Intra in cont





Inregistrare
Ai uitat parola

Inscrie-te pentru newsletter

Aboneaza-te la newsletter pentru a fi la curent cu ultimele stiri din domeniul auto si cu evenimentele istorice ale zilei!

Jaguar SS 100

0 01 octombrie 2010
Da 8 Vizualizari: 14728

jaguar ss 100 1937Fostul suveran al Romaniei,Regele Mihai, a avut si pasiuni mai putin cunoscute. Automobilist, mecanic, si pilot profesionist, Regele Mihai detine o colectie foarte valoroasa de masini istorice din care a facut parte si celebrul Jaguar SS 100.Iata povestea lui.
Jaguar SS 100 este celebru  mai ales prin faptul ca a fost primul model al firmei din Coventry care a purtat numele de Jaguar .
Fabricat intre 1936-1939, in numai 314 exemplare (116 in versiune de 2,7 litri si 198 in versiune 3.5 litri), acest model a ajuns in Romania foarte repede. La 19 octombrie 1937, pe portile uzinei SS Car Limited (denumirea uzinelor Jaguar pana in 1945) iesea un roadster elegant, cu botul si aripile din fata rotunjite, vopsit intr-un albastru metalizat. Pentru prima oara pe busonul radiatorului apare figura cromata ce reprezinta un jaguar in plin salt si care se regaseste pe toate modelele Jaguar de astazi.
Este primul exemplar al celei de-a doua serii a Jaguarului SS 100 echipat cu motor de 3,5 litri. Acest utomobil, cu numarul de inmatriculare CKV 250, era destinat Printului Mostenitor al tronului din Romania, care peste exact 6 zile implinea 16 ani.Ajunsa in tara, masina intra in posesia Marelui Voievod Mihai, care o pastreaza si dupa urcarea sa pe tron.
Regele Mihai spunea despre Jaguar SS 100 : " Pentru timpul acela, avea performante remarcabile. Demara de la 0 la 100 km /h in 11 sec. Si tinea drumul perfect".
La 15 iunie 1944, Jaguarul e vandut de Casa Regala  cunoscutului automobilist, aviator si campion de bob Alexandru Frim. Acesta e incantat, insa doar pentru moment, deoarece piesele de schimb lipseau cu desavarsire si unele din ele nu puteau fi fabricate in tara. In 1963, Frim se hotaraste sa o vanda. O cumpara Toma Suciu, un avocat din Cluj, care apoi se muta la Oradea, unde moare intr-un accident de masina. Nevasta lui incearca, fara sanse, s-o restaureze dupa care , in 1972, o ofera spre vanzare la mica publicitate.
In Romania exista un pasionat de automobile care stia cine a fost primul proprietar al masinii si il vazuse si pe cel de-al doilea proprietar, Alexandru Frim, la volanul ei.
Numele lui este Radu Portocala. Provine dintr-o familie onorabila, in care bunicul lui fusese ministru de interne intre 1937-1939, iar tatal lui, un apropiat al regelui, Radu Portocala incearca sa intre in posesia masinii. Dar atunci nu avea bani. Soarta face ca anuntul sa apara din nou peste un an si de acesta data, Radu nu mai ezita.se urca in tren si ajunge la Oradea unde se convinge ca acest Jaguar vechi de 36 de ani este chiar masina care o cauta. Dar aceasta arata jalnic : pielea este distrusa, rugina si-a facut aparitia, iar superbul albastru metalizat a fost acoperit de un galben tipator.
Vaduva lui Suciu ii cere 70.000 de lei, adica pretul unei Dacii noi. Cu eforturi materiale considerabile, Radu cumpara masina. Dar Jaguarul este intr-o asemenea stare tehnica incat nu putea fi condus. Cauciucurile si franele erau din 1948, iar pe drumul de la Oradea la Bucuresti, SS 100 a pierdut 11 litri de ulei. Radu o demonteaza de trei ori si cauta ateliere care sa-i confectioneze piese de schimb. Din pacate, in 1977 , anul cutremurului din Bucuresti, Portocala paraseste Romania datorita pericolului de a fi implicat intr-un proces politic.
Acum incepe si odiseea recuperarii masinii. Dupa multe insistente, Radu obtine "autorizatia scoaterii din tara a masinii in urma unei serii de scrisori adresate lui Cornel Burtica, pe atunci ministru de externe si deci seful suprem al vamilor". Astfel, in 1980, Jaguarul soseste cu un tren la Atena. Prin intermediul unui club al automobilelor de epoca, Radu reuseste sa-l introduca in colectia lui Alexandru Andreadis, al doilea sot al Cristinei Onassis, fata supermiliardarului Onassis. In 1982, Radu Portocala se decide sa paraseasca Grecia. Cu aceasta ocazie, demonteaza masina piesa cu piesa, o ambaleaza in lazi si face rost de bani pentru a o trimite lui David Barber in Anglia, cunoscut restaurator specializat in Jaguar SS 100.
Radu Portocala ajunge in Franta, se inscrie la Institutul pentru Relatii Internationale din Paris si incepe sa lucreze ca jurnalist. In acest timp, David Barber restaureaza masina, ii croieste o tapiterie noua si o vopseste in culoarea originala. Restaurarea e terminata abia in ianuarie 1991, iar pretul ei este enorm : 220.000 FF(aprox. 44.000 USD). Radu isi sacrifica toate economiile si pleaca la Norfolk(Anglia) sa plateasca restaurarea. Se intoarce la Paris cu Jaguarul SS 100 pe roti si expune masina la “Centre International de Automobile’’ din Pantin, o suburbie a Parisului. In acecasi timp Radu Portocala afla ca regele Mihai insotit de Regina Ana se vor opri scurta vreme la Paris in drum spre Elvetia. In cele  din urma reuseste sa-l convinga pe Regele Mihai sa faca o scurta vizita la Pantin. Si astfel, dupa 47 de  ani , are loc marea revedere. Regele Mihai se apropie de masina si ii spune lui Radu : "Iat-o ! E tot la fel de frumoasa ! Ce perfect a fost restaurata ! Si culoarea este exact aceeasi". Bucuria lui Radu a fost de scurta durata.Precaritatea situatiei sale materiale l-a facut sa vanda masina pe 25 octombrie 1993. Cu amaraciune, Radu Portocala spunea : "Pe scurt, am avut-o fara a o avea, fara a ma bucura de ea. Singura mea satisfactie a fost s-o vad renascuta din ruina ".

sursa: AutoPro 2/1997


Categorii articole

Galerie foto pentru articolul --- Jaguar SS 100

Video pentru articolul --- Jaguar SS 100

Inca nu sunt comentarii pentru articolul -- Jaguar SS 100
Fii primul care comenteaza acest articol!

Motorul Diesel

Motorul Diesel este un motor cu combustie interna, mai exact este un motor cu aprindere prin compresie, in care combustibilul se detoneaza doar prin temperatura ridicata creata de comprimarea amestecului aer-carburant, şi nu prin utilizarea unui dispozitiv auxiliar, aşa cum ar fi bujia in cazul motorului pe benzina. Motorul opereaza utilizand ciclul Diesel. Numele motorului a fost dat dupa inginerul german Rudolf Diesel la sugestia sotiei sale Martha Diesel, care in 1895 il sfatuieşte cu: Nenn

Inceputurile liniilor de asamblare auto

Inceputurile liniei de asamblare. Pe la inceputurile anilor 1900, masinile pe benzina au inceput sa depaseasca in vanzari celelalte autoturisme. Piata pentru automobile economice crestea si nevoia pentru productia industriala isi facea simtita prezenta. Primi fabricanti de autoturisme a fost Franta : Panhard & Levassor (1889) si peugeot ( 1891). Prin fabricanti de autovehicule ne referim la constructori ai intregului vehicul pentru vanzare si nu doar la inventatorii motoarelor ce au experimentat doar pent