inceputul anilor 1930, desi a devenit sport legitim la scurt timp dupa razboi. Incluzand implicarea primilor hotrod-eri si masinilor de curse in contrabanda cu alcool, folosind profiturile obtinute din piata neagra a alcoolului pentru a cumpara masini noi si a le face sa mearga mai repede pe distante scurte. Practic, competitiile intre ei au